Bukefalos 28 år!

Hur "illa" är det egentligen med färdigrätter?

GardenAngel

Trådstartare
Jag är inne i en period då jag inte orkar bry mig om mat. Helst skulle jag ta ett "mat-piller", men då det inte är uppfunnet än så blir det ofta att jag inte äter.. Klockan är snart 19 och jag har idag endast ätit lite pizzasallad från gårdens pizza :angel:
Pallrade mig ner till affären och fick med mig en färdigrätt hem! :eek: Jag äter i vanliga fall sällan "sånt" och inget halvfabrikat, utan lagar allt från grunden, men nöden har ingen lag.
Men hur "farligt" är det med färdigrätter egentligen? För det är ju hemskt smidigt, och förhållandevis billigt! (Om man jämför med typ pizza)


Jag förstår ju att det finns grader i helevtet, men har verkligen färdigrätterna gjort skäl för sitt dåliga rykte? De flesta jag känner, inklusive mig själv, har svårare för färdigrätter än tex falukorv och makaroner. Men läser man innehållsförteckningarna är inte skillnaden stor.

Så jag tänkte höra hur ni ser på färdigrätter? Äter ni det med gott eller dåligt samvete?
 
Alltså att leva på färdigrätter är nog inte helt bra. Ofta innehåller dem mer industriämnen och tillsatser än riktig mat och näring. Men att äta en färdigrätt någon gång ibland för att man inte orkar/kan/hinner göra mat själv tycker jag inte är hela världen. I min värld är det bättre att stoppa i sig en färdigrätt någon dag än att inte äta alls, så länge det inte går till överdrift och man äter mer färdigmat än vanlig mat sas.

F.ö så behandlades just färdigmat i det senaste avsnittet av "Landet Brunsås" i SVT. Finns att se på SVT play om man missade det.
 
Nångång ibland skadar det inte skulle jag säga.
Så ät du färdigrätter så att du får i dig nån näring, annars blir det nog ännu svårare att få tillbaka orken för att laga mat!
 
Jag har haft viss ätstörningsproblematik i många år, bl a perioder av då jag inte äter alls (inte pga anorexi, utan andra orsaker). För mig blev en av de bästa sakerna jag lyckades pränta in hos mig själv var att: det är bättre att äta färdigrätter/mackor/nudlar/makaroner & ketchup/traditionell "skräpmat" än att inte äta alls. Om det så är varje dag, under en period.

Komplettera gärna med lite vitaminer, t ex en frukt. Jag tycker inte att e-nummer och tillsatser är det farliga vid såna här perioder, men du kan få i dig för lite vitaminer så komplettera gärna med det.
 
Jag har haft viss ätstörningsproblematik i många år, bl a perioder av då jag inte äter alls (inte pga anorexi, utan andra orsaker). För mig blev en av de bästa sakerna jag lyckades pränta in hos mig själv med var att: det är bättre att äta färdigrätter/mackor/nudlar/makaroner & ketchup/traditionell "skräpmat" än att inte äta alls. Om det så är varje dag, under en period.
Samma här. Jag håller med till 100%.
 
Ett hett tips för vegetarianer är för övrigt att strö quornfärs över vegetarisk fryspizza, krydda lite och sen värma pizzan som vanligt i ungen. Då löser man problemet med att många vegetariska färdigrätter knappt innehåller något protein. (Obs! Det är dock fortfarande bättre att äta proteinfattig mat än att inte äta alls. :))
 
En annan bra lösning är att komplettera med en färdigsmoothie emellanåt. Det ger faktiskt mättnad (i alla fall för mig).

Färdigmat är en lösning som är bra att ta till när inget annat lockar. Det är bättre än godis eller annat rent skräp. Sedan tröttnar man på utbudet efter ett tag, men det är ju många gånger bättre än flera alternativ.
 
Jag är inne i en period då jag inte orkar bry mig om mat. Helst skulle jag ta ett "mat-piller", men då det inte är uppfunnet än så blir det ofta att jag inte äter.. Klockan är snart 19 och jag har idag endast ätit lite pizzasallad från gårdens pizza :angel:
Pallrade mig ner till affären och fick med mig en färdigrätt hem! :eek: Jag äter i vanliga fall sällan "sånt" och inget halvfabrikat, utan lagar allt från grunden, men nöden har ingen lag.
Men hur "farligt" är det med färdigrätter egentligen? För det är ju hemskt smidigt, och förhållandevis billigt! (Om man jämför med typ pizza)


Jag förstår ju att det finns grader i helevtet, men har verkligen färdigrätterna gjort skäl för sitt dåliga rykte? De flesta jag känner, inklusive mig själv, har svårare för färdigrätter än tex falukorv och makaroner. Men läser man innehållsförteckningarna är inte skillnaden stor.

Så jag tänkte höra hur ni ser på färdigrätter? Äter ni det med gott eller dåligt samvete?

Jag avstår främst från färdigrätter för att jag tycker det smakar dåligt. Rätterna är smaklösa och blir vattninga vid uppvärmning... Pizzorna går an och är nödlunch för mig, pyttipanna tycker jag också är ok.

Men sen tycker jag det är dyrt, pyttipannan som jag t ex tycker är ok i smak är ju sjukt mycket dyrare än om man slänger ihop kött/korvrester med potatis och lök... Däremot är det ju då smidigt, bra nödmat till middag!

Vad gäller näring så är det bättre än mackor eller ingenting alls. Men annars tror jag mer på mat man lagar själv och kan bestämma mer över näringsinnehållet.
 
Så jag tänkte höra hur ni ser på färdigrätter? Äter ni det med gott eller dåligt samvete?

Undviker det i absolut största mån. Har en förmåga att skena i vikt.

Får lite funderingar.

Är det själva ätandet som är problemet? Alltså att du undviker att tugga?

Eller är det själva biten att laga mat?

Ett tips, om det är biten att laga mat som är problemet, att äta "plock". Göra en tallrik/skål med något ur protein-, grönsaks-, fett-, kolhydratkällan. Det behöver inte vara mycket. Det var iaf ett sätt för mig att få i mig näring under en down-period i mitt liv.

I all välmening.
 
Jag äter det typ varje eftermiddagsskift på jobbet, mer eller mindre, ibland blir det en sallad från Ica istället, många andra på jobbet äter oxå såna regelbundet. Jag har jättesvårt för att komma ihåg att göra matlådor och ta med och är jätteskeptisk till om maten skulle ha blivit dålig, har världens spyfobi och blev matförgiftad då jag var liten.

Men tja, jag har minst 2 gånger bara i år tagit blodprov, kollat puls, hjärta, och blodtryck och har inte varit något att anmärka på, i nuläget iallafall, får återkomma om en sådär 50-60 år...

Men ser de som bättre att äta vad som helst än ingenting alls.
 
Personligen undviker jag helst färdigrätter, speciellt frysta, eftersom jag tycker att de smakar illa och ofta innehåller ganska mycket annat just för att de ska gå att frysa och att det ska hålla.
Men för någon anledning känns det inte alls lika "farligt" att äta färsk färdigmat, alltså mat som man fortfarande måste värma upp i mikron. Någon som har koll på det? Alltså om det kanske är lite "bättre" att äta färsk färdigmat?
 
Jag ska absolut kolla upp färdigsmooties @Lovisaleonora! Frukost är otroligt svårt att få till nu då jag hellre sover..

@Squie Problemet är att jag inte har orka/lust/tid att laga mat just nu, mest brist på ork. Det är inte bara maten som haltar, hela huset ser ut som ett bombnedslag just nu! Har 5v praktik nu (pluggar till lärare) och jobbar några kvällar i veckan. Äter lunch på skolan i veckorna, det är kvällarna och helgerna som blir näringsfattiga. Jag ska absolut tänka på plock, lite italienskt går ju alltid ner :) Jag vet när jag hade en sån här period när jag styrketränade och var tvungen att få i mig mycket protein så brukades jag äta makrill, äggröra och keso ihop..! Det gick! ;)

@Lillkumpula Ja speciellt gott är det ju inte! Men jag tycker det är rätt billigt! Iom att matlagning (i vanliga fall) är ett stort intresse för mig så lägger jag mycket pengar på råvaror. Äter gärna en örtmarinerad fläskfilé en tisdag.. :angel: Men visst är det dyrare än linssoppa :)
 
Jag undviker färdigmat, har väl inte så stor koll på dem egentligen, men tycker det brukar vara väldigt mycket kalorier i dem och har hört de mest består av mättat fett, salt och tillsatser.

Vad jag brukar köpa om jag behöver köpa något färdigt på språng eller så är en konservburk med t ex kikärtor och så komplettera med en frukt eller så. Bara kikärtor, inga tillsatser, nyttigt och mättande! Så det är ett tips från mig. Bara att öppna burken och så kan man ju komplettera med vad man vill.

Eller som du själv skriver, makrill och keso. Det på t ex knäckebröd kan jag också äta, mycket hellre än färdigrätter.

//r
 
Håller med dig @strawberrysylt, det var 700kcal i den jag åt igår?! Och det var inte speciellt mycket mat..
Att äta ärtor och bönor som de är har jag dock väldigt svårt för, tyvärr. Just kikärtor har jag precis lärt mig äta, om jag gör falafel :p Klarar inte riktigt av konsistensen.
 
Jag får nog ta och omvärdera färdigeätterna ändå. Även fast det inte är jättegott, eller jättebra, så är det hemskt smidigt! Och jag äter hellre det än Pan pizza tex.. Och som nu säger, bättre att äta det än inget alls. Har börjar snusa igen nu, och det dämpar ju hunger tyvärr.

Ska försöka släpa mig till affären idag efter jobbet, se om jag kan få med mig "lättlagad" mat. :) (ska även försöka tvätta lite.. Har cirka 0 rena byxor..!)
 
@GardenAngel

Äter inte färdigrätter själv, men det är ganska ofta som jag inte orkar eller har lust att laga mat.
Då brukar jag göra bananpannkakor. Enkelt, snabbt och gott att bara hälla lite frysta bär och flytande honung på :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp