Hur hittar ni informaton inför ett köpbeslut?

BornAgain

Trådstartare
Jag försöker hitta de kanaler som nätshoppare använder sig av för att hitta information. Det bara låser sig. Jag KAN ju inte säga Buke - även om jag personligen brukar fråga er eller mina Facebookgrupper. Å andra sidan - hur representativ är jag? Jag köper bara fem saker: skor, hundgrejor, vin, böcker och mer skor :cautious:

Och så försöker jag hitta vilka frågor som är viktiga för köpbeslut. Den färdiga info som finns i form av e-barometern och Emota känns väldigt styrd av de frågeformulär som använts. Är det verkligen bara bekvämlighet och pris som styr vad man köper? Bryr sig folk om t.ex. elsäkerhet och arbetmiljö? Kan jag hitta t.ex. hur många gånger olika appar laddats ner för att visa på andra prioriteringar (t.ex. om många laddar ner WWF:s fiskapp, så kan man sluta sig till att de tar miljöhänsyn)?

För min del beror det till en del på vad som skall köpas, och nu förutsätter jag att det är privata inköp som avses. Yrkesrelaterade inköp följer andra vägar.
Jag handlar allt möjligt online. Sällan eller aldrig kläder eller skor, men ofta kapitalvaror och hemelektronik. Möbler, kosttillskott, hästutrustning, IT-tjänster som webhotell eller lagringstjänster, bil- och mc-delar, resor, hotellövernattningar mm mm. Ju dyrare eller på något sätt mer avgörande köp, desto större vikt vid förstudie. Förstås. De flesta fysiska varor jag köper online är begagnade, från Blocket eller motsvarande, men det gör ingen större skillnad på köpprocessen.
Det är svårt att prioritera vilka variabler som spelar störst roll för köpbeslut, det kan variera. I somliga fall är pris avgörande, i andra fall är prestanda/måluppfyllnad viktigast, i något fall kanske andra bitar som läge (för hotell) eller miljöpåverkan eller etik och arbetsmiljö.

Jag ser egentligen ingen stor skillnad mellan att handla på nätet eller i butik. Idag kan jag inte utgå från (och utgår oftast inte ifrån) att en fysisk butik har säljare som har produktkunskap på en sådan nivå att den är relevant för mitt köpbeslut. :meh:
För det första steget, att skapa en överblick över vilka produkt-/tjänstealternativ som överhuvudtaget finns att välja mellan, websöker jag gärna på relevanta nyckelord. Dessutom frågar jag i min fysiska bekantskapskrets och/eller på sociala medier/nätforum.
För nästa steg, att samla information om specifik produkt/tjänst, börjar jag som regel med att websöka hos tillverkaren och/eller leverantören. Har tillverkare/leverantör en fysisk butik (motsv) inom rimligt räckhåll så kanske jag besöker den. Sedan söker jag testartiklar och omdömen på relevanta(!) websidor. Jag lägger stor vikt vid omdömen från personer eller publikationer som har stor erfarenhet av aktuell typ av produkt/tjänst, som erfarna testskribenter, och mycket liten vikt vid omdömen från avsändare som har liten erfarenhet eller som är förstagångsanvändare av aktuell typ av vara/tjänst. Kundomdömen på säljsidor väger jag också som regel rätt lågt, av flera anledningar.

Jag kollar gärna prisjakt och ser vad butiken har fått för betyg samt recensioner från tidigare kunder. Det kollar jag inte på om jag använt butiken mkt innan men där jag inte känner till butiken sedan tidigare eller är osäker så kollar jag gärna prisjakt.

Jag googlar om det är något särskilt jag är ute efter och om hemsidan se reko ut samt har bra betalalternativ så kan det bli köp.

Reko = rättstavat, enkelt att hitta villkor, priser, frakt och annan relevant info. En sida med uppenbar google translate går fetbort.

Annars håller jag mig oftast till de butiker jag tidigare använt.

Tack

Jag läste en intressant text i DI Dimensions om kopplingen mellan e-handel och fysiska butiker i Kina. De körde en AI med ansiktsigenkänning och anpassade "köpupplevelsen" och priserna i den fysiska butiken till kundprofilen på nätet :crazy: De skrev också om att i framtiden kunna tolka ansiktsuttryck för att avgöra vilket humör kunden var på för att kunna locka "dormant" kunder till inköp.

Jag försöker hitta de kanaler som nätshoppare använder sig av för att hitta information. Det bara låser sig. Jag KAN ju inte säga Buke - även om jag personligen brukar fråga er eller mina Facebookgrupper. Å andra sidan - hur representativ är jag? Jag köper bara fem saker: skor, hundgrejor, vin, böcker och mer skor :cautious:

Och så försöker jag hitta vilka frågor som är viktiga för köpbeslut. Den färdiga info som finns i form av e-barometern och Emota känns väldigt styrd av de frågeformulär som använts. Är det verkligen bara bekvämlighet och pris som styr vad man köper? Bryr sig folk om t.ex. elsäkerhet och arbetmiljö? Kan jag hitta t.ex. hur många gånger olika appar laddats ner för att visa på andra prioriteringar (t.ex. om många laddar ner WWF:s fiskapp, så kan man sluta sig till att de tar miljöhänsyn)?
Det är väldigt olika inte bara för olika personer utan även för olika produktkategorier och med stor variation beroende på varumärken och situationer. Frågan är ställd på ett sätt som antar att det finns en i alla fall halvrationell process och att ett beslut fattas snarare än att det "bara blir", vilket ofta kan ifrågasättas. Kan du berätta mer om vad du ska ha svaren till?

Rent generellt: Först bekantar jag mig med vad som finns på marknaden och bestämmer mig för vilka behov jag har. Därefter tar jag reda på vilken produkt som bäst uppfyller mina behov. Därefter letar jag upp den produkten till bästa pris inkl frakt och acceptabel leveranstid. Klick, done.

Google!
Brukar söka efter recensioner och annat bra att veta om produkten. Läser väldigt många olika sidor också för att få en mer riktigt bild av det hela. :)
I vissa fall använder jag mig av pricerunner och prisjakt, mest för att kolla priserna osv. Sen kollar jag även hur pass betrodd avsändaren är (dvs där jag köper produkterna osv).

Min uppdragsgivare (myndighet) vill kunna informera om det ansvar man tar när man köper en vara på nätet - vilket blir lite konstigt eftersom 7 av 10 näthandlar, 4 (eller 3) av 10 handlar från utlandet. Samtidigt som e-portalernas våta dröm är att aktivera "the dormant consumer", dvs få folk att impuls-shoppa mer.

Samstämigt i de rapporter jag hittar är övertygelsen att konsumenten vill ha en sömlös shopping-upplevelse, dvs det ligger i portalernas intresse att frakt, avgifter (tull och moms) och eventuella andra krav löses. Samtidigt är portalerna jättar jämfört med svenska myndigheter och de svenska konsumenterna är inte tillräckligt många för att man ska gå ur sin väg för dem.

Jag tror att myndigheters sätt att nå människor är ganska gammeldags och tråkiga: att ha jättebra information på hemsidorna så att om det uppstår en diskussion på ett forum, facebookgrupp etc har vakna användare något att länka till.

Har finderat en del över frågan och kommit fram till att jag nog inte "nätshoppar" som metod.

När jag villhöver en sak så kollar jag i butiker och läser recensioner. Kollar pricerunner och googlar.

När jag väl bestämt mig för vad jag vill ha så kollar jag bästa pris och köper där. Vissa saker kan vara dyrare i butik men uppvägs av butikens servicegrad och diffus trygghetskänsla.

Kläder köps aldrig på nätet eftersom jag pga udda kropp måste prova och dessutom vill känna på materialet. Samma sak med skor.
Prylar däremot funkar.

Rent generellt: Först bekantar jag mig med vad som finns på marknaden och bestämmer mig för vilka behov jag har. Därefter tar jag reda på vilken produkt som bäst uppfyller mina behov. Därefter letar jag upp den produkten till bästa pris inkl frakt och acceptabel leveranstid. Klick, done.
Vilken typ av saker tänker du då på?

Beror på vad det är. Dyra saker läser jag först om i lämplig facebookgrupp och googlar. Köper aldrig något dyrt innan jag vet att det är exakt det jag vill ha.

Billiga saker köper jag bara på impuls.

Dyrare produkter läser jag alltid recensioner på, letar efter folks personliga erfarenheter och även proffsrecensioner, råd och röns tester kollar jag gärna med. Jämför olika modeller och funderar på vilka mina behov och hur jag ska använda den och utifrån det bestämmer jag mig för ungefär vilken prisklass som är aktuell. Ser aldrig någon mening med att betala för funktioner jag inte använder. När jag bestämt modell eller märke så kollar jag t.ex. pricerunner för bästa pris. Kan också köpa utomlands ifrån om det är bättre av någon anledning. T.ex. skor köper jag ibland utomlands då utbudet i min storlek i dam inte är jättestort har storlek 43. Billigare saker researchar jag inte ock köper oftast i fysisk butik.

Vilken typ av saker tänker du då på?
Produkter som jag har vissa förväntningar på; gällande kvalitet, funktion, innehåll osv och där jag inte ifrån början har full koll på vad som finns och vad jag behöver. Allt ifrån datorer, verktyg, vitvaror mm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka