Bukefalos 28 år!

Hur hjälper man en hund som mår dåligt?

Hon leker mycket med hundkompisen men när jag leker med henne med tex en repknut så tar hon ett fast grepp och börjar dra/kampa lite men när hon märker att jag håller kvar så lägger hon sig ner utan att släppa leksaken.:p
Boll använder jag inte då stressnivån blir alldeles för hög.
Det här kanske är självklart men ibland tänker man inte på hur man själv agerar. Var noga med att inte titta på henne när ni kampar, du kan till och med sitta något bortvänd för att absolut inte innebära något "hot" (eller "tryck" kanske är ett lämpligare uttryck).
Och som andra redan skrivit, låt henne få grejen så fort hon försöker kampa emot.

Klickerträning är bra men om man själv inte är duktig på det med rätt känsla och timing kan det leda till motsatt effekt. En del hundar (eller djur överhuvudtaget givetvis) upplever det väldigt stressande och jobbigt att de inte VET vad som förväntas av dem, vad de skall göra.
Även om man klickar och belönar minsta lilla försök till något överhuvudtaget så kan de tycka att det är skitjobbigt och snarare bygga på sin osäkerhetskänsla.
Det där förmodar jag att man kan komma runt om man är duktig men det gäller att läsa hunden ordentligt och bedöma sin förmåga korrekt :up:.
(Nu menar jag absolut inte att du gör fel, har ju ingen aning om hur duktig du är utan det var mest en allmän reflektion:).)
 
Inser att det är tur att vi inte har katt, mina hundar hade aldrig kunnat låta bli kattmaten... Kan du inte ställa den så hunden inte kommer åt den? Så slipper det bli en grej.

Och det där med gäster. Min hund som inte kan hantera besök stänger vi undan när det kommer folk. Så fort läget lugnat sig lite får hon komma ut. Det har gjort att hon slipper ta ansvar för vem som kommer in och hon skäller inte ens längre. Skulle tro att hon snart kan vara med från början.

Att kattmaten ska upp så att inte hundarna når den är planerat! Ska bara hitta någon lagom möbel som katterna kan hoppa upp på men inte hundarna.

Jag har oxå funderat på att stänga undan antingen henne eller den andra hunden när det kommer gäster, tyvärr triggar de varandra och stressar igång båda 2. Om jag stänger ut ena hunden kan jag ju fokusera på den andra och få den lugn och tyst innan den utstängda hunden kommer in igen :)

Vad gör hon om du drar emot då? Eller låta henne jaga efter?

Drar jag emot lägger hon sig utan att släppa och hon liksom hänger/följer efter helt slapp, som en "trasdocka". Jaga efter har jag inte provat. Det ska jag göra :)

Nu har jag ju bara haft större hundar, och där är det lite åt Lovisa-hållet... Jag brukar inte börja försöka leka igång en ny hund om den är osäker, helt enkelt för att 35 kg osäker och uppstressad individ blir tröttsamt i längden.

Däremot att kommunicera, visa att den får respekt, inte tvinga sig på den - och vara väldigt tydlig med de eventuella fasta regler som finns. Vilket de nu är beror ju på er, men ex att fråga innan man kastar sig ur bilen, att inte käka upp soffan, etc.

Samt att det finns viss förutsägbarhet för dagen; vi äter frukost, vi morgonkissar, vi går till jobbet/gå hem, vi lunchpromenerar, vi äter middag, vi åker till stallet...

För din lilla skulle jag nog försöka uppmuntra alla former av kommunikation och egna intiativ. Särskilt om hon lärt sig att sådant är förbjudet är det svårt att våga försöka. Det tar lite tid, så låt henne vara med och fortsätt som ni gör. :)

Aa jag försöker ha tydliga regler och rutiner. Morgonkiss, stallet och sen frukost för djuren och mig. Under dagen är det stall, aktivering och motion eller lösspring på gården med husse om jag jobbar. Sen kvällsmat samma tid varje kväll.
Hon är tyvärr uppfostrad med tvång och hårda ord så jag belönar kontakt/eget intiativ med godis och lek :)
 
Beröring.
Mina blir lugna och trygga när jag tar på dem. Båda är uppvuxna med "tvångsgos" som lugnande åtgärd och slappnar snabbt av vid beröring. Fjärilsmassage på insidan av låren får dem typ att somna på nolltid :D

Plus det här:


Från: http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/hur-berommer-man-bast-en.html

Agility.
Jag har sett agility lösa väldigt många problem och stärka många osäkra hundar. Det lockar fram leklust, vilja, mod, motivation, glädje och självförtroende. Agility gjorde underverk med min Ivan när han var liten, till exempel.

Att hitta den där grejen.
Den där lilla vinken om att relationen byggs, att det finns intresse för kommunikation och en "öppning". Min kompis har en gatuhund från Spanien, den var i det närmaste apatisk när hon fick den och hon försökte på alla sätt du kan tänka dig att hitta den där öppningen, helt utan framgång – tills en dag när hon satt bredvid hunden på trappan och plötsligt blåste den försiktigt i ansiktet, typ som när en blåser ut ett ljus. Hunden blev först förvånad, men sen jätteglad – och där började deras första lek.

Edit:
Min tråd från 2011, när Ivan hade som allra jobbigast.
http://www.bukefalos.com/threads/hur-kan-jag-starka-ivan-ganska-langt.1103302/page-3#post-14481514

Ska läsa din tråd så fort jag har tid!
Jag brukar oxå tvångsgosa/hålla om när hundarna är osäkra/ rädda eller så. Det har hjälpt mina jättemkt. Agility vill jag gärna prova men det ligger nog tyvärr långt fram i tiden.

"Den där grejen" har vi inte hittat än men den kommer nog förhoppningsvis efter ett tag när vi lärt känna varandra:) Funderar på om man skull kunna använda hennes intresse för bollar som belöning i träningen? Fast hon stressar upp så lätt när det är en boll med i bilden.

Det viktiga är nog att man inte tycker synd om hunden och behandlar henne som en ömtålig skör liten krake. Då blir hon ju det till slut

Min valp va sist i kullen timid och försiktig vågade inte gå fram till främmande i början

Vi fick lite olika roller för henne. Jag är den hon lägger sig hos för mys och kel. Husse är buskompisen nr 1. Han härjar ganska vilt med henne på golvet ( ibland får jag bita mig i läppen för att inte lägga mig i) Hon vinner alla fajter och brukar ställa sig segerviss på hans rygg :)

Nu är hon mycket tuffare, vågar gå fram till främmande här hemma och på andra platser. Hon har blivit en liten tuffing med gott självförtroende på bara lite drygt en månad

Rutiner är det allra viktigaste att hunden förstår vad det är ni ska göra
Åker vi bil så kommer vi till skogen, exempelvis...

Jag hanterar henne med "fast hand" och respekt och framför allt så ska xet vara positivt och roligt att vara med mig :)

Hur länge har du haft henne?
Det låter som om du tänker klokt och gör massa bra saker med henne, så jag tror att tid kan vara en viktig del i det hela också. :)

Hon har varit till och från hos mig sen 2 månader tillbaks men nu kommer hon stanna hos mig :)
Abolut ska det få ta tid, räknar inte med nån mirakelkur utan är nöjd med små framsteg.

Tid, tålamod och trygghet brukar vara bra ledord när man tar hand om en omplacering, i alla fall en som inte haft det helt lätt. När de hittat sin trygghet kan man börja bygga upp självsäkerhet etc. - du har fått många jättebra tips här i tråden. Stort lycka till med lilla hunden!

Tack! Känns bra att veta att jag är på rätt väg:)

Det här kanske är självklart men ibland tänker man inte på hur man själv agerar. Var noga med att inte titta på henne när ni kampar, du kan till och med sitta något bortvänd för att absolut inte innebära något "hot" (eller "tryck" kanske är ett lämpligare uttryck).
Och som andra redan skrivit, låt henne få grejen så fort hon försöker kampa emot.

Klickerträning är bra men om man själv inte är duktig på det med rätt känsla och timing kan det leda till motsatt effekt. En del hundar (eller djur överhuvudtaget givetvis) upplever det väldigt stressande och jobbigt att de inte VET vad som förväntas av dem, vad de skall göra.
Även om man klickar och belönar minsta lilla försök till något överhuvudtaget så kan de tycka att det är skitjobbigt och snarare bygga på sin osäkerhetskänsla.
Det där förmodar jag att man kan komma runt om man är duktig men det gäller att läsa hunden ordentligt och bedöma sin förmåga korrekt :up:.
(Nu menar jag absolut inte att du gör fel, har ju ingen aning om hur duktig du är utan det var mest en allmän reflektion:).)

Det har jag oxå funderat på om det blir för mycket press med klickerträningen. Hon sitter mest och verkar inte förstå vad jag vill. Sen är jag kanske inte bäst på klicker heller. Funderar om jag ska dra ner på klicker träningen och fokusera på lek och bus som belöning istället. :)Fördelen med klicker är ju att det går att belöna i rätt tillfälle vilket jag tycker är svårt annars.
 
Fast du kan ju använda klickern som en markering att hunden gjort rätt, utan att shejpa beteendet så att säga.
Det vill säga, träna traditionellt men klick+belöning när det blir rätt :-).
 
Dax för lite uppdatering tänkte jag.
I lördags la jag ett litet 30 meters blod/falukorvs spår ( i brist på klöv) för att se hur hon hanterar spår och att jobba självständigt. Och det gick jättebra:banana:
Hon tog upp spåret direkt och arbetade lugnt utan stressa. Hon tappade bort sig 1 gång när vinden vände och en gång gick hon utanför spåret som för att rensa näsan men annars gick det jättebra! Hon fick jobba helt själv utan att jag störde och när hon hitta spårslutet/falukorvsbitarna fick hon favoritleksaken:) Hon sov nästan hela eftermiddagen efter det lilla spåret:p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 621
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 410
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 404
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 698
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp