Hur hinner ni med både gymnasium och häst?

Sv: Hur hinner ni med både gymnasium och häst?

Jag går andra året NV på gymnasiet och har två hästar, en stor häst som är under igångsättning efter lång vila och en c-ponny som ska hållas i kondition. Ponnyn tävlas inte, målet med storhästen är tävlingsdebut i juli-augusti någongång (i hoppning, då är hon inte ens hoppad så det är en del jobb dit... :crazy:)

Jag har jättesvårt att hinna med allt. Är i stallet alla dagar, men har medryttare på ponnyn ca 2 dagar i veckan och han vilar också två dagar i veckan (måste dock erkänna att det blivit fler det senaste). Stora stoet ska ridas 5-6 dagar i veckan. Allt som allt tar mig stallet ca 2 timmar per dag om jag bara rider en.

Då är klockan ungefär halv åtta-åtta när jag är hemma och ca en och en halvtimmes plugg väntar innan jag kanske hinner med att slappna av någon timme innan sängdags.

Nu ska man veta att jag lägger en hel del tid på att pendla också (ungefär 3 timmar per dag inkl väntan). Har bra betyg (VG-MVG med övervägande MVG), men tvingas också prioritera bort annat som folk i min ålder tycker är viktigt, typ festande och killar/kompisar ofta. Tyvärr.

Har flera gånger funderat på att ta ett uppehåll från hästarna under mina gymnasieår, och nu ska faktiskt ponnyn ut på foder :cry:.

Jobbar även en dag i veckan för att ha råd.

Så JA, det är tufft att hinna med. I alla fall om man vill hinna med ett liv utanför hästar, jobb och skola.

:)HEJ! det går jag lovar. Läser andra året på Bollerus naturbruksgymnasium nu. Går naturvetenskaplig linje och har MVG i alla ämnen hitills! Jag bor och har hästen med mig på skolan men har aldrig tyckt att det finns för lite tid till varken hästen eller läxorna. Fördelarna med att ha häst samtidigt som man lägger mycket tid på skolan väger tyngre än nackdelarna tycker jag. Det är SÅ SKÖNT att komma till stallet efter att ha suttit och pluggat x antal timmar!!

Jag har två gymnasieutbildningar (eller yrkesskola som det kallas i Finland) och då jag tog den andra hade jag just skaffat häst. Det var absolut ingen konst att klara allt OCH få goda betyg, enda som behövdes var bara god planering av tiden och att följa planerna. Jag hann med allt :)

Nu går jag i högskola/universitet och har fortfarande inga problem att hålla betygen uppe, hänga med kompisar, rida/köra och gosa med ponnyn. Har dock medryttare 4 dagar i veckan, då jag förra hösten trodde det skulle vara svårare i skolan och har inte hjärta att säga upp henne, men nästa höst när avtalet tar slut, då ska jag göra allt själv, hänger ändå i stallet alla kvällar. Med god planering av ekonomi och tid fungerar det galant :laugh:

Ps. jag har stått för alla ponnykostnader sedan jag köpte den

Senast ändrad:

Jag går natur och har häst 7 dagar i veckan. Jag har inga som helst problem med att hinna med. Jobbar dessutom en dag/v. Under den period jag inte hade häst satt jag mest framför tv:n och gjorde ingenting istället. Man pluggar ju faktiskt inte flera timmar varje dag. Man hinner lätt med några timmar i stallet, om inte annat är det skönt att komma ut och tänka på något annat efter man pluggat i ett par timmar. Prova och se hur det går! Har du lätt för dig blir det inga problem.

Jag gick natur 2000-2003 och hade 2 hästar under den tiden och jag red den ena dagligen (delade med mamma). Jag klarade mig igenom gymnasiet med mestadels VG & MVG så det borde ha gått bra trots att jag åkte buss direkt från skolan till stallet nästan varje dag och kom hem runt 19-20 på kvällen. Gjorde inte mycket läxor :angel: men det hade jag hunnit ändå om jag velat.
Tävlade inte direkt då men tränade och red ut varje dag.

Jag går teknik och läser all matte och fysik, vilket kräver mycket tid. Har gått över till häst nu men innan tävlingsred jag med min ponny och det är mitt mål nu också. Jag planerar väldigt noga, det gäller att man lägger ner mycket tid på studierna om man vill ha högt betyg men det är väldigt skönt att åka ut till stallet och bara släppa allt som har med skola att göra! Dagen innan prov är det vanligt att hästen får vila. Vill man så kan man :)

Går första året på samhällslinjen och klarar mig bra.
Har tre hästar, dock är den ena 1 år och den andra 2 år, så dessa rids ju inte. Men åtta-åringen rider jag, men jag har inga tävlingsambitioner och låter henne därför vila ibland om det kör ihop sig.
Stallet ligger bara några 10-tal meter från ytterdörren, vilket är en väldig fördel. ;) Sköter allting själv, men har en kompis + hennes häst i stallet också, så vi delar lite på sysslorna, jag tar hand om hennes häst vissa dagar, så tar hon hand om mina nästa dag.
Så upp varje morgon vid sex- halv sju, fodra och släpp ut dem, komma hem från skolan vid 16, rida mocka o.s.v.
Har rätt bra betyg tror jag, har alltid VG-MVG på proven, pluggar en del men betydligt mindre än i högstadiet. Det går om man vill, och utan hästarna hade jag aldrig klarat mig!

Hej jag ska börja naturvetenskapliga programmet till hösten och undrar därför hur ni som går gymnasiet hinner med både och. Bra betyg är väldigt viktiga för mig och därför överväger jag att sälja min pärla. Först vill jag dock höra hur ni klarar det, vilket program går du? Vilken typ av häst har du (ex. tävlings eller bara skogsmulle)? Hur ofta rider du hästen/hästarna? Brukar det köra ihop sig tidsmässigt så att du ex får skippa att göra läxor? Har du hjälp i stallet (skötare, medryttare)? Hur gjorde du för att hinna med både häst och skola?

Jag gick natur på gymnasiet och hade en häst som jag tävlade en del på och även tränade såklart. Jag red ca 5 dagar i veckan.
I första stallet ingick allt och i andra stallet ingick fodringar men inte mockning.

Jag gjorde så att de dagarna jag hade lite sovmorgon såg jag till att ta mig till stallet innan. De andra dagarna fick jag åka efter skolan.
En bra sak är att ha medryttare någon dag eller ha sina dagar som man rider och de dagar som man inte rider så mockar någon annan åt en och så hjälper man den personen den vill vara "ledig". Jag hade medryttare en dag i veckan, det var jätteskönt.

Och sen får man ha lite disciplin och kunna bita ihop och plugga på kvällen, eller inte åka till stallet förrän skolarbetet är gjort.

Det gick finfint! Nu läser jag på universitetet och har fortfarande häst. Man får se till att det funkar helt enkelt, det går om man vill:)

Håller med alla andra här, absolut går det!!
Jag gick ES teater (i en skolan med höga krav) och gick ut med ca 18 i snitt(för några år sen visserligen..) Under tiden tävlade jag distasridning på hög nivå och spenderade ca 5timmar om dagen i stallet 365 dagar om året.
Hade hästarna ganska nära ca 2km bort, och skolan 20km bort.

Jag lyckades hitta en del sätt att få in min ridning under skoltid då jag blandanat läste en valbar kurs; specialidrott tror den var på 250p under 2 år gjorde även mitt projektarbete om ridning.

Läxläsningen klämde jag på bussen och visst blev det en heldel sena kvällar. Mina lärare var förstående då jag vid tillfällen var tvungen att åka till klinik (skolkade aldrig och berättade alltid så långt innan jag kunde, på det sättet kunde jag ta reda på vad jag missade) och någon gång missade en hel skoldag pg att hästen hade kolik.

Jag tror absolut att skolan går bättre om man hinner med det man verkligen älskar!

Går på universitet nu och under tentaperioder hade det inte funkat men för det mesta annars om jag hade haft råd med en bra stallplats vilket tyvärr inte finns här nere i söder...

Så njut av din häst så länge du kan!!

jag tycker iaf inte du ska sälja din häst bara för skolan som anledning.
jag tror säkert du klarar det.
och om du känner att du inte klarar det så kan du ju närsomhelst sälja henne.
annars hitta en medryttare/halvfodervärd eller liknande som kan hjälpa till med både skötsel och ridning, säkert kan din häst börja lita på en människa till. :)

Hade häst + skola + jobb på gymnasiet. Enkelt sagt man får prioritera. Ibland går hästen före ibland skolan/jobbet.

Jag bor hemma med hästarna, vi har 10st på gården, rider mellan 2-7 hästar om dagen.
Går upp halv 5 på mornarna, fodrar/mockar och rider dom jag hinner, sen jag jag till skolan. Pluggar all ledig tid på skolan (eget arbete/lunch/raster etc) så jag ska hinna med hästarna så mycket som möjligt när jag kommer hem, vi är 2 som delar på stallet på kvällarna, har jag mycket att göra/är trött/ska umgås med kompisar etc så tar hon stallet.

Vill man så går det, och hästarna är mitt liv, min livsglädje och det som gör att jag ens lever, så ge det en chans.
Det är värt att ha något på sidan av skolan som man kan tänka på istället för all stress som är under gymnasietiden.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 626
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 406
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 393
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka