Bukefalos 28 år!

Hur kan man säga....

Mysaan

Trådstartare
att höet är bra om man inte har analys på det???

Stötte nämligen på detta mer än 1 gång när jag letade hö nu inför hösten.
 
Sv: Hur kan man säga....

Dom menar nog att det hygieniskt är bra!! Personligen köper jag helst det hygieniskt bästa höet jag kan hitta - det är möjligt att fixxa till kvoterna (med kraftfoder) men omöjligt att få till bättre hygieniskt hö i efterhand.
 
Sv: Hur kan man säga....

Tja, det beror ju på VAD man jämför med ;)
Är det försäljaren som säger det, så skulle åtminstone jag vilja att de backade upp det med fakta.
 
Sv: Hur kan man säga....

Man kan se om det är bra hygiensk kvalité, om man sedan också vet hur vida tidigt skörden är tagen och hur det har gödslats har man ju ett ganska bra hum om hurvida näringsvärdet är bra eller dåligt.

likaså kan du se på bladet om det är tidig eller sen skörd. Små korta ax och blad= högt näringsvärde, mycket blad och ax= högt näringsvärde.

Detta är ju helt klart generellt men kan ge en bra allmän bild!
 
Sv: Hur kan man säga....

Ja känner igen det stötte på det oxå när jag letade hö. Det verkar som höbönderna tycker det är viktigare att höet är av bra kvalitée, dvs fräscht och välbärgat, torkat på bra sätt osv (samt smakligt). Vi hästägare är mer intresserade av innehållet (smp, MJ osv). Jag har haft tur och hittat båda! hoppas jag ;)
 
Sv: Hur kan man säga....

*knapplån*

Alltså det har varit säljaren som sagt att höet är bra trots att det inte funnits någon som helst analys. Bara för att höet är grönt betyder det inte att det är bra kvalitet på det.

Det slutade emd att jag valde min gamla höbonde som ärligt sa att det inte var analyserat men att det luktade gott och friskt.
 
Sv: Hur kan man säga....

För hästens välmående är det ju viktigare med ett hö som luktar gott och inte dammar. Hela stallmiljön blir ju dålig om många hästar ska äta ett dammigt hö.
Hästar är ju väldigt känsliga mot damm men tål låga värden på höet. Det heter ju som så att "hästar ska ha det sämsta höet", så låga värden är att föredra framför höga. Då kan de ju äta desto mer hö istället, vilket de flesta hästar mår bra av. :banana:
 
Sv: Hur kan man säga....

Givetvis vill man ha ett hö som luktar gott ser fräscht ut och inte dammar men man vill ju oxå ha bra värden på höet.

Givetvis har jag skickat mitt hö på analys nu så jag vet om det är hållbart att de får fri tillgång eller om de blir tjockisar då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 420
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp