Hur kan det bli så???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Becca85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 840
B

Becca85

Räknade ut foder stat åt nya hästen på hippocampus foderstats pogram. Och då blev det en bra foderstat. Men idag när jag gick in för att kolla upp den igen så belv det jätte fel. Kan det bli så???? :confused:
Kan man lita på programet att det gör en rätt foderstat.

Har ni också råkat ut för det här??? :crazy:

Så undrar jag om för mycket energi är farligt på något sätt.
Sen så undrar jag vart man kan köpa selen.
Jag är tacksamm om någon vill hjälpa mig med detta
/Becca

Sv: Hur kan det bli så???

Är du säker på att alla siffror blev skrivna rätt i varje ruta? Precis likadant som sist?
Det ska inte bli annorlunda än sist annars.

Farligt med för mkt energi? Nä, det lagras som fett bara :angel: så om de blir mycket överviktiga så är det ju inte så bra...

Selen "Tokosel" finns att köpa på Apoteket.

Kolla upp så att alla siffror är rätt inskriva så jäkla lätt att det blir fel inslag å det är nästan omöjligt att se ibland så dubbelkolla allt minst 8 ggr :angel:

Tokosel finns att köpa på apoteket om än måste man tjata en hel del för folk som jobbar där tror at det fortfarande ligger på recept vilket det inte gör. Alla jag har hört köpt där + mina egna erfarenheter säger att man måste tjatta om att det faktiskt är borttaget som receptbelagt medecin.

Energi lagrar sig som fett och om man inte har det på nivå som hästen jobbar så kan det bli springig, annars lägger den på sig hull. jag kan inte ha överbliven enrgi i min foderstat min vill helst bara galoppera endå :)

Tack så mycket. Då vet jag att det finns på apoteket.

Ska dubbel kolla siffrorna igen, men är nästan sker på att det var rätt.
Energin gör alltså att de blir tjocka eller pigga. Lite rund är hon men inte överdrivet pigg. Men om jag plockade bort kraftfoderet så blev det för lite proetin. Och det är ju inte heller bra.
Hur gör man för att få ner energin då??????
Tack/ Becca

Ta bort lite foder och ersätt det med ett foder med högt proteinvärde och låg MJ så borde ju MJ bli mindre.
Är inte jätteduktig på sånt här men det borde bli rätt.

Var inne och kollase igen. Det blev inte lika fel som i går.
Nu är det för lite selen, men det går att ordna får köpa på apoteket.
För mycket mj och fosfor, ur löser man det????
Kan man ha det så eller????
Mj: Behov 54,2
Tilldelat 77,1
Balans: 42,4

Fosfor: Behov 13,5
Tilldelat 20,8
Balans 53,6

Där är siffrorna som blir i uträkningen. Så ser ni hur mycket det handlar om.
Tack/ Becca

Ett överskott på fosfor gör att smältbarheten hos kalciumet sjunker, vilket i förlängningen då kan ge kalciumbrist...

Men du ska inte oroa dig, programmet räknar behovet utifrån behovet på 54 Mj inte från de tilldelade 77 mj. En foderstat på 77 Mj ger behoven 31 Ca, 19,25 P och 12 Mg. Om du vill att jag ska kolla på din foderstat så kan du PM:a mig.

Ahh glömde... den balanssiffran du anger är inte speciellt intressant, den visar bara hur mycket i procent du ger för lite eller mycket. De siffror som är intressant är balanserna mellan Ca/P och Ca/Mg.
//marti

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 140
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 635
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 269
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka