Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Är inte orolig för egen del, bor i stan och tvekamt om här finns tillräckligt som brinner. Men mamma bor bara 4 mil från en av bränderna och jag känner mig tveksam om jag vill hälsa på som det ser ut nu.
 
Vi börjar bli väldigt oroliga nu, det är mycket anlagda bränder inte alls långt härifrån. Vem vet var det sprider sig?
Tänk er en brand här liksom :crazy:
 

Bifogade filer

  • 20180707_215149.jpg
    20180707_215149.jpg
    180 KB · Visningar: 93
I lördags så satt vi vid rönne å vid en grillplats som nyttjas friskt av föreningar som paddlar längs rönne å. Ett av gängen hade precis startat en eld i en av grillplatserna ( vår vägförening äger den marken) så vi sa ifrån och berättade att det är eldningsförbud. Då såg det ut som om dem skulle släcka, men jag har hört från annat håll att det eldades friskt där senare på kvällen. Hur fan är man funtad då??

Jag tänkte se om jag får tag på vår ordförande i samfälligheten och kollar hur det ser ut om vi kan sätta upp en skylt där det står eldningsförbud och varför. Det kanske hjälper iaf för dem som kommer utomlands ifrån och inte vet hur illa det är i Sverige just nu.
 
Nån dum :devil: har börjat anlägga bränder här. Härom dan brann det i grannbyn, gamla hus/skjul typ. Nu hade det brunnit vid en av våra sjöar. Blir så förbannad. Men det är väl nån sjuk människa.
 
Nyss for brandbilarna från stationen här ut på larm. Kom i full fart med både blåljus och sirener i full fart. Galet olustigt :crazy:
 
Köpa på sig ett billigt lager för att använda nästa år?
I Kalmar län har man nu utökat eldningsförbudet till att även gälla vanliga grillar på egen tomt.

När det är så extremt och varje form av öppen låga är förbjuden, så tänker jag att även tända cigaretter egentligen borde vara förbjudet också. Om man är konsekvent och logisk. Förutom att det skulle bli för svårt att få folk att följa det, finns det någon formell anledning till att lågan på en cigarettändare skulle vara undantagen?
 
Man blir ju verkligen ledsen när man ser att folk inte respekterar eldningsförbudet, att de inte kan se vilken risk de utsätter alla för. Läste nu att i Malmö kommer polisen att börja bötfälla personer inte respekterar det för att få bukt med problemet då de ser att det ökar vilket känns skrämmande. Det kan väl inte ha undgått någon männsiska som förstår och talar svenska vid det här laget hur läget är med torkan och den extrema brandrisken?
 
Själv håller jag mig till elgrill inomhus så länge vi har sånt här väder och torka även om det är tillåtet att grilla på den egna tomten där jag bor. Men jag vill inte vara orsak till att någon gnista flyger iväg från grillen och tänder på något i dagens läge. Att grilla på elgrill blir riktigt gott förövrigt så det kan jag rekommendera om någon är sugen på grillat och inte vill grilla på utomhusgrill! Imorgon blir det lax på den grillen och igår när vi hade gäster så blev det kött.
 
Köpa på sig ett billigt lager för att använda nästa år?
I Kalmar län har man nu utökat eldningsförbudet till att även gälla vanliga grillar på egen tomt.

När det är så extremt och varje form av öppen låga är förbjuden, så tänker jag att även tända cigaretter egentligen borde vara förbjudet också. Om man är konsekvent och logisk. Förutom att det skulle bli för svårt att få folk att följa det, finns det någon formell anledning till att lågan på en cigarettändare skulle vara undantagen?
Formellt är det förbjudet med cigaretter och cigarettändare, bara att det skulle inte gå att efterleva.
 
Man blir ju verkligen ledsen när man ser att folk inte respekterar eldningsförbudet, att de inte kan se vilken risk de utsätter alla för. Läste nu att i Malmö kommer polisen att börja bötfälla personer inte respekterar det för att få bukt med problemet då de ser att det ökar vilket känns skrämmande. Det kan väl inte ha undgått någon männsiska som förstår och talar svenska vid det här laget hur läget är med torkan och den extrema brandrisken?
Jag har undrat lite de sista dagarna, varför de inte gör det. Åtminstone i fall där folk sagt till men man ändå fortsatt och när polisen får lov att lägga resurser på utryckningar för att få stopp på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp