Hur inreda och hitta möbler?

Red_Chili

Trådstartare
Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi har nu, och gemensam, så vi kommer behöva köpa en del inredning osv. Framförallt förvaring (garderober/hyllor/byråar) gissar jag att blir aktuellt.

Men hur ska vi hitta det vi vill ha? Vi köper gärna begagnat av miljöskäl och man kan ju förhoppningsvis få det billigare då också. Det hade varit underbart att komma ifrån ikea-träsket och istället få lite "roligare" saker. Rejält trä, inte lika kantiga och massproducerade saker osv.

När jag tittar på blocket och fb-marketplace verkar det dock som att allt där är just ikeagrejer. Det underlättar säkert inte att det finns ett Ikeavaruhus inte allt för långt ifrån oss...

Finns det några speciellt användbara sökord? Några bra butiker med just begagnade möbler att besöka i Sthlm med omnejd?
 
Jag har köpt bra och annorlunda saker på Myrorna, främst den som ligger i Hjorthagen. Den i Sundbyberg har också möbler men är inte lika stort.
Man kan hitta roliga saker på Stadsmissionen också, det ligger en i närheten av Bromma blocks där jag gjort flera fynd.
 
Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi har nu, och gemensam, så vi kommer behöva köpa en del inredning osv. Framförallt förvaring (garderober/hyllor/byråar) gissar jag att blir aktuellt.

Men hur ska vi hitta det vi vill ha? Vi köper gärna begagnat av miljöskäl och man kan ju förhoppningsvis få det billigare då också. Det hade varit underbart att komma ifrån ikea-träsket och istället få lite "roligare" saker. Rejält trä, inte lika kantiga och massproducerade saker osv.

När jag tittar på blocket och fb-marketplace verkar det dock som att allt där är just ikeagrejer. Det underlättar säkert inte att det finns ett Ikeavaruhus inte allt för långt ifrån oss...

Finns det några speciellt användbara sökord? Några bra butiker med just begagnade möbler att besöka i Sthlm med omnejd?
Auctionnet kanske? Tycker det finns ett stort utbud och bra blandning av grejer. Man får tänka på slagavgift och sånt (tror jag det heter) när man lägger sina bud men annars ganska smidigt tycker jag.

Jag köper också en massa möbler på vanlig loppis, det bör ju rimligen finnas en del även kring Stockholm? :)
 
Jag har köpt bra och annorlunda saker på Myrorna, främst den som ligger i Hjorthagen. Den i Sundbyberg har också möbler men är inte lika stort.
Man kan hitta roliga saker på Stadsmissionen också, det ligger en i närheten av Bromma blocks där jag gjort flera fynd.
Justja, stadsmissionen finns också! Har dålig koll på var Myrorna har butiker nu. Den vid mig har lagt ner och det finns inget liknande.
 
Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi har nu, och gemensam, så vi kommer behöva köpa en del inredning osv. Framförallt förvaring (garderober/hyllor/byråar) gissar jag att blir aktuellt.

Men hur ska vi hitta det vi vill ha? Vi köper gärna begagnat av miljöskäl och man kan ju förhoppningsvis få det billigare då också. Det hade varit underbart att komma ifrån ikea-träsket och istället få lite "roligare" saker. Rejält trä, inte lika kantiga och massproducerade saker osv.

När jag tittar på blocket och fb-marketplace verkar det dock som att allt där är just ikeagrejer. Det underlättar säkert inte att det finns ett Ikeavaruhus inte allt för långt ifrån oss...

Finns det några speciellt användbara sökord? Några bra butiker med just begagnade möbler att besöka i Sthlm med omnejd?
Loppis :) ! I alla fall här där jag bor (söderut) finns det många, många fina möbler som nästan är gratis.... :)
 
Refurn har en butik i Bergshamra och en eller två i Sörmland. På deras hemsida går det att beställa från en butik och hämta från en annan.

Att söka på lite gammaldags termer typ linneskåp (finns tex ett högt i vitmålat massivt trä gratis i Sthlm på blocket ser det ut som), skänk, chiffonjé eller kombination äpplet skåp, äpplet skänk osv. Äppelserien har redan nämnts i tråden och de är verkligen ett bra sätt att få mycket möbel för pengarna i nuläget om de faller en i smaken.
 
Auctionnet kanske? Tycker det finns ett stort utbud och bra blandning av grejer. Man får tänka på slagavgift och sånt (tror jag det heter) när man lägger sina bud men annars ganska smidigt tycker jag.

Jag köper också en massa möbler på vanlig loppis, det bör ju rimligen finnas en del även kring Stockholm? :)
Jag slår också ett slag för auctionnet. Stort utbud, bekvämt att kunna sitta hemma och reka, men man kan också åka ut till de olika auktionsfirmorna om man sen vill granska något objekt på plats innan man budar. Köper man från någon firma som inte ligger nära en går det att boka leverans genom sidan, i Stockholm tror jag man tom kan få hemleverans.

Vi gillar riktiga trämöbler, däremot har vi inte intresse/kunskap utan köper bara vad vi tycker är snyggt. Finns gott om bra rejäla trämöbler till salu för en bråkdel av nypriset.
 
Auctionet är som mitt andra hem! Himmel vad roliga fynd man kan hitta där, och ofta till bra pris. Alla våra nuvarande möbler är ett hopplock av sådant som skänkts, ärvts eller köpts på loppis och auktion, förutom soffan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp