Hur hittade ni Den rätta?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hogwartsexpressen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 511
H

Hogwartsexpressen

Hur hittade ni eran hund? okej, det där låter dumt va:crazy:
Det jag menade va: Hur hittade ni uppfödaren? Kanske på internett eller ngt...
Undrar också vilka tidningar som har hundannonser.
Och glömm inte att skriva hur vanlig eran ras är, och hur långt ni behövde åka för att hämta den!!
Okej, knäpp tråd...:devil:

Sv: Hur hittade ni Den rätta?

Jag hittade min hemma på köksgolvet :love::angel:
14242766.jpg

Men där mamma och pappa köpte första hunden, dom hittades faktiskt på blocket hör och häpna!
det tar ca 1½-2 timmar att köra till dom (beroende på väglag och vem som sitter bakom ratten)

rasen är relativt vanlig och en uppskattad aktiv sällskaps hund
Amerikansk cocker spaniel

Jag tog kontakt med just min uppfödare för att vi haft hundar från henne förut. På den tiden har jag för mig att mamma kontaktade afghanklubben, sveriges afghaner som den heter nu. Annars står det ju vissa annonser i hundsport, inte specifika valpkullar men uppfödares reklam.

Men som sagt, rasklubbarna har ju valphänvisningar. På sveriges afghaners hemsida står det dessutom vilka uppfödare som väntar valpar och vilka som har valpar att sälja. Skulle jag köpa valp av en uppfödare jag kände till hade jag antagligen kikat där, och sedan kikat upp föräldrar osv.

Afghan är som sagt min ras. Den är väl inte så jättevanlig, men inte hemskt ovanlig heller. Jag åkte 50 mil för att hämta min valp.

Jag hittade min via valpförmedlingen på rasklubbens hemsida.
Jag fick åka ungefär 40 mil för att hämta min lilla pärla.
Min ras är väl inte sådär jättevanlig, har en kooikerhondje.
%7BFCEA97B7-29CE-48D6-89EE-48C78FDC7E33%7D.jpg

jag måste bara fråga hur lång tid det tar att åka 40-50 mil?

Hur lång tid det tar beror väl lite på vad det är för vägar man åker. ;) Jag åkte bil mellan göteborg och stockholm, vägen förbi borås och jönköping. Det tog väl runt fem timmar. Valpen hade fått leka med några syskon innan så han sov hela vägen hem, förutom några kisspauser. Inga problem alls. :)

Vad var det som var så häpnadsväckande med 50 mil? Avståndet spelar ju ingen roll när man hittat rätt.

Jag åkte btw sammanlagt 80 mil i förrgår och hämtade hem min 3e hund.

haha, men jag är så otålig att jag knappt skulle kunna åka 2 mil utan att tråka ijäl mig:angel:

min äldsta fick jag nys om via svärmor som har en vän som har kennel och de hade en unghund som behövde omplaceras. Kärlek vid första ögonkastet.

Tvåan som jag köpte som valp, hittade jag via en kombination av internetsidor. Rasklubben och rasdata.nu

jag har labradorer. Åkte kanske 60 mil totalt för båda. Har även köpt en hund vars uppfödare bodde i Boden och jag i Västerås. Det var en Svensk Lapphund.

Senast ändrad:

Jag hittade Sam via kontakter (snarare var det så att någon hittade honom åt mig). Han var vuxen och friröntgad så stammen undersöktes inte direkt utan jag tittade på vad det var för hund som stod framför mig. Dessutom litade jag på omdömet av de som sett honom i träning.

Jag åkte kanske 15 mil för att hämta honom.

Uppfödaren till min hund hittade jag rätt enkelt.
Den är en kompis till mej som hade valpar så jag fastnade för en och då köpte jag den.

Vår allra första hund valdes för att efter kriteriet "flest titlar på föräldradjuret" av alla parningar det året..:cool: Men det var lääängesen!

Idag är det genom oss eller vad man ska säga som vi hittar hundar. Jag letar hela tiden intressanta hundar och håller koll på parningar inom "min" ras borderterrier. Min senaste var verkligen en DRÖMkombination från en av Sveriges mest 'kända' BTkennlar och jag är väldigt glad för att jag fick köpa därifrån! Eftersom jag vet väldigt specifikt vad jag vill ha och vad jag inte vill ha är det rätt lätt egentligen.

Tyskterrier, som jag letar nu, är däremot mycket svårare eftersom jag inte kan och har full koll på rasen som på BT. Därför kikar jag runt ofta på kennlar/hundar/utst samt kollar upp stamtavlor och pratar med folk.. Jag får helt enkelt lära mig, det finns inga genvägar. En hund ska man ha i 10-15 år om man har tur så då ska ju allt gå rätt till från början liksom.

Andra hundar vi haft av andra raser har mest varit genom kontakter/vänner. Tex den mycket oplanerade whippeten vi plötsligt är med:angel:

Avståndet spelar ingen roll alls tycker jag. En bra hund är värd det! Vi har haft allt från uppfödare i grannkommunen till uppfödare i utlandet.

Gilly:)

Nä, tycker inte tråden är så knäpp.
Kommer knappt ihåg hur det gick till när vi (jag och morsan) gick och tittade på hunden, var som i nån dvala, typ. Hade kollat på många olika raser innan hos olika uppfödare, men ingen sa det klick för. Sen var vår ekonomi helt urusel de fem åren innan hundköpet, hade bara råd med gnagare och kaniner. Så när mamma sa att nu var det väl ändå dags att bli med hund, ja då blev det brottom... Hade det varit idag skulle jag inte köpt hunden, pågrund av hans närvositet, han vägrade äta (tvångsmatning), sprang runt i cirklar, var överallt och ingenstans, skällde oavbrytet. Ja, han var med andra ord inte den lättaste familjehunden. Men jag älskar honom och han följer med mig vart jag än går.

Jag sökte en omplacering och hittade annonsen på blocket. Dalmatinern är väl medelvanlig (261 registrerade 2008), dock just nu alldeles för vanlig på valpannonser och även lite omplaceringar (dock mest hanar och jag ville ha tik).
Åkte kollektivtrafik drygt 30 mil dit och sedan knappt 50 mil hem, tog väl ca 9 timmar. I jämförelse med den resan känner jag att jag hade kunnat åka hur långt som helst bara jag fick åka bil.

Jag hade varit intresserad av dalmatiner ett tag innan jag fick möjligheten att skaffa hund. Spenderade några månaders tid genom att kolla igenom rasklubbens omplaceringar och blocket innan vi fick napp på en tik som passade, då hon var tvungen att vara vuxen. Det var inte någon längre sträcka vi åkte då, utan kanske 4 timmars resväg sammanlagt.
Hund nummer två hämtades i Halmstad, vilket blev en 35 mil enkel resa med utgångspunkt från södra Östergötland. Hund nr. 3 ligger på samma sträcka, fast hon hämtades i Karlstad.
Hänvisar till Eldiones svar huruvida vanlig rasen är. Troligtvis är de mer kända än vanliga, med hänvisning till prickarna. Svårt att vara anonym med tre dalmatiner i koppel....

Jag hittade min via rasklubbens hemsida där jag sökte på olika kennlar som uppfyllde mina krav. Vi åkte 8 timmar ( 4 timmar upp och 4 timmar hem ca) för att hämta min pudel=)

Jag har saluki. De första hundarna av den rasen träffade jag för 13 år sedan. Det var en kvinna nära mig som hade 5 fantastiska salukis... Något år senare fick jag åka med till kenneln som de kom ifrån. Jag blev fast. Jag började älska rasen och åkte upp till kenneln då och då (på skollov och liknande) för att hjälpa till med hundarna och samtidigt lära mig mer.

När jag fick möjlighet att ha hund så lånade jag hem min absoluta favorit-tik.. Nu i år hade jag möjlighet att köpa hund - och min älskade tik skulle få valpar.
Det var inte direkt svårt att bestämma sig för vilken ras jag skulle ha, vilken uppfödare eller något annat :p

Uppfödaren bor 100 mil norr om Sthlm där jag vanligtvis befinner mig, även om jag reser runt en del.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 664
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 699
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 358
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
2 018
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka