Bukefalos 28 år!

Hur hitta "vitt" hästjobb/praktikplats?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag vet att det finns tusentals trådar om detta, och är denna överflödig så hänvisa mig gärna via länk till nån likvärdig. Jag blir galen på denna sökfunktion, kommer inte överens med den alls :o:devil:

Till saken:

Jag blir ev arbetslös 1 september. Planen var att flytta hem till norrland men den planen gick i stöpet då bostaden vi skulle ha gick till en annan, så en plan B vore nödvändig i väntan på bättre väder. Jag har ingen lust att söka jobb inom min nuvarande bransch och bo kvar här. Jag har gjort det tillräckligt länge. Ska jag inte flytta dit det var tänkt, vill jag åtminstone göra nåt nytt.

Jag har funderat på att kanske söka mig en praktikplats inom hästnäringen. Jag har lite lösa planer på att senare i livet jobba med att utbilda ponnyer men är alldeles för ringrostig för det idag. Därför tänkte jag lite att det vore ju ett ypperligt tillfälle att nu skaffa lite rutin när man ändå blir arbetslös. Planen är att under kanske 6 mån återfå gamla kunskaper och lära sig nytt, för att sedan fortsätta livet "som vanligt" med svenssonjobb och egen häst om ekonomin tillåter...

Så. Hur hittar man jobb/praktik där det är sjysta förhållanden?
Här i trådarna läser man att det inte är lagligt att få boendet som en del av lönen, eller så är lönen för låg, eller så är det praktikplats som gäller och då är det heller inte säkert man får boende. Jag blir alldeles snurrig. Är det HELT omöjligt att få till en lösning som både är ekonomiskt och praktiskt genomförbar?

Jag måste ju få ihop tillräckligt med pengar för min överlevnad. Enligt min erfarenhet så betalar väldigt få hästarbetsgivare mer än fickpengar. Det skulle jag kunna leva på, om jag fick mat och boende, men det verkar ju inte tillåtet om allt ska vara vitt?:confused:
Finns det öht inga "seriösa" hästjobb eller hur löser andra det? Jag kräver inte en lön på 15.000 efter skatt, bara så att jag överlever och att allt går rätt till med myndigheterna så man slipper krångel med Skatteverket osv.
 
Sv: Hur hitta "vitt" hästjobb/praktikplats?

Hitta jobb/praktik får du göra själv då det inte är tillåtet att tipsa om jobb/praktik på Buke.
De andra frågorna kan du säkert få svar på i denna tråd eller de andra tusen trådarna om du använder sökfunktionen igen.

mvh
moderator
mysko
 
Sv: Hur hitta "vitt" hästjobb/praktikplats?

Hitta jobb/praktik får du göra själv då det inte är tillåtet att tipsa om jobb/praktik på Buke.

Jag vet. Frågan var snarare ställd i syftet att få reda på om det finns speciella saker man ska tänka på som "förstagångssökare". Jag har inte jobbat med hästar på det viset förr och jag har ingen lust att bli en av alla tusentals "jag blir utnyttjad på praktik/jobb"-trådskapare.
Vet inte hur jag ska formulera mig annars men jag hade inte räknat med att folk skulle skriva ut vilka stall/företag som är Ok och inte.

Får väl förtydliga mig:

Vad ska man fråga efter/se till att få papper på och vad är rimligt att få i lön resp. brukligt i fråga om förmåner som boende etc?

samt

Vad ska man inte gå med på dvs. vad kan ge problem med tex Skatteverket och andra myndigheter i framtiden?

Jag kanske fått det hela om bakfoten men vad jag förstått så är förmåner som kost och logi sådant som ska deklareras och skattas för. Och jag vill inte heller ha nåt glapp i anställningar den dagen jag går tillbaka till arbetsförmedlingen och söker jobb - ja jag har läst här på buke om en som jobbat svart utan att veta om det och det blev ett jäkla krångel.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 369
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 873
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 349
Skola & Jobb Jag har hamnat i ett vägskäl som verkligen leder åt olika håll. Jag vet inte hur jag vill göra och tar tacksamt emot era råd och idéer...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp