Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare syster_yster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 468
Sv: Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

Om jag skulle sälja en häst så är det köparen som får bekosta besiktning innan. Det är köparen som avgör om de vill röntga, besiktiga på klinik etc.

Sitter och tänker efter. Jag har i mina dagar köpt 6 hästar. Aldrig gjort besiktning på klinik eller vet besiktning innan köpet, utan hel litat på mitt eget omdöme.

Nu har det inte rört sig om dyrare hästar, och i tre av fallen var det unghästar- och vi har aldrig haft nåt större problem med gamla skador och hälsoproblem.

Tur kanske, men om man är normalt hästkunnig så kan man upptäcka en hel del konstigt själv.

Hur mkt tid, pengar & krångel etc som man kan förvänta sig av säljare tror jag kan bero på vad det är för kostnad på hästen och hur mycket säljaren bryr sig. Exempelvis:

Hade en arab på prov ett tag, med jätte bra säljare. Jag fick ha hästen på prov, välja både vet & klinik (dock ej så viktigt för mig, tog de närmaste). Vi delade på alla kostnader trots att han inte klarade röntgen (tror att jag skulle betala hela röntken och halv vet.bes om han gick igenom, minns ej helt dock). Jag tyckte det var mkt rimlig överenskommelse. Kan även tillläga att ägaren brydde sig mkt om hästen, och vill att han skulle komma till ett bra hem etc.

Köpte till slut ett varmblod, utan varken bes. lr röntgen (hur bra det är kan diskuteras). Fick dock med en gammal vet.bes från ca 6mån tbx, vilket jag nöjde mig med. Det var en helt annan prisklass & en säljare som ej brydde sig om hästen.
Skulle jag däremot sälja honom idag, skulle jag nog anse att en köpare som inte ville ha honom besiktad var något oseriös, för jag bryr mig så mkt om honom och dte är jätte viktigt för mig att han har det bra.

KL

De hästar som vi har sålt har vi betalat grundbesiktningen på klinik för, det utöver detta (röntgenplåtar osv.) har köparen fått betala oavsett hur plåtarna ser ut.

De hästar som vi har köpt har säljaren fått betala grundbesiktningen på klinik och vi har sedan betalat allt extra (röntgenplåtar och dopingprov).

Att flera i tråden köper hästar på "magkänsla" eller med hjälp av en enkel gårdsbesiktning tycker jag är vansinne.

Att flera i tråden köper hästar på "magkänsla" eller med hjälp av en enkel gårdsbesiktning tycker jag är vansinne.

Det beror ju helt på om hästen har fullständig försäkring sedan föltiden.
Hur gammal hästen är.
Hur pass man känner hästen ( och hästsäljaren) sedan innan.

MM.

Hästköpare är dessutom kunniga på olika nivåer. En mycket erfaren hästägare lägger märke till fel och brister på hästen som en mer grön hästköpare helt förbiser.

Sedan beror det ju också på vad man ska HA hästen till. Tänker man tävla på elitnivå och hästen kostar kanske 500 000 eller mer så är det självklart viktigare att hästen är helt tip top än om man ska skogsmulla.

Min första häst köptes helt utan besiktning. Men han var 6 månader gammal, hade gått hos sim mamma på en granngård hela tiden och jag kände dessutom säljaren väl- hade hängt i stallet där mycket. Och kunnat följa fölet mer eller mindre sedan scratch. Och dessutom kostade han 900:- (för 30 år sedan). Hade han drabbats av sjukdom eller skada under tiden hos mamman så hade jag vetat om det.

Så det var ett ganska säkert köp. I synnerhet eftersom han hade en bra exteriör med fina rättställda ben. ( Den ponnyn blev 27 1/2 år gammal.)

Samma som när vi köpte senaste hästen. Vi skulle ha ett b-premierat sto. Kriterierna var annars att hon skulle vara snäll och ha en stam som passade vårt syfte samt vara i prisnivå som var vettig för oss. Vi köpte i princip hennes livmoder. Vi hittade ett sto som har en gammal skada i ett framben som beror på olyckshändelse, och som hade haft flera föl innan. Hon går att rida i skritt och litet trav. Men blir inte halt i hagen ens om hon galopperar omkring som en galen häst! Ibland händer det att hon markerar en aning, mest om hon stått mycket på stall. Men hon är fullt försäkrad men med reservation för benet. Vi fick ut fullständig dokumentation över hennes skada samt kopior på röntgenbilderna på hennes ben. Dessutom hade vi henne på foder i ca 6 månader innan köpet gick igenom så vi hade verklig chans att se om hon passade hos oss.

Ett jättebra köp och vi är fortfarande efter ca 3 år supernöjda.

Folk har köpt och sålt hästar i tusentals år INNAN det fanns veterinärkliniker och röntgen- och tro det eller ej- inte ALLA hästköpare har blivit lurade!

Senast ändrad:

Det beror ju helt på om hästen har fullständig försäkring sedan föltiden.
Hur gammal hästen är.
Hur pass man känner hästen ( och hästsäljaren) sedan innan.

MM.

Hästköpare är dessutom kunniga på olika nivåer. En mycket erfaren hästägare lägger märke till fel och brister på hästen som en mer grön hästköpare helt förbiser.

Sedan beror det ju också på vad man ska HA hästen till. Tänker man tävla på elitnivå och hästen kostar kanske 500 000 eller mer så är det självklart viktigare att hästen är helt tip top än om man ska skogsmulla.

Folk har köpt och sålt hästar i tusentals år INNAN det fanns veterinärkliniker och röntgen- och tro det eller ej- inte ALLA hästköpare har blivit lurade!

:bow::bow:

Jag gör som så att vill jag köpa en häst så betalar jag röntgen om det inte finns nytagna plåtar och säljaren får stå för besiktningen för att visa att hästen är frisk etc. Besiktningen kan göras var som för min del, har den en reaktion så har den, men jag vill att min vet. får ta del av utlåtandet + kolla på plåtarna.
Jag tycker inte du är krångligare än andra, det finns de som vill skicka 17åriga ponnier på besiktning 60 mil ;)

Jag tycker att du verkar i viss mån krånglig och i viss mån har haft med krångliga säljare att göra. 15-milsfrågan håller jag med övriga om. Men detta med att betala besiktningen - dom 2 ggr jag köpt (eller i ett fall inte köpt) häst har vi varit överens om hästen går igenom = köparen betalar, hästen inte går igenom = säljaren betalar. (I fallet då hästen inte gick igenom drog jag mig ur.) Jag trodde i min enfald att det var standard.

Om jag skulle sälja en häst så är det köparen som får bekosta besiktning innan. Det är köparen som avgör om de vill röntga, besiktiga på klinik etc.

Sitter och tänker efter. Jag har i mina dagar köpt 6 hästar. Aldrig gjort besiktning på klinik eller vet besiktning innan köpet, utan hel litat på mitt eget omdöme.

Nu har det inte rört sig om dyrare hästar, och i tre av fallen var det unghästar- och vi har aldrig haft nåt större problem med gamla skador och hälsoproblem.

Tur kanske, men om man är normalt hästkunnig så kan man upptäcka en hel del konstigt själv.

Samma här, har inte besiktat mer än 1 gång på säljarens begäran så det skötte denne om. Jag har inte haft problem med någon utav de jag köpt och skulle aldrig stå för en besiktning om jag skulle sälja en häst, det får köparen stå för helt enkelt och jag skulle heller aldrig gå med på att hästen ska köras en himla massa mil till en viss klinik när det finns nästgårds

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 131
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 159
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 751
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra