Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Tja, som jag ser det så har du tre alternativ.
- Behåll hästen.
- Ta bort hästen.
- Håll tummarna att "rätt människa" dyker up

Och helt ärligt, en B-ponny som inte är utbildad, som kräver specialbehandling för att inte få magsår och som har visat aggressivitet pga smärta i ett knä. Tycker du själv att det låter som en drömponny? Det tycker inte jag, inte ens om den är fantastisk mellan varven! Kanske är regnbågsbron ett vettigt alternativ?

Det som är så svårt är att idag är det en helt symptomfri ponny. Frisk vill jag inte använda för det kan jag inte veta.

Men idag (och sen länge) har han inga som helst besvär av någonting. Och det gör det enormt svårt att välja regnbågsbron.

Jag om någon är ju medveten om hans historik och har ju innan sagt att kan jag inte ha honom tar jag bort honom. Men det var lättare att säga än att göra. Hade han haft symptom hade det varit en annan sak. Och ja automaterna är "specialbehandling" men jag själv tänker ju inte på dem så. För mig är det ett enkelt sätt att fodra lättfödda hästar liksom. Även andra fröken fodras ju lika, så slipper hon bli en tjockis.
Så för mig är det känslomässigt som att ta bort en frisk, pigg och glad sexåring. Min plan innan var att se om det verkligen ÄR en frisk sexåring genom att sätta igång, men som sagt det är bara att inse att jag har varken tid eller ork :/

Sen är han en fantastiskt ponny i det mesta. Han rör sig väldigt bra, har hög ridbarhet, otroligt arbetsvillig mm. Det påverkar mig såklart med. En liten halvlat, bekväm symaskin skulle kanske vara lättare ta bort.
 
Hade det varit bara magsåret hade jag kunnat tänka mig det. Men inte utan att veta att knäet håller. iom att det var knäsmärta som fick honom att bli aggressiv. Även om det tog lång lång tid och en jävla envis matte att hitta att det var därför. Hade han fått ont, blivit aggressiv, åkt till vet och de hittat problem direkt hade det känts lättare. Men just att han dolde smärtan sjukt bra samtidigt som han reagerade på den med att bli aggressiv. Det gör att man inte bara kan "Gud så sur han blivit, vi åker till vet" och sen kan man vända det. Utan man kan behöva leva med en aggressiv ponny i x tid innan. Och tänk om han skadar ett barn då? ;( Eller det avfärdas som att det är inte smärta. Det var ju vad jag hörde från vet efter vet efter vet tills jag hade ren tur egentligen.
Jag som har haft en häst som reagerade som din på smärta, dvs. aggressiv, ingen hälta, inget att ta på mer är aggressiv till tusen (och frusen i vårt fall) förstår mycket väl att du inte vill sälja/lämna iväg hästen utan att köparen vet och faktiskt förstår att det är så hästen hanterar smärta. Så många gånger jag har funderat på om det var pga tidigare smärta som min var som han var när han kom och kanske var det därför han hade valsat runt hos hästhandlare sålänge? Att tidigare smärta var förklaringen till alla hans rädslor och hans föreställning om att människor är elaka. Det var som att han förväntade sig, liksom räknade med att bli slagen när han kom hit :cry: Det tog lång tid att få hans förtroende och innan han kunde visa sitt rätta jag och bli den snälla goa hästen han egentligen var.

Det är verkligen inte enkelt att utreda en sådan häst. En häst som slår åt alla håll är inte helt enkel att göra böjprov på ens. Utan min envishet, min känsla av att det handlade om bakknäna och din häst i bakhuvudet så hade vi nog aldrig hittat vad felet var.

Det är skillnad på aggressivitet och aggressivitet. Varken du eller jag pratar om häst som surar utan som verkligen slår, som på alla sätt försöker försvara sin kropp mot det som är i närheten och det kan ge så hemska skador på oss klena människor. En aggressivitet som av veterinärer beskrivs som aggressiv och där veterinären skriver varningar om att hästen är farlig inför framtida behandlingar i journalen för att ingen ska behöva bli skadad. Veterinären på sista besöket när han blev friskförklarad i första omgången skrattade åt varningen. Han som är så snäll och go sa hon och det var han ju när han var frisk när han väl hade förstått att jag inte skulle göra honom illa men när han hade ont var han inte snäll och go. Då var han farlig på riktigt.

Jag förstår verkligen att du vill hitta ett nytt hem. Din är ju så ung! Jag har ju aldrig sett din häst ens men jag vet att jag hade aldrig vågat sälja/lämna iväg min. Jag hade inte vågat för jag hade både varit rädd att han skulle skada någon och att han hade blivit missförstådd (igen?) med aggressiva handlingar från människor som följd. Det hade varit fel mot alla parter och risken att han hade blivit vandringspokal igen hade varit stor.
 
Nu vet jag inte omständigheterna exakt men kan inte ett alternativ vara att du sätter igång honom och fokuserar på honom några månader (ge det en viss tid) och på så sätt kan avgöra om han funkar eller ej? kanske lättare att sälja då..eller låna ut när köpare kan se att han är igång o funkar. Då kanske det där med maten inte känns så omöjligt.
 
Nu vet jag inte omständigheterna exakt men kan inte ett alternativ vara att du sätter igång honom och fokuserar på honom några månader (ge det en viss tid) och på så sätt kan avgöra om han funkar eller ej? kanske lättare att sälja då..eller låna ut när köpare kan se att han är igång o funkar. Då kanske det där med maten inte känns så omöjligt.


Jag har varken tid eller ork tyvärr. Ens om jag inte flyttar alltså. Jag har hur länge som helst tänkt att "nu/snart/nästa vecka/efter jul/i sommar/etc" ska jag sätta igång honom!
Men det är bara att inse att dygnet har bara 24 h och amfetamin är olagligt.

Flyttar jag finns ju även en snäv tidsaspekt. Men även utan den så... han är inte igång för jag inte har tid och ork helt enkelt :/
 
Jag har varken tid eller ork tyvärr. Ens om jag inte flyttar alltså. Jag har hur länge som helst tänkt att "nu/snart/nästa vecka/efter jul/i sommar/etc" ska jag sätta igång honom!
Men det är bara att inse att dygnet har bara 24 h och amfetamin är olagligt.

Flyttar jag finns ju även en snäv tidsaspekt. Men även utan den så... han är inte igång för jag inte har tid och ork helt enkelt :/
Det gäller att ha tid och ork när man sätter igång en ponny, om du inte har det för att ge en ponny du älskar en chans att leva och få ett nytt hem så varför skulle någon annan vara villig att lägga ner arbetet?

Kanske lite elakt men att börja sätta igång sin ny ponny med en högst potentiell risk att den inte håller kostar mycket energi och arbete. Varför skulle någon vilja göra det när det finns friska ponnyer i kondition för småpengar?
 
Jag som har haft en häst som reagerade som din på smärta, dvs. aggressiv, ingen hälta, inget att ta på mer är aggressiv till tusen (och frusen i vårt fall) förstår mycket väl att du inte vill sälja/lämna iväg hästen utan att köparen vet och faktiskt förstår att det är så hästen hanterar smärta. Så många gånger jag har funderat på om det var pga tidigare smärta som min var som han var när han kom och kanske var det därför han hade valsat runt hos hästhandlare sålänge? Att tidigare smärta var förklaringen till alla hans rädslor och hans föreställning om att människor är elaka. Det var som att han förväntade sig, liksom räknade med att bli slagen när han kom hit :cry: Det tog lång tid att få hans förtroende och innan han kunde visa sitt rätta jag och bli den snälla goa hästen han egentligen var.

Det är verkligen inte enkelt att utreda en sådan häst. En häst som slår åt alla håll är inte helt enkel att göra böjprov på ens. Utan min envishet, min känsla av att det handlade om bakknäna och din häst i bakhuvudet så hade vi nog aldrig hittat vad felet var.

Det är skillnad på aggressivitet och aggressivitet. Varken du eller jag pratar om häst som surar utan som verkligen slår, som på alla sätt försöker försvara sin kropp mot det som är i närheten och det kan ge så hemska skador på oss klena människor. En aggressivitet som av veterinärer beskrivs som aggressiv och där veterinären skriver varningar om att hästen är farlig inför framtida behandlingar i journalen för att ingen ska behöva bli skadad. Veterinären på sista besöket när han blev friskförklarad i första omgången skrattade åt varningen. Han som är så snäll och go sa hon och det var han ju när han var frisk när han väl hade förstått att jag inte skulle göra honom illa men när han hade ont var han inte snäll och go. Då var han farlig på riktigt.

Jag förstår verkligen att du vill hitta ett nytt hem. Din är ju så ung! Jag har ju aldrig sett din häst ens men jag vet att jag hade aldrig vågat sälja/lämna iväg min. Jag hade inte vågat för jag hade både varit rädd att han skulle skada någon och att han hade blivit missförstådd (igen?) med aggressiva handlingar från människor som följd. Det hade varit fel mot alla parter och risken att han hade blivit vandringspokal igen hade varit stor.

Är ju extra knepigt då det tydligen är skillnad på smärta och smärta för honom. Han har haft ont både före och efter utan att bli sådär. Dessutom var det ju även med knäet stundomsinnat. Ena stunden var han solsken, nästa stund anföll han. Samma sak mot vet, han anföll tandvet när hon skulle lyssna på hjärtat inför sedering :S På första hältutredningen visslade det mest. På den andra var han solsken och världens raraste. Utan filmbevis hade jag inte kunnat få vet att tro på hur han kunde bete sig. Ena gången försökte han mosa Hovslagaren, andra stod han med öronen framåt etc.

Det var det som var så jäkla otäckt och farligt. Man visste aldrig var man hade honom eller när det skulle smälla. Jag kan erkänna att det påverkar mig än idag, trots att han varit sitt vanliga supersnälla jag i två år. Men jag har ändå annat tänk och högre medvetenhet kring honom än den andra.

Det var fö läskigt att ta honom till vet med. Det ÄR en sockersöt sagoponny. Folk blir som med kattungar och hundvalpar kring honom, "åh så söt". Där har jag talat om att han har ont, kan anfalla helt plötsligt ur det blå och han menar allvar då, har själv haltat in med ett söndersparkat knä pga just det. Och vet "ja vi får vara försiktiga, men han verkar ju snäll idag". Och går rakt bakom honom, sitter på huk framför mm. Samt säger inget till de djursjukvårdare som passerade nära. Jag hade magknip han skulle vända i humöret.

Tandvet berättade jag hur han blivit och vi resonerade. Hon gav lite input. Sen skulle hon lyssna på hjärtat och han anfaller. Sen var inputen "du måste ta bort dig innan han tar livet av dig, han måste fått nån slags lynnesfel!" och var rejält uppskakad.

Så det är även om man försöker så svart få folk att inse hur lilla sööööta ponnyn kan bli. Nu blev han ju inte anfallsaggressiv över en dag. Det började med sur, hot etc under lång period. Men när vet efter vet inte hittade fel så ökade och ökade ju aggressiviteten (pga ökad smärta, även om den inte gick att identifiera då).

Så gäller att ta första tecknet på allvar, vara medveten att ett vetbesök ua inte behöver betyda allt är ua och ffa vara uppmärksam och medveten kring honom tills man hittat felet (eller skickat hem honom för att slippa det hela)
 
Det gäller att ha tid och ork när man sätter igång en ponny, om du inte har det för att ge en ponny du älskar en chans att leva och få ett nytt hem så varför skulle någon annan vara villig att lägga ner arbetet?

Kanske lite elakt men att börja sätta igång sin ny ponny med en högst potentiell risk att den inte håller kostar mycket energi och arbete. Varför skulle någon vilja göra det när det finns friska ponnyer i kondition för småpengar?

Den anledning folk tycks ha utan att ha djupintervjuat tycks hänga ihop med just möjligheten att inte behöva köpa. Eftersom det står tydligt i annonsen han inte alla är igång, inte utbildad osv men jag ändå får massa svar.

Risken är knappast högst potentiell att han inte håller. Tvärtom. Finns inget som talar för att han inte ska hålla enligt veterinärer. Men jag kan inte lova förrän han varit igång.

Men jag tvingar eller tjatar inte på nån. Och uppenbart så är att sätta igång en ponny inget som folk drar sig för.

Sen undrar jag igen - vad är rådet? En hel del i den bär tråden tycks läst trådstarten som "tala om för mig varför jag inte kan hitta hem till min ponny"...
 
Jag har varken tid eller ork tyvärr. Ens om jag inte flyttar alltså. Jag har hur länge som helst tänkt att "nu/snart/nästa vecka/efter jul/i sommar/etc" ska jag sätta igång honom!
Men det är bara att inse att dygnet har bara 24 h och amfetamin är olagligt.

Flyttar jag finns ju även en snäv tidsaspekt. Men även utan den så... han är inte igång för jag inte har tid och ork helt enkelt :/
Men om alternativet är att avliva :( ?? Är din andra häst fullt igång nu (vilade inte den pga skada, eller har jag fel för mig)? Tänker att du kanske har i alla fall lite tid för honom om den andra inte är igång för fullt?

Alternativt, kan han gå i stor hage på lösdrift? I så fall kanske du kan hyra in honom någonstans, utan att det behöver kosta skjortan, för inte skulle han väl må så himla dåligt av att gå och skrota på flera hektar tillsammans med en flock andra hästar?
 
Den andra är fullt igång med enda undantaget att hon inte hoppar.

Det är en häst som vill jobba, göra saker. Är ju därför han är mitt dåliga samvete och jag tidigare försökt hitta något barn/ungdom som vill rida mm. Vore han helt nöjd med att vara sällskapstomte hade jag inte haft nåt dåligt samvete för att han går, känt att nu måste jag sätta igång osv.
 
Den anledning folk tycks ha utan att ha djupintervjuat tycks hänga ihop med just möjligheten att inte behöva köpa. Eftersom det står tydligt i annonsen han inte alla är igång, inte utbildad osv men jag ändå får massa svar.

Risken är knappast högst potentiell att han inte håller. Tvärtom. Finns inget som talar för att han inte ska hålla enligt veterinärer. Men jag kan inte lova förrän han varit igång.

Men jag tvingar eller tjatar inte på nån. Och uppenbart så är att sätta igång en ponny inget som folk drar sig för.

Sen undrar jag igen - vad är rådet? En hel del i den bär tråden tycks läst trådstarten som "tala om för mig varför jag inte kan hitta hem till min ponny"...
Att sätta igång en frisk ung ponny kan många säker tänka sig, det är kombinationen med att hästen aldrig varit igång, har en gammal skada och magproblematiken som är problemet. Kan du minska/eliminera problemen så minskar du problemen att sälja.

Och mina råd har du fått. Testa om hästen fungerar på fri tillgång på halm på natten och sätt igång hästen. Det är lättare att sälja en häst som är igång och det finns en lösning på foderproblemet som fungerar för de flesta. Då kan du skriva, hästen har haft problem med knäet men är i full gång och det finns tidigare magproblem men ponnyn klarar sig bra på fri tillgång på halm och äter inte så mycket att den blir tjock av det. På så vis har du två anmärkningar inte två varningstrianglar att jobba mot. Jag bygger vidare på det rådet genom att utveckla svaret.

Du kan för övrigt inte veta hur många som väljer bort annonsen pga att hästen inte är igångsatt, de pratar du aldrig med. Du lyckas inte få sålt på ponnyn så du behöver ändra på någon/några variabler eller hoppas.

PS. Och du, en tråd är något levande, man svarar inte på originalinlägget utan just det man har framför sig. Är du inte beredd på att få andra svar än svar på ursprungsinlägget så är ett diskussionsforum helt fel plats.
 
Den andra är fullt igång med enda undantaget att hon inte hoppar.

Det är en häst som vill jobba, göra saker. Är ju därför han är mitt dåliga samvete och jag tidigare försökt hitta något barn/ungdom som vill rida mm. Vore han helt nöjd med att vara sällskapstomte hade jag inte haft nåt dåligt samvete för att han går, känt att nu måste jag sätta igång osv.
Låt den andra vila mer än vanligt då, medan du satsar på ponnyn den relativt lilla tid som krävs för att sätta igång honom?
 
Jag har varken tid eller ork tyvärr. Ens om jag inte flyttar alltså. Jag har hur länge som helst tänkt att "nu/snart/nästa vecka/efter jul/i sommar/etc" ska jag sätta igång honom!
Men det är bara att inse att dygnet har bara 24 h och amfetamin är olagligt.

Flyttar jag finns ju även en snäv tidsaspekt. Men även utan den så... han är inte igång för jag inte har tid och ork helt enkelt :/
Förståeligt! Finns det möjlighet att hitta nån som vill rIda och sätta igång honom? Tror också son o anstående inlägg att det är lättare att hitta hem om ponnyn ät igång och "bevisligen fungerar".
 
Förståeligt! Finns det möjlighet att hitta nån som vill rIda och sätta igång honom? Tror också son o anstående inlägg att det är lättare att hitta hem om ponnyn ät igång och "bevisligen fungerar".

Hitills har jag inte lyckats hitta någon sådan. Jag bor som sagt tyvärr off, utan ridbana (dvs möjlighet att rida belyst när det är mörkt) och det krävs bil. Beroende på flytt är det ju en tidsaspekt så med. Men inte lyckats hitta när jag tidigare sökt så sen grannens barnbarn blev ohjälpligt för lång så har jag inte hittat nån annan.

Men ja det vore klart underlättande om han inte bara var igång utan hade varit igång ett tag så jag kunde visa att han iaf håller för det. Och det har ju varit ambitionen, men som sagt så verkligheten är en annan
 
Hitills har jag inte lyckats hitta någon sådan. Jag bor som sagt tyvärr off, utan ridbana (dvs möjlighet att rida belyst när det är mörkt) och det krävs bil. Beroende på flytt är det ju en tidsaspekt så med. Men inte lyckats hitta när jag tidigare sökt så sen grannens barnbarn blev ohjälpligt för lång så har jag inte hittat nån annan.
Synd! Jag hade tur och blev av med min omöjliga travare genom köpesannons.
Läste din beskrivning som jag förstod du skickat till ev. Intressanter. Väldigt väl beskrivet men ganska lång!! Kanske korta texten och ta en del muntligt vid ev. fortsatt intresse?
 
Synd! Jag hade tur och blev av med min omöjliga travare genom köpesannons.
Läste din beskrivning som jag förstod du skickat till ev. Intressanter. Väldigt väl beskrivet men ganska lång!! Kanske korta texten och ta en del muntligt vid ev. fortsatt intresse?

Jo har kortat sen trådstarten :)
 
Den andra är fullt igång med enda undantaget att hon inte hoppar.

Det är en häst som vill jobba, göra saker. Är ju därför han är mitt dåliga samvete och jag tidigare försökt hitta något barn/ungdom som vill rida mm. Vore han helt nöjd med att vara sällskapstomte hade jag inte haft nåt dåligt samvete för att han går, känt att nu måste jag sätta igång osv.

Fast ponnyn har ju varit hos dig i åratal utan att göra ett dyft osv?

Varför lägger du förväntningen på en fodervärd att hästen behöver annat ?
I kombo med att den öht inte är riden/utbildad - samt kriterierna för utlånande för problem den haft 3 + år sedan osv? :confused:

Summa summarum så har du ju endera olika alternativ att ta i beaktning eller om inga reflektioner funkar enligt dig så tar du bort hästen .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 266
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 231
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp