Hur högt har ni erat bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 452
Sv: Hur högt har ni erat bett?

Jag ska sätta på bettskivor på min, han går nämligen utan nosgrimma och har minismå bettringar- bettet rör sig sjukt mycket och ibland lyckas han få in bettringen i munnen :S Han är ung, och leker med munnen... så ett par bettskivor, så hålls det nog på plats sen :)

Ett alternativ till bettskivor kan ju vara en curb strap (här är en handknuten). Vet inte vad det heter på svenska... kanske kindkedja, fast de kan vara helt i läder.

Hjälper förstås inte mot nyp, men hindrar defenitivt bettringen från att åka in i munnen.

Endel har väl det för att bettet inte ska åka ut ur hästens mun när man drar så att tränset inte sitter på plats :eek:
Vilket jag tycker är HELT fel, försöker att rida med så små hjälper som möjligt, då jag fortf. har western i mig :p ) Inte ofta som jag använder tyglarna :) utan med hjälp med min sits, så för mig o min häst är det nog ingen risk att bettet åker ut :p

Självklart ska man rida med så små hjälper som möjligt. Har man däremot en häst som försöker tvärvända och sticka åt andra hållet kan bettet mkt väl åka igenom om man har små bettringar och försöker sätta emot ngt. Min häst har en tendens att göra så därför använder jag en crubstrap. Dock inte en knuten som snout visade utan jag har tagit ett achennosgrimma istället.

Både bettskivor och crubstrap tycker jag kan hjälpa om man har en häst med känslig/orolig mun för att få bettet att ligga mer still.

En tränare sa till mej att man kunde ha bettet jätte långt ner och att hästen själv skulle "suga tag" i det och lägga det där den vill ha det. Stämmer det? Tycker det känns jätte konstigt att ha bettet så långt ner, hästen blir ju irriterad och slänger med huvudet och tuggar stort med munnen:crazy: Men jag skulle tydligen bara vänta och efter ett tag skulle hästen suga upp bettet själv?
Är ju rädd för att ha det för högt också.

Har ni bilder eller nått på hur ni har erat bett sitter?

Jag har det precis så, men du behöver inte ha det jättelångt ner bara ett eller två hål längre ner än vanligt ! ;)

Det konstiga är att där hästen verkar trivas med det och där han inte slänger med huvudet och gapar är ganska högt upp. När tränaren fick se de så sa hon "sänk bettet 3-4 hål eller nått!!:eek: " Men sänker jag det så blir han jätte orolig i munnen.

Det förvånar mig inte att han blir orolig i munnen - han är ju ovan vid det!! Han kan säkert vänjas in till att ha bettet lägre ner. Min häst tex tyckte inte alls om rakt bett de två första gångerna jag red med det och nu är det ett av de bett han går bäst på!

Bild på min pålle, där bettet sitter som jag av veterinär + tandläkare fått lära mig på min utbildning att det ska sitta (inga rynkor). Dock trycker aachenremmen upp bettet lite grann...
IMG_1705.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 880
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 090
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 702
Senast: Kristall10
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka