Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Tillbringade kvällen ute i skogen igår. Det är ingen lätt terräng att jobba i... till vänster om bilden är det brant brant uppför, där var ett släckt brandområde som vi drog slangar till, och släckte där det började pyra igen.
IMG_20180718_222543_999.jpg


Men det mesta är under kontroll här uppe i Ragunda nu, det mesta handlar om att vakta så det inte blossar upp igen. Hoppas en del av resurserna här uppe kan ge sig ner mot andra, större bränder snart. Och att de får lite välbehövlig vila...
 
Ingen större risk här just nu, men åska på väg...
Jag har packat ner foton och viktiga dokument i en resväska för att ha koll ifall vi trots allt skulle behöva evakueras.
Det jag behöver som inte är nerpackat kan jag snabbt slänga ner.
Sjukt oroväckande, inte minst för att en del bränder verkar vara anlagda:mad:
 
Ingen större risk här heller nu, men det skulle kunna bli riktigt illa väldigt snabbt om det blev en brand. Ett åsknedslag eller något sådant och branden är ett faktum. Det är riktigt otäckt och jag velar om man ska prata om det med barnen, vad de ska göra om det brinner, eller inte eftersom det lär skrämma upp framförallt två av dem
 
Åskan har startat en del bränder i Småland. En bekant hade djur som rymt och gick och letade. Hittade ett hål det pyrde ur och gick till sin pickup och hämtade vattendunk. Det lät ungefär som när man kyler ned verktyget/materialet när man smider...Ren jäkla tur bara att hen passerade, det var blixten som slagit ned och antagligen även skrämt dennes djur. En fd kollega kom hem till fullt pådrag i tisdags, då hade blixten slagit ned i en gran...turligt nog så upptäcktes det bort så det blev en yta på 50x50 m bara.
 
Hu, läste nyss om ett ställe där de skulle lasta sina djur för evakuering, de 120 korna blev rädda och sprang hem igen. :nailbiting:
 
Åskan har startat en del bränder i Småland. En bekant hade djur som rymt och gick och letade. Hittade ett hål det pyrde ur och gick till sin pickup och hämtade vattendunk. Det lät ungefär som när man kyler ned verktyget/materialet när man smider...Ren jäkla tur bara att hen passerade, det var blixten som slagit ned och antagligen även skrämt dennes djur. En fd kollega kom hem till fullt pådrag i tisdags, då hade blixten slagit ned i en gran...turligt nog så upptäcktes det bort så det blev en yta på 50x50 m bara.
Skönt att de fick stopp på det så snabbt.
 
O_o

bild5.png.jpg




Kruttorrt är vad det är.
Det där var ingen snygg diskussionsteknik, att klippa ut en liten del av det jag skrev och svara på. Dessutom svara med en bild som beskriver vad jag skrev, om du hade bemödat dig med att ta med hela texten.

Det brinner inte i norra Sverige, det brinner i mellersta Sverige. Eller, ja... Det brinner ju överallt, men Jämtland ligger i mitten av Sverige och Gävleborg och Dalarna söder om mitten.

Jag tänker inte diskutera mot halmgubbar.

Mvh,
Lady_S
 
Pratade med en killkompis idag, som bor uppe i Dalarna. Han känner brandröken och funderar på att fly nu. och då Var de 20 mils avstånd till branden , men de går så jäkla fort .

Men annars är de torrt och fint här nere i Skåne , och de lilla regnet vi fick hjälper inte så mycket
 
Pratade med en killkompis idag, som bor uppe i Dalarna. Han känner brandröken och funderar på att fly nu. och då Var de 20 mils avstånd till branden , men de går så jäkla fort .

Men annars är de torrt och fint här nere i Skåne , och de lilla regnet vi fick hjälper inte så mycket
Det är nog en bra idé, som du skriver så kan det gå vansinnigt fort om vinden ligger på. Hellre åka i tid och hinna plocka med sig saker man vill ha med, än behöva akutfly och inte få med någonting.
 
Det är nog en bra idé, som du skriver så kan det gå vansinnigt fort om vinden ligger på. Hellre åka i tid och hinna plocka med sig saker man vill ha med, än behöva akutfly och inte få med någonting.
Ja man fick säga till han tänk inte bara gör de, eftersom han bor mitt ute i skogen så tar de tid att komma ut med , de är lätt att bli fångad
 
I
Jag bor i Östergötland och vi verkar ha klarat oss än så länge. Har iaf inte hört om några skogsbränder eller dylikt, men det är väl bara en tidsfråga..
Väldigt otäckt!
Vrinneviskogen i anslutning till Norrköping har det brunnit markant flera gånger inkl nu i sommar.

Det har varit liknande tidigare sommar så pass att polisen trott att någon med flit anlagt (förra sommaren och sommaren innan).
 
I
Vrinneviskogen i anslutning till Norrköping har det brunnit markant flera gånger inkl nu i sommar.

Det har varit liknande tidigare sommar så pass att polisen trott att någon med flit anlagt (förra sommaren och sommaren innan).
Ja det har ju brunnit men inte i närheten av de stora bränderna..
 
Usch, vi har haft över 5000 skogsbränder redan i år, nu är det fyra som de inte kan släcka utan försöker hindra från att spridas. Hörde på radion i em att det kan ta månader innan det här tar slut. :cry:
 
Ja det har ju brunnit men inte i närheten av de stora bränderna..

Nä? Jag svarade på att du inte hört om att något brunnit i Östergötland. Visste inte att du avsåg att kriteriet var totalkatastrof eftersom du skrev att du ”inte hade hört talas om några skogsbränder eller dylikt” 👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp