Hur hittar man höbonde?

Problematisk

Trådstartare
Okej, jättedum fråga, jag vet! :o
Men med den höbrist som varit i år har jag insett vikten av att ligga steget före när det gäller hö. Hade tur i år och fick tag på en bonde där vi kunde boka upp årets foder, men nu börjar det ju bli dags för bete snart och sen nytt hö.
Då jag tidigare antingen stått i stall där grovfoder ingår, alternativt att det redan finns en bonde alla köper från, så vet jag liksom inte hur man gör för att hitta en bra foderproducent :o

Så... Hur gör man? Väntar på annonser och ringer runt? Känns som att det är bättre att boka innan det kommer ut på annons, men, hur hittar man dem?
Är det vanligast att fodret har analys när man köper (så man vet vad man köper) eller är det vanligast att man köper på vinst och förlust och gör en egen analys?

Jag känner alltså inte många som köper hö själva, så jag har inte så många i min omgivning att fråga.

Och det här är INTE någon annons, jag vill INTE ha tips om specifika producenter utan jag vill ha tips och råd om HUR jag hittar någon att köpa av.
 
Okej, jättedum fråga, jag vet! :o
Men med den höbrist som varit i år har jag insett vikten av att ligga steget före när det gäller hö. Hade tur i år och fick tag på en bonde där vi kunde boka upp årets foder, men nu börjar det ju bli dags för bete snart och sen nytt hö.
Då jag tidigare antingen stått i stall där grovfoder ingår, alternativt att det redan finns en bonde alla köper från, så vet jag liksom inte hur man gör för att hitta en bra foderproducent :o

Så... Hur gör man? Väntar på annonser och ringer runt? Känns som att det är bättre att boka innan det kommer ut på annons, men, hur hittar man dem?
Är det vanligast att fodret har analys när man köper (så man vet vad man köper) eller är det vanligast att man köper på vinst och förlust och gör en egen analys?

Jag känner alltså inte många som köper hö själva, så jag har inte så många i min omgivning att fråga.

Och det här är INTE någon annons, jag vill INTE ha tips om specifika producenter utan jag vill ha tips och råd om HUR jag hittar någon att köpa av.

Vi hittade faktiskt vår på blocket, för två år sedan. Har sedan hållit i honom hårt. ;) Han har lyckats leverera under hela året trots att vår åtgång blev betydligt högre än beräknat och bristen.

Det är analyserat och med garanti, han byter eventuella dåliga balar. (Hösilage)

Där du bokade i år, kan du inte boka där igen?
 
Jag har hittat på Blocket och face book men också fått tips av andra.
Dom större producenterna som vet vad dom gör brukar ha analys och brukar finnas på olika "annons" ställen.
Mindre producenter eller dom som bara har vall för att det passar deras odlingsplan, har jag upptäckt att man kan hitta samma ställen men där är det oftare utan analys.
 
Mina hökunder har hittat mig antingen på Facebook-annons eller via kontakter. Det senare är vanligast :-) så hör runt med dina hästbekanta om dom känner till någon och sen är det bara att ringa runt!
 
Jag hittade vår på antingen hästnet eller blocket, kommer faktiskt inte ihåg. Vi håller hårt i honom då kvaliteten alltid är bra.

Han har rykte om sig att vara dyr och folk suckar när man nämner hans namn (av den anledningen), de tycker han tar överpris. Men, ärligt! Jag har inte behövt klaga på leverans, mängd, kvalitet, analys eller något alls under alla 4 år jag haft honom så det är värt de pengarna och det är jag inte sen och berätta för suckarna.

Jag byter inte i första taget och jag har ett helt halvår till säkrat, så jag är mycket mer än nöjd och det betalar jag gärna 2-4 kr mer per kilo för (4:- mer per kilo i år när det är brist).
 
Okej, jättedum fråga, jag vet! :o
Men med den höbrist som varit i år har jag insett vikten av att ligga steget före när det gäller hö. Hade tur i år och fick tag på en bonde där vi kunde boka upp årets foder, men nu börjar det ju bli dags för bete snart och sen nytt hö.
Då jag tidigare antingen stått i stall där grovfoder ingår, alternativt att det redan finns en bonde alla köper från, så vet jag liksom inte hur man gör för att hitta en bra foderproducent :o

Så... Hur gör man? Väntar på annonser och ringer runt? Känns som att det är bättre att boka innan det kommer ut på annons, men, hur hittar man dem?
Är det vanligast att fodret har analys när man köper (så man vet vad man köper) eller är det vanligast att man köper på vinst och förlust och gör en egen analys?

Jag känner alltså inte många som köper hö själva, så jag har inte så många i min omgivning att fråga.

Och det här är INTE någon annons, jag vill INTE ha tips om specifika producenter utan jag vill ha tips och råd om HUR jag hittar någon att köpa av.

När jag flyttade till gård, "tog jag över" den foderleverantör som man anlitade i det stall där jag var uppstallad.
Det vill säga, tog reda på leverantörens namn av stallägaren, ringde och presenterade mig och ville fortsätta som kund.
Precis som för @Efwa så har man rykte om sig att vara bland de dyrare,
men deras noggrannhet och kvalitet och service är svårslagna så jag är jättenöjd. Jag har redan tingat för nästa säsong. Jag har anlitat den leverantören i 8½ år vid det här laget.
Jag hade ju tingat för hel säsong för ett år sedan också och drabbades inte av hö-bristen varken i leveranser eller pris.
 
Där du bokade i år, kan du inte boka där igen?

Jo, tänkte bara försöka kolla efter alternativ, främst då han inte tar analys, så vi tog en egen analys och det var väldigt lågt med protein. Jag kan inte så mycket om hur man får fram ett bra hö, men i vilket fall så vill den bonden "bara" slå hö och sälja, inte hålla på med massa gödsling, slå vid speciella tidpunkter för att få fram bäst värden osv. Vilket jag fullt ut förstår och vi har fått köpa det jättebilligt! Men hittar jag något som redan är analyserat (med okej värden), så jag "vet vad jag får", så väljer jag nog det :)
 
Jag hittade min suveräna höleverantör av en slump. Gemensamma kontakter, lite utbyte av annat och det ena ledde till det andra och jag har köpt av dem i över tio år nu :) Häromkring tar nästan ingen analys på hästhö och för min del hade det kvittat, jag vill ta analysen själv så jag vet att den är tagen på rätt sätt och därmed är rättvisande och jag vill ha både mikro och makromineralerna analyserade. En duktig leverantör som min ger bra grovfoder och visst att det vissa år kan vara lägre protein men i mitt fall vet jag att det inte beror på slarv eller något hen hade kunnat göra något åt och för mig är det viktigare att de har koll på mineralerna och gödslar på ett sådant sätt att kvoterna blir vettiga än om jag måste tillsätta mängder av mineraler för att få till mineralbalanserna än att jag måste tillsätta lite protein vissa år. Jag har aldrig under den tid jag köpt från dem haft en kvot under 5,5 och det ser jag som väldigt bra. Att det dessutom är lågt i energi, att de har koll på sina grödor och vet vad vallen innehåller (ena hästen är känslig för klöver) är fler orsaker till att jag köper från dem.
 
Okej, jättedum fråga, jag vet! :o
Men med den höbrist som varit i år har jag insett vikten av att ligga steget före när det gäller hö. Hade tur i år och fick tag på en bonde där vi kunde boka upp årets foder, men nu börjar det ju bli dags för bete snart och sen nytt hö.
Då jag tidigare antingen stått i stall där grovfoder ingår, alternativt att det redan finns en bonde alla köper från, så vet jag liksom inte hur man gör för att hitta en bra foderproducent :o

Så... Hur gör man? Väntar på annonser och ringer runt? Känns som att det är bättre att boka innan det kommer ut på annons, men, hur hittar man dem?
Är det vanligast att fodret har analys när man köper (så man vet vad man köper) eller är det vanligast att man köper på vinst och förlust och gör en egen analys?

Jag känner alltså inte många som köper hö själva, så jag har inte så många i min omgivning att fråga.

Och det här är INTE någon annons, jag vill INTE ha tips om specifika producenter utan jag vill ha tips och råd om HUR jag hittar någon att köpa av.
Fast lite problematisk fråga blir det når du efterfrågar höbonde och förutom blocket så är det annonser och kontakter. Dvs sista meningen när du inte efterfrågar specifika producenter. Vi har flera grannar som producerar relativt storskalig torrhö med bra kvalité, nu fick jag höra om en till som har bra torrhö för håst, kobonde Däremot så tog ändå mitt Hö slut och då hittade jag storbal torrhö som var ok på blocket, inte analyserat det viktigaste för mig är att torrhöet inte är mögligt.
 
Jag har genom åren hittat höleverantörer på alla möjliga sätt, allt från grannar och tips från grannar, via bekantas tips och kontakter till annonser på nätet och i papperstidningar.
Där jag bor kan man dessutom fråga grannarna om de vet någon annan som har, när det tagit slut hos första grannen...
 
Den leverantör vi använder, har vi haft i många år nu. Genom att vi är kund så slipper vi oroa oss för brist på foder, det är analyserat foder och jag brukar få välja själv genom de analyser han skickar. Sedan beräknar jag hur mycket vi behöver, för att han ska veta att vallen räcker hela säsongen. Hittade honom på Hästnet, för kanske 10 år sedan.
 
Jo, tänkte bara försöka kolla efter alternativ, främst då han inte tar analys, så vi tog en egen analys och det var väldigt lågt med protein. Jag kan inte så mycket om hur man får fram ett bra hö, men i vilket fall så vill den bonden "bara" slå hö och sälja, inte hålla på med massa gödsling, slå vid speciella tidpunkter för att få fram bäst värden osv. Vilket jag fullt ut förstår och vi har fått köpa det jättebilligt! Men hittar jag något som redan är analyserat (med okej värden), så jag "vet vad jag får", så väljer jag nog det :)

Ett sätt kan ju vara om det finns större häst-anläggningar i närheten (travtränare, ridskolor el likn), att gå och fråga vilken leverantör de har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp