Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ingen vare sig myndigheter eller andra inbillar sig att allt blir bra bara för att hästar får möjlighet att röra sig fritt men det är EN mkt viktig bit.
Mmmmm
Visst finns det mer saker att ta tag i
Ja det gör ju det.
men varför skall detta motverka möjligheten för hästar att vara häst
Jomen det blir ju bara formalia? (säger man så) Jag t r o r ingen häst, känner sig mer häst bara för den får gå ut i en skitig hage.
åtminstone lite grann en stund varje dag.
Har hästar tidsuppfattnig? Jag vet inte. De säger att hundar och katter inte har det. (det är bara en undran)
Man har inte alltid möjlighet att ta tag i allt på en gång när det gäller nya regelverk.
Vad kommer härnäst?
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Jo om man inte kan fixa en vettig miljö skall man inte ha häst.
Uäääääääääää:cry: :cry:
Tårkar tårana och hickar.....lovar du att det blir lag på det.
Lite gladare.........så sätter vi oss ner allihopa tillsammans och skriver ner allt som måste ingå i just vettig miljö, vettig hästhållning alltifrån ridning, körning,tävling och skötsel. Så vi blir riktigt goda vänner och inte bråkar mer......:banana:
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Nej jag lovar inte att det blir lag på det (mer än det redan är, läste du inte vad jag skrev om lagar o författningar) men om DSM får vara kvar som en myndighet eller åtminsone en samlad verksamhet finns det chans att vi så småningom får ett bra regelverk. Om däremot alla skriker: vi kan inte genomföra det för att det andra inte är genomfört så blir det totalt stopp!
Jag personligen anser att daglig utevistelse är en(jag måste väl skriva, inte den enda, för att du inte skall missuppfatta mig) av de viktigaste åtgärderna för att uppfylla hästen basala behov o där vet jag att jag har stöd av beteendevetare.
OBS om hästen skall stå i box varje ögonblick man inte arbetar med den så är det ingen vettig miljö, då är hästen att jämföra med en cellfånge.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Anser du att BARA man erbjuder stora hagar alt. utedrift så är en häst graranterad en behaglig omvårdnad som ser till hästens övriga befinnande.

Nej, var sjutton har jag skrivit det? Du tjatar hela tiden om att alla
ska läsa om dina inlägg för att de inte har förstått vad du skriver,
men då kanske du kan ta och börja läsa våra inlägg ordentligt?
Hela den här tråden handlar om hästars utevistelse, och jag känner
därför inget behov av att diskutera hur hästar kan misskötas på
andra sätt. Jag har gett dig mina åsikter om utevistelse och lösdrift,
inte om foder, hovvård och allt vad som nu kan ställa till det, och
förstår därför inte varför du tolkar det på det här sättet?
Jag har fortfarande inte ändrat mig, jag ser det som mer naturligt
för en häst att vara ute och röra på sig största delen av dygnet
och det var det jag skrev om, ingenting annat!!


Ska jag tolka det här som att: BARA man kan ge tillbaka hästen sitt nästan naturliga sätt att leva genom att släppa den på lösdrift eller släppa ut den i en hage (även om den ser bedrövlig ut) varje dag så har man uppfyllt kriterierna för ett gott hästliv?

Ja, men naturligtvis. Även om hästarna har lera upp till magen så tror
jag ändå de mår bra, de har ju i alla fall fått komma ut. :smirk:
Herregud människa, det verkar ju vara så du tolkar mina och de flesta
andras åsikter! Jag har aldrig skrivit att det är okej att ställa ut
hästarna i en lerpöl till hage. Men jag tycker det finns andra
lösningar på det problemet än att ha hästarna instängda i en box
dygnet runt, som att t.ex. ha fler hagar än en, så man kan skifta,
eller att grusa den plats där det blir lerigt. Och även det borde det
vara lag på enligt mig. Sen behöver du inte tala om för mig att det
finns människor som kommer lyckas slinka igenom lagarna, det gör det
väl i allt. Men chansen att fler hästar får tillgång till en bättre ute-
vistelse är förmodligen ganska mycket större om ägarna till stallet
inte har rätten att välja det själva. Eller tror du inte det?


Och angående frågan om vad som är bäst för hästen, en platt hage
eller en hage med kuperad terräng, så förstår jag inte vad det har
med denna diskussion att göra.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

börja läsa våra inlägg ordentligt?
Jag har inte gjort något annat idag. Jag som skulle städa.......
Hela den här tråden handlar om hästars utevistelse,
Ja och vi har olika åsikter där.......
och jag känner
därför inget behov av att diskutera hur hästar kan misskötas på
andra sätt.
Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande. Jag tycker att kan man inte erbjuda hästarna hagar med gräs i, eller hagar som är grusade och hö, då ska hästarna stå inne. Vilka kan göra det nu? Med det hära trista vädret. Hästarna ska inte behöva klafsa runt geggamojja.
Ja, men naturligtvis. Även om hästarna har lera upp till magen så tror
jag ändå de mår bra, de har ju i alla fall fått komma ut.Herregud människa, det verkar ju vara så du tolkar mina och de flesta
andras åsikter!
Ja, precis så har många hästar det.....
att t.ex. ha fler hagar än en, så man kan skifta,
eller att grusa den plats där det blir lerigt.
Då kommer min nästa undran........VARFÖR gör inte folk det då??????
Kanske någon annan här kan svara på eftersom du och jag tycker lika. !
Och även det borde det
vara lag på enligt mig.
JUST DET! (att det borde bli lag på att grusa om hästarna ska vara ute)
Men chansen att fler hästar får tillgång till en bättre ute-
vistelse är förmodligen ganska mycket större om ägarna till stallet
inte har rätten att välja det själva. Eller tror du inte det?
Bara om de blir som du och jag vill......att man ochså blir tvungen att grusa hagarna. Annars tror jag det kommer att se ut som det gör nu.......skitiga lervällingar och gegga upp till magen. (obs givetvis ser inte alla hagar så här ut.......men många)
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Woarda - orkar du fortfarande hänga med i den här, något utspårade, tråden? ;)

Jag bara undrar hur det har gått med hästen i ditt stall. Har den fått komma ut än?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

jisses. får inte människan dåligt samvete? skulle det vara jag som lät hästen stå inne dag ut å dag in skulle inte jag kunna tänka på annat för jag skulle känna mig så elak:mad:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Woarda - orkar du fortfarande hänga med i den här, något utspårade, tråden? ;)

Jag bara undrar hur det har gått med hästen i ditt stall. Har den fått komma ut än?

haha. Jag har läst varenda inlägg och det är mycket vettigt som sagts.
Men jag är inte bra på att skriva mina åsikter så att de uppfattas rätt och så att jag inte rör till det :crazy:

Hästen står fortfarande där den står, men rids nästan varje dag (tror jag) Hon kommer upp väldigt sent på kvällarna, så jag har ingen koll.

Har även försökt prata med henne, utan resultat... jag är väl för feg :mad:
Men nästa gång jag träffar henne har jag laddat ordenligt och vågar lägga fram det så hon förstår allvaret i det hela.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande.

Absolut är det ett måste, om kroppen ska fungera på ett normalt sett så är utevistelse i någon form nödvändig. Vad gör du om hästen får kolik? Här brukar ägaren få ordentlig motion för att få igång tarmarna, ibland kan det krävas rejäla promenader om inte annat brukar man få vänta på veterinär och jag antar att du då inte ställer din häst i en ännu mindre box för att den inte ska rulla sig.

JUST DET! (att det borde bli lag på att grusa om hästarna ska vara ute)

Min fråga är ju då varför inte du grusar, hagarna var hala sa du. Eller krävs det en lag först?:confused:

Bara om de blir som du och jag vill......att man ochså blir tvungen att grusa hagarna. Annars tror jag det kommer att se ut som det gör nu.......skitiga lervällingar och gegga upp till magen. (obs givetvis ser inte alla hagar så här ut.......men många)

Nu behöver det ju inte bli så med lite planering, tänker man lite före så kan man faktiskt förhindra mycket av denna lera. Helt lerbefriad kanske man inte kan bli, med de kan slippa vada i lervälling eller halka runt på is-gator om ägaren/stallägaren tänker ett snäpp före hela tiden.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande.

Ja, ETT av de måsten som finns för en hästs välbefinnande.
Det är klart att det inte räcker med daglig utevistelse och motion för
att hästen ska må bra, men eftersom det var det hela tråden startades
med så tycker jag att vi kan hålla oss på det spåret. Ska vi diskutera
andra orsaker till att en häst kan må dåligt så bör vi göra det i en ny
tråd.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Min fråga är ju då varför inte du grusar, hagarna var hala sa du. Eller krävs det en lag först?
Nu har jag ju hästarna i Italien och där blir det inte halt med is. Fast väldigt hala om det regnat mycket.....och då släpper vi inte ut. Kanske jag tog hala hagar som en av mina populära jämförelser?
Absolut är det ett måste, om kroppen ska fungera på ett normalt sett så är utevistelse i någon form nödvändig.
Ja det håller jag med om........däremot inte om det måste röra sig om fri gång, i hage eller manege.
Vad gör du om hästen får kolik?
Vi ger direkt muskelavslappnande och ringer vetrinär. Kommer han och det släppt så får hästen en munkorg på sig över natten.Har det inte släppt promenerar vi i grimskaft. Dagen efter och man ser bajs och hästen låter i magen och förövrigt verkar pigg så får den hö och blir utsläppt i hagen........om vädret och hagen ser bra ut. Annars blir det promenad för hand eller vagn.
Nu behöver det ju inte bli så med lite planering, tänker man lite före så kan man faktiskt förhindra mycket av denna lera. Helt lerbefriad kanske man inte kan bli, med de kan slippa vada i lervälling eller halka runt på is-gator om ägaren/stallägaren tänker ett snäpp före hela tiden.
Ja, precis. Gör alla hästägare/gårdsägare det?
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Jag anser att vare sig ägaren till tävlingshästen som aldrig får röra sig fritt eller ägaren till hästen som inte får hovvård har ok hästhållning o tänker inte diskutera vilket som är sämst.
PL


Hej, det måste väl endå vara bättre med en häst som dagligen rör på sig och blir väl omhändetagen än en häst som har daglig fri utevistelse men på grund av avsaknad av hovvård vägrar att röra på sig.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hej, det måste väl endå vara bättre med en häst som dagligen rör på sig och blir väl omhändetagen än en häst som har daglig fri utevistelse men på grund av avsaknad av hovvård vägrar att röra på sig.

Det kan jag faktiskt hålla med om. Men det allra bästa vore ju om
denna häst fick röra sig fritt några timmar dagligen också.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du som tidigare rättat folk du tycker glidit från det ursprungliga ämnet måste jag då få fråga vad 17 specifika hovsjukdomar har med uppstallning i största allmänhet att göra?

Hej, nu handlar väl inte tråden om uppstallning i största allmänhet att göra utan hur det kan vara lagligt att ha sin häst inomhus dygnet runt. Sedan tillkommer i andra inlägget att man anser att det skall införas en lag som kräver daglig utevistelse och fri rörelse.

Min uppfattning är att en sådan lag är helt befängd då ingen sådan lag kommer främja den enskilda individens välmående,situation, eller minska skaderisken varesig fysiskt eller psykiskt utan endast god hästhållning med kunnig hästägare i samråd med Veterinär expertis,skador,läkningsprocess mm.mm är kapabla för att avgöra utan lagstadgade förordningar om vad som är bäst för hästen från dag till dag.

Att införa en sådan lag är = att idiotförklara dagens hästkunniga hästägare eller ska man säga att den kommer hjälpa alla okunniga hästägare som för dagen inte har tillräcklig hästkunskap men innehar häst.

Skärp upp och förtydliga redan befintliga lagar i stället så dom lagarna får ngn laga kraft i stället för som det är i dag, helt otydlig.

Min slutliga uppfattning är att jag aldrig här har skrivit eller påstått att hästar skall stå i box 24 timmar om dygnet utan naturligtvis ha tillgång till daglig utevistelse,lösdrift,flockbeteende,övervägande antal timmar i frihet med rörelse, eller vid sjukdom som enligt framforskade fakta kräver strikt boxvila för hästens välbefinnande.

Hästar är individer och alla individer kräver individuella lösningar. Är det svårt att förstå????

Tänk bara på så många onödiga skador många hästar hade besparats om det införts en lag om att alla hästar skall vara installade runt Nyår samt hur besparande det hade varit för Svensk Räddningstjänst vilket betals via skatten av oss alla. Jag börjar bli otroligt trött på att med mina skattemedel bekosta dagens "gröna våg" tänkande till varje pris i tron om att det är till hästens välbefinnande.

Jag klipper i denna tråd då det dels pågår en två personers mer eller mindre privatdiskution som bättre borde tas PM vägen samt att den flummat i väg till till ngt globalt växthus effekt symdrom.

Tänk i andra banor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
609
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 996
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 621
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp