Hur "inte ok" är detta..?

Halali

Trådstartare
Har ett ex som snokat lite för mycket i mitt tycke och undrar om det kan vara brottsligt på något sätt, har väl ingen lust att anmäla men vill ändå kolla lite med er vad ni tror/tycker om det händer igen.

Han jobbar på samma teleoperatör som jag har mitt mobilabonnemang och han har gått in och kollat mina listor, och sett att jag smsat vid ett tillfälle och sedan har han kollat upp detta nr (den biten är väl ok antar jag, eniro är ju fri mark..) och sett att det går till en annan man. Frågan är, är det olagligt att göra så? Eller är det kanske mer inte-så-bra ur företagets synpunkt? För jag kan ju aldrig tänka mig att det är ok.. :crazy:
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Jag kan tänka mig att det ger effekt att anmäla till hans chef än till polisen. Och det tycker jag att du ska göra, tveklöst. Det borde väl räknas som dataintrång?
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Det är olagligt och grund för att få sparken, åtminstone på bolaget jag jobbar för.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Om du vill göra ngt tror jag du kan anmäla till företaget/ hans chefer. Antar att detta inte är ok enligt företagens policy.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Har ett ex som snokat lite för mycket i mitt tycke och undrar om det kan vara brottsligt på något sätt, har väl ingen lust att anmäla men vill ändå kolla lite med er vad ni tror/tycker om det händer igen.

Han jobbar på samma teleoperatör som jag har mitt mobilabonnemang och han har gått in och kollat mina listor, och sett att jag smsat vid ett tillfälle och sedan har han kollat upp detta nr (den biten är väl ok antar jag, eniro är ju fri mark..) och sett att det går till en annan man. Frågan är, är det olagligt att göra så? Eller är det kanske mer inte-så-bra ur företagets synpunkt? För jag kan ju aldrig tänka mig att det är ok.. :crazy:
Sambo som går in och snokar tycker jag du ska polisanmäla
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Det krävs en jurist för att kunna svara exakt på om det är olagligt tror jag. Däremot är det helt självklart olämpligt och jag antar att det helt strider mot företagets policy.

Hade det drabbat mig hade jag blivit skogstokig och vänt ut och in på världen....

Först och främst tycker jag att du ska anmäla detta till högste chef på företaget. Sedan kanske det också är på sin plats med en polisanmälan? Du kan ju fråga polisen.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Hur vet du att han har snokat? Jag hade sagt till honom att gör han om det så talar jag om det för ledningen.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Jag undrar också hur du fick veta det?

Beroende på relationen och hur han är hade jag gett en varning, "händer det igen anmäler jag till din chef" tex eller så hade jag anmält det direkt till chefen. Antagligen det sistnämnda.

Om du har det i skrift så spara det så du har bevis på att han berättat det.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Jag har hört på radionyheterna att en läkare som kollat någons journal för rent privat intresse har ställts inför rätta. Gäller nog även denna typ av syning.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Jag har hört på radionyheterna att en läkare som kollat någons journal för rent privat intresse har ställts inför rätta. Gäller nog även denna typ av syning.

Patientjournal omfattas av sekretess och rigorös lagstiftning, det tvivlar jag på att samtalslistor på telefonbolag gör. Däremot har troligtvis företaget en policy som ska skydda kunden mot dylika snokerier och att uppgifter kommer i orätta händer.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Han sa det. Hur skulle jag annars fått veta..?

Har inga planer på att polisanmäla men om det upprepar sig blir det nog ett samtal till chefen. Vill inte men tycker det här är över gränsen.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Jag hade ringt upp hans chef direkt. Helt oacceptabelt!

Förutsatt att han verkligen gjort vad hsn påstår då. Är ju iofs sjukt oavsett...
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Han sa det. Hur skulle jag annars fått veta..?

Har inga planer på att polisanmäla men om det upprepar sig blir det nog ett samtal till chefen. Vill inte men tycker det här är över gränsen.
Hur vet du om det upprepar sig? Han kanske redan gjort om det och med fler än dig.
Jag skulle kontakta hans chef nu.
 
Sv: Hur "inte ok" är detta..?

Jag har jobbat för en teleoperatör och satt då på kundtjänstavdelningen. Redan från dag ett så fick vi veta att det var STRÄNGT förbjudet att gå in och kolla på ingående, utgående trafik om man kände personen som ägde abonnemanget.

Jag tycker att du ska prata med hans chef om du har möjlighet. Sådär får man inte hålla på att snoka. Jag skulle bli vansinnig!
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 152
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 527
Senast: nickan1
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp