Bukefalos 28 år!

Hur hanterar ni skitsnack i stallet?

Oj, när jag läste rubriken tänkte jag på skitsnack bakom ryggen på folk. Det där är ju upp i ansiktet riktigt otrevligt :crazy:
Jag tror det är viktigt att våga säga som man tycker och inte bara hålla med. Att gå på och konfrontera kanske inte behövs, men säger personen att A är en dålig hästägare borde de andra säga att de inte tycker det. Att våga ha kvar sin åsikt och visa att ni inte låter en persons negativitet påverka er.

Men i grund och botten borde personen kastas ut. Kan man inte bete sig utan går runt och är rakt ut otrevlig borde man åka ut. Att ha trevlig stämning i stallet är väl a och o för en stallägare.
 
Så hen vill alltså inte ändra på sig.

En sak jag fick lära mig en hårda vägen i terapin var den att du kan aldrig ändra på någon annan, du kan bara ändra på dig själv.

Så, den här personen är nöjd med den individ som den är. Det finns ingen anledning för den människan att ändra på sig.
Det är upp till dig (och resten i stallet) att ändra på er. Genom att ni ändrar på er får ni motparten att ändra sig.
 
Alltså, jag stod i ett stall där stallägaren i sig var en helt underbar person, som jag absolut inte har något otalt med, men där det fanns en riktigt otrevlig inhyrd som förpestade tillvaron för alla andra. Den personen hade varit där längre än jag, och därför vågade/ville inte stallägaren kasta ut vederbörande, trots att hen var mycket väl medveten om att hens liv som stallägare hade varit rejält mycket enklare om det var jag som hade stannat med mina hästar, istället för den andra personen. Jag flyttade därifrån, för för mig var det mycket viktigare att ha trevlig i stallet än att hålla garden uppe mot den personen, och inte "vika ner mig". Men jag saknar ofta väldigt mycket från det stallet, och förutom plågoanden så var det det bästa stall jag (och hästarna!) någonsin stått i.

Tyvärr känns det lite som att den här stallägaren också kör på någon struts-taktik, köra huvudet i sanden och hoppas att det ska gå över av sig självt, typ. Dessutom tycker jag det är extremt dålig stil med den där Facebook-gruppen. Alla har inte Facebook, och det måste man acceptera. Vad skulle de göra om det var en äldre person som inte heller hade Facebook, men som hade sin häst i stallet? Vill man inte ha Facebook ska man inte behöva skaffa det mot sin vilja bara för att det finns en (löjlig...) grupp om stallet. Är det något viktigt som alla bör känna till duger gamla hederliga white-board-tavlor alldeles utmärkt. Bara för att man har Facebook behöver ju inte det betyda att man kollar av den en gång i kvarten heller.

Dessutom tror jag som någon annan skrev att personen ser förmodligen inte att det är hen som har problem, utan att det är ni, i och med att ni "vägrar" göra som hen vill. Hen kommer aldrig att ändra på sig. Om inte stallägaren hade gjort sig av med personen, hade jag flyttat, för det kommer aldrig bli någon förbättring så länge personen är kvar.
 
Jag står verkligen inte ut med den typen av människor. Därför jag väljer små stall med få personer, vill h lugn och ro i stallet. Det är mitt reningsverk för själen så att säga.
 
Nej, det är inte fel att stallet gemensamt genom stallägaren bestämt att FB ska vara kommunikationsforum för stallet. Vill man vara med i informationsflödet får man gå med i FB. Inget konstigt alls. Snarare kan det vara ett krav att man tar del av den information som lämnas på FB.

Däremot verkar ju inackorderingen i fråga har stora problem, och skapa det för alla andra också. Det enklaste är att konfrontera. Så fort man får reda på något om sig själv som sagts, tar man upp det med vederbörande. Varje gång. Om alla gör så, blir det till slut väldigt obehagligt.

En bra regel är att aldrig prata om någon som inte är med. Annat än för ren information "Stina har den tiden", "Anna tar in på tisdag". Men i övrigt diskuterar man inte de som inte är närvarande.

Och varje gång det drar igång skitsnack, dra en gräns "Du, jag är inte intresserad av det där, sluta snacka skit".
 
KL
alltså seriöst - vad är det för plyschbyxa till stallägare....? Det är ju där felet ligger, stallägaren accepterar ju tydligen helt klart att personen får hållas.
ang. FB gruppen så är det en stor fördel att som stallägare/stallchef kunna förmedla info via en sån grupp. Däremot ska det vara REN och skär info, inga diskussioner om hitten eller ditten osv. De fåtal gånger jag har haft ngn inack som brutit mot sånt markerar jag direkt och plockar sen bort inlägget resolut och konkret. Har aldrig behövt upprepa sig efter att man agerar så faktiskt.
 
Nej, det är inte fel att stallet gemensamt genom stallägaren bestämt att FB ska vara kommunikationsforum för stallet. Vill man vara med i informationsflödet får man gå med i FB. Inget konstigt alls. Snarare kan det vara ett krav att man tar del av den information som lämnas på FB.

Däremot verkar ju inackorderingen i fråga har stora problem, och skapa det för alla andra också. Det enklaste är att konfrontera. Så fort man får reda på något om sig själv som sagts, tar man upp det med vederbörande. Varje gång. Om alla gör så, blir det till slut väldigt obehagligt.

En bra regel är att aldrig prata om någon som inte är med. Annat än för ren information "Stina har den tiden", "Anna tar in på tisdag". Men i övrigt diskuterar man inte de som inte är närvarande.

Och varje gång det drar igång skitsnack, dra en gräns "Du, jag är inte intresserad av det där, sluta snacka skit".

Då borde jag informerats redan när jag var och tittade på stallplatsen att all info sker via Facebook. Högst troligt hade jag valt att avstå platsen då eftersom jag inte vill ha det. Ingenstans har det sagts att man måste ha det. Jag trodde att det skulle vara som vanligt, det skrivs på tavlan och så har man stallmöten och pratar med varandra när det är något som alla behöver veta.

Men nu är allt super i övrigt i stallet. Har inget att klaga på. Stallägaren är jättebra vad det gäller allt annat och även alla andra som står där.
Ibland pratas det om andra när dom inte är med men bara sånt som normalt snack som x var på träning igår, x kommer till stallet senare, hur ska x göra med sin häst imorgon m.m.
 
Fast en sådan sak kan också komma som en ändring utan att stallägaren gjort något fel i hanteringen. I det här fallet verkar det vara ett majoritetsbeslut.
 
Fast en sådan sak kan också komma som en ändring utan att stallägaren gjort något fel i hanteringen. I det här fallet verkar det vara ett majoritetsbeslut.

Tycker fortfarande det borde sagts från början, eftersom gruppen redan fanns då. Hur som så tänker jag inte skaffa det. Jag finns på mail, sms, att ringa, skriva på tavlan.
 
Kan du inte ha ett FB-konto som bara heter typ Dunders Matte? Ingen info, bild eller så, utan du är endast med i den gruppen för att ta del av informationen.

Vi har ett par stycken i stallet som inte är med i vår FB-grupp, men stallägaren ser till att infon når dem ändå. Ofta avhandlar vi inget superviktigt i gruppen, mest roliga bilder och allmänt snack :)
 
Kan du inte ha ett FB-konto som bara heter typ Dunders Matte? Ingen info, bild eller så, utan du är endast med i den gruppen för att ta del av informationen.

TS vill ju inte ha facebook alls! Hon har ju dessutom redan förklarat ett av skälen och jag tycker det är väl bara att respektera.
 
Tycker fortfarande det borde sagts från början, eftersom gruppen redan fanns då. Hur som så tänker jag inte skaffa det. Jag finns på mail, sms, att ringa, skriva på tavlan.
Gruppen kanske fanns, men den har kanske inte alltid använts för information?
Jag tycker FB är tusen gånger smidigare än alla whiteboardtavlor och sms i hela världen när det gäller inackorderingsstall tycker jag. Man når alla direkt, de behöver inte åka ut i stallet för att kolla tavlan, man kan se att alla fått ta del av informationen, man kan diskutera hur man ska lösa något istället för att smsa med flera stycken fram och tillbaka osv. Annars kan du väl fortsätta som du gör, att din stallkamrat vidarebefodrar till dig? :)
 
Jag tycker det är märkligt att ens förutsätta att alla installade har mer eller mindre daglig tillgång till internet! Måste vara fler än jag som tidvis bor i sommarstugor och hur gör den som inte har tillgång till internet på jobbet och bor ihop med en elallergiker och alltså inte har dator hemma?

Men jag är förstås en gammal relik som anser det fullt möjligt att vara utan dator veckovis i sträck. Men jag får väl erkänna att jag trots envis vägran i det längsta till slut nyligen tvingats skaffa ett facebookkonto för att få info om hundträning...
 
Fast sen är det lite samma sak som att vägra telefon, för man ska minnsann ha allt i handskrivet brev. Det blir ju svårare för en själv, och andra kan inte alltid anpassa sig efter varje annan individ.
 
@Lena_B Det står ju en helt fritt att stå så mycket utanför olika gemenskaper man vill. Det är ju upp till var och en om man vill stå i ett stall där all info går via FB. Antingen så tycker man det är värt att skaffa sig konto/internet för att vara uppdaterad, eller så anser man att man vill stå utanför. Det är ju ett fritt val.

Att alla andra skulle behöva anpassa sig efter någon som prompt inte vill ha info via nätet, känns som otroligt bakåtsträvande i min värld. Men å andra sidan jobbar jag med funktioner som kräver att man är uppkopplad, har olika medielösningar etc. Det är alltså inget ovanligt i min värld att det ställs krav vad gäller de olika situationer man väljer att befinna sig i.
 
Fast sen är det lite samma sak som att vägra telefon, för man ska minnsann ha allt i handskrivet brev. Det blir ju svårare för en själv, och andra kan inte alltid anpassa sig efter varje annan individ.

Så nu för tiden kan man jämföra en telefon med Facebook :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 769
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 181
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 230
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp