Bukefalos 28 år!

Hur "illa" är det egentligen med färdigrätter?

Vi käkar färdigmat när vi inte orkar fixa mat/när det har kört ihop sig. Annars tycker både jag och maken om att laga mat så det brukar lösa sig.

Har ett tips på god färdigmat (som faktiskt smakar något): Thai-cube! Tvådelad förpackning, så det blir aldrig saggigt :d
pad-thai-kyckling-350g-kitchen-joy-1.jpg
 
@GardenAngel Jag älskar Findus frysta ost och brocollisoppa. Den är inte så dyr och helt okej i antal kalorier. Grönsakerna i den är jättefräscha och väldigt spänstiga att äta.

(Detta kräver dock att du gillar grönsaker för det är verkligen många bitar av grönsaker i den)
 
Under en period åt jag alla mål mat på mc donken. Höll väl på i några månader minst. Jag överlevde ;)
 
Håller med dig @strawberrysylt, det var 700kcal i den jag åt igår?! Och det var inte speciellt mycket mat..

Jag är ändå relativt positivt inställd till färdigrätter. Ibland skiter det sig med matlagningen helt enkelt och det är okej.
Men just med kcal-intaget försöker jag hålla lågt. Det som fungerar bäst för mig är Garants fiskgratäng med skaldjurssås (ca 350 kcal) och Findus (?) skaldjurssoppa (ca 250? kcal).
Då är det ändå okej mat med okej kcal-intag samt att åtminstone gratängen ger hög mättnad med moset :)
 
När en mår dåligt så tycker jag att en bör strunta i antal kalorier eller att det kanske inte är de bästa näringsvärdena. Så länge du får i dig mat är det ju bra! Jag kan tycka färdigrätter är perfekt i perioder när jag är nere. Mackor eller sådant fungerar inte då jag väldigt gärna vill ha varm mat men inte orkar laga. Förutom de som @bettysmatte la upp (såg ju supergoda ut! :d ) så har Findus även den här bland annat som jag tycker är rätt god.

7310500094861_500px.jpg
 
Nej det har du ju såklart helt rätt i @Stalone. Och detta blir ju förhoppningsvis inget långvarigt. Inte för att jag räknar kalorier/näringsinnehåll annars när jag lagar mat :) (jag tycker för mycket om god mat för att våga räkna kalorier!)
Jag är inte heller ett fan av mackor. Min sambo brukar äta mackor till kvällsmat men jag måste ha "riktig mat", även om den kommer ur en förpackning.
 
Rör det sig om begränsade perioder så är det rätt få saker som är farliga i långa loppet; äta mycket, lite, fel, på natten, inte alls. Jag tycker att du tänker helt rätt som letar lösningar istället för att bara skita i att äta. Jag hade en period nyss om en sisådär fem veckor då jag inte var hungrig och helt kunde strunta i att äta, då var ALLT tillåtet varesig det var tio äpplen som gick ner eller en hel Calzone.
 
Har ätit ett äpple till "frukost" på jobb och sen en köpepaj till lunch. Och varit ute och gått en knapp timme så nu känns mitt samvete lite bättre :) #färdigmatFTW? :D
 
Ja precis så är det nu @Tassetass. Det blir som en ofrilligt självsvält liksom. För jag orkar inte registrera att jag är hungrig (vilket jag ju faktiskt är). Egentligen borde jag handla hem en massa saker så jag bara kan ta något när jag blir hungrig. Sen om det är en risifrutti kan kvitta, egentligen. Jag vet ju med mig att jag inte funkar ordentligt när jag inte äter regelbundet.
 
Haha @tornblomma! Som tur är så ligger donken på andra sidan stan, så jag orkar inte åka dit! ;) Annars hade jag lätt kunnat leva på hamburgare ett bra tag :angel:
 
Nu är det här visserligen inte färdigrätter i bemärkelsen "stoppa in i micron och värm", men nudlar, och våfflor har jag alltid hemma för de dagar jag inte orkar laga mat :) Våfflor är kanske inte mättande hur länge som helst, men gott och lättlagat :)
 
ÅÅH, våfflor! Jag har ett helt oanvänt våffeljärn, som jag haft i ett par år! Kanske dags att prova det? :D
Nudlar är jag dock så trött på att jag mår illa av tanken. Har alltid haft nudlar hemma förr, men nu får det vara bra! Tortellini körde jag på ett tag. :)
 
Jag är inne i en period då jag inte orkar bry mig om mat. Helst skulle jag ta ett "mat-piller", men då det inte är uppfunnet än så blir det ofta att jag inte äter.. Klockan är snart 19 och jag har idag endast ätit lite pizzasallad från gårdens pizza :angel:
Pallrade mig ner till affären och fick med mig en färdigrätt hem! :eek: Jag äter i vanliga fall sällan "sånt" och inget halvfabrikat, utan lagar allt från grunden, men nöden har ingen lag.
Men hur "farligt" är det med färdigrätter egentligen? För det är ju hemskt smidigt, och förhållandevis billigt! (Om man jämför med typ pizza)


Jag förstår ju att det finns grader i helevtet, men har verkligen färdigrätterna gjort skäl för sitt dåliga rykte? De flesta jag känner, inklusive mig själv, har svårare för färdigrätter än tex falukorv och makaroner. Men läser man innehållsförteckningarna är inte skillnaden stor.

Så jag tänkte höra hur ni ser på färdigrätter? Äter ni det med gott eller dåligt samvete?

Jag är uppenbart känslig för processad mat, då jag varit riktigt dålig det senaste året utan att veta varför (samlat enorma mängder vätska, gått upp 35 kg i vikt, fått bristningar över hela kroppen, blivit av med mensen, fått finnar i mängder, extrem trötthet m.m) och så fort jag slog helt om och gick över på en kost som enbart består av "riktig mat" (så mycket hemodlat som möjligt, därefter så mycket ekologiskt som möjligt och alltid basvaror som gått igenom sådan liten process som möjligt, samt har så lite tillsatser och skit som möjligt) började alla mina symtom försvinna. Efter en vecka på enbart "ren mat" droppade jag 5 kg i vätska och fick tillbaka mensen som varit borta i 9 månader.

Så mitt svar på färdigrätter är faktiskt - NEJ, det är inte värt det! Får man inte i sig mat alls om man inte äter färdigrätter är det väl en sak, men kan man undvika färdigrätter - GÖR det för bövelen! Det är så mycket skit i det och med mig själv som bevis tror jag att kroppen tar betydligt mycket mer stryk av det än man tror. Nu får jag huvudvärk i ett helt dygn och mår som om jag vore bakis om jag ätit för mycket skit under en dag (laddar därför för att må rätt uselt kommande dagar då jag ätit korv med bröd till lunch och Max till middag pga att jag blev medsläpad på spårningskurs och således åt det som serverades på kursen och sedan i bilen mellan kursen och stallet, dvs inte planerat alls). Har i stället hittat flera bra basalternativ som funkar som "snabbmat" om fantasin inte räcker till - bacon och ägg, spenatsoppa och liknande. Funkar inte det har jag soppa i frysen.
 
Fontana Ravioli Bolgonese :heart Har alltid den hemma för lata/trötta dagar.
Räcker till 2 midddagar. Ibland lyxar jag till det med vitlöksås gjorde på creme fraish och med gurka till. :')
Ett tag åt jag den på fyllan, det var bra tills hela tangentbordet vart nerkladdat i tomtatsås. :P
 
Felix har en del som jag tror är helt okej. Dom är iaf riktigt goda och inte så jäkla mång akalorier i. Resterande näringsvärde vet jag inte dock.
con-mozzarella_r.jpg

Just den här är min favorit men det finns många fler i samma "serie". Det finns Italia, Thai och India.
 
Jag har i princip levt på färdigmat nu några veckor, just eftersom lusten att laga mat helt försvunnit. Förutom att det blir dyrare så har jag även förvandlats till något som ser ut som en finnig tonåring. Hela jag är full av finnar, ungefär. Jättecharmigt verkligen... Jag blir så på en gång när jag äter godis, men tydligen även om jag äter snabbmat under lite för lång period.

Så tja, hellre snabbmat än godis, hellre snabbmat än att gå hungrig eller tyna bort pga för lite mat i kroppen. MEN det kan inte ersätta bra mat lagad från grunden. Har därför börjat steka grönsaker, ha på lite qournbitar eller annat gott och blanda ihop allt med några ägg. Blir någon rolig äggröra alltså och är betydligt godare än jag trodde att det skulle vara. Tar inte mer än någon minut att göra och är inte jobbigt alls om man kör med frysta grönsaker som redan är hackade i småbitar :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp