Hur hanterar ni ponny som testar?

Willja

Trådstartare
Vi ska äntligen få hem en liten foderponny:-) Enligt ägaren är risken stor att han testar mig i början då han har mycket ponnyvilja. (Inget elakt, utan bara bus, men han kan surna till om han får för mycket krav på sig.)

Vad är era generella tips för att få en bra relation med en ny envis liten ponny? Dvs få ett bra förtroende och trevlig samvaro utan att ponnyn går över gränsen för vad som är ok? (Dvs, man bits inte, man går med trevligt när man leds, man håller sig på backen när man rids osv.)

Hur kan jag få ponnyn att även respektera min lilla dotter på ett bra sätt?
 
Sv: Hur hanterar ni ponny som testar?

Börja med bara lätta saker. Som han känner att han kan i ridningen, och var noga med att allt som din dotter sagt händer. Gör han inte halt så hjälp till att stanna honom dom första gångerna. Inga krav, bara testa vad som funkar bra och vad som inte funkar.
Spendera mycket tid med honom så ni verkligen lär känna honom.
Var noga med detaljerna och konsekventa med era regler. T.ex träna på att leda honom. Går han inte på rätt plats så bara stanna och lungt placera honom där ni vill ha honom. Var noga med hans uppförande i början så att han fort kan vänja sig vid hur ni vill ha de. Lämna inte dottern ensam med hästen utan va med när hon borstar och så, så du fort kan stoppa ett felaktigt beteende. Lycka till!
 
Sv: Hur hanterar ni ponny som testar?

Hej, hade samma sak när jag fick min första ponny. Det gäller bara att visa vem som bestämmer och
att han ska finnas på dina villkor!,
Det är bra med ex led övningar från och till hagen, när du stannar ska han stanna. när du får ska han gå
och varken vara sen eller föra dig i reaktionerna så han får vara uppmärksamm.
Om den surar mycket inne i boxen eller spiltan närma dig på sättet som är mest okej för hästen så vet den att ni har respekt för varandra. Klia den mycket längst med man kammen så visar du tillgivenhet och han vet att han e omtyckt :)
Bra tipps från en tjej med en suren ponny ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 454
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp