Hur kan vi förändra ridsporten?

Konkret? Införa att ekipaget ska vara proportionerligt kanske är en bra början? Och du har ju naturligtvis rätt, jag har skrivit fel, 15-20 procent ligger forskningen på.
 
Vad är proportionerligt? Ska en lång och smal ryttare diskas före en kort och rund till exempel? Vem ska avgöra? Vilka kriterier ska gälla?
Det funkar helt okej faktiskt inom ponnysporten, men du menar att islandsfolket inte skulle kunna döma så? (Dottern blev till exempel tillsagd av domaren på ett schysst sätt att nu är du nog lite för stor för att rida den här b-ponnyn). Domaren avgör inom ponnysporten.
 
Då blir det typ inte en karl som kan rida alls. 15% av 500 kg är 75kg i det ska då utrustning ingå med sisådär 5 kg. Maxvikt ryttare= 70kg. Det är inte många som väger in på det mer än rätt smala kvinnor.
Det är väl den individuella variationen då.
Man tänker ju där att en kass ryttare på en inte så välriden häst som ska gå med olika ryttare flera pass inte ska maxa sin viktbärande kapacitet.

Enligt Google väger Henrik von Eckermann 77kg och han är rätt lång. Vet inte vad King Edward har för matchvikt men gissar lite över 500 ändå? Han verkar inte ha så tufft med vikten oavsett.
Steve Guerdat bara 70 kg. Patrik Kittel 75 kg och han känns ju som en av de tyngre i eliten? Så där ska vi inte gnälla på elitryttarna.
 
30% av hästens vikt tycker jag är mycket! För en islandshäst på 350 kg skulle det innebära 105 kg och det tycker nog de flesta, även inom islandshästsporten, är för mycket. De flesta turridningsfirmor har viktgräns på 80-90kg, själv väger jag 17-18% av min hästs vikt.

Men vad tycker du att vi rent konkret ska göra? Stryka islandshästsporten helt? Förbjuda alla över 70 kg att rida islandshäst?

Sätter du en gräns på 30% av hästens vikt lär vi dock, med få undantag, fortsätta som tidigare 😊
Vad skulle det vara för konstigt med att sätta en gräns på 70 kg?
 
Varför har vi fastnat så i den där näsan när den är totalt oviktig, den kommer ju naturligt när resten faller på plats.
Jag förstår inte att man inte dömer ner de där obefintliga länderna stenhårt då det är basen i generalfelet som modern dressyr består av. Dömer du bort de ekipage som har ett hål istället för länd så försvinner automatiskt handridningen för det går aldrig att dra upp länden med handen.

Nja det vet jag inte. Om hästen är kort och indragen i formen så skapar det ju den sänkta länden och rumpan ut. Finns ju ingen möjlighet för en häst att vinkla om bäckenet när den inte har möjlighet att komma upp i fronten.

Här är en 2.5 åring :bag: Det var ett bra tag sedan men jag har ändå försökt göra så att inte ryttaren syns. Men det är ju en perfekt bild på hur det blir när man bara halar in fronten med graman.
3 år.jpg
 
Nja det vet jag inte. Om hästen är kort och indragen i formen så skapar det ju den sänkta länden och rumpan ut. Finns ju ingen möjlighet för en häst att vinkla om bäckenet när den inte har möjlighet att komma upp i fronten.

Här är en 2.5 åring :bag: Det var ett bra tag sedan men jag har ändå försökt göra så att inte ryttaren syns. Men det är ju en perfekt bild på hur det blir när man bara halar in fronten med graman. Visa bifogad fil 133947
Klockrent exempel
 

Jag gjorde denna bilden häromåret för att sätta hästarnas rörelse i fokus före form. En bild har form framför lod, en ngt bakom lod, en väldigt kort hals med bakåtsträvande tygeltag.

Visa bifogad fil 133898

De som har extrem fokus på var hästarna har nosen är ju VERKLIGEN alla dressyrkritiker. I synnerhet när det gnälls på domare. Vi är ju alla blinda som ger godkända betyg för att nosen dippar bakom-det kan ju inte alls bero på att vi ser alla andra hundra saker som också ska bedömas och sätter poäng utifrån det. Ja jag är rätt trött.
Att det fokuseras mkt på nosen är väl också ur ett hästvälfärdsperspektiv tänker jag. Hästen får ju tex inte svårare att andas om den tappar bärighet i bakbenen några steg, eller om den tappar takten. Rids hästen då större delen av en ritt bakom lod är det en viktig fråga tycker jag. Och viktigt för domare att fokusera på. :)
 
Nja det vet jag inte. Om hästen är kort och indragen i formen så skapar det ju den sänkta länden och rumpan ut. Finns ju ingen möjlighet för en häst att vinkla om bäckenet när den inte har möjlighet att komma upp i fronten.

Här är en 2.5 åring :bag: Det var ett bra tag sedan men jag har ändå försökt göra så att inte ryttaren syns. Men det är ju en perfekt bild på hur det blir när man bara halar in fronten med graman. Visa bifogad fil 133947
Sorgligt och tydligt exempel på hur man skapar permanenta men i halskotpelare bland annat.
 
Med islänningar tycker jag inte vikten och längd på ryttare är det enda som ibland blir tokigt. Man måste ju också få plats med lagom stor sadel för ryttaren placerat lagom långt bak.
Jag har själv haft islandskorsning modell ponny som vuxen och 172 cm lång. Men jag såg ju till att hålla vikt nere så jag fick plats med bakdelen i sadeln och fick rida med långa läder för att få plats också IOM långa lårben.
Det får INTE bli ett vanligt alternativ att anläggningsytan kommer för långt bak IOM att ryttaren är för stor.
 
Vad mer som vi inte har evidens för skadar hästarna menar du behöver regleras eller förbjudas för att det ”ser illa ut”? Eller är det bara islandshästsporten som ska offras?
Nej det gäller ju överlag. Jag kan inte begripa varför det ska vara ok att vara så himla lång/stor på islandshäst när det inte är tillåtet i någon annan gren. Ponnyryttare i tex hopp/dressyr får inte starta när barnen blir alldeles för långa.
Nu vet jag inte hur stor du är, men är du normalviktig kvinna bör du nog kunna rida på rätt många raser av islandshäst-storlek och de flesta islandshästar. De är liksom inte ”pyttesmå ponnyer”, utan oftast stora ponnyer eller små hästar.
Jag syftade på att det skulle vara som om jag red typ b-ponny eller liten c-ponny. Om man jämför proportionerna. Skulle kunna sätta mig på så liten ponny enstaka gång om det verkligen krävdes men aldrig regelbundet.
Enligt min erfarenhet är det människor som du, alltså ni som håller på med andra ridsportgrenar, som reagerar på stora ryttare som rider islandshäst.
Jag känner iaf icke-hästfolk som anmärkt på det.
 
Med islänningar tycker jag inte vikten och längd på ryttare är det enda som ibland blir tokigt. Man måste ju också få plats med lagom stor sadel för ryttaren placerat lagom långt bak.
Jag har själv haft islandskorsning modell ponny som vuxen och 172 cm lång. Men jag såg ju till att hålla vikt nere så jag fick plats med bakdelen i sadeln och fick rida med långa läder för att få plats också IOM långa lårben.
Det får INTE bli ett vanligt alternativ att anläggningsytan kommer för långt bak IOM att ryttaren är för stor.
Håller helt med om detta! Ser det som ett större problem, faktiskt, än vikten, även om både medvetenheten och sadlarna blivit bättre på senare år. Jag är lika lång som du och min islandshäst är väl 145-147cm, ganska rejäl modell med kort, bred rygg. Vi behöver en sadel med kort anläggningsyta, bossor som "släpper" baktill och så korta knästöd för mig som inte "låser" lårbenen utan ger lite rörelsefrihet. Och det är STOR skillnad på olika modeller, både på faktisk längd mot hästen och hur bra jag får plats med benen, så det lönar sig att prova runt lite!

Tänker med fasa tillbaka på gamla tiders islandssadlar med förlängda bossor baktill - jag gissar att tanken var att fördela trycket, men de måste varit hemskt obekväma för hästarna!
 
Det funkar helt okej faktiskt inom ponnysporten, men du menar att islandsfolket inte skulle kunna döma så? (Dottern blev till exempel tillsagd av domaren på ett schysst sätt att nu är du nog lite för stor för att rida den här b-ponnyn). Domaren avgör inom ponnysporten.
Jag tror att våra domare inom islandshästsporten skulle behöva väldigt tydliga riktlinjer för att döma så. En hopp- eller dressyrdomare kommer liksom från ett helt hästliv där ponnyer rids av barn och växes ur, det finns någon sorts "allmänt medvetande" eller koncensus om när ett barn är för stort för sin ponny. För islandsdomarna är det ju i allmänhet inte så, många av dem (inte alla, dock) kommer från en hästkultur där alla oavsett storlek rider på samma typ av häst. Så om det ska införas någon regel om "proportionalitet" då måste det, tror jag, finnas extremt tydliga kriterier för detta. För islandshästryttare står det ju också lite mer på spel - en ponnyryttare som växer ur sin C-ponny kan byta till D-ponny, en islandshästryttare kanske måste sluta helt. Då gäller det ju verkligen att domaren har "på fötterna" om hen ska utesluta ett ekipage, så att det inte bara blir en fråga om tyckande.
 
Med islänningar tycker jag inte vikten och längd på ryttare är det enda som ibland blir tokigt. Man måste ju också få plats med lagom stor sadel för ryttaren placerat lagom långt bak.
Jag har själv haft islandskorsning modell ponny som vuxen och 172 cm lång. Men jag såg ju till att hålla vikt nere så jag fick plats med bakdelen i sadeln och fick rida med långa läder för att få plats också IOM långa lårben.
Det får INTE bli ett vanligt alternativ att anläggningsytan kommer för långt bak IOM att ryttaren är för stor.
Lägg till att islandsfolket sadlar mitt på ryggen och ofta har tyngdpunkten på de sista revbenen..
 
Lägg till att islandsfolket sadlar mitt på ryggen och ofta har tyngdpunkten på de sista revbenen..
Ja, jag var nog inte tydlig i att få med det även om jag tänkte på det. Det är ju bara att googla typ islandshäst flygande pass så ser man massa exempel. Att man vill ha bogarna fria då får ju inte leda till att man sadlar för långt bak. Då får man väl leta större häst där man får plats att lägga bak sadeln ngt. Eller sadla normalt. Om det får plats, dvs man inte är för stor.
 
Och det är anledningen att viktgräns är extremt vanskligt. Jag tycker att skrivningen i TR om att ekipage ska vara proportionerligt är bra. Sen kan jag önska att fler öd faktiskt vågade hänvisa till det. Men det är naturligtvis otroligt känsligt med barn.
Men är inte vikten som hästen faktiskt bär betydligt viktigare (!) än om ekipaget ”ser proportionerligt ut”. Jag tänker att om du hade vägt 10kg mindre och varit 10cm längre med riktigt långa ben, så hade du o din fina häst antagligen sett lite mindre proportionerliga ut, men det hade ju inte blivit jobbigare för hästen utan tvärtom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp