Hur kan vi förändra ridsporten?

cello

Trådstartare
Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med ridsporten.

VAD kan man göra för att få någon slags förändring? Något måste man ju kunna göra?

Min hjärna tänker att det är tävlingarna och bedömningen som behöver ändras. För det är det som styr aveln. Och aveln idag = hästar som ingen klarar av att rida.

Någon i tråden nämnde etolog bland domarna. Kraftiga avdrag för tecken på spänning, painface osv.

Byta ut ridsportförbundets ledning?

Eller vad? Kan vi inte komma på något och göra en namninsamling för man orkar ju inte att hästar ska fortsätta misshandlas så här. Och jag är 100 % övertygad om att Helgstrand inte är ensam om det här. 😢
 
Förbjud tävling med djur. Enkelt.

Träningsbedömning utan priser och ranking, absolut.

Men människor i allmänhet klarar inte ens av att en liten tygrosett är inblandad, så hamnar djurets välmående i andra hand.

Det innebär att hela ekonomiska apparaten runt hästar kraschar. Men det behöver den göra.
 
Förbjud tävling med djur. Enkelt.

Träningsbedömning utan priser och ranking, absolut.

Men människor i allmänhet klarar inte ens av att en liten tygrosett är inblandad, så hamnar djurets välmående i andra hand.

Det innebär att hela ekonomiska apparaten runt hästar kraschar. Men det behöver den göra.
Det är jag helt för! Men ser absolut inte att det kommer hända inom överskådlig framtid. :( Jag tror ändå man får utgå från att tävling kommer finnas kvar, men att något behöver förändras.
 
Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med ridsporten.

VAD kan man göra för att få någon slags förändring? Något måste man ju kunna göra?

Min hjärna tänker att det är tävlingarna och bedömningen som behöver ändras. För det är det som styr aveln. Och aveln idag = hästar som ingen klarar av att rida.

Någon i tråden nämnde etolog bland domarna. Kraftiga avdrag för tecken på spänning, painface osv.

Byta ut ridsportförbundets ledning?

Eller vad? Kan vi inte komma på något och göra en namninsamling för man orkar ju inte att hästar ska fortsätta misshandlas så här. Och jag är 100 % övertygad om att Helgstrand inte är ensam om det här. 😢

Man kan ju börja med att inte ha några unghästtävlingar. Kanske kan man då undvika för stor press för tidigt på de unga hästarna och istället främja en mjukare utbildning som tillåts ta lite mer tid. Men jag vet inte...
 
En ny Hippson artikel idag.

https://www.hippson.se/artikelarkiv...amBOiqNpEw-ObcQD3AU93ibR-0ho2wbuocYBIAZ6OV9DI

Studier har visat att de senaste 30–40 åren har det blivit allt vanligare att hästar går med nosen strax bakom lodplanet, i stället för strax framför vilket är det, enligt skolboken, eftersträvansvärda. Men hur stor skillnad gör det då egentligen? Mätbar skillnad på flera faktorer, visar forskningen.

Intressant, jag hade typ börjat ge mig i frågan eftersom "alla" tycker det är bättre med lite bakom än mycket över hand. (Ibland om man fixar till lite bakom så går hästen rejält framför ett tag (jag tycker jag känner bakbenen bättre och det brukar lösa sig strax men det "ser inte" bra ut.) och har fått en känsla av att man får mer onda ögat från ridlärare för det nuförtiden än för lite bakom. När jag var liten och hästen gick bakom hand var det helt oerhört kasst och pinsamt, helt klart värre än att streta runt med nosen i taket :). Är det någon som minns något liknande? eller är det bara jag? nu pratar vi nog 80-tal igen tror jag. Borde ju finnas någon som red redan 70-tal också med knäslut och allt, vad säger ni?)

1702025621883.png
 
Senast ändrad:
En ny Hippson artikel idag.

https://www.hippson.se/artikelarkiv...amBOiqNpEw-ObcQD3AU93ibR-0ho2wbuocYBIAZ6OV9DI



Intressant, jag hade typ börjat ge mig i frågan eftersom "alla" tycker det är bättre med lite bakom än mycket över hand. (Ibland om man fixar till lite bakom så går hästen rejält framför ett tag (jag tycker jag känner bakbenen bättre och det brukar lösa sig strax men det "ser inte" bra ut.) och har fått en känsla av att man får mer onda ögat från ridlärare för det nuförtiden än för lite bakom. När jag var liten och hästen gick bakom hand var det helt oerhört kasst och pinsamt, helt klart värre än att streta runt med nosen i taket :). Är det någon som minns något liknande? eller är det bara jag? nu pratar vi nog 80-tal igen tror jag. Borde ju finnas någon som red redan 70-tal också med knäslut och allt, vad säger ni?)
Bakom hand och bakom lod är två väldigt olika saker! Bakom hand är alltid ett jättestort fel, det är alla överens om. Hästar kan dock gå bakom lod men vara korrekt framme i handen, och det är väl här man inte är överens.
 
En ny Hippson artikel idag.

https://www.hippson.se/artikelarkiv...amBOiqNpEw-ObcQD3AU93ibR-0ho2wbuocYBIAZ6OV9DI



Intressant, jag hade typ börjat ge mig i frågan eftersom "alla" tycker det är bättre med lite bakom än mycket över hand. (Ibland om man fixar till lite bakom så går hästen rejält framför ett tag (jag tycker jag känner bakbenen bättre och det brukar lösa sig strax men det "ser inte" bra ut.) och har fått en känsla av att man får mer onda ögat från ridlärare för det nuförtiden än för lite bakom. När jag var liten och hästen gick bakom hand var det helt oerhört kasst och pinsamt, helt klart värre än att streta runt med nosen i taket :). Är det någon som minns något liknande? eller är det bara jag? nu pratar vi nog 80-tal igen tror jag. Borde ju finnas någon som red redan 70-tal också med knäslut och allt, vad säger ni?)

Visa bifogad fil 133786
När hästarna gick med 100 graders vinkel, det vill säga med nosen strax bakom lodplanet, såg man signifikant fler konflikbeteenden. Hästarna piskade mer med svansen, skakade på huvudet, öppnade munnen och gnisslade tänder. Vid 85 grader, strax framför lodplanet, såg man i stället fler beteenden som tydde på avslappning, som att spela med öronen eller ha öronen framåt.
Med nosen bakom lodplanet blev det vanligare med nedsatt funktion i de övre luftvägarna. Det kunde innebära att vissa strukturer i näshåla, svalg eller luftstrupe helt enkelt kollapsade, blev instabila eller vek sig. Diametern i svalget var mindre när hästarna gick bakom lodplanet. De hade också högre nivåer av laktat i blodet när de gick bakom lodplanet, vilket skulle kunna bero på sämre syretillförsel eller högre anspänning.
”Vi anser att vikten av att hålla nere tiden man rider med en vinkel större än 85 grader till ett absolut minimum borde utforskas vidare, för att främja hästens prestation och hästens livskvalitet inom sporten, och därigenom stilla allmänhetens oro”, skriver forskarna i sin

Tänker att bilden där från framför lodplanet är en fint samlad häst, men att med bakbenen lite mer släpande skulle väl det absolut kunnat få en -öppen form? från domare? Jämfört med bild två? (erkänner att jag inte har någon aning såklart)
 
Bakom hand och bakom lod är två väldigt olika saker! Bakom hand är alltid ett jättestort fel, det är alla överens om. Hästar kan dock gå bakom lod men vara korrekt framme i handen, och det är väl här man inte är överens.
Jo exakt :) Fast jag tror, att när jag var liten, var det precis samma sak.

Dvs den här skillnaden mellan bakom lod och bakom hand fick jag information om här på buke på 90-talet eller 00-talet. Och jag håller absolut med om skillnaden i känslan i handen. Men inte lika mycket om skillnaden i känslan i bakbenen (på en vanlig talanglös häst såklart, eftersom då ridskolehäst 1 a, andra hästar har jag inte brytt mig om formen på, bara vändbarhet osv.)

Men enligt den här artikeln är även bakom lod, utan att vara bakom hand, dåligt i viss mån för luftvägarna. :)
Så det tangerar mer det synsättet som gamla arga ryttare från 60-talet har. Även om de pratar mer om kontakt med bakbenen som bryts vid bakom lod, utan att prata luftvägar.
 
Senast ändrad:
En ny Hippson artikel idag.

https://www.hippson.se/artikelarkiv...amBOiqNpEw-ObcQD3AU93ibR-0ho2wbuocYBIAZ6OV9DI



Intressant, jag hade typ börjat ge mig i frågan eftersom "alla" tycker det är bättre med lite bakom än mycket över hand. (Ibland om man fixar till lite bakom så går hästen rejält framför ett tag (jag tycker jag känner bakbenen bättre och det brukar lösa sig strax men det "ser inte" bra ut.) och har fått en känsla av att man får mer onda ögat från ridlärare för det nuförtiden än för lite bakom. När jag var liten och hästen gick bakom hand var det helt oerhört kasst och pinsamt, helt klart värre än att streta runt med nosen i taket :). Är det någon som minns något liknande? eller är det bara jag? nu pratar vi nog 80-tal igen tror jag. Borde ju finnas någon som red redan 70-tal också med knäslut och allt, vad säger ni?)

Visa bifogad fil 133786
Vilken jätteintressant studie! Här visar de ju tydligt hur hästen påverkars fysiskt och att några grader gör stor skillnad.
 
Tänker att bilden där från framför lodplanet är en fint samlad häst, men att med bakbenen lite mer släpande skulle väl det absolut kunnat få en -öppen form? från domare? Jämfört med bild två? (erkänner att jag inte har någon aning såklart)
Jag tycker det blir jättesvårt att ens tänka kring samling osv eftersom ryttarna var ombedda att påverka vinkeln. Det gör man ju inte i vanliga fall, utan man fokuserar på hästens övriga kropp och ibland hamnar näsan då lite bakom lod. Samma sak med konfliktbeteenden, hur vet man att det är just pga att näsan är bakom? Kan det inte lika gärna vara pga ridningen eller annat när ryttaren medvetet försöker få hästen att gå bakom lod.
Har inte läst hela vetenskapliga artikeln dock, de kanske tänkt kring detta.

Viktiga fynd kring andningen dock!
 
Jo exakt :) Fast jag tror, att när jag var liten, var det precis samma sak. Dvs den här skillnaden mellan bakom lod och bakom hand fick jag information om här på buke på 90-talet eller 00-talet. Och jag håller absolut med om skillnaden i känslan i handen. Men inte lika mycket om skillnaden i känslan i bakbenen (på en vanlig talanglös häst såklart, eftersom då ridskolehäst 1 a, andra hästar har jag inte brytt mig om formen på, bara vändbarhet osv.)

Men enligt den här artikeln är även bakom lod, utan att vara bakom hand, dåligt i viss mån för luftvägarna. :)
Så det tangerar mer det synsättet som gamla arga ryttare från 60-talet har. Även om de pratar mer om kontakt med bakbenen som bryts vid bakom lod, utan att prata luftvägar.)
Hästarna på tiden när du var liten kanske inte var lika rörliga i nacken och att de därför endast hamnade bakom lod om de knäppte av och släppte kontakten med bettet?
 
Jag tycker det blir jättesvårt att ens tänka kring samling osv eftersom ryttarna var ombedda att påverka vinkeln. Det gör man ju inte i vanliga fall, utan man fokuserar på hästens övriga kropp och ibland hamnar näsan då lite bakom lod. Samma sak med konfliktbeteenden, hur vet man att det är just pga att näsan är bakom? Kan det inte lika gärna vara pga ridningen eller annat när ryttaren medvetet försöker få hästen att gå bakom lod.
Har inte läst hela vetenskapliga artikeln dock, de kanske tänkt kring detta.

Viktiga fynd kring andningen dock!
Där blir jag nog väldigt osäker på det du säger.

Det är kanske så att du tex påverkar övriga kroppen på hästen och får en viss vinkel som hästen själv placerar sig i. (och har den gjort det själv så är det ju onekligen lite av en annan sak) Men jag blir ju väldigt osäker på om "alla" gör det. För jag menar, det är ju inte svårt att påverka hästens huvud och hals form med tyglarna (det är ju snarare lätt, till och med jag kan göra det)

och om du påverkat hästens huvud och hals med tyglarna till lite bakom lod så får du ju lön för det? i poäng? (och det är ju mycket lättare än att med tyglarna påverka hästens hals och huvud till en form precis lite framför lod?)

Och dressyrryttarna som rider GP har ju ganska många kg i handen har väl utretts? Mer än ett mjölkpaket i varje som väl är typ max rimligt egentligen? Det ser ju ut som att de inte bara fokuserar på hästens övriga kropp? Utan även i viss mån använder tyglarna?

Sedan om man ser till Helgstrand Dressage så får jag inte alls en känsla av att de påverkar hästens övriga kropp främst utan även använder gramanen (vad var det Dadde skrev, kniv i apans hand eller ngt), utan det ser ju ut som att de också är väldigt noga med att sätta främre delen av "formen" på hästen med den.

Så frågan vidare blir då. När man har hästen i rollkur, är den då bakom hand eller bara bakom lod? Alltså ärlig fråga. Känns som att de verkar behöva en hel del drivning för att ..
 
Senast ändrad:
Där blir jag nog väldigt osäker på det du säger.

Det är kanske så att du tex påverkar övriga kroppen och får en viss vinkel som hästen själv placerar sig i. Men jag blir ju väldigt osäker på om "alla" gör det. För jag menar, det är ju inte svårt att påverka hästens huvud och hals form med tyglarna och om du påverkat hästens huvud och hals med tyglarna till lite bakom lod så får du ju lön för det? i poäng? (och det är ju mycket lättare än att med tyglarna påverka hästens hals och huvud till en form precis lite framför lod.)
Jag tror inte att någon medvetet placerar hästens huvud bakom lod, i stil med ”jag vill ha näsan lite bakom”. Däremot är det nog många som prioriterar andra saker och inte tycker att det gör så mycket om hästen tex hamnar lite bakom lod när man har övriga kroppen på ett gynnsamt ställe.

Min häst fixar tex inte riktigt att vara korrekt eftergiven när nacken är högst och näsan kommer fram. I den positionen blir hon mer styv. Det är som lättast för henne att vara korrekt eftergiven i en rund och låg form (som vi rider i under uppvärmningen), och när hon är varm och igång kan vi även hitta en bra eftergift och lösgjordhet i nacken i en liksom normal arbetsform, men med nacken lite lägre och näsan lite bakom.
Vi varierar såklart formen så hon rids även med nacken högst, men jag vill inte ha henne där hela tiden för där är hon inte ordentligt lösgjord.
 
Hästarna på tiden när du var liten kanske inte var lika rörliga i nacken och att de därför endast hamnade bakom lod om de knäppte av och släppte kontakten med bettet?
Absolut är det säkert så! Och det kändes såklart tomt i handen på vissa. På andra kändes det helt fantastiskt och man fick skäll ändå:). Men jag vidhåller att även på en modern (säkert iofs talanglös, men alla vet ju hur svårt det är för ridskolorna att få tag i riktigt rejält talanglösa halvblod nu) häst, som går lite bakom lod, så känns det mer stabilt bakifrån för mig om jag tar upp den framför och ur "form". (men i ärlighetens namn ska vi inte tala om min ridning eftersom jag inte kan rida :) jämfört med er. Speciellt som jag länge parallellt red hästar där man gav blanka sjutton i var huvudet var och bara brydde sig om att kunna reglera hastighet och vända direkt. Och några år på rena hopplektioner som check, -kan jag hoppa i den här formen? nope, så inte bra form.)

Men det är ett bra argument för att strunta i vad man sa förr helt enkelt. Det har du rätt i. De hade andra talanglösa hästar då.

Så kvar är artikeln och luftvägarna.

Luftvägarna kan kollapsa även lite bakom lod. Är det biomekaniskt så händer det ju oavsett formen på hästen och oavsett hur den hamnade där. Men är det psykiskt? eller ngt som inte blir så om hästen har bakbenen under sig där man satt formen i kroppen och huvudet liksom hamnat där av sig självt, hästen har bestämt det?
 
Senast ändrad:
Hela den vetenskapliga publikationen finns öppen på nätet att läsa, kolla referensen i slutet. Ja det är svår forskning att göra då det aldrig går att isolera enbart variation i grader i förhållande till lod. Men de har gjort ett gott försök.
 
Förbjud tävling med djur. Enkelt.

Träningsbedömning utan priser och ranking, absolut.

Men människor i allmänhet klarar inte ens av att en liten tygrosett är inblandad, så hamnar djurets välmående i andra hand.

Det innebär att hela ekonomiska apparaten runt hästar kraschar. Men det behöver den göra.
Fast är all tävling med djur negativ? Dagens system med hästtävlingar på elitnivå, med ekonomin kopplat till det, håller jag med om är problematisk.

Men tävlingar på låg nivå, på t.ex. lokala klubben eller grannklubben, för att utvärdera hur träningen går?

Eller i mitt fall, tävlingar med hundar?
Jag tävlar med hundarna (rallylydnad, lätta klasser i lydnad, agility, viltspår etc) för att jag ska ha mål i min träning, dvs för att jag ska ha något att jobba mot i träningen och ha något sätt att utvärdera det. Hundarna älskar träning, och utan tävlingar finns risk för att det skulle bli mindre träning för dem eftersom jag skulle ha svårare att komma på vilka mål jag skulle träna mot. Prio i all min träning och tävling med hundarna är att hundarna ska tycka det är kul. Är det så fel med sådant tävlande?
 
Och dressyrryttarna som rider GP har ju ganska många kg i handen har väl utretts? Mer än ett mjölkpaket i varje som väl är typ max rimligt egentligen? Det ser ju ut som att de inte bara fokuserar på hästens övriga kropp? Utan även i viss mån använder tyglarna?

Sedan om man ser till Helgstrand Dressage så får jag inte alls en känsla av att de påverkar hästens övriga kropp främst utan även använder gramanen (vad var det Dadde skrev, kniv i apans hand eller ngt), utan det ser ju ut som att de också är väldigt noga med att sätta främre delen av "formen" på hästen med den.

Så frågan vidare blir då. När man har hästen i rollkur, är den då bakom hand eller bara bakom lod? Alltså ärlig fråga. Känns som att de verkar behöva en hel del drivning för att ..
såg att du lagt till saker.
Att man fokuserar på kroppen betyder ju inte att man inte använder tyglarna. Tygeltagen hjälper ju till att påverka hästens kropp.
Jag vill inte själv ha tyngd i handen och tycker inte det är korrekt att liksom bära runt på hästen.

Förstår dock inte hur du hoppar till misshandeln hos AH, att de drar in nosen med graman är ju något helt annat än det som din länkade studie handlar om.

Jag har aldrig ridit rollkur men per definition så är det ju att med kraft tvinga hästen till den väldigt djupa formen där den i princip biter sig i bringan. Som jag minns så hade väl folk till och med hästarna hårt inspända i boxarna för att de liksom skulle ”ge efter” i den där väldigt onaturliga formen. Men åter igen, det har ju ingenting med ”lite bakom lod” att göra.

På tävling får man förövrigt rejäla avdrag om hästen går bakom hand. Även när den blir alldeles för låg och hamnar mkt bakom lod. Min häst blir lätt låg och hamnar bakom när hon är spänd, så på tävling (hon är orutinerad) vill hon helst springa som en myrslok. Vi får definitivt lägre poäng än andra ekipage där hästen går lite öppen pga ej eftergiven.
 
såg att du lagt till saker.
Att man fokuserar på kroppen betyder ju inte att man inte använder tyglarna. Tygeltagen hjälper ju till att påverka hästens kropp.
Jag vill inte själv ha tyngd i handen och tycker inte det är korrekt att liksom bära runt på hästen.

Förstår dock inte hur du hoppar till misshandeln hos AH, att de drar in nosen med graman är ju något helt annat än det som din länkade studie handlar om.

Jag har aldrig ridit rollkur men per definition så är det ju att med kraft tvinga hästen till den väldigt djupa formen där den i princip biter sig i bringan. Som jag minns så hade väl folk till och med hästarna hårt inspända i boxarna för att de liksom skulle ”ge efter” i den där väldigt onaturliga formen. Men åter igen, det har ju ingenting med ”lite bakom lod” att göra.

På tävling får man förövrigt rejäla avdrag om hästen går bakom hand. Även när den blir alldeles för låg och hamnar mkt bakom lod. Min häst blir lätt låg och hamnar bakom när hon är spänd, så på tävling (hon är orutinerad) vill hon helst springa som en myrslok. Vi får definitivt lägre poäng än andra ekipage där hästen går lite öppen pga ej eftergiven.
Ja jag tog upp Helgstrand eftersom han vinner dressyrtävlingar och verkar manipulera hästens huvud och hals till en form med tygeln.

Som svar på att du mer menade att man (vilket jag uppfattade som "alla dressyrryttare" "alla ryttare" ) till skillnad från artikelns ryttare satte hästen i en form och huvudet hamnade lite där det hamnade.

Dvs han verkar ju absolut vilja påverka var huvudet hamnade. Så även andra personer som rider dressyr kanske gör det, i viss mån, dvs alltså så som ryttarna i studien, sätter hästen lite bakom lod. Även om du inte gör det.


(och nej, i filmerna har de inte hästarna inspända i graman i boxen vad jag minns. (det var ngn annan i tråden som hade hört om ngn annanstans?) Finns ju på TV4 nu.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp