Hur kan det vara tillåtet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare woarda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 377
  • Visningar Visningar 24 292
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

helt säker är ja väl inte, men näst intill.

Hon tänkte det också, men sen hade hon ingen tid.
Nu kommer hon ut till stallet kl20-21 nästan varje dag, så hon är ju inte särskillt intresserad av att göra det bästa för hästen...

Senast ändrad av en moderator:

:mad: sånt gör mig så förbannad. Att man tänker på sin egen bekvämlighet framför hästens, som inte ens kan välja :mad: fruktansvärt. Skulle låta den människan höra ett och annat om jag fick tag i henne!!! :devil:

jag försöker få tag på henne. men hon vill bara sms:a.
Ska försöka träffa henne i stallet någon dag.

Jag blir också förbannad + att det verkligen gör ont i hjärtat. jag lider med den stackars hästen. Han står och skrapar oavbrutet i golvet och hans bajs ser ut som en koblajja.
huua.

en i mitt stall har haft sina hästar inne längre än tre veckor.. pga att hon inte orkar borsta på dem när det är lerigt ute.... :confused: men det har varit kallt i typ två veckor nu men hon har ändå inte släppt ut dem :confused: :confused: :confused:

enligt henne mår hästar inte dåligt av att stå inne. hon säger att dem inte vil vara ute i hagen när det är lerigt. att dem bara står vid grinden. ( hon har jobbat med hästar typ 25 år :smirk: )

men både jag och många andra människor tror att hon har egna lite psysiska prblem så... hon är en sån människa som alla har lite respekt för av någon konstig anledning.

dessutom har dem blöta bäddar att stå på.. jag blir lessen varje gång jag ser hästarna. :( :(

en i mitt stall har haft sina hästar inne längre än tre veckor.. pga att hon inte orkar borsta på dem när det är lerigt ute.... :confused: men det har varit kallt i typ två veckor nu men hon har ändå inte släppt ut dem :confused: :confused: :confused: :(

usch usch usch.
Jag blir så ledsen!
Stackars stackars djur. Jävla människor.
Spela kvitt om de står och hänger vid grinden, är det sämre än att de står helt apatiska i boxen? Eller att de väver/krubbiter/skrapar eller står och slänger med huvudet?
Då tycker jag att de hellre får ha det tråkigt ute i friska luften än inne i en liten box.

Lata människor borde tänka över sitt hästägande...

ja precis! låt dem lufta åtminstone! ha dem inne några dagar o ute några dagar då om man verkligen är så lat så att man inte orkar borsta!

KL.
För den som inte har koll på detta kan jag säga att DSMs förslag som hovis så rabiat sågar (pga klanteriet med agnfisk????) innebär att hästar måste få möjlighet att röra sig fritt varje dag, dvs inget om ute o inget om hur länge, bara att en stund få springa omkring som de själva vill. Är det för mycket krävt.
PL

Den dagen dessa personer som tjatar om lösdrift i alla lägen, naturlig hästhållning och allt vad man skriver även erkänner att man heller inte har sin häst till att rida på, den dagen ska jag börja tro på deras resonemang.

Men om det nu är så då, att man har en lösdrift för en liten flock
hästar, som faktiskt går bra ihop och då alla hästar kan stå inne i
ligghallen samtidigt utan att det blir någon som tvingas stå utanför
i regn och rusk.. Anser du då att det är olämpligt eftersom man ändå
har berövat hästen på dess naturliga beteende genom att rida?
För mig känns det ändå bättre att låta hästen utöva sitt naturliga
beteende till så stor del som det är möjligt..

Och vad ska vi lära av oss av detta inlägg

" Mina hästar ska inte då de kommer ut i hagen ställa sig i ett hörn med intryckt svans, kutad rygg och sänkt huvud och bara vänta på att få komma in. "

Att du äger porslinshästar, inte har vett att utforma hagen bra eller att du inte sett en häst ute i regnet?

Mina hästar har tillgång till stall och de står gladligen ute i allt mellan dugg till ösregn, varken fryser eller söker skydd och njuter.
Men Mina hagar är hästvänliga och jag har tänkt ett steg längre från mina behov och förväxlar inte mina känslor som hästarnas.

Mumin

Jag blir snart vansinnig :devil:
På de människor som uttrycker att man minsan inte kan hålla en häst "naturligt" om man rider på dem.

Jag rider på min häst, jag linar, jag tömkör, tricktränar och använder honom för mitt nöjes skull. Ska det med automatik alltså innebära att pga av att jag använder honom en kort stund några gånger i veckan att han ska berövas alla sina naturliga behov som har uppkommit genom miljontals och åter igen miljontals år av evolution.

Och under våra ridturer ser jag faktiskt till att min häst har roligt han med, även lek och stimulans är naturliga delar av en hästs liv, sedan att det sitter en klump på ryggen som ett störningsobjekt tror jag i det stora hela har mindre betydelse när man utfoskar ett nytt område och är ute på äventyr. Min häst kommer i galopp gnäggande när jag hämtar honom från hagen, han är alltid ivrig att ge sig ut på nästa tur. Så visst beror det även på vad man använder sin häst till och i vilken mån man tvingar den till vad och hur kul han anser dig vara.

Kanske är det ordet naturligt som väcker en sådan avsky eller kanske dessa negativt inställda människor till ordet skulle behöva ta upp en bok och läsa om djuret de äger.

Hundar använder vi för vårt nöjes skull, då kan vi med andra ord beröva dessa av sitt behov till rörelse?
Grisar föder vi upp som mat, är det rätt att dessa får sterotypier vid avsaknad av bökningmaterial för att de lever för våra syften? Ska dessa leva på betong hela sitt liv fastän de mår dåligt? Vart drar vi gränsen för människans äganderätt och berövande av djurs behov?

Jag vet att min häst är anpassad till att leva som ett betande steppdjur. Men jag vet också att jag betala dyra pengar för att använda honom då jag tycker att rida är underbart.

Kompromisser är det inte det kärlek handlar om?

Jag använder min häst för mina syften, samtidigt ser jag till att han får ett så pass drägligt liv som möjligt, anpassat efter hans FÖRUTSÄTTNINGAR , ARV och BEHOV

Så varför stirra sig blind på ett ord när det är handlingen i ordet som gör skillnaden i hästens tillvaro. Tänk vad är min häst, skjut dina mänskliga känslor åt sidan, plocka upp en bok skriven av en hästetolog och kompromissa så långt det bara kan gå.

Mumin
Barfota och Naturligt, leverne efter hästens villkor, men inte till vilket pris som helst

Senast ändrad:

Den där hästen var satt i träning hos oss. Ägarna betalar för att vi ska tävla, träna den och de förväntar sig att vi ser till att hästen mår bra.

Nej men vad fånig du är.......var står det? Men vems sunda förnuft ska råda?

Det är mycket som kan gå illa i en hage. Eftersom det är vi människor som bestämmer vilka som ska gå tillsammans i en inhägnad och de inte kan fly till en annan flock om de blir utstötta, så måste man se varje häst som egna individer. En del gillar varann, en del tom. hatar varann.

Ja, men alla blir inte accepterade i flocken. Det trodde jag alla som höll på med hästar visste......

Nej du har inte missat, ingen har påstått det. Men har man träffat fler hästar än 20 så vet men att alla hästar är olika, och det är viktigt för hästarnas välmående att de håller sams i hagen (det är ju VI som tvingar ihop dem), och inte alla hästar gillar varann. Det kan bli väldigt traumatiskt för en häst att bli insläppt och totalt utmobbad av de andra. Det är djurplågeri att inte vilja se detta och vara flexibel och ändra om så hästarna känner harmoni i hagen. En annan aspekt.....det kan även bli väldigt traumatiskt för en häst att bli bortflyttad från en gemenskap den trivs alldeles förträffligt i, till en annan plats. Kanske för ägaren inte ville stå kvar i stallet (trivdes inte kanske), eller att någon hästs bästa kompis flyttar och den blir av med sin kära bästis och helt lämmnad i sticket. Hur många hästägare känner du som tar hänsyn i den frågan?
gulan

Du skrev ju att det var din hingst i ett par inlägg upp. Tror du jag är en tankeläsare som bara ska kunna fatta att det var någon annans häst som skulle vara där temorärt och tränas? Då är det ju såklart en helt annan sak.

Angående sunt förnuft har jag redan förklarat vad jag menar. Fånig kan du vara själv. :devil: :p

Jo jag vet att inte alla hästar blir accepterade och att det kan bli bråk osv osv. Men du kan ju inte "hitta på" att det är så i det här fallet. Ingenstans står det att det är bråk i hagen eller att hästarna inte kommer överens.

Mina hästar är iallafall lyckliga sålänge jag finns i närheten och har aldrig haft problem med att flytta. :angel: Min ponny hade bott på våran gård de senaste 15 åren sen flyttade jag upp henne till Uppsala. I första stallet tog det henne 2 veckor att bli accepterad i flocken pga en tuff valack (min ponny är normalt en väldigt ranghög häst). I andra stallet var hon accepterad direkt. Aldrig har hon vantrivits. Och båda mina hästar har haft "bästisar".

Så du tycker alltså jag är en djurplågare som låter saker ta tid? Klart det var tråkigt att se henne bli bortstött gång efter gång av valacken men efter två veckor var det ju lugnt. Då var hon en del av flocken.

/Maria

Senast ändrad:

Det är sällan man stöter på en häst som jag berättat om, han är den enda Vi har träffat på och jag har ganska många hästar som behövt olika slags särbehandling som jag skulle kunna berätta om.
Jag vill att man ska inse att ibland aviker hästar från det "normala" och behöver särbehandlas för att fungera tillfredsställande pga. att VI TVINGAT dem att leva på våra premisser.
gulan

Jo men det är klart. Undantag kommer alltid finnas. Och i detta fallet borde det ju gå att lösa med att en vet. skriver ett intyg om varför hästen bör stå inne om det blir en ny lag. Ska vi verkligen låta bli att stifta lagar så att majoriteten av hästar får det bättre pga ett fåtal hästar?

/Maria

Mumin_79: :bow: :bow: :bow:

/Maria

Håller helt med:bow:

Till "coari"; Finner det faktiskt väldigt skrämmande att du som hovslagare och därav yrkesman ändå har så dålig kunskap om hästens anatomi:eek: En häst kan aldrig må bra fysiskt i längden av att stå inne större delen av dygnet i en box. Skulle du även ha en hund eller katt i en trång bur den största delen av dygnet???
Och bara lite o.t, jag hoppas att du är emot allt vad fiske heter? För jag antar att du inte menar att det är okej att utsätta den fisk man fiskar upp för det den utsätts för, eller?

Varför är det så accepterat att behandla hästar i ren barbieregi och stänga in detta djur i en för den mkt liten bur, när den är fysiskt beroende av rörelse för att hela dess kropp ska behålla hälsan och för att den ska må bra? Och då inte en timme per dygn utan jämt utspritt över hela dygnet.

Det är verkligen skrämmande att man som en annan skrivit om här i denna tråden, kan jobba med hästar och också då utnyttja hästen för egen vinning skull på hästens bekostnad.

Men tyvärr är många människors oförstående och ego allt för stort...

Det låter jättebra. MEN......nu tänker vi till lite!!
Det finns en lag som säger att hästar som är ute ett visst antal timmar ska ha en ligghall. Ok, bra. Om jag skulle få fara runt och besiktiga dessa, skulle jag ta titta på hur de ligger till, hur det ser ut runt i kring-dvs det ska vara fritt rätt ut åt alla håll en bra bit så hästar som blir jagade snabbt och säkert kunna fly undan (inte massa stenar och träd ska stå i vägen) även underlaget ska vara tillfresställande torrt och fint gärna rusat, OCH till slut hur många hästar som ska dela denna ligghall. Den måste vara stor nog alla ALLA vågar sig in då flocken sammlas där när det är ruskväder.
Jag har än så länge inte sett många ligghallar som skulle bli godkända av mig.....tyvärr.
Som jag ser det så kan det hända att många hästar som går i hage där det finns ligghall inte får tillgång till den då det verkligen skulle behövas, för den vågar sig inte in. Vad hjälper då lagen för just DE hästarna??
gulan

Och vad ska vi lära av oss av detta inlägg

" Mina hästar ska inte då de kommer ut i hagen ställa sig i ett hörn med intryckt svans, kutad rygg och sänkt huvud och bara vänta på att få komma in. "
Inget!! Jag bara berättar HUR jag gör med mina!!
Att du äger porslinshästar, inte har vett att utforma hagen bra eller att du inte sett en häst ute i regnet?
är snarare
Nej varför ska jag lära ut eller tala om för andra att jag har porslinshästar. Det är snarare DIN tolkning!
Mina hästar har tillgång till stall och de står gladligen ute i allt mellan dugg till ösregn, varken fryser eller söker skydd och njuter.
Men Mina hagar är hästvänliga och jag har tänkt ett steg längre från mina behov och förväxlar inte mina känslor som hästarnas.
Jomen det är ju DIN tolkning av hur din hästhantering ser ut...kanske inte min! Om jag skulle få se dina hästar så kanske jag inte alls skulle tycka att det verkar som om de gladeligen står ute i ösregn och njuter. Jag kan ju bara lita på ditt ord här -eller hur.
gulan

Jag blir snart vansinnig
På de människor som uttrycker att man minsan inte kan hålla en häst "naturligt" om man rider på dem.
Ja, det är provocerande när andra kritiserar ens sätt att utföra hästsport!
Kanske är det ordet naturligt som väcker en sådan avsky eller kanske dessa negativt inställda människor till ordet skulle behöva ta upp en bok och läsa om djuret de äger.
Nej hos mig väcker det ingen avsky, jag tycker bara det är löjligt att klappa sig på bröstet och tycka att JAG...JAG ser minsann till mina hästars bästa och MITT sätt...MITT sätt att erbjuda hästen ett liv så natuligt som möjligt är det enda rätta!!
Jag vet att min häst är anpassad till att leva som ett betande steppdjur. Men jag vet också att jag betala dyra pengar för att använda honom då jag tycker att rida är underbart.
Kompromisser är det inte det kärlek handlar om?

Jag använder min häst för mina syften, samtidigt ser jag till att han får ett så pass drägligt liv som möjligt, anpassat efter hans FÖRUTSÄTTNINGAR , ARV och BEHOV

Vaddå vad snackar du om? Tror du din häst begriper att du köpt honom för dyra pengar och är så tacksam för att du får rida på honom...att det är därför du försöker så gott det går att ge honom et drägligt liv?
gulan

Angående sunt förnuft har jag redan förklarat vad jag menar. Fånig kan du vara själv.
Det stod lite syrligt
Men eftersom sunt förnuft verkar fridlyst så varför inte.
. Då tyckte jag du var fånig, eftersom ingen skrivit så.
Jo jag vet att inte alla hästar blir accepterade och att det kan bli bråk osv osv. Men du kan ju inte "hitta på" att det är så i det här fallet. Ingenstans står det att det är bråk i hagen eller att hästarna inte kommer överens.
Saken är den att jag aldrig diskuterat just TS problematik med en tjej i stallet som inte vill släppa ut sin häst. Jag tycker ochså att utifrån vad TS skrivit att det verkar dumt. När det sen börjar komma in antydningar om djurplågeri att hästar får stå inne jämmt och att det borde bli lag på att hästar ska vara ute i ur och skur några timmar varje dag, måste jag få protestera och berättat om hur jag ser på utegång, och att daglig utevistelse inte alls behöver vara det bästa för en häst, och att en hage inte alls behöver vara inbjudande eller ens trevlig för en häst att gå i.
Mina hästar är iallafall lyckliga sålänge jag finns i närheten och har aldrig haft problem med att flytta.
Mmmmm....din åsikt.
Så du tycker alltså jag är en djurplågare som låter saker ta tid?
???Nej var har jag skrivit det?
Klart det var tråkigt att se henne bli bortstött gång efter gång av valacken men efter två veckor var det ju lugnt. Då var hon en del av flocken.
Jomen återigen...det är DIN tolkning utefter vad du ser händer och sker i hagen. Du tycker det verkar som om din häst nu är accepterad och upptagen flocken. Skulle vi kunna se i i din hästs hjärna och fråga den vad den ville kanske svaret skulle bli -flytta tillbaka mig omedelbart!!
Jo men det är klart. Undantag kommer alltid finnas. Och i detta fallet borde det ju gå att lösa med att en vet. skriver ett intyg om varför hästen bör stå inne om det blir en ny lag
Men det skulle ändå vara helt verkningslöst. För om en vetrinär av åsikten "alla hästar ska ut" -pungt, inte vill skriva ut ett sådant intyg. Tar jag bara ut en annan. Helt plötsligt skulle vi få en jäkla massa undantag.
Ska vi verkligen låta bli att stifta lagar så att majoriteten av hästar får det bättre pga ett fåtal hästar?
Nej. Men nu är vi här igen. Jag tycker inte att daglig utevistelse är prioritet nr 1 när det gäller att ge hästen att fullgott liv! ( jag vill härmed ochså säga att vi har hagar till våra hästar och ser hagen som en viktig del i vår hästhandering)
gulan

Det är verkligen skrämmande att man som en annan skrivit om här i denna tråden, kan jobba med hästar och också då utnyttja hästen för egen vinning skull på hästens bekostnad
.
Starta en tråd om detta och jag ska smula sönder dina argument i småatomer!!

Men tyvärr är många människors oförstående och ego allt för stort...
Skriv istället tyvärr är alla männsikor som utövar någon slags hästsport oförstående och har ett ego alltför stort.
gulan

Min gissning är nog att hon mer eller mindre inte tycker att det är lika kul att ha häst längre, kanske skulle hon överväga att få lämna tillbaks hästen till ägaren. Eftersom ni andra inte har några problem med att hämta era hästar från hagen så verkar det inte vara det som är det verkliga problemet. jag vet inte hur era hagar ser ut, men våra är väldigt leriga och jag vet att några av medryttarna försöker göra allt för att få någon annan att hämta hästen åt dom :eek:

Efter att ha läst en del av inläggen så förstår jag att jag förmodligen är en av dom som inte borde ha häst av en del av anledningarna:

1. Våra hagar är rena lervällingen för dem att gå i, och vi har inte möjlighet att ha andra hagar heller. Dom är inga små rasthagar. Jag har inte måtten på dom, men dom är i bra storlekar. Och 2 hästar i varje hage utom i den ena där går dom 3 hästar. Hagarna är fixade och drenerade förra året med rör som gjordes av folk som kan det där, men med all regn som kommit nu så hjälper inte ens det. Då jag bara hyr stallet och hagarna så har jag frågat han som äger om jag kan får göra några mindre hagar som jag lägger grus i som dom kan gå i när det är sånt här underlag, men det vill han inte eftesom han inte tycker att han har så mycket mark och vill att det ska finnas tillgång till gräs och lite bete på den lilla mark han har.
Så vad är alternativet då? Att låta hästarna stå inne? Då skulle dom ju behöva stå inne ända tills det blir vår och allt har torkat upp, eller om det blir tjäle i marken och det fryser på, men det ser ut som att det kanske inte kommer att ske den här vintern. Av två onda ting så väljer jag då ändå att låta hästarna vara ute på dagarna, för dom skulle bli alldeles rastlösa av att stå inne hela dagarna och bara ridas en eller ett par timmar om dagen.

2. Förra vintern så lät jag min helt friska unghäst som då var 4 år stå inne i hela två månader. På grund av att det kommit så mycket snö, och var kallt så fanns ingen el i hagen och han valde själv att byta hage lite då och då, genom att hoppa över in till de andra hagarna när han hade lust. Ibland hoppade han över utan att riva stängslet och ibland så drog han med sig både stängsel och stolpar. Så för att inte riskera att resten av hästarna som har respekt för staketet trots utan el, skulle riskera att komma lös, (speciellt då hingsten), så valde jag att låta unghästen stå inne, tills det blev så pass att det gick att fixa med stolpar och el, för med 1 meter snö och 10 minusgrader så kan man inte göra så mycket åt den saken för tillfället. Dcok lät jag honom komma ut nån timme om dagen när jag lunchfodrade hästarna och då mockade hans box. Första veckan så var han väldigt rastlös och for omkring när jag släppte ut de andra hästarna och han inte fick komma ut, men efter nån vecka började han acceptera det och tog det lugnare. Fast jag själv tyckte väldigt synd om honom, men hade inte mycket val, vad jag anser. Men förmodligen så vet jag att många av er skulle säkert ha en miljon lösningar hur man skulle göra det på annat sätt. Om inte annat att sälja honom till nån som skulle kunna låta honom komma ut om dagarna.

I bland blir man tvungen att hitta på lösningar för att få allt att fugnera. Ibland är lösningen kanske inte alltid det bästa för hästen, men viktigt att tänka på är att jag tror inte att hästarna alla gånger lider så mycket som vi männsikor vill inbilla oss. Många hästar är väldigt anpassningsbara och accepterar det mesta. Sedan ska man väl ändå självklart se till att man ger sin häst det bästa man kan.

Varför detta förmänskligande av hästar :mad:

Vi fryser = hästen fryser
Vi vill inte vara ute i ösregn = hästen vill inte heller
Vi vill inte vara ute = hästen vill inte heller.
m.m

Hästar är inte konstruerade som vi människor utan de klarar så mycket mer än vi.

Nu har vi tagit på oss anvaret för djuren då ska vi oxå se till att de kan leva ett så drägligt hästliv som möjligt med mycket utevistelse och helst med flock eller flockar i dess närhet.
Att ha en häst inne helt eller mertalet av dygnets timmar är oacceptabelt.
Att köra med argument som den tränas - hur mycket och länge av dygnets timmar tränas den - jo endast 1 - 2 tim då har vi fortfarande 22 tim kvar av dygnet - ska den då stå inne, NEJ den ska röra på sig ute!
Det är inget som säger att hästen vill in bara för att den står vid grinden.
Hästar anpassar sig till vad vi ger den och inte deras behov oftast vet den inget annat, tyvärr

Har man inte hagar ska man inte ha häst eller skaffa ett ställe där det finns möjlighet för hästen att vara ute.

Hur i 17 kan en människa säga att en häst VILL vara inne?
Hur i 17 kan en människa säga att hästen hellre trivs inne?

Sätt er själva i husarrest så får ni se hur ni mår efter ett par veckor.

Är så trött på vissa hästägares argument för att ha hästen inne!

Enda gången det är acceptabelt är när hästen är sjuk :bow:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 261
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 676
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka