Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Jag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?
Det brinner inte i norra Sverige, det brinner i mellersta Sverige. Eller, ja... Det brinner ju överallt, men Jämtland ligger i mitten av Sverige och Gävleborg och Dalarna söder om mitten.

Västerbotten och norrut är det inte lika torrt, så jag antar att det är därifrån fodret kommer?

Mvh,
Lady_S
 
Bränderna... det är fortfarande illa uppe i Trängslet och än värre i Lima-Malung (där @skerper är).
Branden är fortfarande inte under kontroll. Ska snart iväg till en av våra bränder och kolla om jag kan ta ihop all slang och utrustning och fylla upp våran brandvagn . Fick en ny brand igår men den släcktes fort av helikopter men måste bevakas så den inte flammar upp igen.
 
Det brinner inte i norra Sverige, det brinner i mellersta Sverige. Eller, ja... Det brinner ju överallt, men Jämtland ligger i mitten av Sverige och Gävleborg och Dalarna söder om mitten.

Västerbotten och norrut är det inte lika torrt, så jag antar att det är därifrån fodret kommer?

Mvh,
Lady_S
Det brinner i norra Sverige med, både utanför Umeå och vad jag såg tidigare Jokkmokk. Det är bara Lapplandsfjällen som inte brinner, än.
 
brandkarta-lan-0718em-png
 
Läste att branden i Ljusdals kommun täcker ett område stort som 11 500 fotbollsplaner :down::eek: Kårböle har evakuerats (eller om den ska evakueras, blev lite osäker nu)
 
Fotbollsplaner är ett dåligt mått, säger mig inte ett skit faktiskt. Önskar att de som rapporterar kunde hålla sig till SI-enheter.

Med tanke på alla bränder är det även risk för elavbrott, många bränder är i närheten av kraftstationer och kraftledningar hörde jag på radion.
 
Information från NÄRF om branden i Åntorp
Insatsen för att släcka skogsbranden i Färgelanda pågår alltjämt.

Skogsbranden i Åntorp söder om Färgelanda startade vid 15-tiden fredagen den 13 juli och har sedan dess bekämpats av ca 20 brandpersonal dagtid och ca 10 nattetid.

Under eftermiddagen och kvällen fredagen den 13 juli pågick inte mindre än sex skogsbränder samtidigt i NÄRF:s ansvarsområde (tre i Färgelanda kommun, två i Trollhättans kommun och en i Melleruds kommun). Vid den största av dem, i Åntorp söder om Färgelanda, pågår släckningsarbetet fortfarande (torsdagen den 19 juli) och beräknas så göra i ytterligare några dagar. Det är extremt torrt i skog och mark, vilket gör att branden går ner på djupet och gör den extra svårsläckt. Dessutom försvåras släckningsarbetet av att omkullfallna träd utgör en stor risk för brandpersonalen. Det branddrabbade området i Åntorp uppskattas till ca 13 hektar.

Förutom NÄRF:s egna resurser, så har ett stort antal andra räddningstjänster från Västra Götaland hjälpt till vid släckningsinsatsen och gör så fram till fredag kväll den 20 juli. Dessutom har vi god hjälp från markägarna och just nu bistår även Försvarsmakten oss med en mindre grupp personal. Färgelanda kommun hjälper oss sedan i måndags (16 juli) med mathållningen, vilket avlastar vår ledningspersonal på ett bra sätt.


Lades ut för en timme sen på kommunens fb.
 
Jag undrar om man har försökt spara in för mycket på räddningstjänsten?

Här i Östergötland har det iaf varit arga insändare och massuppsägningar från missnöjda deltidsbrandmän.
 
Det är disigt ute. Men det är inte dimma, det är rök :cry:

Jag bor många många mil från närmaste brand, men sådana mängder rök sprider sig långa vägar. Nu även hit.
 
Lite domedagsstämning är det allt.

Ytterligare en omedelbar utymning i Ljusdal. :cry:

Hos mig är det rökdis och allt är så varmt att jag blir svimfärdig av att vara på övervåningen och städa. Har behövt gå ner och dricka vatten och vänta på att hjärtklappningen ska ge med sig.
Märkligt väder, märklig tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp