Bukefalos 28 år!

Hur "illa" är det egentligen med färdigrätter?

Intressant tråd. Jag älskar att laga mat (när jag orkar!) och är ganska duktig på att inhandla fryst färdigmat.
Favoriten är GARANT's fiskgratäng. :D
 
I perioder, säkert INGEN fara alls :)! Findus har några nya färdigrätter som du kanske kan kika på? Näringsmässigt vet jag inte hur de är men de ser rätt goda ut, tycker jag.

http://www.findus.se/smak/fardigmat-som-du-inte-trodde-fanns/

Jämfört med mycket annat på marknaden ser de här bra ut såväl närings-, som innehållsmässigt. Bra ingredienser(inte en massa skräp) och en bra balans fett-protein-kolhydrat. Energiinnehållet ser rimligt ut, tycker jag. Jämfört med thaicube som också varit uppe i tråden framstår det som ett riktigt bra alternativ. MEN, som så många skrivit redan, det är alltid bättre att äta något än ingenting alls. Hellre nästan rätt än helt fel.
 
Ytterligare en aspekt med färdigrätterna är att de ofta innehåller "det anonyma importköttet" vilket i princip garanterar att animalierna är framtagna på ett sätt som inte är ok enligt svenska djurskyddslagstiftning.
Hittat tyskt fläsk och thailändsk kyckling i flera Findus rätter. Jag har även hittat palmolja i en del rätter när jag kollat i frysdiskarna vilket också är något som oftast borde undvikas på etiska grunder.

Näringsmässigt så tror jag absolut inte att det är någon större fara att äta färdigrätter om man väljer de bättre alternativen, jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa Findus SMAK (eftersom de innehåller svenskt kött vad jag kan se) till mina morföräldrar som de skulle kunna ha de dagarna de inte vill/orkar laga mat.
 
Min mamma åt bara snabbrätter (och choklad) när hon var deprimerad och hade brist på både det ena och det andra. Men självklart är det ok att äta då och då! Själv tycker jag inte att dom är goda och lagar helst själv.

Eller om jag inte orkar laga mat köpa typ färdiggrillad kyckling och potatissallad, rostbiff, kassler, färdig smörgåstårta, plocksallad, restaurangmat på take away, blodpudding som ändå går fort att steka el så. Men är ju såklart dyrt :p
 
Blodpudding och havregrynsgröt torde väl räcka långt?

När jag inte känner nån hunger - även om det var närmare ett dygn sen jag åt brukar jag äta något ändå för att det verkar mer rimligt än att sitta och vänta på att man ska bli hungrig på naturligväg. Sen kanske man inte behöver göra världens storkok just då.

Coop (här hos mig iaf) har en hel limpa vitt bröd för 11kr (det mesta brödet går ju på 20+kr). Broccoli och blomkål - räcker att man tar en sån "kvist" och äter rå så är man mätt en bra stund, och det innehåller ju vitaminer, bara sådär! Daddlar och valnötter likaså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp