Hur kan vi förändra ridsporten?

JAG blev då så himla ledsen så jag grät för mig själv hemma i soffan…
Denna nyhet vad bland det värsta jag har läst:
https://www.tidningenridsport.se/dressyrponny-fick-tungan-amputerad/

Om människor kan tänka sig göra detta, gäller både ponnyns ägare, ryttare, tränare och veterinären som utförde det, så tror jag helt enkelt att det är dags att bestämma att människor inte får tävla med levande djur.
Men det där är ju bara sjukt, inget annat. Jag hoppas verkligen veterinären blir av med licensen och ryttaren blir avstängd. Usch.
 
Islandshäst har, tror jag, bett och utrustningskontroll på alla startande hästar. De har väl också förbud mot både spö och sporrar?
Om vi nu ska kapa bra saker från andra grenar att införa i Svenska Ridsportförbundets grenar :)
Sporrar är förbjudet helt i islandshästsporten, spö är förbjudet i passlöp och i den isländska tävlingsformen gæðingakeppni. I övriga grenar är spö på Max 120 cm tillåtet.
 
De har också rätt ordentliga stångbett tillåtna. Dvs de är inte värre än någon annan sport men med tanke på vilken skottglugg kandaret hamnat i så ja.
Ah, okej, jag trodde det var nåt särskilt med just islandshästar som du hade synpunkter på 😊 Gällande islandsstången så är den lite speciell - snällare än den ser ut, men också rätt svår att rida (bra) på. Som kandar kanske (som jag aldrig provat) 😁 Min enda invändning mot kandar är att det är två bett - måste vara svårt att få plats med i munnen? I övrigt tycker jag, både gällande islandsstång och landar, att de ska användas av människor som KAN. Inga andra.
 
Tänkte på denna tråden idag när tidningen ridsport publicerade en bild på Ellen Hammarström. Den bilden är såklart inte "hela bilden", men rolig är den inte heller. Kommentarer tas bort på fb. Jag tycker såklart inte man skall hata på en 15 årig tjej, men man måste ju kunna få prata om hästvälfärden i flera lägen. En häst som tydligt visar painface och ett nosband som ser tight ut. Är det verkligen rimlig alla dessa saker vi utsätter hästarna för? för vems skull är det man resar runt över hela europe/norden och tävlar? det är ju onekligen inte för hästarnas skull. Om vi skall göra detta för våran egen vinnings skull så måste jag säga att då tycker jag man får välja individer som tycker det är ok. Även om den hästen hoppar jätte bra, så tyckte jag även den såg oerhört obekväm ut under rundan. Det är ju precis detta som är ett sånt problem med vår sport, det är normaliserat med hästar som visar konflikt beteende och dom blir tystade så dom lär sig att göra som dom blir tillsagd. Sen när folk pratar om det på sociala medier, så blir dom tystade. Jag vet inte hur kommentarerna såg ut, kanske dom va riktigt illa, men man måste ju kunna prata om detta om det skall bli någon ändring på hästvälfärden. Istället känner jag att säger man något så är man "dum i huvudet" och det är helt normalt med en häst som ser sönderstressat ut.

Att skriva taskiga kommentarer till en 15årig tjej är inte okej, men man måste ju för fasiken kunna prata om djurvälfärden ändå. Om en häst blir så stressad av själva prisutdelningen, då kanske det är dags att skita i sånt för hästens skull? så får ryttarna gå ditt själva. Dags att såna saker ändras överlag.
 
Förbjud tävling med djur. Enkelt.

Träningsbedömning utan priser och ranking, absolut.

Men människor i allmänhet klarar inte ens av att en liten tygrosett är inblandad, så hamnar djurets välmående i andra hand.

Det innebär att hela ekonomiska apparaten runt hästar kraschar. Men det behöver den göra.
Jag tror att inom 50-100 år har vi slutat med djursport. Medvetenheten om hur våra djur påverkas ökar hela tiden. Det började med förbudet mot djur på cirkus, nu diskuteras djurparkernas vara eller icke vara. All hästhållning innebär ett visst mått av tvång, frågan är hur mycket som är acceptabelt. Tycker det är väldigt bra att dressyrsporten diskuteras, tyvärr har jag sett åsikter om att AH-dokumentären inte skulle visas för icke-hästmänniskor för de "förstår inte". Ut med det, tycker jag, det ska inte vara några hemligheter vad de sysslar med i sina stall. Likadant på framridningar. Vissa säger att ridskolorna minsann inte är bättre. Men de flesta ridskolor är öppna och vem som helst kan gå in och titta på ridlektioner och se hur hästarna har det i stallet. Det finns även mer eller mindre hästkunniga som gärna påtalar om hästarna inte mår bra.
 
Tänkte på denna tråden idag när tidningen ridsport publicerade en bild på Ellen Hammarström. Den bilden är såklart inte "hela bilden", men rolig är den inte heller. Kommentarer tas bort på fb. Jag tycker såklart inte man skall hata på en 15 årig tjej, men man måste ju kunna få prata om hästvälfärden i flera lägen. En häst som tydligt visar painface och ett nosband som ser tight ut. Är det verkligen rimlig alla dessa saker vi utsätter hästarna för? för vems skull är det man resar runt över hela europe/norden och tävlar? det är ju onekligen inte för hästarnas skull. Om vi skall göra detta för våran egen vinnings skull så måste jag säga att då tycker jag man får välja individer som tycker det är ok. Även om den hästen hoppar jätte bra, så tyckte jag även den såg oerhört obekväm ut under rundan. Det är ju precis detta som är ett sånt problem med vår sport, det är normaliserat med hästar som visar konflikt beteende och dom blir tystade så dom lär sig att göra som dom blir tillsagd. Sen när folk pratar om det på sociala medier, så blir dom tystade. Jag vet inte hur kommentarerna såg ut, kanske dom va riktigt illa, men man måste ju kunna prata om detta om det skall bli någon ändring på hästvälfärden. Istället känner jag att säger man något så är man "dum i huvudet" och det är helt normalt med en häst som ser sönderstressat ut.

Att skriva taskiga kommentarer till en 15årig tjej är inte okej, men man måste ju för fasiken kunna prata om djurvälfärden ändå. Om en häst blir så stressad av själva prisutdelningen, då kanske det är dags att skita i sånt för hästens skull? så får ryttarna gå ditt själva. Dags att såna saker ändras överlag.


Älskar dessa "Att hästen ser ledsen ut?!?!" I sådana här sammanhang. Speciellt när det är tränare från toppen som uttrycker det. Och dessutom själv kommenterar utevistelse där man är transparent med att ens egen är högst begränsad. MG i detta fallet.

Alltså snälla, när som helst kan gemene intresserad djurmänniska klanka ner på folk i eliten/hästvärlden generellt. Hade senast ett sådant samtal igår med en hundmänniska som blev förfärad av hur lite val våra hästar egentligen har tex.
 
Jag tror att inom 50-100 år har vi slutat med djursport. Medvetenheten om hur våra djur påverkas ökar hela tiden. Det började med förbudet mot djur på cirkus, nu diskuteras djurparkernas vara eller icke vara. All hästhållning innebär ett visst mått av tvång, frågan är hur mycket som är acceptabelt. Tycker det är väldigt bra att dressyrsporten diskuteras, tyvärr har jag sett åsikter om att AH-dokumentären inte skulle visas för icke-hästmänniskor för de "förstår inte". Ut med det, tycker jag, det ska inte vara några hemligheter vad de sysslar med i sina stall. Likadant på framridningar. Vissa säger att ridskolorna minsann inte är bättre. Men de flesta ridskolor är öppna och vem som helst kan gå in och titta på ridlektioner och se hur hästarna har det i stallet. Det finns även mer eller mindre hästkunniga som gärna påtalar om hästarna inte mår bra.

Jag funderade faktisk häromdagen ärligt på vad som är de stora skillnaderna mellan att ha djur till att prestera på cirkus och att prestera i våra hästliv. Förutom då det självklara att det är svårt att erbjuda ett bra liv utanför prestationen med en ruttnande cirkus men helt ärligt, många hästar står på box en stor del eller går i mindre hage kanske utan kompis eller några direkt stimulerande inslag. Och för en icke hästmänniska är jag rädd det är ännu svårare att förstå.
 
Älskar dessa "Att hästen ser ledsen ut?!?!" I sådana här sammanhang. Speciellt när det är tränare från toppen som uttrycker det. Och dessutom själv kommenterar utevistelse där man är transparent med att ens egen är högst begränsad. MG i detta fallet.

Alltså snälla, när som helst kan gemene intresserad djurmänniska klanka ner på folk i eliten/hästvärlden generellt. Hade senast ett sådant samtal igår med en hundmänniska som blev förfärad av hur lite val våra hästar egentligen har tex.

Vem är MG?
 
Tänkte på denna tråden idag när tidningen ridsport publicerade en bild på Ellen Hammarström. Den bilden är såklart inte "hela bilden", men rolig är den inte heller. Kommentarer tas bort på fb. Jag tycker såklart inte man skall hata på en 15 årig tjej, men man måste ju kunna få prata om hästvälfärden i flera lägen. En häst som tydligt visar painface och ett nosband som ser tight ut. Är det verkligen rimlig alla dessa saker vi utsätter hästarna för? för vems skull är det man resar runt över hela europe/norden och tävlar? det är ju onekligen inte för hästarnas skull. Om vi skall göra detta för våran egen vinnings skull så måste jag säga att då tycker jag man får välja individer som tycker det är ok. Även om den hästen hoppar jätte bra, så tyckte jag även den såg oerhört obekväm ut under rundan. Det är ju precis detta som är ett sånt problem med vår sport, det är normaliserat med hästar som visar konflikt beteende och dom blir tystade så dom lär sig att göra som dom blir tillsagd. Sen när folk pratar om det på sociala medier, så blir dom tystade. Jag vet inte hur kommentarerna såg ut, kanske dom va riktigt illa, men man måste ju kunna prata om detta om det skall bli någon ändring på hästvälfärden. Istället känner jag att säger man något så är man "dum i huvudet" och det är helt normalt med en häst som ser sönderstressat ut.

Att skriva taskiga kommentarer till en 15årig tjej är inte okej, men man måste ju för fasiken kunna prata om djurvälfärden ändå. Om en häst blir så stressad av själva prisutdelningen, då kanske det är dags att skita i sånt för hästens skull? så får ryttarna gå ditt själva. Dags att såna saker ändras överlag.

Jag läste bara några kommentarer i början som påtalade att nosgrimman för tight.
Varför publicerar den tidningen bilder på bilder som kommer framkalla ramaskri?

Fattar inte det.

Denna ungen är ju typiskt en sådan unge som hennes övriga syskon som har noll kunskap om hästvälfärd. Och alla som kritiserar är bara avundsjuka lilla lisor för det har deras tränare sagt typ..

Jag tycker det bra att dom får veta att det är fel , även om man bara är 15 år. För det vet dom inte.
Sen får man skilja på sak och person och det kan ju inte alla. Ungen är ju bara en produkt av det systemfel som genomsyrar ridsporten.
 
Älskar dessa "Att hästen ser ledsen ut?!?!" I sådana här sammanhang. Speciellt när det är tränare från toppen som uttrycker det. Och dessutom själv kommenterar utevistelse där man är transparent med att ens egen är högst begränsad. MG i detta fallet.

Alltså snälla, när som helst kan gemene intresserad djurmänniska klanka ner på folk i eliten/hästvärlden generellt. Hade senast ett sådant samtal igår med en hundmänniska som blev förfärad av hur lite val våra hästar egentligen har tex.
Ja men jag förstår inte varför hästfolk jämt snackar bort just denna punkten. Den med att hästen ser ledsen ut, för de är faktiskt inte normalt att en häst ser plågat ut. Men det är normaliseras inom hästvärlden vilket är som vanligt. Hästar skall inte se ledsna ut. Punkt slut. Kommentars fältet på fb gör mig mörkrädd. Förstår varför det är såna problem. Jag börjar faktiskt mer och mer att tycka elit sport med hästar borde förbjudas. Det handlar endast om pengar och prestige. Hästvärlfärd betyder inte en skit för många av dessa människor.
 
Ja men jag förstår inte varför hästfolk jämt snackar bort just denna punkten. Den med att hästen ser ledsen ut, för de är faktiskt inte normalt att en häst ser plågat ut. Men det är normaliseras inom hästvärlden vilket är som vanligt. Hästar skall inte se ledsna ut. Punkt slut. Kommentars fältet på fb gör mig mörkrädd. Förstår varför det är såna problem. Jag börjar faktiskt mer och mer att tycka elit sport med hästar borde förbjudas. Det handlar endast om pengar och prestige. Hästvärlfärd betyder inte en skit för många av dessa människor.

Nu läste jag kommentarerna där. Tråden måste gått helt bananas låter det som efter jag läste den igår. Det fanns bara 3 inlägg igår när jag läste den sist. Men allt som jag skrev ovan slog in iallafall 🤣

Alltså detta 🤣🤣
Denna ungen är ju typiskt en sådan unge som hennes övriga syskon som har noll kunskap om hästvälfärd. Och alla som kritiserar är bara avundsjuka lilla lisor för det har deras tränare sagt typ..
 
Nu läste jag kommentarerna där. Tråden måste gått helt bananas låter det som efter jag läste den igår. Det fanns bara 3 inlägg igår när jag läste den sist. Men allt som jag skrev ovan slog in iallafall 🤣

Alltså detta 🤣🤣
Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta 🙈
 
Tänkte på denna tråden idag när tidningen ridsport publicerade en bild på Ellen Hammarström. Den bilden är såklart inte "hela bilden", men rolig är den inte heller. Kommentarer tas bort på fb. Jag tycker såklart inte man skall hata på en 15 årig tjej, men man måste ju kunna få prata om hästvälfärden i flera lägen. En häst som tydligt visar painface och ett nosband som ser tight ut. Är det verkligen rimlig alla dessa saker vi utsätter hästarna för? för vems skull är det man resar runt över hela europe/norden och tävlar? det är ju onekligen inte för hästarnas skull. Om vi skall göra detta för våran egen vinnings skull så måste jag säga att då tycker jag man får välja individer som tycker det är ok. Även om den hästen hoppar jätte bra, så tyckte jag även den såg oerhört obekväm ut under rundan. Det är ju precis detta som är ett sånt problem med vår sport, det är normaliserat med hästar som visar konflikt beteende och dom blir tystade så dom lär sig att göra som dom blir tillsagd. Sen när folk pratar om det på sociala medier, så blir dom tystade. Jag vet inte hur kommentarerna såg ut, kanske dom va riktigt illa, men man måste ju kunna prata om detta om det skall bli någon ändring på hästvälfärden. Istället känner jag att säger man något så är man "dum i huvudet" och det är helt normalt med en häst som ser sönderstressat ut.

Att skriva taskiga kommentarer till en 15årig tjej är inte okej, men man måste ju för fasiken kunna prata om djurvälfärden ändå. Om en häst blir så stressad av själva prisutdelningen, då kanske det är dags att skita i sånt för hästens skull? så får ryttarna gå ditt själva. Dags att såna saker ändras överlag.
Fast folk beter sig verkligen som idioter på nätet så jag kan förstå att man vill skydda framförallt unga.
Nu har jag inte sett de bortrensade inläggen men jag har sett liknande kommentarsfält innan och det är på en nivå som aldrig kommer främja utveckling.
 
Fast folk beter sig verkligen som idioter på nätet så jag kan förstå att man vill skydda framförallt unga.
Nu har jag inte sett de bortrensade inläggen men jag har sett liknande kommentarsfält innan och det är på en nivå som aldrig kommer främja utveckling.
Exakt, det blir ju till slut bara bortviftat som elakheter på nätet. Det måste finnas någon mer central förändring man kan göra?

(iofs bortviftat av samma personer som viftade bort Epona och sedan backade och förbjöd rollkur.)

Det här är ju kanske relevant kritik. Men hjälper det? och det finns ju ingen botten på kritiken om man ser kommentarkulturen gentemot enstaka bilder eller personer från USA, som väl är dit vi är på väg. Får ju upp i flödet på sociala media en massa kortklipp osv på hästar och det är alltid någon som är inte så snäll i kommentarsfältet. Inklusive hacka på indiska hästar för att de är födda med speciella öron som djurplågeri, eller på någon femåring på en arabhäst för att han plågar hästen han bara sitter på med tvättlinetyglar. Det är ju en del av ett lopp mot botten där djur som faktiskt verkar gilla människor till slut helt enkelt inte kan finnas?

Det blir liksom blandat med kommentarer på enstaka 15 åringar som står bredvid en häst på en bild. Känns mer ok att diskutera ritter och deras poäng, med vuxna. Eller för all del vara elaka mot domare :) eller ridsportsförbundet. Folk med mer auktoritet. Klaga på MG :) Det måste finnas någonting sådant man kan göra?
 
Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med ridsporten.

VAD kan man göra för att få någon slags förändring? Något måste man ju kunna göra?

Min hjärna tänker att det är tävlingarna och bedömningen som behöver ändras. För det är det som styr aveln. Och aveln idag = hästar som ingen klarar av att rida.

Någon i tråden nämnde etolog bland domarna. Kraftiga avdrag för tecken på spänning, painface osv.

Byta ut ridsportförbundets ledning?

Eller vad? Kan vi inte komma på något och göra en namninsamling för man orkar ju inte att hästar ska fortsätta misshandlas så här. Och jag är 100 % övertygad om att Helgstrand inte är ensam om det här. 😢
Förbjuda spön, piskor, sporrar, bett, alla hjälpmedel. Kanske lägga ner dressyr och hoppning som sporter, liksom galopp och trav. Egentligen är det enormt resurskrävande för klimatet att ha hästar för nöjes skull. Och för hästarnas del inte ”humant” med tävlings och träningskulturen. Dom har ju inte valt sin lott. Allt detta snobberi med akademisk ridning osv är förlegad skit ihop med annat institutionaliserat våld från Upplysningstiden och 1800-talet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp