Sv: Hur kan det vara tillåtet?
Jag blir snart vansinnig

På de människor som uttrycker att man minsan inte kan hålla en häst "naturligt" om man rider på dem.
Jag rider på min häst, jag linar, jag tömkör, tricktränar och använder honom för mitt nöjes skull. Ska det med automatik alltså innebära att pga av att jag använder honom en kort stund några gånger i veckan att han ska berövas alla sina naturliga behov som har uppkommit genom miljontals och åter igen miljontals år av evolution.
Och under våra ridturer ser jag faktiskt till att min häst har roligt han med, även lek och stimulans är naturliga delar av en hästs liv, sedan att det sitter en klump på ryggen som ett störningsobjekt tror jag i det stora hela har mindre betydelse när man utfoskar ett nytt område och är ute på äventyr. Min häst kommer i galopp gnäggande när jag hämtar honom från hagen, han är alltid ivrig att ge sig ut på nästa tur. Så visst beror det även på vad man använder sin häst till och i vilken mån man tvingar den till vad och hur kul han anser dig vara.
Kanske är det ordet naturligt som väcker en sådan avsky eller kanske dessa negativt inställda människor till ordet skulle behöva ta upp en bok och läsa om djuret de äger.
Hundar använder vi för vårt nöjes skull, då kan vi med andra ord beröva dessa av sitt behov till rörelse?
Grisar föder vi upp som mat, är det rätt att dessa får sterotypier vid avsaknad av bökningmaterial för att de lever för våra syften? Ska dessa leva på betong hela sitt liv fastän de mår dåligt? Vart drar vi gränsen för människans äganderätt och berövande av djurs behov?
Jag vet att min häst är anpassad till att leva som ett betande steppdjur. Men jag vet också att jag betala dyra pengar för att använda honom då jag tycker att rida är underbart.
Kompromisser är det inte det kärlek handlar om?
Jag använder min häst för mina syften, samtidigt ser jag till att han får ett så pass drägligt liv som möjligt, anpassat efter hans FÖRUTSÄTTNINGAR , ARV och BEHOV
Så varför stirra sig blind på ett ord när det är handlingen i ordet som gör skillnaden i hästens tillvaro. Tänk vad är min häst, skjut dina mänskliga känslor åt sidan, plocka upp en bok skriven av en hästetolog och kompromissa så långt det bara kan gå.
Mumin
Barfota och Naturligt, leverne efter hästens villkor, men inte till vilket pris som helst