Hur har ni era hästar försäkrade?

Rumpnissen

Trådstartare
Ja, ni ser frågan.

Har ni er/a häst/ar försäkrade?
I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också?
Vad betalar ni i premie?
Vad har ni er häst försäkrad i?
Vad är den värd?
Hur resonerar ni?

Min häst är inte alls försäkrad. Ponnyn hade vi försäkrad och trots ett par veterinärbehandlingar gick vi minus så det dängde om det. Dock är inte detta något hinder för veteinär omvårdnad, behöver hästen undersökas/behandlas så finns pengarna ändå. Skulle hon dö blir inte jag gladare för att jag får ut pengarna, min hjärtgull är ju likförbannat borta.:o

Sv: Hur har ni era hästar försäkrade?

min häst är vet och livförs. dock är livdelen mkt låg eftersom jag har användbarhet och det hela blir väldigt dyrt. jag har blivit erbjuden 4 ggr så mkt för hästen som den är livförs för. så visst är det en rejäl chansning, men jag anser att det helt enkelt blir för dyrt annars.
vet delen täcker upp till 100 eller 120 tusen och är utökad med sånt som medicin och vets resor. tycker det är viktigare att kunna lappa ihop hästen än att få pengar om den döms ut.
jag betalar ca 7500 kr per år.

Har ni er/a häst/ar försäkrade? Ja.
I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också? Båda har veterinär, valacken har liv också.
Vad betalar ni i premie? Det säger jag inte.
Vad har ni er häst försäkrad i? Agria.
Vad är den värd? Dom är värda allt för mig! :p
Hur resonerar ni? Då stoet har ryggproblem är det bra med vet.försäkring.. men sen har hon reservationer också så det är väl sådär. Valackens vet.försäkring täcker typ ingenting men tänk om han får kolik eller nåt och måste opereras, det täcker den så bäst att ha kvar den. Liv har jag som sagt bara på valacken, han travtränar jag och om han dör vill jag ha ut pengar och köpa en ny travare. Om stoet skulle dö vill jag inte ha nån mer häst..

Har ni er/a häst/ar försäkrade? Ja
I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också? Just nu står 5åringen i "största" vet.vården och en livförs 10000kr. 4åringen står i 25000kr i liv och "stora" vet.vården, (tror jag, just köpt henne och inte ändrat ännu)
Vad betalar ni i premie? 3000kr nånting för 5åringen, för 4åring vet jag inte-inte fått papprena ännu.
Vad har ni er häst försäkrad i? IF resp Agria
Vad är den värd? Vet faktiskt inte vad de är värda, men 15000 resp 45000kr kanske
Hur resonerar ni?
Jag kommer ändra mina försäkringar så att jag har vet. vård som täcker "allt" med ett tak på runt 50-60tusen (beror ju på bolag), vad jag vet så är det bara hos agria man kan ha enbart vet.vård och ingen livförsäkring så om något annat bolag är billigare kommer jag teckna en sån "katastrof" försäkring (yttre våld m.a.o) till ett livvärde av typ 5000-10000kr (tror en sån livförsäkring hos If kostade runt 300kr/år för 5000kr i värde.) samt vet.vården då.
Jag prioriterar att premien inte är så hög samt att självrisken är fast och inte snordyr, om jag måste till veterinären vill ja ginte ha ågren över att jag kanske inte har råd med självrisken.

Anledningen till att jag inte vill ha livvärdes försäkringar är att jag tycker det är lite att slänga pengarna i sjön- ofta krånglar försäkringsbolagen och premierna är så dyra att man nästan går minus på det ändå.
Vet.vård vill jag dock absolut inte ge upp- blir min häst skadad/sjuk måste jag kunna betala det utan att varken hästen eller min ekonomi får lida.

Jag förstår att folk som sparat/lånat ihop pengar till sin häst vill/måste ha den fullförsäkrad, jag har köpt och sålt en massa hästar och tjänat pengar på det så även om jag måste ta bort båda mina nuvarnade så har jag eg inte förlorat några pengar på mina hästar totalt sett därav så "gör" det inte så mycket att jag förlorar pengarna = jag har inte gnott och knåpat för att få ihop dom så det skulle inte kännas så surt.
Däremot ser jag ju helst att dom får hålla sig i livet så jag har någon att ha kul ihop med :D

Har ni er/a häst/ar försäkrade? Ja, min fjordvalack.
I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också? Både liv och veterinär
Vad betalar ni i premie? 75 kr/månad
Vad har ni er häst försäkrad i? Agria
Vad är den värd? 10.000 kr
Hur resonerar ni? Ett billigt skydd om det skulle hända nåt.

Jag har inte alltid haft mina hästar försäkrade, vilket visade sig bli en ganska dyr historia för mig då ena hästen hade en tumör på äggstocken och hon behövde buköppnas. där for många, många tusenlappar som jag hade kunnat spendera på annat.
Om man går minus på att betala premien så är det inget mot vad som händer om man är utan och olyckan är framme.:o

Har ni er/a häst/ar försäkrade?Ja
I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också? Både liv och vetrinär som täcker precis allt.
Vad betalar ni i premie? typ 540 i månaden tror jag
Vad har ni er häst försäkrad i? Agria
Vad är den värd?Har den försäkrad i 30 000/liv men han är värd mer. (men det blir för dyrt)
Hur resonerar ni? Utan försäkringen skulle jag varit riktigt pank då han nu går på behandling för kot och hovledsinflamation efter en vrickning. En yngre häst som jag räknar med att ha kvar ett tag och som kostat lite i inköpspris vill jag gärna kunna ge den vård den behöver utan att tänka på vad det kostar.
Liv föräkringen kunde jag gott stunta i igentligen. men det är skönt att ha grundplåten på en häst i handen om man tvingas ta bort den här.

Vi har både liv och utökad veterinärvård på båda hästarna. Häst nr 1 har dock drygt halva livvärdet i "A1" och den andra delen i "A2". Den andra har hela livvärdet i "A1". (Med livvärdet räknar jag köpesumman)

Som det är nu känns det rätt bra eftersom den ena är skadad och prognosen är lite "sisådär". Även om jag ibland tycker att livvärdesförsäkringen är lite att kasta pengarna i sjön så skulle jag aldrig ta bort veterinärvården. Har varit med om en buköppning med komplikationer som blev dyr i slutänden...

Har ni er/a häst/ar försäkrade? Nej, 17 oförsäkrade islandshästar i verksamhet

Resonemanget är att vi har byggt upp ett eget försäkringsbolag genom att betala in månadskostnaden på separat konto och bedömer att vi ligger på en enormt låg risk med våra hästar. På 3,5 år har vi inte haft någon händelse/sjukdom/vård som gått utöver självriskbeloppet.

Vill INTE vara med och betala hypokondrikervård och tävlingshästars höga risk, samt avlivning av friska hästar bara för att de inte motsvarar de högt ställda tävlingsförväntningarna.

Vist är det en chansning, absolut. Detta är jag mycket medveten om. Jag tycker inte alls att det är konstigt att folk försökrar sina hästar, ibland tvivlar jag på mitt eget beslut.

Hade hästen varit försäkrad när jag köpte henne och jag hade kunant ta över försäkrningen är det möjligt att jag hade gjort det.

Jag har tänkt lite i samma tnkar som sjoberga också.

Har ochså funderat som Sjoberga. Har betalat hög avgift i många år på mina (friska)djur men inte nu mer. Bättre då att avsätta pengar på ett konto.

Det där med att spara pengarna på ett konto kan nog vara lönsamt om försäkringspremien är dyr, men för min fjording med premie på 75 kr/månad skulle det ta lång tid att få ihop en summa som skulle täcka några större ingrepp om det skulle behövas.

Hur mycket har du henne vet försäkrad i då? Kan ju inte vara mycket om premien ligger p 75 kr i månaden? Eller?

Hästen är veterinärförsäkrad men bara livförsäkrad för minimisumman 5000 kr i Folksam. Värde på hästen är ca 100 000 kr och skulle jag betala premie till försäkringsbolag på ca 8000 kr per år så skulle försäkringsbolaget bara skriva ner hästens värde år för år. Istället spar jag pengar i fond varje månad som ö k a r i värde. På så sätt finns pengar att köpa ny för när så blir tvunget....

Mina hästar är försäkrade i både liv och veterinär. Dock inte så högt, ungefär hälften av vad jag anser de vara värda, det blir för dyrt annars.

På 4 hästar betalar jag ca 10 000 om året. Och då är de försäkrade i 25, 25, 20 och 15 000 kr. Jag har sveland som bolag.

Eftersom jag har lite uppfödning/inridning/försäljning av hästar så resonerar jag som så att den som är intresserad av att köpa en häst utav mig ska veta att den är fullt försäkrad utan reservationer upp till ett visst belopp. Och om olyckan är framme, känns det skönt att ha dem försäkrade.

Men visst har tanken funnits där, att man hade haft mer pengar i handen om man satt in de där 10 000 om året i en fond....

Kombinerad A1/A2 för båda hästarna och max på vet-vård men självrisk på 5.000 eftersom det minskar premien radikalt. Dock finns pengarna vid större ingrepp - och det är just då de behövs. Hade en god dialog med mitt Agria-ombud inför ändringarna vi gjorde i år och är nöjd med avtalet.

min är försäkrad, har både vet o liv... fullvärdig veterinärvårdsförsäkring o en låg livdel....

shettisen är inte föräkrad... dessutom är hon 17år så det är inte så många år till som det är värt att försäkra heller...

Har ni er/a häst/ar försäkrade?
Japp, alla tre.
Häst 1: Bilbo, shetlandsponny, 2 år.
Häst 2: Mr Montevideo, varmblodstravare, 7 år.
Häst 3: Fargo Exclusive, varmblodstravare, 9 år.

I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också?
BILBO: Agria bas liv och användbarhet 5000 kr, och Agria bas veterinärvård 120 000. Därpå Agria plus tillägg som täcker även veterinärens resor, medicin och dylikt. Självrisk 2300 kr och 0 % rörlig. Inga reservationer.
MONTE: Agria bas liv och användbarhet 3000 kr, och Agria bas veterinärvård 120 000. Därpå Agria plus tillägg som täcker även veterinärens resor, medicin och dylikt. Självrisk 2300 kr och 0 % rörlig. Inga reservationer.
FARGO: Agria bas liv och användbarhet 3000 kr, och Agria bas veterinärvård 120 000. Därpå Agria plus tillägg som täcker även veterinärens resor, medicin och dylikt. Självrisk 2300 kr och 0 % rörlig. Reservation för hältor med komplikationer.

Vad betalar ni i premie?
550 kr/månad via autogiro för alla tre.

Vad har ni er häst försäkrad i?
Agria.

Vad är den värd?
För mig eller någon annan? För mig - allt. För andra - egentligen ingenting.

Hur resonerar ni?
Jag har slagit till med rejäla försäkringar på alla tre för att verkligen kunna hjälpa dem den dag då någonting händer. Livförsäkringen är jag inte så noga med, men veterinärvården känns viktig. Det känns som en stor trygghet att ha försäkringen, och den tryggheten är värd att "göra av med lite pengar på". Med 0 % rörlig är jag dessutom i de allra flesta fall förbered på vad det hela kan komma att gå på. Jätteskönt! Tycker ändå att jag har lyckats få till en riktigt bra försäkring till en låg månadskostnad :bow:

/snurpe

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 483
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
10 832
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 450
Senast: meadow
·
L
Hästmänniskan Allvarligt talat så funderar jag skarp på att säga upp försäkringen på min häst. Jag betalar idag ca 500kr i månaden. Mycket pengar... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 133
Senast: Tina110
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka