Hur har du din säng placerad?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Catsu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 1 285

Bukefalos 30 år!

Hur har du din säng placerad?

• Med huvudändan mot väggen

Röster: 113 77,4%
  • I ett hörn med långsidan mot väggen

Röster: 31 21,2%
  • På annat sätt

Röster: 2 1,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    146
Min står nästan i ett hörn. Dvs. sänggaveln är placerad så den står mittemellan hörnet på ena sidan och ett fönster på den andra. Det betyder att sängen står med långsidan mot en vägg, men typ 7 cm ut från den. Tycker det är bra för att inte skava så mycket mot tapeten, lättare att bädda, täcket kan hänga lika på båda sidor när man sover. Tycker inte jag behöver mer än 90-säng och att resten av rummets yta blir mer användbar. Känns mer ombonat att vara i ett hörn, hör till dem som skulle gilla en sovalkov.

När jag bodde själv i en tvåa hade jag ändå en 160-säng placerad med huvudändan mot väggen mitt i rummet.

Jag har tre kattvindsdörrar, några vinklar samt en kakelugn i mitt ändå relativt lilla sovrum, så det finns verkligen inte något utrymme över för ommöbleringar utan sängen kan stå på max ett sätt, vilket är med huvudändan mot en av väggarna. 😊

När jag blev av med föregående partner så sålde jag 180-sängen som stod med huvudänden mot väggen och skaffade en 120 och ställde i hörnet. Mycket mer plats i sovrummet och ombäddning sköts ändå av hemstäd. :o

Jag har en 2a på 60kvm där sovrummet är lite väl stort? Eller de känner jag iaf. Jag sover ju bara där 🤪
Men jag har en sida full med garderober, en med två dörrar och den tredje med ett fönster så de blir naturligt att ställa huvudänden mot vägg nr 4.

Jag har nyligen möblerat om i mitt sovrum för att få plats med en ac. Jag gick då från att ha haft sängen med kortsidan mot väggen till att ha den i ett hörn med långsidan mot väggen.

Jag trodde inte att jag skulle trivas med det och kände att det var lite barnrum över det hela. Jag trivs jättebra med denna möbleringen och rummet känns mycket större och luftigare!

Nu är jag nyfiken på att höra hur andra har sin säng placerad. Tänker att det främst gäller de som bor utan partner och barn eftersom dubbelsängar oftast placeras med huvudändan mot väggen av praktiska skäl.

Tala gärna om varför du valt att möblera som du gjort :)
Vi är 2 som sover i sängen med lite olika dygnsrytm och behöver därmed kunna ta oss i och ur sängen utan bekymmer.

Min säng är 140 tror jag? Den står med huvudändan mot väggen både av praktiska bäddningsskäl och för att jag behöver resten av väggutrymmet för andra möbler. Mitt ena ormterrarium är till exempel två meter långt och tar upp större delen av den enda hela, långa väggen i rummet. Prioriteringar! 😅
Jag gillar dock verkligen att sova upp mot väggen egentligen så hade nog föredragit en hörnplacering om sängen varit mindre.

Jag har inte röstat även om ett alternativ stämmer, men...
Jag har sängen i ett hörn vilket känns som enda rimliga sättet med 90 säng. Det som inte stämmer är att jag inte har huvudet mot väggen utan åt andra hållet. Jag har till och från haft det så sedan tonåren. Varför minns jag inte.
Innan den här placeringen stod den i ett annat hörn och då hade jag huvudet mot väggen. Där höll jag dock på att frysa ihjäl då det är en yttervägg och det är dåligt isolerat.

i ett hörn vilket känns som enda rimliga sättet med 90 säng
När jag var i gymnasieåldern hade jag sängen på tvären mitt i ett 2,30x3,30-rum. Typ 25 cm att passera på mellan fotända och vägg. ;)

Det var enda sättet att inte få hela rummet med dörr på ena kortsidan och fönster på den andra att kännas som en korridor. Säng längs ena väggen och skrivbord längs den andra, dödens outnyttjad yta emellan.
Nu kunde jag få in ett mysigt fåtöljhörn (bakom en bokhylla som också stod rakt ut från en vägg). Fick lov av mamma att såga bort 5 cm från skrivbordsskivan för att rymmas tvärställt under fönstret bredvid en byrå. :D

Jag har inte röstat även om ett alternativ stämmer, men...
Jag har sängen i ett hörn vilket känns som enda rimliga sättet med 90 säng. Det som inte stämmer är att jag inte har huvudet mot väggen utan åt andra hållet. Jag har till och från haft det så sedan tonåren. Varför minns jag inte.
Innan den här placeringen stod den i ett annat hörn och då hade jag huvudet mot väggen. Där höll jag dock på att frysa ihjäl då det är en yttervägg och det är dåligt isolerat.
Jag hade också min 120-säng mot hörn där långsidan var yttervägg. Det var helt ok för jag sov aldrig närmast väggen. När jag fick smalare säng, 90 cm så valde jag faktiskt att ställa den gamla sängen på högkant mellan nya sängen och väggen för att isolera lite. Först var det bara tillfällig förvaring tills den kunde flyttas men jag har märkt att det blir bättre sovkomfort. Jag kunde såklart ha sängen på samma avstånd från väggen utan gamla sängen där, men då tror jag extratäcke och -kuddar skulle ramla ner och det blir mindre ombonat. Gillar hur det är nu och har inte utrymmesbrist i rummet. Dessutom blir sängen en perfekt hylla för katten och min ögonsovmask.

Jag lever själv och har inga barn men har ett ganska stort sovrum. Jag har en 140-säng som står mitt i rummet med gaveln mot väggen på det traditionella sättet. Det är dock mest för att det ser snyggast ut rent estetiskt. Hade rummet varit mindre hade jag inte haft något emot att både ha en mindre säng och ha den placerad vid långsidan som i ett barnrum. Hade klarat mig på en 90 egentligen, kommer aldrig vara fler än jag som sover i den där sängen ändå.

Mitt i rummet med gaveln mot väggen. Inte den smartaste placeringen egentligen men då kommer vi till anledningen.

Sedan när jag var liten var det bara mina "rika" vänner som hade så, och dito då de "rika" föräldrarna. När man hälsade på där var det städat, inte prylar överallt, det fanns sån där grej som hänger i toastolen för att det ska lukta gott, gästhanddukar (!), mysiga föräldrar och det lagades "avancerad mat" till middag (läs typ köttfärssås) och man kunde få läsk i bland till maten (inte för att jag drack läsk när jag var liten men det var bara grejen att det fanns läsk i kylskåpet).

Jag förknippar det alltså med att ha det bra och städat och trevligt och fint och mysigt hemma - och drömde om det fram till 30 års åldern då jag flyttade hemifrån. Därför har jag det så 😅

Jag är skrockfull och kan inte ligga med fötterna mot dörren. Sedan går jag med slagrutor så jag inte ligger i något currykors. Jag låg faktiskt i ett en gång och blev helt medvetslös så efter det så kollar jag alltid. Nej jag fattar att många inte tror på det men förr byggde man hus så att dessa kors hamnade i väggar osv.

I vanliga fall med huvudändan mot väggen. Gillar inte ha sängen placerad med ena långsidan mot en vägg. Blir så svårstädat då. Hemma har jag just så nu. Långsidan mot en vägg men det är för att kunna ha en spjälsäng bredvid. Sen när den inte längre behövs ska jag placera sängen som tidigare.

I vanliga fall med huvudändan mot väggen. Gillar inte ha sängen placerad med ena långsidan mot en vägg. Blir så svårstädat då. Hemma har jag just så nu. Långsidan mot en vägg men det är för att kunna ha en spjälsäng bredvid. Sen när den inte längre behövs ska jag placera sängen så
Mitt i rummet med gaveln mot väggen. Inte den smartaste placeringen egentligen men då kommer vi till anledningen.

Sedan när jag var liten var det bara mina "rika" vänner som hade så, och dito då de "rika" föräldrarna. När man hälsade på där var det städat, inte prylar överallt, det fanns sån där grej som hänger i toastolen för att det ska lukta gott, gästhanddukar (!), mysiga föräldrar och det lagades "avancerad mat" till middag (läs typ köttfärssås) och man kunde få läsk i bland till maten (inte för att jag drack läsk när jag var liten men det var bara grejen att det fanns läsk i kylskåpet).

Jag förknippar det alltså med att ha det bra och städat och trevligt och fint och mysigt hemma - och drömde om det fram till 30 års åldern då jag flyttade hemifrån. Därför har jag det så 😅
Vad åt du som liten?

I vanliga fall med huvudändan mot väggen. Gillar inte ha sängen placerad med ena långsidan mot en vägg. Blir så svårstädat då. Hemma har jag just så nu. Långsidan mot en vägg men det är för att kunna ha en spjälsäng bredvid. Sen när den inte längre behövs ska jag placera sängen så

Vad åt du som liten?
Kombon mamma som inte gillar att laga mat och dessutom jobbar mycket, plus inte ha supermycket pengar gjorde att vi åt typ... pasta och köttbullar, när mamma orkade renskav i kokosmjölk och frysta grönsaker, ofta mackor och gröt.
Jag fick absolut mat och var aldrig hungrig, men köttfärs och sånt var lite för dyrt tror jag.

Några månader hyrde jag en stuga där jag äntligen kunde prova på att ha huvudändan mot mitten av en vägg. Då upptäckte jag att sängen sköts över golvet när jag klev upp, så typ varje vecka eller oftare fick jag skjuta sängen tillbaka på sin plats :cautious: Blev irriterande så till slut sköt jag sängen in mot väggen.

Numera har jag mina sängar in mot väggen även pga bord mitt i rummen som gör att det inte finns plats för annat. Jag gillar att ibland luta mina ben mot väggen, vilket märks på tapeten i ett av rummen... :o

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka