Hur hinner ni med både gymnasium och häst?

N

NoWay

Hej jag ska börja naturvetenskapliga programmet till hösten och undrar därför hur ni som går gymnasiet hinner med både och. Bra betyg är väldigt viktiga för mig och därför överväger jag att sälja min pärla. Först vill jag dock höra hur ni klarar det, vilket program går du? Vilken typ av häst har du (ex. tävlings eller bara skogsmulle)? Hur ofta rider du hästen/hästarna? Brukar det köra ihop sig tidsmässigt så att du ex får skippa att göra läxor? Har du hjälp i stallet (skötare, medryttare)? Hur gjorde du för att hinna med både häst och skola?

Snälla svara, om ni går eller har gått dela mer än gärna med er om hur det var för er när ni gick/går gymnasiet och allt runt i kring. För ska jag sälja henne vill jag ha mycket tid att hitta den perfekta köparen. Personligen vill jag inte ha medryttare då min pärla är väldigt svår och reserverad mot nya personer, hon är het och har otroligt svårt att lita på nya människor.

Sv: Hur hinner ni med både gymnasium och häst?

Jag tog studenten från samhällsprogrammet 2008, så jag gick på gymnasiet relativt nyligen. Vissa veckor var det väldigt lugnt, medan vi kunde ha tre prov och flera läxor andra veckor.

Jag hade då tre hästar, en welsh mountain som jag red 3-4 dagar i veckan, en C-ponny som tävlade hoppning och reds varje dag, samt att jag red och skötte ett halvblod i stallet som också gick varje dag.

Det gick, men det var tufft, det ska jag inte sticka under stolen med. Jag åkte hemifrån sju på morgonen och var oftast inte hemma förrän åtta på kvällen. I den mån det gick försökte jag plugga på håltimmarna och medan jag väntade på bussen, det jag inte hann med fick bli efter stallet.
Jag hade hyffsat bra betyg, så jag tycker inte skolan blev lidande på att jag la ner så mycket tid i stallet.

Jag hade lite hjälp med skötseln av halvblodets ägare, men allt annat skötte jag helt själv. De dagar welshen inte reds var vi ute och promenerade, han och jag.

Jag klarade tre hästar med ganska lite markservice, så en häst tror jag absolut att man klarar att ha även om man går på gymnasiet.

Nej jag har inga som helst problem med att hinna med en häst och skolan.
Jag går Samhälle/samhälle, jag har en tävlingsponny som visserligen har varit skadad, men
när hon är igång så tränas hon 1-2 gånger i veckan för tränare och rids 5-6 dagar i veckan.

Jag hinner med gymnasiet med endast VG och MVG i betyg, samtidigt som jag jobbar ca två dagar i veckan och har häst. Allt går om man vill.

Går 3dje året på Omvårdnadsprogrammet, just nu är det helt lugnt, går halv dagar bara..Men har haft 8-15/16 dagars schema förut, har ett halvblod som går som skogsmulle/läromästare åt mig. Rider 7 dagar i veckan, inte alltid halvblodet och ibland 2-3 per dag..Ligger på mestadels VG i betyg. Så allt går, nu har jag det som sagt väldigt enkelt med bara halvdagar och minimalt med läxor. Men det går när man går lång dagar också med mycket läxor:) Vet inte hur det är på en ren teoretiskt linje iof, antar att det är mer läxor på sådan linje är en sådan linje som jag går på.

Jag gick natur, hade egen häst och simtränade ett par gånger i veckan, gick alldeles utmärkt!

Hade även häst under mina universitetsstudier, där var i och för sig inte tiden ett problem, mer ekonomin, men det gick!:)

Vill man så går det, men jag har full respekt för om man känner att man inte riktigt vill prioritera det tids- eller pengamässigt.

Jag gick NV i gymnasiet och gick ut med drygt 17 i snitt. Jag brydde mig inte alls mycket om skolan sista året och det var där mitt snitt sjönk. Jag hade inga som helst problem att hinna med skolan. Men det gäller att man tar tillvara på skoldagarna. Vi hade rätt mkt håltimmar och dessa gick ALLTID till att plugga. Dessutom bytte jag mockdag med stallägarna så 1 dag i veckan var jag hemma och pluggade. Är du bara organiserad och tänker igenom vad det är du behöver plugga på och vad som kan vänta så är det inga problem.

Hästarna var och är mitt andningshål utan dem skulle jag aldrig orkat med plugget. Så ta dig en funderare på vad det är du vill. Jag hade inga tävlingsambitioner med min häst så det gjorde inget om hon vilade lite väl mkt vissa veckor...

som med all annan idrott som tar stora portioner tid så får man offra annat.. kompisar, pojk-/flickvän, festande.. o så krävs ju planering.. att sämna ambitionsnivån från mvg till vg i skolan gör ju stor besparing i antalet studietimmar utöver schemalagd tid.. sedan skall man ju ha drägliga resor till/från stallet också, 2H enkel väg fungerar ju inte.

Går sista året samhälle-media och har en häst som tränas och rids ut och tävlas ibland!

Har en medryttare som hjälper mig 2 ggr i veckan, men de dagar hon hjälper mig jobbar jag. Så har ingen eftermiddag "ledig" lixom.

Har dock bra betyg med VG och MVG i allt. Pluggar röven av mig (uräkta språket!!!) periodvis men ibland är det lugnare. Man får helt enkelt prioritera. Det är INGA problem att hinna med häst+gymnasie MEN man får offra sociallivet. Träffar inte mina vänner alls lika ofta, vilket är tråkigt men så är det.

Lycka till :)

Det var länge sedan jag gick gymnasiet.
Men då var det naturvetenskaplig linje och jag hann med att vara i stallet också.

Jag har en son som går NV och är själv lärare fast på stadiet under gymnasiet.
Men min första tanke är ändå att du ska väl hinna med ngt annat än att läsa? det finns ingen som orkar läsa på hela sin fritid. Det tror inte jag att man klarar NV på. Man måste koppla av också. Hästar och ridning är utmärkt avkoppling, i alla fall för mig. men man kan kanske inte räkna med att hinna med så mkt annat sedan förutom studierna.

Min erfarenhet är att de elever som har ngt fritidsintresse som ridning, handboll eller annat lär sig att strukturera och planera sin tillvaro. de brukar oftast lyckas bättre än de som inte har den pressen.

Var några år sen jag gick ut gymnasiet. Kunde ha gjort bättre ifrån mig i skolan. Hade jag gått idag skulle jag satsa mer på själva studierna. Men det är lätt att va efterklock. Roligare att va i stallet än i skolan... Fast jag klara mig iaf hyffsat... utom matten :( och jag som fick VG på det i 9:an.

Jag går NV och rider en och en halv häst, och är alltså i stallet varje dag och tävlar minst varannan helg under säsongen, ofta mer. Visst är det lite jobbigt och svårt att hinna ibland, men det beror mest på att jag alltid ska göra allt i sista minuten :o. Jag hoppas på att kunna gå ut med MVG i alla ämnen, men för att klara det behöver jag hästarna som avkoppling ;)

Däremot så gör jag ingenting utöver hästar, skola och vila hemma. Det är möjligt att vissa klarar skola + hästar + kompisar + killar, men jag skulle inte göra det.

Jag hade medryttare ett tag innan jag började gymnasiet, men det var inte alls bra för hästen, så det slutade jag med.

Jag läste NV när jag gick i gymnasium..
Sista året hade jag två hästar. 10 mil till skolan så jag fick pendla en del. Åkte ungefär 05.30 på morgonen och kom hem runt 17. Många timmar på bussen/tåget blev det.

Men det gick, gjorde läxor på tåget/bussen så jag inte behövde göra dem efter att ha varit hos hästarna.

Gick ut med majoritet MVG, några VG och få G så det gick ganska bra tycker jag. Men det var slitigt, som fan, att hinna och orka med allt. Då var det två skogmullar jag hade, men även de ska ju hållas igång.

Allt handlar om hur du prioriterar. För mig blev focus på hästar och skolan, festa och umgås med kompisar blev det inte alltför mycket tid över till på vardagarna.

Jag går sista året på NV. Tävlar hoppning med hästen, har ett rätt krävande styrelseuppdrag och jobbar en hel del (snittar på kanske 10 h/vecka, men kan vara uppemot 25 h vissa veckor).

Allt går. Jag hade inte velat vara utan hästen, hade nog varit ännu mer less på skolan än jag är nu om jag inte haft honom. Känner inte heller att jag inte hunnit med skolan pga. hästen.

Jag går vårdgymnasiet första året och det funkar, men det är jäkligt tufft nu den här perioden då de blir så mörkt så tidigt.

Såhär ser en typisk vecka ut för mig:
Måndag: Hemma från skolan 3, åker upp till stallet, gymmar på kvällen.
Tisdag: Ska vara hemma vid halv fem, men brukar alltid gå hem från skolan så jag kommer med halv 3 bussen, hatar nämligen tisdagar. Då åker jag upp till ridskolan och rider lektion, mamma tar alltså hand om hästen då. (pga. vädret följer inte hästen med på lektion)
Onsdag: Är hemma mellan 3-halv 5, beror på om jag skippar sista lektionen, rider och sen pluggar lite på kvällen.
Torsdag: Kommer hem vid 3, rider, gymmet på kvällen.
Fredag: Hemma vid 3, har jag inga planer så rider jag annars brukar jag hitta på något denna dag så tar mamma hästen.
Lördag: Rider på förmiddagen och är ute med kompisarna oftast på kvällen.
Söndagen: Pluggar kanske lite och rider på em.

Tävlar dressyr och försöker hålla igång så gott man orkar nu i kylan och mörkret.

Någon måndag brukar mamma ta hästen så åker jag ut till en kompis som bor utanför min ort. :)

Skolan blir ganska lidande ibland då jag ofta går hem på tisdag/onsdagar för jag tycker vi har så onödiga lektioner då, egen studietimma och klassråd. Pluggar gör jag inte mycket heller, men skulle behövas ibland.

Kompisar har jag valt att vara med på helger då jag har börjat priotera gymmet på kvällarna.

Det funkar, bara man vill! Sen har jag ju en hästmamma som jag är väldigt glad över att ha :)

Senast ändrad:

Det låter lite som mig..

Jag var inte alls motiverad för att plugga och jag gick Ridsportgymnasium med egen häst på sidan ettan och trean och nån månad i tvåan. Jag Skulle i dags läget ha lagt mer energi på skolämnena, det är tufft att fixa skolan och att ha häst som ska hållas igång, jag kan ju inte säga hur det är med plugglinjerna men arbetsförberedande och häst är inte det bästa jag gjort då all min tid gick åt hästen och skolan kom i sista hand. Bodde även på internat och då är det svårt att inte vilja sätta sig i soffan och umgås med sina kompisar. Bröt benet i tvåan och hamna låååångt efter för även om jag inte hade ehäst då så kom skolan sist. Kan ju ångra det idag men jag hade ingen lust att plugga, men som tur var så kämpade jag på och fick iaf inget Ig men mitt snitt är nog inte så högt då det är iaf hälften g och hälften vg nåt mvg.

går estetiska linjen med inriktning bild. har dock av olika anledningar (som jag inte tänker ta upp här,) eftersom jag inte fixar skolan vissa perioder, ett sk. reducerat schema, dvs. jag har tagit bort vissa ämnen helt vilket dock innebär ett ej fullständigt gymnasiebetyg när jag slutar (det var det alternativet eller att hoppa av helt som gällde för mig). jobbar även ett par ggr i veckan, hur många dagar beror på om det är hög- eller låg-säsong (varierar alltså allt mellan 1-7 dagar/veckan.) mitt skolschema är väldigt chill måste jag säga.;)
just kombinationen hästägare och gymnasiet har inte varit några problem. hemma 2 dagar i veckan vid fem (ibland halv 7), men det var jag under hela högstadietiden med så det är något jag är van vid. hästen är mera skogsmulletypen, nån träning ibland.

edit: tänkte jag lägger upp hur mitt schema ser ut...
Måndag: läser ej eng.B kursen längre, och ej aktiv på idrottslektionerna så den dagen räknas som ledig.
Tisdag: religion 09.05-10-15- slutar sedan. tåg hem 10.34
Onsdag: läser varken matte.B eller eng.B(somsagt) så har endast svenska 12.00-14.00. slutar sedan. tåg hem 14.35
Torsdag: bildlektion 08.00-10.15. håltimme till 14.00. då foto-lektion till 16.30. buss hem går 16.30, tåg hem 18.27.
Fredag: kulturhistoria-lektion 10.15-12.00. lunch. Naturkunskap 13.20-14.00. bildlektion 14.15-1615. hem samma som torsdag.

Senast ändrad:

Jag hade häst och klarade gymnasiet bra då jag gick det. Jag hann dessutom med pojkvän, vänner, andra hästar, mina två hundar, gym, löpning etc. Jag hade dessutom en bra bit till stallet och åkte själv.
Jag gick estetisk med bildinrikning.

Jag hade dock en mamma som red 1 dag i veckan och hästen vilade en dag/v med mockhjälp av stallägare. Allt ingick i stallhyra utom mockning då vi var där.

Jag pluggade på tåg och buss framför allt. Jag har lätt för att lära och att koncentrera mig då det behövs. Så det var inga problem. Dock hade jag en del hemuppgifter i olika bild- eller foto-kurser som jag så klart inte kunde göra då. Men jag hann på något sätt iaf.

Jag hade hellre haft medryttare på speciell häst än sålt. Då har du iaf kontrollen över att den får det bra iom att du kan påverka medryttare och byta medryttare om det visar sig gå åt skogen efter ett tag. Säljer du kan det bli hur som helst även om det verkar bra först.

All work and no play makes No Way a dull boy/girl.

Allt är ju en fråga om målsättning med ditt hästeri. Du har en sund inställning som tänker prioritera skolan. Det gör att du kommer att lyckas med Natur. Men även din kropp behöver sitt. Att komma ut och mocka varje dag och rida en stund är ett bra sätt att få vila huvud och röra på kropp. Sedan måste du kanske inte gå på alla träningar och sätta upp mål för alla tävlingar. Utan se din häst som din rekreation.

Själv är jag lärare på högstadiet, politiskt aktiv, har familj (numer endast en tonårspojke hemmaboende) och har en häst för mycket i stallet (tre stycken). Om jag inte hade hästarna skulle jag inte få motion. Så har du råd så och lust till din häst, så klart du skall ha den kvar.

Hälsning Maja

Jag gick natur på gymnasiet, hade egen häst då och det var inga problem att få tiden att räcka till. Hade hästen i eget stall nära hemmet så jag hade förvisso nära till stallet men å andra sidan var det ingen annan som tog hand om hästen. Det var upp tidigt för att fodra och släppa ut innan skolan, någon av föräldrarna middagsfodrade och sedan stack jag dit och red, mockade osv direkt när jag kom hem från skolan. Red ungefär sex dagar i veckan (inget tävlande utan mest skogen + åka iväg och träna). Mina föräldrar hjälpte till mycket och var väldigt involverade (hästen var ju familjemedlem och även deras gullegris!) men ridningen och den mesta dagliga skötsel förutom fodring stod jag för.

Jag hade verkligen inte kunnat tänka mig att inte ha häst under den tiden, det hade varit döden och min undergång :eek:. Hästen köptes när jag gick i åttan tror jag, och det fanns inte på kartan att hon skulle säljas bara för att jag började gymnasiet!

Skolan gick bra och även om jag var ganska lat av mig (gjorde ungefär vad som krävdes och helst inte mer) så fick jag bra betyg (17 komma någonting). Men till skillnad från mina kompisar så valde jag att inte läsa fler poäng än precis vad som krävdes. Det var ett mycket smart beslut, varför göra det svårt för sig liksom? Sista året hade jag därför ett betydligt luftigare schema än många av mina kompisar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 624
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka