Bukefalos 28 år!

Hur hitta sponsorer?

vinkelina

Trådstartare
Vet inte var jag skall lägga detta inlägg

Har kommit till ett sådant skede i ridningen och tävlandet att min häst inte längre räcker till och att hon börjar vara uppe i åren gör ju inte saken bättre.

Men för att komma igång med tävlandet på riktigt skulle jag behöva några sponsorer.

Hur skall jag hitta dem? Vad skall jag erbjuda dem ( reklam på bil/släp/kläder?) Finns inte så många hästrellaterade företag här, så är ju klart frågan om att sponsorera med pengar. Vilka summor är okej att be om? kanske bättre att hitta 3-4 som då betalar summa X i månaden?

Har inte sådär jättebra resultat i tävlingar ännu. Hoppas att med sponsorers hjälp hitta en ny häst till sommaren och satsa på säsong 2012. Är företag ok med sådana planer?
 
Sv: Hur hitta sponsorer?

Det är klart att du kan prova, lättast är om du har kontakter inom något företag som känner för att sponsra.
Men få inte upp några förhoppningar, att få sponsor är inte lätt och man ska ha bra resultat i de högre klasserna. Du kommer mer eller mindre garanterat inte att få ett företag att gå in och köpa en häst till dig, om det är så du tänker.
Som young rider var jag sponsrad av Krafft, eller snarare var min hästägare sponsrad av dem då hon hade kontakter där, och på så vis blev jag även sponsrad som ryttare och med mina egna hästar. Det jag fick betalt var startavgifter i princip, och foder förstås. För detta bar jag deras märke på i princip alla kläder jag hade i hästsammanhang samt på hästarnas utrustning. På lastbilen stod det "Sponsored by Krafft" (och nån slogan om jag inte minns fel).

Jag fick alltså inga kontanter utan Krafft klev in och stod för vissa omkostnader i sammanhang med att jag gjorde reklam för dem. Det finns förstås olika typer av sponsoravtal, men det här är den vanligaste typen. Jag tävlade framgångsrikt i nationella klasser tom 1,30 samt i championat.

Som sagt, det är klart att man kan prova, men så mycket pengar brukar det inte handla om. För att det ska bli värt för ett företag att gå in och äga hästar måste de hästarna synas i de riktigt, riktigt stora sammanhangen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Skorpis_8
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 181
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 267
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp