Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare syster_yster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 468
Sv: Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

Konsumentköplagen kan du ju bara hänvisa till om du köper av en näringsidkare.
Annars gäller köplagen.

Fast om hästen är bärare på scid och ca påverkar ju inte dess användbarhet som ridhäst, så länge de inte är sjuka, och SCID dör ju fölen av, och CA lär man ju märka vid en provridning.

Att man skulle behöva röntga framknäna på en arab har jag aldrig hört talas om! Så den komentaren tar jag faktiskt med en nypa salt tills vidare.

fast det är ju inte många araber som verkligen rids in och utbildas tidigt på ett forcerat sätt. Många går ju oinrida som avels eller showhästar länge innan dom blir inridna och är dom ridna så är det oftast i skogen och sedan finns det ju ett fåtal som folk verkligen lägger ner energi på för att göra till ex tävlingsindivid inom ridsporten. En distanshäst skulle jag nog vilja få röntgad dock.

så att röntga alla arabers framknän låter ju lite överdrivet?
(jag har haft araber själv)

Jo, som jag skrev så är seriösa säljare måna om att "sälja en hel produkt", men nu är ju hästar levande varelser och att hitta en fullkomligt 100%-ig "vara" är väldigt svårt. Tittar man tillräckligt noga så tror jag att alla veterinärer kan hitta något att påpeka - däremot inte att anmärka. Men det som ev finns måste alltid mätas mot en mängd aspekter - hästens ålder, vad den gjort, vad den ska göra etc etc.
Något som aldrig tas upp i en sådan här diskussion är ryttarens/ägarens skicklighet och kunskaper. Jag var på ett föredrag med en av landets mest meriterade hästbedömare som tog upp en intressant tråd. En skicklig ryttare och tränare kan se var hästens svagheter/styrkor finns. En lång rygg är i regel svagare än en kort, men å andra sidan ska hästen hoppa stora hinder är en kort rygg till nackdel. Alltså kan en ryttare med de målen välja en häst med lång rygg men vet också hur man ska rida och träna för att bygga upp den styrka som behövs så att hästen håller. Han tog upp många exempel men jag tror ni förstår resonemanget. Många av dagens problem med hästar tror jag beror just på att kunskaperna och skickligheten är för liten för att vi ska se detta med skador som följd. (Givetvis är inte detta något mot ts utan ett allmänt debatt inlägg)

MKt klokt. Det var ju en av anledningarna att jag ville åka till "min klinik" som jag vet har mkt sunda och kloka tankar om hästen och dess exteriör och inte bara stirrar sig blinda på delar utan ser helheten. Självklart finns det andra som besitter den kunskapen oxå men här visste jag att vi hade samma värderingar. Tränaren har jag oxå haft med mig som vet varför slags häst som passar dottern hennes ändamål och ridsätt.

Jag har gjort såhär:

Oftast så har jag gårdsbesiktat hästen innan försäljning. När jag köper mina hästar så besiktar jag aldrig utan försäkrar dom, tycker det är onödigt att böja och ha sig i onödan.

Men självklart är ju inte alla som jag;)

Vill köparen besikta om för en gårdsbesiktning så är det inga problem, men dom får stå för det själva oavsett om den går igenom eller ej.

Vill dom ta den till klinik och besikta + röntga, inga problem, dom står för ALLA kostnader. Hämtar hästen hos mig, hästen betalas för hela köpesumman och kontrakt skrivs. Sedan får då köparen åka till den kliniken den vill ha och undersöka hästen. Dom står för alla kostnader på kliniken oavsett om den går igenom eller ej. Går den inte igenom kommer dom tillbaka med den och pengarna betalas tillbaka.

Hur svårt kan det vara??

Jag har gjort såhär:

Oftast så har jag gårdsbesiktat hästen innan försäljning. När jag köper mina hästar så besiktar jag aldrig utan försäkrar dom, tycker det är onödigt att böja och ha sig i onödan.

Men självklart är ju inte alla som jag;)

Vill köparen besikta om för en gårdsbesiktning så är det inga problem, men dom får stå för det själva oavsett om den går igenom eller ej.

Vill dom ta den till klinik och besikta + röntga, inga problem, dom står för ALLA kostnader. Hämtar hästen hos mig, hästen betalas för hela köpesumman och kontrakt skrivs. Sedan får då köparen åka till den kliniken den vill ha och undersöka hästen. Dom står för alla kostnader på kliniken oavsett om den går igenom eller ej. Går den inte igenom kommer dom tillbaka med den och pengarna betalas tillbaka.

Hur svårt kan det vara??

Jättelätt, jag hade inte ens kommit och tittat på någon häst hos dig (om det inte var nära så jag bekymrat mig att fråga om hur du tänkt dig före) även om hästen låtit helt perfekt och till ett bra pris. Vill säljaren krångla till det eller inte går med på att betala veterinärbesiktning om hästen inte går igenom och dessutom kräva att man betalar hästen före eventuell röntgen/klinikbesiktning så skulle jag misstänka något fuffens. Dessutom vill jag inte riskera en tvist om röntgenutlåtandet och att få kämpa för att få tillbaks mina pengar.

Sist jag köpte häst ställde som krav att hästen skulle veterinär besiktigas och stod gärna för kostnaden om hästen gick igenom annars så hade säljaren fått stå för den, likadant med spattröntgen (islandshäst). Allt skulle vara utan anmärkning (av betydelse).

Vill man ha mer omfattande röntgen än friröntgen för vanliga problem för rasen kan jag dock förstå att säljaren inte vill stå för den eller ens gå med på den. Utför man en omfattande röntgen på en icke unghäst så är risken betydande för röntgenfynd av något slag som oftast inte skulle märkts.

Senast ändrad:

Varför skall jag stå för 1 besiktning till när jag redan har besiktat.

Hur kan du dömma mig redan, innan du ens har träffat aller pratat med mig? Fråga -moa-,,, det var inga som helst problem.

Jag är inte krånglig, köparen får göra precis som dom vill med hästen, undersöka från öra till svans, men får stå för allt själv. Det är väl värre med dom som inte ens får röntga hästen, där kan man ju ana ugglor i mossen.

Varför skall jag stå för 1 besiktning till när jag redan har besiktat.

Hur kan du dömma mig redan, innan du ens har träffat aller pratat med mig? Fråga -moa-,,, det var inga som helst problem.

Jag är inte krånglig, köparen får göra precis som dom vill med hästen, undersöka från öra till svans, men får stå för allt själv. Det är väl värre med dom som inte ens får röntga hästen, där kan man ju ana ugglor i mossen.

Vill du sälja till mig får du ställa upp och betala en besiktning hästen inte går igenom, så är det bara så länge de finns säljare som gör det. Besiktningen ska vara nygjord och veterinär vald i samråd med mig, därför skulle jag inte acceptera din gårdsbesiktning.

Det är krångligt att betala och hämta först och veterinärundersöka sedan, det kan bli en massa tjafs, allt ifrån beskyllningar att jag skadat hästen till att vägra ta tillbaks den, krångel med pengar etc. Det handlar inte om att döma utan snarare att sålla. Det finns för övrigt ingen säljare som kan neka till röntgen när man köpt hästen så en vägran om inte röntga förrän efter man betalt är i mina ögon likvärdigt med att vägra röntga alls.

När jag letade häst fanns det så många till salu så jag valde bort alla med krångel, osanna uppgifter mm, gick inte folk med på mina krav redan vid första telefonsamtalet (spaltröntgen samt att betala om hästen inte gick igenom besiktning/röntgen så fick de vara).

Senast ändrad:

Ang åka 15 mil för besiktning, så 15 kan säkert kännas i överkant. När jag köpte min D så var det dock inte minsta lilla problem att åka nästan 10 mil för besiktning på av mig vald klinik. Det var dock då i läget att det var det enda som stod 'mellan' köpet. Dvs jag var helt såld på hästen redan, så ick den bara ignom besiktingen så var affären i hamn, och hästen skulle följa med mig hem direkt. (Nu spelade just det inte så stor roll, då jag hittade honom i princip nästgårds, så lika långt hem till mig som hem tillbaka till säljaren)

Dock, du måste nog tänka om ang vem som betalar för besiktningen. I alla fall där jag köpt så jag har betalat besiktningen punkt. Oavsett utfallet på densamma, det har varit tydligt redan innan att det är min kostnad. Det kan bli en väldigt dyr historia för säljaren annars, då helt rena intyg sällan förekommer, och ska minsta anmärkning (som inte påverkar alls) kunna tas som anledning att hästen 'inte gick igenom' och säljaren åka på att betala t ex? Mina fick 'anmärkning' på i ena fallet överben och i andra fallet djupa ärr. Båda stod under punkten 'bedöms ej ha minsta inverkan på tänkt användningsområde', och försäkringsbolaget försäkrade in utan reservationer. Men det är ett ex på sånt som skulle kunna lett till diskussion, hos en köpare som ändrat sig och vill slinka ur det hela, och slippa betala besiktning.

Kompisen besiktigade och röntgade två, båda var rena skräcksynerna på röntgen, och hon avstod köp. 7500 kr fattigare i besiktningskostnader och ingen häst. Men ändå många pengar sparade mot att ha köpt ngn av dem..

Sen ang de 15 milen btw, hur lägger du fram det? Det lär ju vara skillnad på 'mjo, den är intressant, jag kanske vill köpa. Men jag vill besiktiga och fundera först' och 'jajamen, det här är precis vad vi söker, om den bara går genom besiktning och röntgen så har vi en affär'. I det första fallet ser ägaren att behöva dra hästen 15 mil, ta risken med rtg (för det ÄR en risk för säljaren), dra hem hästen 15 mil - i värsta fall med värdet kraftigt sänkt. I det andra fallet så ser ägaren att 'halvvägs hem till nya ägaren' så besiktigas hästen, och sen är köpet klart förhoppningsvis. (Även om risken enligt ovan kvarstår)

Senast ändrad:

Ts,

Jag tycker inte dina krav är orimliga! Jag kan tycka att 15 mil till klinik är lite i överkant, en vanlig besikting och röntgen kan ju dom flesta kliniker klara av så det bör ju gå att välja en klinik närmare.
Stå på dig och hitta en säljare som du kommer överrens med, det är minst liak viktigt som att hästen är trevlig tycker jag.
Jag har aldrig haft några problem när jag köpt häst, är man så intresserad av en häst att köp blir aktuellt tycker man ju oftast att säljaren är seriös och man kommer bra överrens. Då bör det ju inte vara några problem att se till att båda parter blir nöjda.

Jag har alltid ställt kravet att jag betalar rubbet OM hästen går igenom. Varför ska jag som köpare åka runt och betala en massa besiktningar?
Jag förutsätter att man säljer en häst man tror/vet är frisk och då bör man ju som säljare inte vara så orolig för att hästen inte går igenom och bör därför inte vara särkilt rädd för att göra denna överrenskommelse.

Skulle jag sälja en häst skulle jag aldrig ha mage att tvinga en stackars köpare att betala för att veterinären hittade fel på min häst. Det är väl bara tacka och ta emot att felen uppdagas och börja behandla! Säljaren behöver ju bara betala en besiktning, som köpare skulle du ju i teorin bli tvungen att betala hur många som helst om du har riktig otur!

Kjøper jeg hest så betaler jeg besiktningen.
Jeg hadde ikke gått med på å betale noe besiktning om jeg skulle selge en hest.
Ja,jeg kan kjøre til klinik og du kan få undersøke hesten i hue og rævva,
men du betaler for kalaset.

Skulle jag sälja en häst skulle jag aldrig ha mage att tvinga en stackars köpare att betala för att veterinären hittade fel på min häst. Det är väl bara tacka och ta emot att felen uppdagas och börja behandla! Säljaren behöver ju bara betala en besiktning, som köpare skulle du ju i teorin bli tvungen att betala hur många som helst om du har riktig otur!

Nej. Först ska säljaren betala en besiktning med av sig vald veterinär. Hästen går igenom u.a.

Sen kommer spekulant 1, som vill att dennes vet ska besiktiga. Av ngn anledning backar spek 1 ut.

Då kommer spekulant 2. Som läst på, och vet att godta köparens besiktning inte alls är det smartaste rent köprättsligt. Utan vill att dennes vet ska besiktiga.

Osv.

Jag skulle som säljare besiktiga min häst innan annonsering, för att veta var jag står. Om någon vill köpa på den besiktningen - perfekt.

Som köpare skulle jag aldrig någonsin köpa på säljarens besiktning, helt enkelt för det KAN ge problem senare. Utan jag skulle 'undersöka varan' nogrannt själv. Dvs besiktiga om i direkt anslutning till kontraktsskrivande. Med veterinär vald av mig.

Jag köper inte en beg bil utan att kolla den och provköra heller, även om den dagen innan var inne hos svensk bilprovning och gick igenom u.a. DÄREMOT så en bil som är nybesiktigad tittar jag på FÖRE en bil som ska bes om en månad. Samma sak med hästar, en redan besiktigad (u.a.) häst kollar jag på före en obes, om de annars är likvärdig.

Men jag köper inte på en besiktning gjord av säljaren inför/i samband med annonsering.

Håller med dig till punkt och pricka - så ska det gå till! :idea:

Då skriver man i avtalet att köpet går igenom om det går att försäkra utan reservationer. Vill säljaren inte betala 2 besiktningar kan man låta bli den första och hästen säljs vid första under förutsättning att den är frisk. Vill säljaren ha säkerhet så kan den kräva att man betalar handpening först.

Annars kan man i och för sig avtala vad som helst så länge båda parter är nöjda.

Och som köpare vill jag att säljaren ska betala besiktning om hästen inte går igenom. Köparen har bättre möjlighet att veta om hästen är frisk och kry och bör stå för risken om varan är defekt, annars kan ju säljaren chansa och hoppas att hästen som fått anmärkningar 10 gånger innan är frisk denna gången.

Med omfattande röntgen mer än ras och pris kan motivera kan jag förstå om säljaren backar, det är stor risk för mer eller mindre betydelselösa fynd, få hästar är perfekta.

Fast säljaren måste ju upplysa om varan med. Dvs det ska informeras om de misslyckade besiktningarna när köparen frågar 'har den varit sjuk/skadad/ofräsch något?' och 'har den besökt veterinär?'

Fast säljaren måste ju upplysa om varan med. Dvs det ska informeras om de misslyckade besiktningarna när köparen frågar 'har den varit sjuk/skadad/ofräsch något?' och 'har den besökt veterinär?'

Måste upplysa och verkligen upplyser är två helt skilda saker tyvärr.

ABsolut. Men du som köpare har ett rätt bra läge om det inte upplysts. Men oärliga människor finns det alltid.

Jag struntar i hur bra läge jag har, jag vill undvika konflikter, att undvika de som strular med besiktningen är ett sätt. Jag kanske missar en del ärliga säljare men det är ett pris jag tar, i synnerhet som man ofta inte ens sett hästen vid första kontakten. Har man blivit kär i en häst och verkligen vill ha den kan det vara svårare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 131
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 159
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 751
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett