Hur hård kan jag vara?

Humelibumlan

Trådstartare
Spammar forumet med trådar :o

Jag har förstått och är med på att amstaff är en envis ras som kräver tålamod, konsekvens och envishet och jag har inga problem med att 150 gånger på raken hämta skon han snott från skostället, säga ajaj och ge honom ett ben istället.
Eller att lyfta ner honom från sonens säng 50 gånger och visa honom till hans plats.
Han vet vad nej betyder, men är just nu ögontjänare av rang och ser jag honom inte så hittar han på bus, men ser jag honom så vet han vad som är rätt och fel :)

Men sen finns det saker som är absolut förbjudna tex att bita mot ansiktet, även om det inte är illa menat eller på något sätt aggressivt, utan jag är med på att han är en valp, och även om han inte är hårdhänt så har han otroligt vassa tänder och även om jag kan ta det, så har vi barn som naturligtvis blir rädda för honom.
Han är ganska mjuk med barnen, men just det där med att öppna munnen och hoppa mot ansikte eller ta tag i händer, fötter osv..

Han måste alltså förstå att man håller munnen stängd och att smånaffsa är inte okey.

Givetvis har vi pratat med barnen och förklarat hur de ska bete sig, men barn är barn och idag så satte sig 4-åringen bara ner brevid han när han var busig och fick då en öppen käft i ansiktet och vart såklart jätterädd och ledsen, vilket fick hunden att dra sig tillbaka och se skammsen ut.

Hur skulle ni hanterat situationen för en bra lösning?

Mulle är 14 veckor och kommer från en kennel med småbarn hemma och vi börjar valpkursen på lördag :)

Sv: Hur hård kan jag vara?

Man kan inte göra så mycket annat än att nöta in det. Nej, nej, nej och så självklart beröm när han låter bli/avbryter.

Jag har haft 11 st sådana ligister hemma med min 3 åriga son, och det har fungerat rätt så smärtfritt. Nu har jag 2 st snart 7 mån gamla valpar av samma ras, och jag får fortfarande påminna båda två av och till att man inte ska hoppa upp i ansiktet på sonen. Dom glömmer helt enkelt bort det när dom blir för glada och uppspelta, precis som dom vuxna också kan göra ibland.
Sen är min erfarenhet att rasen i sig, rent generellt, är väldigt burdusa vid hälsning och i princip alla jag stött på någonsin vill och försöker att ta sig till ansiktet, oavsett ålder.

Jag har 6 st hemma för tillfället, och ingen av dom kan riktigt behärska sig vid glada hälsningar exempelvis, trots mängder av träning och att dom egentligen VET vad som får och inte får göra. Valpar har ju många fler sådana situationer, när dom blir glada eller uppspelta, och man får helt enkelt vara med och ha koll bara.
Att vara för hård är ingen idé, för är han en typisk Amstaff så brukar det bara rinna av dom ändå - och det känns rätt så onödigt för min del att hantera det på vis som ändå inte hjälper.

Tack för svar!

Efter lite funderingar och snack så har jag kommit fram till att det förmodligen är lättare att fostra barnen i detta skedet än Mulle ;)

Han kommer ju från ett hem med barn, skillnaden är väl mest att deras barn var vana och skrek till själv när valparna var för på, våra barn har nästan ingen hundvana och det blir mer ett försiktigt "nej mulle" än ett skrik...
Märkligt, annars kan de minsann skrika? ;)

Han är annars ganska försiktig med barnen för att vara valp generellt :love:

Det är bara att tjata på barnen och hunden.

När vi fick hem Kelly (nu 10½ månad) så var inte våra barn vana vid valpar utan bara vuxna redan fostrade hundar och Kelly var inte van vid så små tvåbenat vänner.

Men vi var hårda från början med att hon absolut ovillkorligen inte fick bita mot barnen och vi lärda barnen ganska fort att ryta till istället för att låta som mesar. Det har faktiskt gått riktigt bra måste jag säga. Men i början var det ett evigt passande tycker jag. Massa beröm till barnen när de ryter till ordentligt och massa beröm till hunden när hon avbryter och gör annat istället.

Ibland när man har valp så känner man sig som värsta surtiken som bara fostrar och fostrar. Men de blir äldre fort, tro mig. Om du under tiden kan fostra barnen så verkar det som ett lättare alternativ, det är ju trots allt en kort period.

Sen vill jag bara understryka att hundar varken skäms eller vet att de gör fel. Och kommer så aldrig att göra.

Att du ska på valpkurs tycker jag låter jättebra!

Nu har vi inga barn, men väl en unghund som gärna hoppar mot ansiktet och vill känna och klämma med munnen :crazy:

På honom har det heller inte funkat att säga nej eller så, inte i början alltså, att däremot "pip-skrika" som valpar gör när det gör ont eller de blir rädda funkade SJUKT bra :idea:

Så se om du kan lära ungarna att "tjuta till" när valpen är för vild så kanske han lugnar sig, det gjorde vår iaf.

Hur menar du med "inte vet att de gör fel"? Det tycker jag är extremt tydligt många gånger. Exempelvis skulle min hund inte hoppa ner från köksbordet när jag kommer in i köket (oavsett om jag är arg eller som vanligt), men det gör hon. Dessutom skulle hon hoppa upp i den förbjudna soffan titt som tätt, men det gör hon inte eftersom hon vet att hon inte får. Jag kanske missförstår dig, så därför jag frågar :). Att hundar skäms kan jag hålla med om att de inte gör dock.

Hundar har ingen moral, de kan alltså inte skilja på rätt och fel.
"Nu är jag ett år och det är fel att tugga på mattes soffa" - så tänker inte hundar. eller "Nu ropar matte på mig, det skiter jag i fastän jag vet att det är fel" - Så tänker de inte heller.

Hundar är, som så många andra, rå-egoister och gör bara saker det tjänar mest på eller förlorar minst på.

Dvs din hund vet att hon förlorar på att hoppa upp på köksbordet, därför låter den bli. Inte för att det är rätt eller fel.

Din hund kommer till dig när du ropar, för att den tror sig tjäna på den, inte för att det heller är rätt eller fel. (Ja, eller så låter den bli, för att den helt enkelt tjänar/förlorar mest på det)

Har man inget annan för sig en fredagkväll så kan man läsa om den forskning som finns. Goola på Skinner (am.forskare) och de "fyra konsekvenserna" som är vetenskap om just detta. Det här med hundar som vi tror har moral, tror man kommer från tex filmens värld där Lassie springer och hämtar storhusse för att lillhusse trillat i ån. Verklighetens Lassie skiter i lillhusse.

A andra sidan sager forskare nu att hundar har ungefar samma intelligens som en tva aring... Det ma vara att de gor vad de tjanar mest pa, precis som en tva aring gor, men atminstone till viss man vet de vad for forvantas av dem.

Precis nu sag jag ett klipp pa morgon nyheterna om en Shafer i Alaska som sprang ut, langt hemmifran, och visade brandmannen vagen till hans brinnande hus... med manga skogs vagar och svangar innan de kom dit. Kanske vi vet mindre om hundars forstands formaga an vi tror;)

Aha du menar så :). Tror vi tänker lika, fast uttrycker oss på olika sätt. Jodå, Skinner och hans råttor och operant betingning vet jag "allt" om :angel:.

Haha åh jag måste bara lägga ut en sång om just Skinner ur psykologernas sångbok:

Tre små råttor såldes på en gång
till en skum farbror Skinner
Tre små råttor såldes på en gång
till en skum farbror Skinner

Jag ska ha roligt, sa Skinner till de små
På er bekostnad, det kan ni väl förstå?
Jag nyper en där bak
ni pressar på en spak
och sen får ni belöning om jag hinner!

:D (melodi tre små gummor)

Tjena!

Jag köpte en halsband som ger starka elchocker när jag trycker på en knapp. Från eBay. Fungerar jättebra! Så fort jumbo är dum så trycker jag på knappen så får han sig en rejäl "Kyss" så att han gnyler(nästan gråter).

Hjälper gärna till!

Tjena!

Jag köpte en halsband som ger starka elchocker när jag trycker på en knapp. Från eBay. Fungerar jättebra! Så fort jumbo är dum så trycker jag på knappen så får han sig en rejäl "Kyss" så att han gnyler(nästan gråter).

Hjälper gärna till!

Du är ett uppenbart troll (eller bara rent dum i huvudet). Likaväl uppmanar du till användning av olagliga "verktyg"

Har trianglat ditt inlägg så moderator får titta på det

Tjena!

Hjälper gärna till!

Är du seriös? :crazy::confused:

Jag bor inte i Sverige så att enligt lag där är folkbokförd(Vitryssland) är detta lagligt och mycket vanligt.

Ni får tycka vad ni vill och triangla inlägget ovan om du vill.

Ha en skön helg

Jag bor inte i Sverige så att enligt lag där är folkbokförd(Vitryssland) är detta lagligt och mycket vanligt.

Ni får tycka vad ni vill och triangla inlägget ovan om du vill.

Ha en skön helg

Detta är ett troll. Hoppas moderator gör ngt åt det.

hoppas jag iaf :/

Senast ändrad:

Behover ju inte vara det.

Har dar jag bor ar det om inte vanligt iallafall inte ovanligt med elhalsband.

..vanligt har med. Och vet att det anvands i sverige, oftast pa riktigt extrema fall.

Men att tipsa om det vid valpuppfostran gor att man fortjanar en stor fet kanga dar bak om man fragar mig.

Till traden:

Min lille skit har borjat "glomma" sticka ut tungan sa det blir "slorpslorpslorpTANDERslorp" jag personligen har inga bekymmer med det... men maken daremot.. sa ni som tranar era barn - jag far trana min gobbe till att saga NEJ ordentligt.

Gor eg ingen stor sak av det, bara ett skarpt "no" o sa lungt visa honom vad som forvantas av honom.

Aprapa hundars "ratt och fel" samt "sambandstankande" - harom dagen fick jag mitt kna slaget ur led utav den ena hunden, Lang historia kort, jag foll givetvis pladask pa backen, valpen kom upp, hittade mitt ansikte, gav mig en slick sen bar det ivag for bada hundarna - en rejal repa runt huset dar de var uppe pa verandan och skuffade mot ytterdorren (vilket ingen av dom gor i vanliga fall), ingen respons pa det beteendet (svarmor var upptagen med annat) sen kom bada springande tillbaka och holl sig vid mig, max avstand var 5 meter ifran mig. Eskorterades aven till huset av bada tva nar jag val lyckades ta mig upp pa fotter igen....

sa nej, moral kanske de inte har, men de varnar och pockar pa uppmarksamhet nar nagot inte "stammer in i det normala monstret" med "flockmedlemmar"...

Likasa testade vi vara Catahoulor harom dagen, deras respons om nagon trillar omkull ar att hitta ansiktet, sen lagga sig antingen Bredvid eller pa (beror pa hur man ligger) och dar ligger dom och vaktar.

och historierna om de hundar som vaktat och inte slappt fram folk till skadad matte/husse ar manga och langa.. sa att saga att hunden ar "ra-egoist" och inte bryr sig om andra "flockmedlemmar" ar inte Helt korrekt. Precis som manniskor formas de ju av bra respons, dalig respons... Vi fods inte heller med moral och samvete.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka