hur har ni gjort med utrustning när ni köpt ny häst?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som köpt ny ridhäst, som kommit utan utrustning, hur har ni gjort med utrustningen då?

Tagit reda på vad hästen har för storlek på täcken och benskydd och grimma och träns etc och handlat 'allt' (utom sadel) innan hästen kommit hem, eller har ni sett till att den har grmma, grimskaft och täcke för årstiden och sen kompletterat när den är hemma?

*nyfiken*

Sv: hur har ni gjort med utrustning när ni köpt ny häst?

Hej Alexandra länge sen du skrev ngt. Hur gick det med Kele?
Tänker du köpa ny häst?
Tänkte just på dig jag pratade med ett par kompisar som bor i trakterna runt dig
Jag brukar ha grimma och grimskaft för följer det med hästen vet mna aldrig hur det ser ut .sen har ju jag ett jättelager av det mesta så ett täcke o annat brukar inte vara ngt problem.
Sadel köper jag när hästen kommit, träns har jag o bett i olika varianter så det köper jag heller inte nytt om inte det jag har är för stort eller förlitet för hästen

Senast ändrad:

emdel blev på direkten när jag köpte min. men plånboken var inte tillräckligt tjock så det fick bli det allra nödvändigaste. sen när hästen var hemma så blev det allt efterhand som vi behövde:)

Brukar hålla mig till hästar av samma typ och storlek, då kan man använda mycket grejjer rakt över.

Komplettera med det som faktiskt behövs för den specifika individen när den är på plats.

Sadlar är alltid meck. Alltid ett jävla provande. I synnerhet när man köper en ung häst. Händer en del mellan 3-6 år.

/P Döben

Hej Alexandra länge sen du skrev ngt. Hur gick det med Kele?
Tänker du köpa ny häst?

Vet inte när du hängde med sist, men hon opererade ju sitt öga, kastade fölet på Ultuna osv. ögat har läkt ihop, men det har dragit ihop sig för mkt i ärrvävnaden, så ögonlocket är vanställt. Kan inte blinka/stänga ögat, och behöver en operation till. Fått ett hornhinnesår som är envist som synden och vägrar läka trots behandling, och går med blinkers för galopphästar ute (nätbubbla i metall över ögonen). Gör pappersströ åt henne att ha i boxen, då det kom in spån i ögat annars när hon låg. När nästa av operation ska ske är inte bestämt, jag är motvillig att söva henne igen, samtidigt som hon ju OM operationen lyckades skulle få betydligt lättare.

Hon är i princip friskförklarad från hälta´n, som kom av snedhet efter narkoserna. Nästa åb hos vet & kiron nästa torsdag.

Vision står med en senskada han fått av att rulla fast i boxen, prognos mkt osäker, och minst året ut på box. ÅB nästa tisdag.

Och ja, jag ska köpa ny häst ;)

Den ska gå igenom vetbesiktningen 'bara'.. *nervös*

Innan hästen hade kommit hade jag sett till att veta täckesstorlek så jag kunde köpa 2 täcken, ngt innetäcke + fleecetäcke samt grimma och grimskaft, även benskydd.
När hästen hade varit på plats hade jag givit mig i kast med sadel, träns, bett och dylikt.

*KL*

Jag har ju 'en sabla massa grejer', men allt är ju i samma storlek. Om stoet jag tänkt köpa går igenom etbes så är hon hyfsat i samma storlek mankhöjdsmässigt, men frågan är om hon inte på t ex täcken iaf är en storlek större än mina. Träns etc vet jag inte, får kolla. Men med tur samma size på träns/grimmor/etc som mina, med lite 'otur' så en size större på det mesta.

har dock räknat med pengar för 'helt ny utrustning' så jag KAN köpa allt på en gång, men blev bara nyfiken hur andra brukar göra =)

Jag vet ju rätt väl vad en häst här behöver för utrustning så att säga, dvs vad för täcken hon behöver, vilken typ av benskydd jag använder på mina hästar (hon stryker sig inte eller ngt, så bara för 'säkerhets skull', dvs samma premisser som mina). Bett vet jag också vad jag kommer prova först (vet vad hon gått på) etc. Så det enda jag inte vet (men väl kan ta reda på) är ju storlek på de oliak grejerna.

Men jag kan inte bestämma mig för om det bästa & enklaste är att se till att allt är klart, eller om det bästa är att köpa de täcken som krävs nu, och sen ta resten när hon är här.

Vad roligt blir det en arab till eller?
Köper du den i närheten? BAra nyfiken om det är nån jag känner . HAr ju varit med o tillverkat en del hästar när jag jobbade hos vet där kele stod när du var i usa.
Hoppas allt blir bättre med kele nu då.
Vision klarar sig nog han verkar tuff den.

Innan hästen hade kommit hade jag sett till att veta täckesstorlek så jag kunde köpa 2 täcken, ngt innetäcke + fleecetäcke samt grimma och grimskaft, även benskydd.
När hästen hade varit på plats hade jag givit mig i kast med sadel, träns, bett och dylikt.

Nyfiken fråga varf du köpt t ex benskydd innan men träns sen? =)

Täcken vet jag ju att de MÅSTE finnas innan den kommer, både innethermotäcke samt vettiga utetäcken. Men det är ju eg det enda (förutom grimma) som MÅSTE finnas.

Vad gäller sadel så är det inget problem förrän i vår, den får gå i min bomlösa tills i vår. Känns VÄLDIGT bekvämt kan jag meddela att skjuta DEN huvudvärken på framtiden iaf..

Vad roligt blir det en arab till eller?
Köper du den i närheten? BAra nyfiken om det är nån jag känner . HAr ju varit med o tillverkat en del hästar när jag jobbade hos vet där kele stod när du var i usa.
Hoppas allt blir bättre med kele nu då.
Vision klarar sig nog han verkar tuff den.

Inte köpt den än, var och provred igår, och nu ska den vetbesiktigas. Men nej ingen arab, utan engelskt fullblod, från banan. Treåring e: Richard of York. Men som sagt, den ska igenom vetbes först. Men jag har nästan bara kikat fullblod från banan, så oddsen är rätt stora att det blir det även om det inte blir den här. Fastnade för en annan jag provred, men där var det så förbenat trassligt kring köpet, anti vetbes, kunde inte lova hålla den tills jag besiktigat etc osv *sucka*

Ni som köpt ny ridhäst, som kommit utan utrustning, hur har ni gjort med utrustningen då?

Tagit reda på vad hästen har för storlek på täcken och benskydd och grimma och träns etc och handlat 'allt' (utom sadel) innan hästen kommit hem, eller har ni sett till att den har grmma, grimskaft och täcke för årstiden och sen kompletterat när den är hemma?

*nyfiken*

Hej!

När jag köpt ny häst (har alltid varit) utan utrustning så har jag väntat med allt utom grimman och grimskaften som krävs för att lasta hästen och åka hem med den. Jag har alltså inte börjat köpa saker föränn hästen varit på plats och jag sett vad den behöver just för ögonblicket. Sedan har jag handlat allteftersom. Det är ju lite av tjusningen, kan jag tycka.

Lycka till med nya hästen! :bump: Oavsett om det blir den du nu tittar på eller ej.

Jag tog reda på vad han hade för storlek och så handlade jag det mesta (utom sadel) innan jag hämtade honom. Han var på inridning i 2 månader och under tiden hade jag god tid att handla det jag behövde..

Hej!

När jag köpt ny häst (har alltid varit) utan utrustning så har jag väntat med allt utom grimman och grimskaften som krävs för att lasta hästen och åka hem med den. Jag har alltså inte börjat köpa saker föränn hästen varit på plats och jag sett vad den behöver just för ögonblicket. Sedan har jag handlat allteftersom. Det är ju lite av tjusningen, kan jag tycka.

Lycka till med nya hästen! :bump: Oavsett om det blir den du nu tittar på eller ej.

hur pass 'allt eftersom' har ni handlat? Hur länge har t ex hästen inte haft ett träns och så?

Jag vet ju som sagt vad som behöver köpas, alltså 'grunden', den förändras inte speciellt om jag har hästen här eller den ska komma. Utan jag vet att 'sånt tjockt täcke behövs inne, sådana här utetäcken behövs i vinter' och så. Samt även vad för benskydd jag vill ha som 'säkerhet' när jag rider, vad för typ av träns, bett etc. Så jag behöver inte vänta för att 'se vad den behöver' så.

Men det jag funderat mest på och fick mig att fundera hur ni andra gjort, det är ju det med t ex träns och täcken. Ponera att hästen kommer imorgon (det gör den inte, men vi låtsas), då måste den ha ett innetäcke för 'nuvarande temp' och ett utetäcke för 'nuvarande väder'. Annars kommer den ju frysa ihjäl inne och inte kunna gå ut, typ.

Men träns etc, det går ju att vänta med, samtidigt så om jag ska rida på den så måste den ju ha ett träns senast när jag tänker göra det (finns ju olika sätt, smaken är delad, end el låter boa in sig i 2 - 4 veckor, andra rider efter ett pardagar).

Eller är det mest för att i lugn och ro bestämma t ex vad för träns man tycker den hästens huvud är finast i?

Hej
Är den från den *kände* galopptränaren i närheten?
Isåfall så gör du ett bra köp oavsett han brukar ha reko hästar och de brukar vara ngt så när att hantera mm o vana vid att gå ute i alla väder
Har jobbat där med

Senast ändrad:

När jag köpte W hade mamma köpt en ryktborste och ett grimskaft som välkomspresent åt henne. Det var det enda nya som väntade henne när hon kom hem. Sedan provade jag mina sadlar och konstaterade att där var jag tvungen att köpa en ny, så det gjordes ju rätt snabbt.

Sedan fick hon ett par täcken till vintern (köpte henne tidig höst), benskydd allt eftersom. Träns delade hon och valacken i flera månader, men det var så stökigt att hålla på och bygga om hela tiden, och ännu värre blev det om de skulle ut samtidigt! Nu tre år senare är det mesta hennes egna saker, men en del har hon fortfarande ärvt.

Har köpt när hästen kommit hem. Har haft grejer som varit ok att använda, även om mitt 145 täcke såg lite litet ut på min 155-160 dam när vi hämtade henne :D

Hej
Är den från den *kände* galopptränaren i närheten?
Isåfall så gör du ett bra köp oavsett han brukar ha reko hästar och de brukar vara ngt så när att hantera mm o vana vid att gå ute i alla väder
Har jobbat där med

Nepps, inte från O.. Från en nere på Angarn. Om du PM.ar kan du få mer info =)

hur pass 'allt eftersom' har ni handlat? Hur länge har t ex hästen inte haft ett träns och så?

Är det ett nättare fullblod så kan du nog använda någon av de andra hästarnas utrustning i några dagar, de är ju inte i stort behov av sina träns just nu vad jag förstått :cry:
Cobstorlek brukar passa även på fullblod, och jag misstänker att du har en del såna prylar liggandes.
Du kan nog även sno benskydd/lindor från de andra hästarna en stund, kanske även sadeln om du har tur.
Täcken kan dock bli lite problematiskt, men det kanske är lättast att trots det låna ett av valackens täcken även om det blir i tightaste laget i några dagar, tills du får hem din nya pålle och kan avgöra på plats utefter behov vad som verkligen behövs, vilken storlek, vilken modell, vilken färg osv. Eller be att få köpa med det täcke hästen har på sig nu (om den har det) ?

Jag hade kvar all utrustning efter min gamla pålla och det mesta passar. Det är ett par täcken som är lite för stora för nya pållan eftersom hon är mycket smäckrare än den förra. T o m mina sadlar passar nya pållan :banana:

Så för min del innebar ny häst minimalt i nyinköp gällande utrustning.

/Lizzie

Hej!
Jag gjorde så att jag köpte de aldra nödvändigaste. Jag fick med ett regntäcke och ett vintertäcke samt en "nödlösning" till sadel.
Alla andra utlägg är ju inte så jätte stora, iof blir dem väll det tillsammans men man får helt enkelt köpa det nödvändigaste.
Sadeln jag fick med duger till att skritta honom i och eftersom han inte är i kondition så gjorde de inte så jätte mycket. Men nu har jag fått tag på en sadel som jag ev ska köpa för 500kr och som passar lite bättre och den kan jag använda tills dess att ekot i plånboken minskat. Annars så ska man ju veta att man faktiskt inte behöver så jätte mycket saker till att börja med, vi har ofta en tendens att pjoska lite väl mycket med våra hästar :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 307
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 609
Senast: lilsan
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 344
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 403
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka