Bukefalos 28 år!

Fastnat lite, behöver råd

muppia

Trådstartare
Ska ta min historia lite kort.

Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet sökte jag till Strömsholms Ridsportgymnasiet och kom in. När jag började mitt andra år fick jag min foderhäst och med honom tränade jag efter en tid 120-125 men tävlade inte högre än 110 lokalt pga han vägrade på tävlingar så vi fokuserade på träningar istället. Det gick bra tills han vägrade på hinder i serie eller kombinationer så vi kollade upp. Hans ben höll inte och efter 5 månaders konvalescent gav vi upp, hans blick blev tom och det gick inte att börja trava innan han blev halt igen.
Vi fick ta bort min älskade vän 13 månader senare efter att jag fick honom.
När jag precis börjat trean letade jag en ny häst, hittade en häst som passade mig super, vågade hoppa 140 med honom, riktigt käck häst. Men han hade fel på knämenisken så jag fick ta mitt andrahandsval, ett sto på 9 år och hade vinster tom 130.

Jag köpte henne och tävlade henne upp till 120. Bra resultat tom 110, startade en klass i 115 och fick en vägran, i övrigt otroligt bra. Men vi har inte kommit runt i 120. Självklart ligger felet hos mig då hon kan hoppa som skjuten kanon.

När jag tog studenten flyttade jag och tog uppehåll från allt som heter tävlingar och träningar. Uppehållet varade i 10 månader, flyttade till ett stall i februari med hindermaterial men hon hade fått behandling i kotleder både fram (rundsmörjning) så hon fick ta det lugnt (behandlades i januari, återbesök feb och sattes då igång på allvar). 6 veckor senare hade hon kommit till full gång. Började då hoppa och hon kändes fräsch hemma. Nyligen i slutet av maj provade jag hoppa enstaka hinder på 110-120 och det kändes bra.

Kom iväg till min första träning på 12 månader i torsdags och det gick inte bra, bettet var för skarpt men gick bättre när jag bytte tillbaka till hackamore och hon hoppade bättre.

Nu till saken - Mitt självförtroende, det känns som jag slösat massa pengar på den hästen, jag vill verkligen rida 140 med henne (åtminstone 130, 140 är snarare drömmål med henne som kanske inte är inom räckhåll men 130 vill jag verkligen då hon gått de klasserna), jag tror inte det är omöjligt, bara jag inte var så mesig. Jag blev helt slak redan nu och då hoppar vi inte ens högt. Jag känner mig osäker på mig själv. Jag har fått höra många gånger att jag har potential att tävla höga klasser men mitt huvud säger stopp. Vad som exakt händer är att jag precis innan hindret tappar allt och inombords känns det som om jag rider mot en vägg och då stannar hon. Det är som om jag glömt och missgynnats av att ta ett uppehåll från hoppningen och pressen jag hade på mig under Strömsholmstiden.

Hon har ingen större kapacitet i dressyr, möjligen kan hon gå lättare MSV B klasser men ska jag satsa så vill jag rida svårare klasser i dressyr om jag ska bli dressyrinriktad men jag är inte så sugen på att rida dressyr, jag vill hoppa. Jag tycker det är roligt att hoppa. Men jag vet inte hur jag kommer över tröskeln så jag vågar hoppa större hinder?

Jag kommer förmodligen aldrig sälja henne så länge jag inte är tvungen till det, hon är min ögonsten, jag har jätteroligt med henne och jag älskar att rida henne. Jag älskar att hoppa med henne då hon hoppar så himla bra. Men jag vågar inte. Hon är en häst med skarpt sinne och inte särskilt modig men hon litar på ryttaren. Vågar inte ryttaren vågar hon inte, hon behöver en käck och modig ryttare som vågar rida henne hela vägen. Och jag är inte den ryttaren idag.

Jag vet inte riktigt vad jag vill, vill ha feedback om hur jag gör för att komma ur den här stora svackan. Även om jag precis satt igång känns det ändå inte riktigt bra inombords.
Känns lite som jag vill ge upp men ändå inte. Ger jag upp betäcker jag henne med en riktigt modig hingst som inte är rädd för att hoppa allt som kommer i sin väg och jag får sedan hoppas på att fölet ärver faderns mod så jag kommer någonstans med en modig häst.
Tror inte heller det är möjligt att sälja henne och sen köpa en modig häst i samma kapacitet och klass som henne och gå jämnt där ekonomiskt sett, jag skulle förmodligen få lägga på en summa däremellan då hon inte gått 130 de två senaste åren nu. Ägt henne i 1,5 år nu.

Hoppas någon orkade läsa, kändes mest svammel. Vet dock jag inte är ensam här så därför hoppades jag på nån klok bukare med råd :laugh:
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Nu är inte jag klok på en fläck och verkligen inte så hoppvan som du är men jag har varit lite mesig på hinder tidigare.
Det botades av en häst som det bara var att tuta o köra med.

Jag rekomenderar att du kör vidare på den hoppnivå som det fungerar bra på för er båda och att du lånar en häst som det bara är att tuta o köra med. I och med att du har de meriter du har så borde det väl inte vara så svårt. Eller så betäcker du ditt sto och rider en lånehäst tills avkomman blir stor nog att tävlas.

Försök hitta tillbaka glädjen igen. Kom ihåg att har man inte roligt när man rider o hoppar så är det ingen idé. Försök att sluta fokusera på ditt mål (S-klass), fokusera på där du är och ha KUL!!!! Ångesten över att inte närma sig sitt mål får inte överskugga allt annat.

Du är ung vad jag förstår och kommer ha tid på dig. Det kommer fler hästar, (tro det eller ej), och fler tävlingar. Mycket kan ändras. Även om det känns tröstlöst just nu.



Lycka till!



Mvh

A-K, fd hopprädd numer fullt ös medvetslös.;)
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Låter som att ni två kanske inte är helt rätt för varandra?
Två rädisor har aldrig peppat varandra direkt..... :p

Vill du satsa på din egen hoppning måste du nog hitta en häst som hjälper upp ditt självförtroende lite, så att du kan föra över det på din egen!
eller förresten, det behöver inte vara en häst, det kan faktiskt lika gärna vara en tränare.

hoppas allt löser sig (det är jag ganska säker på att det kommer att göra) och när du står som vinnare i Las Vegas, glöm inte att hälsa till Bukefalos! ;)
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Just det.:D

Kom ihåg att tacka AK o Cilla offentligt som gett dig de genombrytande råden.;)
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

För det första så ha inte för höga krav på dig nu i början. Du har varit borta från hoppningen länge, och då känner (iallafall jag) man sig osäker på höjderna. Jag hade hoppat ett tag på höjder jag kände mig säker på, sen hade jag sett till att jag haft en tränare som smyghöjer:angel: när jag inte ser. Det är på den vägen jag börjat komma upp i höjder när jag hoppar. Jag vill inte veta hur stora hindrena är, bara att jag ska hoppa över dem:D

Sen håller jag självklart med om att du borde få prova hoppa en mer självgående häst på de höjder du vill hoppa på, bara för att känna att du faktiskt klarar det, och sen ta med det nyvunna självförtroendet till din egen häst.

Lycka till!
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Svarar er alla.

Jag tror också att jag behöver en häst som är så pass självsäker i sig själv att den tar mig över hinder, dvs jag bara behöver hålla i mig och styra. Att hänga med i häftiga språng är inget problem för mig då min häst hoppar med massa rygg, jag har lärt mig att inte skjutas upp så mycket.

Min fråga är då... Var hittar man en sådan häst, speciellt lånehäst? När man inte tillhör eliten eller är rik så är det knappast lätt att hitta en häst. Jag ältar lite över 7 åringen jag skulle köpt för han hade dåligt knä. Hade säkert ridit 130-140 idag om jag köpt honom då jag hoppade 140 (förvisso i serie) redan under provridningen. Kan nog dock tänka mig att BYTA och låna ut henne mot att jag får låna en självgående häst under ett år, och då ska ryttaren som lånar henne piffa upp hennes självförtroende så när vi byter tillbaks så kan vi lättare gå vidare i höjd.

Tror förvisso också att det handlar om att ta det i min takt nu när jag ska tillbaka till tävlingsbanorna.

Jag har bott på Västkusten i ett år och nu har jag börjat prova tränare, bland annat provar jag Rigmor Arvidsson och hennes man i ett tag, vi får se hur det går med dem. Vet inte så många tränare häromkring men jag hittar nog någon rätt om det inte är Rigmor eller hennes man.

A-K: Hästen är 11 år gammal, det känns som jag borde sätta igång på allvar o rida 130 senast nästa år för att ha en chans att debutera 140 (det blir även hennes debut). Sen vet jag ingen häst som debuterat 150 vid t.ex 14-15 års ålder om nu jag har turen att hästen fixar det, det känns lite svårt sådär. Jag har fått höra att hennes kapacitet räcker till de höjderna men hon är inte tillräckligt modig så jag vet inte riktigt, jag känner inte att det är hopplöst att få henne att våga eftersom hon förhoppningsvis med åren mognar. Hon är lite ung i sinnet trots åldern om man säger så :D
Jag känner även jag gärna vill ha barn och familj snart så då vill jag ha hoppat klart, att debuterat 150 och rida en runda felfritt blir jag nöjd på och vill jag rida SM kan jag ta det senare istället, skulle jag bli fegare med åren så kan jag säga att jag ändå ridit svår hoppning om du förstår? :p
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Jag tror du fixerar dig vid att det inte händer något nu/direkt/på momangen.

Du kan fortfarande rida 150 när du är mamma. Finns många lysande exempel på detta.

Svårt att råda hur du ska göra med din häst. Låna ut/byta mm. Kan du inte försöka lägga ut annons eller försöka få kontakt med en uppfödare som vill få ut sina hästar på tävlingsbanorna? Fråga din tränare om tips o råd på hur man kan göra i en sådan här situation. Kanske de känner någon som har en bra häst. Finns sådana som vill låna ut sina hästar när de är mammalediga/studerar t ex.

Och kom ihåg: ha kul med din häst. Lämna ångesten hemma.
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Och kom ihåg: ha kul med din häst. Lämna ångesten hemma.

...tillsammans med pressen du sätter på dig själv, så blir det mycket lättare att ha kul åxå.

och ett litet visdomsord från en gammal tant:
små äro livets glädjeting!
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Jag är en människa som ständigt har bråttom :p

Jag är ny häromkring så jag känner inte till så värst många men jag kan ta upp detta med tränaren om jag bestämmer mig för att fortsätta med denne.

Det jag är orolig över är att jag inte ska hinna rida 130-140 på mitt nuvarande sto, jag köpte ju henne för en stor summa pengar för just det ändamålet.

När jag letade foderhäst så var det VÄLDIGT svårt att hitta en häst som duger till 1,20 hoppning (skulle haft den till utbildningen på Strömsholm med kraven att ha utbildats i LA/120) så att hitta en svårklassämne att låna känns lite hopplöst om man säger så.
Lägga ut annons kan jag testa med men inte förrän jag är säker på att jag har råd med två hästar. Jag har inte tillsvidareanställning nu så jag avvaktar, mitt jobb går ut i september dessutom har stallägaren tydligen missat att informera mig om att min boxplats endast var tillfälligt tills de själva behövde den så jag räknar med att hitta ny stallplats i höst samtidigt som jag eventuellt flyttar från Varberg till Kungsbacka så det är en hel del förändringar som väntar till höst som gör att jag inte kan satsa fullt ut än.
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

191 st som kollat men inga fler svar?

Inga fler råd?

Det låter som om du skulle behöva en mer "självgående" häst i de klasser du vill rida. Tyvärr är ju de mer lättridna hästarna som kan ta placeringar dyrare.

Enligt mig har du två alternativ:
1. Sälj din nuvarande häst, det låter som den inte är helt rätt för dig. Var utan häst ett tag och spara pengar - då kan du snart ha råd att köpa "drömhästen".

2. Dämpa ambitionsnivån och behåll den häst du har.
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Det är just det, mitt sto är en rosettplockare. Jag har åkt hem med minst en rosett efter varje tävling jag varit på med henne så hon har väldigt lätt för sig där men det är ridningen i högre nivå som brister och där ligger det hos mig.

Jag får inte vara utan häst, varken för min mamma eller min pojkvän då hon håller mig uppe ur ytan (personliga problem) så jag bör nog inte vara hästlös.

Jag känner jag kan inte dämpa ambitionen eftersom jag vill ut o tävla ordentligt nu när jag väl har råd igen och tränare.

Men det är väl som A-K säger, finns väl inte fler råd. Jag får fundera... Säljer jag henne nu går jag minus också på grund av att hon inte går 130 längre.
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Vad har du för relation till nuvarande tränare? Litar du på dennes kunskaper och omdöme, vet h*n vilka mål du har med din träning?

Har man en bra tränare, som har full koll på ens egen och hästens kapacitet och som man litar på, underlättar det betydligt. Vet man själv att denne vet att man klarar av högre nivåer brukar det inte vara något problem även om man själv kanske känner sig osäker. *svamlar* :o

Och gör upp en plan ihop med tränaren. Vet denne att du vill hoppa 140 och inte utgår ifrån att du är nöjd med placeringar i 110-klasser så kan h*n ju lägga upp träningen därefter. :)
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Oj det va ett tag sen jag var inne här. Har kommit igång o ska tävla 1 m på lördag, blir spännande.

Ny tränare så det är ingen specifik relation mer än tränare och elev. Jag har hoppat för henne 3 ggr o känner mer o mer att jag inte vill byta bort eftersom hon är bra som tränare, hennes träningshinder är även stora tävlingshinder (där har jag försprång, träning på tävlingshinder, inte alla som får chansen!) Jag litar på henne och hennes kunskaper då jag tränat för hennes elev innan på Strömsholm som hjälpte mig otroligt mycket och jag upplever att hon blir mer o mer positiv till mig. Är döv och hon lite osäker men tror det går över så småningom. Hon vill kunna nå mig även i anridning eller mitt i en bana men hon lär sig så småningom att det räcker med att instruera mig efteråt så gör jag rätt nästa gång.

Hon vet jag vill sikta högt men tycker att jag ska ta den tiden jag behöver. Vi både är ju nya för varandra, också hästen. Tänkte prata igenom allt efter några gånger till. Jag vågar nog inte riktigt föreslå idén om att prova hoppa en självgående häst där jag bara behöver styra och kan lita på att den hoppar. Hon och hennes man har en hel drös hästar upp till svåra klasser.

Jag upplever också att hon tycker att jag rider bra eftersom hon berömmer mig ofta för min ridning och korrigerar inte så mycket mer än de finare saker och har större fokus på mitt "dåliga" mod så jag vågar mer allteftersom, jag har hört från flera tidigare tränare att jag har kapacitet att rida svår hoppning men måste bli tuffare psykiskt och våga hoppa högre hinder. Självförtroende behöver jag alltså. Problemet med mig är att jag backar av innan hindret för jag känner att det blir som en vägg.

Det är ingen fara med svammel, jag svamlar jag med!!! :D
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Oj det va ett tag sen jag var inne här. Har kommit igång o ska tävla 1 m på lördag, blir spännande.

Ny tränare så det är ingen specifik relation mer än tränare och elev. Jag har hoppat för henne 3 ggr o känner mer o mer att jag inte vill byta bort eftersom hon är bra som tränare, hennes träningshinder är även stora tävlingshinder (där har jag försprång, träning på tävlingshinder, inte alla som får chansen!) Jag litar på henne och hennes kunskaper då jag tränat för hennes elev innan på Strömsholm som hjälpte mig otroligt mycket och jag upplever att hon blir mer o mer positiv till mig. Är döv och hon lite osäker men tror det går över så småningom. Hon vill kunna nå mig även i anridning eller mitt i en bana men hon lär sig så småningom att det räcker med att instruera mig efteråt så gör jag rätt nästa gång.

Hon vet jag vill sikta högt men tycker att jag ska ta den tiden jag behöver. Vi både är ju nya för varandra, också hästen. Tänkte prata igenom allt efter några gånger till. Jag vågar nog inte riktigt föreslå idén om att prova hoppa en självgående häst där jag bara behöver styra och kan lita på att den hoppar. Hon och hennes man har en hel drös hästar upp till svåra klasser.

Jag upplever också att hon tycker att jag rider bra eftersom hon berömmer mig ofta för min ridning och korrigerar inte så mycket mer än de finare saker och har större fokus på mitt "dåliga" mod så jag vågar mer allteftersom, jag har hört från flera tidigare tränare att jag har kapacitet att rida svår hoppning men måste bli tuffare psykiskt och våga hoppa högre hinder. Självförtroende behöver jag alltså. Problemet med mig är att jag backar av innan hindret för jag känner att det blir som en vägg.

Det är ingen fara med svammel, jag svamlar jag med!!! :D


Då önskar jag dig lycka till på lördag! Vart ska du tävla? Är från trakterna...:)
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Ska tävla i Glommen, typ Falkenberg/Tvååker. Kul med en till bukare i trakterna! :D
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Ska erkänna att jag inte orkat läsa alla inlägg (mycke text =)
Men jag ville ändå skriva nånting.

Jag vet inte hur gammal du är, men mitt tips är att skynda långsamt. Jag förstår att du har ambitioner att komma upp i nivåerna, men du har tid på dig. Tänk på hur gammal tex John Whitaker är...han tävlar fortfarande!

Ta det lugnt och gå inte för fort fram, varken för din egen eller för hästens skull. Fortsätt ha kul och låt avancemangen komma när de kommer.

Kram!
 
Sv: Fastnat lite, behöver råd

Lycka till i glommen!

Man blir helt klart fegare med åldern, har även jag märkt av. Håller man inte igång på samma nivå ständigt så fegar man till sig. Du ska se att du snart är tillbaka på samma nivå igen om du tränar. Håll dig till lite lägre höjder tills du får upp självförtroendet igen tillsammans med hästen.

Det borde vimmla av hopphästar i ditt område, du kanske kan höra med någon ryttare/större stall om du kan låna häst någon gång ibland för träning?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Lutten
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 173
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 767
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 581
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp