Hur hårt ska en Björkis spårsele sitta?

Lena Furberg

Trådstartare
Beställde en ny spårsele till min Beauceron. Storlek 6, då han är både grov och lång i kroppen. Men jag är osäker nu på om den är för liten. Den sitter jättefint utom kring halsen, där jag inbillar mig att den känns ... inte direkt trång, men utan "svängrum" eller hur man ska säga.
Det är alltså en sele av Nome-typ. UR-FIN men jag är osäker på om jag ska byta upp till en 7:a. Den ska ju inte sitta lös och sladdrig heller...

Sv: Hur hårt ska en Björkis spårsele sitta?

Ibland gör de saker som passar typ settrar med vääääligt smala halsar osv.

Jag köpte ett täckte som var megalångt och otroligt smalt kring halsen. Min stackars hund fick stå ut med det de få gånger hon behövde täcke. Från början var nog prudukterna mycket för jakthundar! (Å setter och pointer jagas det med på fjället)

En björkissele ska sitta relativt tajt. Om du drar i selen bakåt i "tampen" så att selen belastas så som den förmodas göra vid dragträning, skall belastningspunkten ligga mot bröstbenet och inte mot strupen. Marginalerna här är små, för belastningspunkten skall inte heller ligga för långt ner, om belastningspunkten ligger nedanför bröstbenet, är selen för stor.

Om den ligger mot strupen, är den för liten. Det är viktigt att dra selen bakåt när man ska se om selen passar. Om den ligger löst på (som den gör när man inte drar den bakåt), kan halsmåttet upplevas som litet, men att det vid belastning ligger korrekt eftersom selen hamnar längre ner när den belastas.

Vidare skall selen ligga an mot revbenen och absolut inte bakom, då dem kommer skära in i hunden och orsaka obehag.

För att se att selen i övrigt ligger bra, kan man lyfta på frambenen samtidigt som selen är sträckt för att se ifall hunden har rörelsefrihet i benen.

Rygglängden är inte det primära att titta på, då tampen används för att reglera en för kort sele.

Jag kan nog inte vara till jättestor hjälp men jag har provat en storlek 5 på Garibaldi, som inte är någon jättemaffig båssehane. 5:an var alldeles för liten, dock har jag inte haft möjlighet att prova en 6:a eller 7:a men hon som ägde selen vi provade konstaterade att hon trodde att Garibaldi kunde ha både 6:an och 7:an - primärt ska jag ha den att spåra i och jag gissar att det inte är lika viktigt med passformen då som om man ska köra drag då hunden ligger på mycket hårdare i selen.

Men tyvärr hade de ingen stor storlek inne i hundaffären när vi skulle köpa en, så det blev en annan typ så länge, bara så vi tog oss runt på appelltävlingen utan att strypa hundstackaren. ;) Tydligen hade selarna gått åt hårt i vinter... jag är inte förvånad. :D

Så... det här inlägget var nog inte till mycket hjälp egentligen.... :angel:

Jag skulle nog säga att din hund ska ha en 7:a. Focus har en 7:a. Han är 71 cm hög men ganska tunn.

Ja jo jag skulle ju visa det där täckte för dig :angel: Men tiden har ju bara sprungit iväg. Men det skulle ju passa till nästa vinter ;) Du får det alltså om det skulle passa. Jag har ingen användning för det...

Justja, det hade jag t.o.m. lyckats glömma bort :D Men det är lugnt, det är flera månader kvar till nästa täckessäsong - vi hinner båda glömma bort det i god tid innan dess ;)

Det finns ju faktiskt fler strl än bara 5,6,7 osv.... till min ena har jag tex 6-, vilken alltså är något mindre i halsen än vad en "ren" 6a är... dessa strl brukar dock vara något dyrare, men passar den hunden bättre är det ju helt klart värt det :D

KL
Tack för svaren! Han behöver helt klart en 7:a, det inser jag nu. Men jag behöver denna sele, 6:an, imorgon då vi ska gå Viltspår, och hans gamla sele är kaputt. Kan väl knappast lämna tillbaka en använd sele...? Det blir väl till att köpa en till ... Den är i alla fall jättefin så den är väl värd pengarna! :)

Man kan nog inte lämna tillbaks den, men man kan säkert sälja den till någon som behöver en :angel:

Klart man kan skicka tillbaka den :devil:

Borsta av, borsta av och borsta av :D

Eller som svaret över mig, någon verkar i behov :angel:

Haha! Jag kan meddela att jag har varit hemma hos dig i natt Lena och provat din sele på en stor svartbrun jycke.:eek: Min sambo skulle hem till dig och sätta upp något köksskåp så jag följde med (nej, min sambo är inte snickare..?:cool:). Kallade din hund för Focus (Aliides hund väl?) och han var till en början ganska skeptisk, det var ingen hemma så vi gick in själva.. Iallafall så är selen för liten och du kom hem precis när jag var färdig så vi pratade en stund om detta. Hihihi:p Kommer ihåg hela drömmen precis.. Helskumt..

Kan det ha blivit lite för mycket buke sista tiden? Kan tillägga att jag inte har en aning om hur Lena ser ut så hon fick gestaltas av en sjuksköterska som jobbade på ett av mina gamla jobb.:D

Mvh

HAHAHAAA!! Det var det värsta!! Jag måste erkänna att jag först blev helt förfärad - hade nån varit inne hos oss i natt och provat Reekos spårsele, och vi märkte inget?!? Nåja, den förvirringen räckte bara nån sekund ...;)
Idag var vi, hur som helst, på Viltspåret med nya selen, och den ÄR alldeles alldeles för liten, funderar om ens 7:an är stor nog... Annars är den superfin, kan verkligen rekommendera den - jag har redan 2 köpare till 6:an :laugh: Mjuk och välstoppad och väger inte mer än en fjäder!

Enklast är kanske att ta och köpa en måttbeställd från Björkis, en 7:a fast med större hals till exempel. Bara att mäta och kolla, finns bra info på Björkis' hemsida om hur man ska mäta.

Aha, det visste inte jag att man kunde göra! Jag har ju köpt den via min uppfödare duvetvem som ju har hundshop. Jag har redan bett henne skicka en ny 7:a men ska maila eller ringa genast och prata med henne! Tack för tipset! :)

Ja, det är väl märkligt vad hjärnan kan hitta på... Förstår inte riktigt varför jag skulle prova din sele på din hund? Men då stämde drömmen i allafall, att den var för liten:D
Vi pratade även om att det var fint att träna på en viss fotbollsplan som ligger vid ån i en viss by/pytteliten stad som börjar på B? Jag har kopplat dig till de trakterna av någon anl:confused: Aja, en konstig dröm var det i vilket fall:p

Mvh

Ah! Såg nu att kopplingen stämde och nu vet jag vart jag hade fått den ifrån:idea: Din avatar så klart..:laugh:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 496
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål