Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Nä? Jag svarade på att du inte hört om att något brunnit i Östergötland. Visste inte att du avsåg att kriteriet var totalkatastrof eftersom du skrev att du ”inte hade hört talas om några skogsbränder eller dylikt” 👍
Skrev väl slarvigt. Avsåg större bränder.
Hörde att vi haft drygt 20 bränder i östergötland i sommar hittills.
 
Usch, vi har haft över 5000 skogsbränder redan i år, nu är det fyra som de inte kan släcka utan försöker hindra från att spridas. Hörde på radion i em att det kan ta månader innan det här tar slut. :cry:

Ja, den utanför Ljusdal kan de bara försöka hålla borta från kringliggande samhällen :crazy: Säkert lika med de andra stora bränderna också, men där har jag inte lika bra koll.
Ljusdalsbranden jobbar de visst för fullt med att hålla kvar på "rätt" sida en väg. Hoppar den över vägen är det väldigt lätt att den sprider sig till byar osv sen, för då finns inga mer naturliga avgränsningar.

Vet man något än om de ställen som evakuerats? Har branden tagit några hus än?

Jag var ca 12 mil från Ljusdalsbranden igår. Då var det ganska tjock rök och skarp lukt :nailbiting: Idag märktes det inte av alls.
 
Ja, den utanför Ljusdal kan de bara försöka hålla borta från kringliggande samhällen :crazy: Säkert lika med de andra stora bränderna också, men där har jag inte lika bra koll.
Ljusdalsbranden jobbar de visst för fullt med att hålla kvar på "rätt" sida en väg. Hoppar den över vägen är det väldigt lätt att den sprider sig till byar osv sen, för då finns inga mer naturliga avgränsningar.

Vet man något än om de ställen som evakuerats? Har branden tagit några hus än?

Jag var ca 12 mil från Ljusdalsbranden igår. Då var det ganska tjock rök och skarp lukt :nailbiting: Idag märktes det inte av alls.
Jag har ingen aning om hur det gått med några byggnader, men Trängslet, Ljusdal, Ö-vik och Jämtland/Härjedalen går inte att släcka + ett av de italienska flygen har tekniska problem och kan inte lyfta. De fyra storbränderna kan ta månader innan det slocknat, jag har ingen aning om hur länge en myr kan brinna med flera meter tjock torr torv. Bränderna går så långt ner i marken nu att allt blir ödelagt.

Stackars allt vilt och stackars alla människor. :cry::cry::cry:
 
Befinner mig inte särskilt många mil från Ljusdalsbranden. Idag har den inte märkts av alls men igår var värre. Hoppas verkligen att de utlovade 5,8 mm regn i Kårböle kommer. Inte för att det släcker några bränder men 20 grader och regn/moln ger ju iaf lite behagligare arbetsmiljö för de som jobbar än 30 grader och gassande sol. Önskar att man kunde göra mer själv men har iaf swishat bidrag till initiativ som sköter ”markservice” på plats.
 
Jag har ingen aning om hur det gått med några byggnader, men Trängslet, Ljusdal, Ö-vik och Jämtland/Härjedalen går inte att släcka + ett av de italienska flygen har tekniska problem och kan inte lyfta. De fyra storbränderna kan ta månader innan det slocknat, jag har ingen aning om hur länge en myr kan brinna med flera meter tjock torr torv. Bränderna går så långt ner i marken nu att allt blir ödelagt.

Stackars allt vilt och stackars alla människor. :cry::cry::cry:
Vet att Västmanlandsbranden inte betraktades som släckt förr mitt i vinter, värst är ju de glödhärdar som kan finnas upp till en meter under marken...
 
Så frustrerande, här har det nu regnat ordentligt sen sju i morse. Vindstilla, ingen åska och 20 grader. Borta vid branden som verkligen inte är långt bort har det vad jag vet inte kommit en droppe :( Men är förhoppningsvis stilla och svalare iaf.
 
Man störs ju lite av att SVT inte tycker det är mödan värt att ha direktrapportering på tv.
Är alla resurserna förbrukade nu av fotbolls EM får man ju fråga sig när halva Sverige håller på att brinna upp så borde det väl vara utsändning 24/7 från brandplatserna.
Hål i huvudet?
 
Jag och sambon pratade om det imorse och både han och jag funderar på att anmäla oss som frivilliga. Problemet är att en av oss måste stanna med barnen annars hade vi bägge åkt upp( vi bor i skåne). Vi är ju än sålänge förskonade från bränder här nere vad jag vet. Vi ska iaf kolla upp det lite noggrannare och se om dem behöver mer folk för isf kan jag tro att sambon åker.
 
Vilken syn det skulle vara att möta dem när jag åker till jobbet i helgen. :)

Det borde dra onödigt mycket soppa att ta med sig vatten ända därifrån men det är väl ganska troligt ändå att en tankbil fylls efter användning.
Ja dom som har kört förbi som säger de är en mäktig kortege upp, man följer på sociala medier hela tiden vad som händer och de allra bästa är att båten dom åkte med sponsrar turen själva
 
Kom 3 mm här idag, välbehövligt men inte tillräckligt. Såg blixten samtidigt som det small som sjutton också, enligt lightningmaps.org slog den ner bara ett par hundra meter från vårt hus - inget som blev skadat dock vad jag vet och inget som började brinna heller, tack och lov.
 
Jag rekommenderar appen Blixtvakt, då får du avstånd till närmsta nedslag, kan se hela Sverigekartan med åskuppdateringar och zooma in på lokalnivå där man befinner sig. Den har faktiskt hjälpt mig en hel del eftersom mycket muller jag hör kan visa sig vara 8 - 9 km längre bort så jag inte behöver oroa mig bara för att jag hör åskan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp