Hur höga löshoppningshinder?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 907

lis

Trådstartare
Hej alla kloka hoppare. Jag har en fd galoppör som jag håller på att omskola till ridhäst. Jag rider dressyr och är inte bra på att hoppa alls. Jag har ridit över lite bommar och även sprungit med henne i grimskaft och hoppat små kryss på sådär 20cm. Har provat att löshoppa henne också,men det tycker hon inte är lika kul. Hon springer inte självmant över kryssen utan jag måste följa med henne den första gången. Sen går det rätt så bra. Måste mana på henne med smackningar annars stannar hon och vänder. Kryssen ligger på sådär 30-40cm. Men det blir bättre och bättre för varje gång. Hur länge ska jag hålla mej på dessa hinder höjder? När kan jag sätta upp vanliga hinder istället för kryss? Andra bra tips som ni vill dela med er av? Jag har en plan som är att hon ska löshoppas 1gång i veckan och senare i sommar ska jag få hjälp med själva inhoppningen.

Sv: Hur höga löshoppningshinder?

Hejsan!

Jag har omskolat en fd galoppör till ridhäst, han hade sprungit in ca 200.000 på banan innan han kom till mig, nu, ett år senare går han 1 meter hoppning.

I början när jag skulle börja hoppa på honom så hade jag samma dilemma som du och jag undrade samma sak som du, när jag red dressyr på honom så hade jag alltid ett hinder på banan så när jag nästan hade ridit klart tog jag mig bara ett eller två språng och när vi gjort det berömde jag han mycket när han kom över och gjorde samma sak varje dag, till slut började han tycka att det var kul och sög mot hindrena, i dags läget är han kanske lite för hoppglad men hellre det än inte vilja alls..

Tack för ditt svar:). Tanken har slagit mej att ha ett litet kryss framme och hoppa det vid bra tillfällen. Just nu har jag kavaletti framme som jag rider över ibland. I början kunde hon inte lyfta alls på benen och fick ingen ordning på det alls men det blir bättre och bättre. Jag rider i skogen för det mesta och hon är en riktig snubbel dam men det har blivit bättre. Som sagt så rider jag bara dressyr så det är det fokus ligger på,men det är alltid bra med gymnastik hoppning som variation när man rider på banan;).

Har också en fd galoppör som gått sex år som galopphäst. Håller på att hoppa in honom nu. I början kunde jag inte ens leda honom över bommar! Han gick runt, backade hela ridbanan mm. Jag fortsatte ändå och en dag så skrittade han över (när jag ledde) och jag fotsatte med det ett bra tag mean jag berömde. Därefter började jag longera över bommar i trav och sedan i galopp. Har löshoppat två gånger och det fungerar riktigt bra! Det blir bättre när det blir lite "höjd" på hindren i löshoppning. Inte för låga. Har skrittat och travat över bommar samt travat över litet kryss med infångare.

Håller med om att de inte lyfter på benen! Snubbelfot hela tiden! Att rida ut mycket tror jag är bra! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 835
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 086
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈