Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men förslaget om daglig möjlighet till fri rörelse är ju just ett förtydligande av gällande lag.
Sätt dig gärna in in gällande lagstiftning o de förordningar o författningar som bygger på dessa!
Anklaga MIG för att inte veta vad som gäller!!!!!!!!!!!
När det nu finns många hästar som inte har tillgång till daglig utevistelse el motsvarande finns det väl verkligen skäl för en "pekpinne""
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Sen är det väl ganska fegt att börja skicka PM istället för att fortsätta diskussionen här!
Förresten har du fortvarande inte svarat angående dina oförskämda beskyllningar på körkortstråden.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande. Jag tycker att kan man inte erbjuda hästarna hagar med gräs i, eller hagar som är grusade och hö, då ska hästarna stå inne. Vilka kan göra det nu? Med det hära trista vädret. Hästarna ska inte behöva klafsa runt geggamojja.


gulan


Men jag säger ju att kan man inte erbjuda bra hagar ska man f-n inte ha häst. :crazy: Då kan man skaffa marsvin eller nåt. Stå inne är inget alternativ. :mad:

/Maria
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men förslaget om daglig möjlighet till fri rörelse är ju just ett förtydligande av gällande lag.
Sätt dig gärna in in gällande lagstiftning o de förordningar o författningar som bygger på dessa!
Anklaga MIG för att inte veta vad som gäller!!!!!!!!!!!
När det nu finns många hästar som inte har tillgång till daglig utevistelse el motsvarande finns det väl verkligen skäl för en "pekpinne""
PL

Tänk vad mycket enklare det skulle vara att diskutera om folk satte sig in i det dom diskuterar. T ex LÄSER lagarna, författningarna och dom nya förslagen. :devil:

Var ju samma sak med "omg kommer inte hästar få gå ensamma i hagen men min dyra hingst kan inte gå med andra" diskussionen. Hade dom läst förslaget då så hade dom snabbt insett att hästar kan visst gå ensamma i hagen fortfarande. :angel:

/Maria
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Att införa en sådan lag är = att idiotförklara dagens hästkunniga hästägare eller ska man säga att den kommer hjälpa alla okunniga hästägare som för dagen inte har tillräcklig hästkunskap men innehar häst.
Det är det jag har försökt fråga flera gånger. Kan man garantera hästar med okunniga ägare ett värdig hästliv med denna lag.
Hästar är individer och alla individer kräver individuella lösningar. Är det svårt att förstå????
Gör di?? I den här tråden så tycker jag att de flesta är rörande överrens. Daglig utevistelse = Uppfyller hästars naturliga behov och är en garanti för ett värdigt hästliv. Och då kan tex en hage se ut hur som helst, vara hur farliga som helt för hästarna, isgator, lera kan ochså ge såpaliknade underlag, eller djupa fåror upptrampad mark som fått frysa på och där kan det ge ruskiga skador på dem.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du verkar fortvarande inte läst eller fattat andras inlägg!
Det är BARA du (hovis virriga inlägg går inte att få ngn ordning på "tänk i andra banor"???) som drar slutsatsen att hagvistelse skulle ursäkta alla andra brister.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du måste ha missuppfattat vad inläggen i tråden har handlat om. Ingen så vitt jag har sett har beskrivet det på det sätt som du gör ovan.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men jag säger ju att kan man inte erbjuda bra hagar ska man f-n inte ha häst. Då kan man skaffa marsvin eller nåt.
Och jag säger SAMMMA SAK SOM DU!! Men förklara för mig hur en lag om att få röra sig fritt hjälper hästar som INTE får gå i bra hagar. Eller tycker du att alla hästar får gå i bra hagar?
Att hela tiden upprepa -"men då ska man inte ha häst" blir liksom mycket snack och lite verkstad.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Bättre en halvdålig hage än en box 22-24 timmar per dygn.
Sen är det inte alla som tycker att det bästa är en platt grusad hage.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Gör di?? I den här tråden så tycker jag att de flesta är rörande överrens. Daglig utevistelse = Uppfyller hästars naturliga behov och är en garanti för ett värdigt hästliv. Och då kan tex en hage se ut hur som helst, vara hur farliga som helt för hästarna, isgator, lera kan ochså ge såpaliknade underlag, eller djupa fåror upptrampad mark som fått frysa på och där kan det ge ruskiga skador på dem.
gulan

Har man sådana hagar får man se till att de blir hästvänliga eller flytta eller inte ha häst.
Har man häst SKA hagarna vara så att hästarna kan vara i dom de timmar de är ute.
Det finns inga ursäkter för att hagarna ser ut som du beskriver utan man får se till att de blir brukbara.

Varför ska alltid människan ha ursäkter för vad de inte vill göra.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

En lag som säger daglig utevistelse för hästar ger en tydlig markering om vad som är mest sunt för hästen. En lag ger möjligheter för veterinärer, djurskyddsinpektörer och allmänhet att agera om lagen inte följs. En lag kanske får en presumtiv hästköpare att se till att möjliggöra daglig utevistelse för sin ev. häst innan hästen införskaffas. Lagen är till för dem som inte har tillräcklig kunskap att själv förstå vad som är bäst för hästen. Hästägaren som redan har kunskapen har ju inget den behöver anpassa sig till. Säga vad man vill men vi svenskar är ganska bra på att (för det mesta) följa de lagar som finns. Idag är många hästägare fokuserade på hur stallmiljö och träningsmöjligheter ser ut och mindre intresserad av hur hagarna är beskaffade. En lag skulle kanske ändra på detta och i alla fall jämställa stallmiljö och hagmiljö. Kanske skulle jag säga en förstärkning eller förtydligande av redan befintlig lagstiftning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Det är BARA du (hovis virriga inlägg går inte att få ngn ordning på "tänk i andra banor"???) som drar slutsatsen att hagvistelse skulle ursäkta alla andra brister.
jamen snälla du. Det finns väl hur många exempel som helst på att hästar runtom kring oss inte har den bästa vården och ibland faktiskt ochså far illa....men inte så illa att det kräver tvångsomhändertaning och en förflyttning kan ske!
Om du är vetrinär borde du om någon se misskötsel -men ändå inte kan göra så mycket annat än att rekomendera annant sätt?
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja men det ger mig ändå ingen anledning att vara mot en regel om daglig fri rörelse(eller ännu hellre utevistelse).
Jag anser fortvarande att din ståndpunkt är totalt kontraproduktiv när det gäller fortsatt djurskyddsarbete, det finns alltför många som tycker som du o därför är risken stor att vi kommer att få kvar nuvarande "koförfattning " för hästar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Till PL, Mysko, Ideeal.
Så Ni menar att dåliga hagar med hästar i har NI aldrig sett????? Så ligger på gränsen till livsfarliga för hästar att gå i? Det skulle vara otroligt faktiskt.
isgator, lera kan ochså ge såpaliknade underlag, eller djupa fåror upptrampad mark som fått frysa på och där kan det ge ruskiga skador på dem.
Själv såg jag en hage med en skrot, gammla traktorer och annan bråte. Det fick mig att göra så här:eek:
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Sen är jag inte här för att vara snäll utan för att på ett vettigt sätt presentera mina synpunkter eller kunskaper (vilkketdera beror på situationen).
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
608
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 995
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 620
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp