Hur klär man sig i ert stall?

Jag har en del kläder av dyrare märken, men också billiga.

Normal stallklädsel: Arbetsbyxor för kvinnor från Björnkläder (dyra men suverän passform och hållbarhet), underställ och mellanlager från craft (dyrt men mycket bättre passform än billiga underställ, jag har flera), skor med stålhätta från Mountain Horse eller Blundstone (tål ammoniak), varselparkas utan certifieringar från Höörs, fleece-mössa från ett svindyrt skidmärke som jag köpte i fjällen 1993 för en smärre förmögenhet, arbetshandskar från Ejendahls, på vintern thermoridbyxor från ett halvdyrt märke som jag inte minns, men som inte finns längre (köptes på 90-talet)
Ridkläder: 10 ridbyxor från olika märken men alla av bra kvalitet. 2 av dem har silikon i rumpan, och de kommer inte bli fler. Eftersom jag inte växer längre kan jag ha dem länge. Stövlar från ett franskt märke inköpta 1996, vinterstövlar från MH, benläder från dygn

Funktion, passform och hållbarhet är viktigt. Vi har egen gård.
 
Eller de som vänder ryggen åt när det kommer en flicka till ridskolan med fel märken eller ve och fasa inte ridanpassade kläder... De som inte välkomnar flickan in i gemenskapen för att de ser ner på henne p.g.a. hennes icke-ridanpassade kläder som inte är av rätt märke.
Jag skrev ju dock ”med undantag för tonåringar i viss ålder”. Det brukar förekomma märkesfixering i tonåren i alla sammanhang, det har nog mer med åldern än stallet att göra.
Inte ok såklart, men man får nog kategorisera det under ”elaka saker barn/tonåringar gör”.
 
Jag skrev ju dock ”med undantag för tonåringar i viss ålder”. Det brukar förekomma märkesfixering i tonåren i alla sammanhang, det har nog mer med åldern än stallet att göra.
Inte ok såklart, men man får nog kategorisera det under ”elaka saker barn/tonåringar gör”.

Men samtidigt är det ju också så att de som har märkeskläderna självklart pratar mindre om det, eftersom de har det som anses vara rätt, än vad de gör som inte är har rätt kläder och som blir utsatta för märkeshets från andra. För att dra en parallell: Det är ju inte mobbaren som pratar mest om mobbingen utan den som är utsatt för det.
 
Jag vill vara snygg men de slutar alltid i att jag är lerig/dammig?
Skulle behöva nån typ av heltäckande overall när jag borstar/hämtar i hagen.

Gillar att rida i leggins, vill inte ha skoning alls så de blir oftast träningsleggins.
Sen tycker jag de är bäst att rida i stövlar men eftersom jag ofta går mycket med hästarna även under/efter/innan ridtur så använder jag nästan aldrig det för de GÅR INTE att gå i?
Så ridskor brukar de bli

Stallet jag står i nu klär man sig precis hur man vill. Westernfolk så de har jeans, hoddie, boots och ingen hjäm typ 😅
 
Med möjligtvis undantag för typ tonåringar i viss ålder så stöter iaf aldrig jag på någon märkeshets någonstans. De som pratar mest om märkeshets verkar vara de som inte vill ha några märkeskläder (eller ens kläder avsedda för ridning?).
Japp så upplever jag det också, med reservation för att jag inte ingår i en stallgemenskap på det sättet då! Men bland mina vänner som jag tränar och rider med så är det absolut vanligaste att man har grejer av bra kvalitet anpassade för det man gör, både till häst och ryttare. Det innebär att det är en del "märken" och visst har vi olika favoritmärken beroende på vad vi gillar. Vi kan också tipsa varandra om saker vi tycker är bra, eller ännu vanligare att vi frågar om någon har något plagg eller utrustning som vi tycker ser bra ut.
 
Eller de som vänder ryggen åt när det kommer en flicka till ridskolan med fel märken eller ve och fasa inte ridanpassade kläder... De som inte välkomnar flickan in i gemenskapen för att de ser ner på henne p.g.a. hennes icke-ridanpassade kläder som inte är av rätt märke.
Det är verkligen inget jag känner igen! Jag har själv vuxit upp med totalt ointresserade föräldrar som tyckte att dedikerade ridkläder var snobberi, om jag skulle ha något specifikt plagg i stallet borde det vara en ladugårdsoverall och jag red länge i totalt olämpliga kläder för ridning. Jag tror väldigt få ser ner på barn i den situationen faktiskt. På vår klubb och många andra i vårt distrikt finns ett system där man kan lämna in ridkläder man inte använder. Där får den som behöver hämta vad de behöver. Det gör att även barn i den situationen jag var i faktiskt har en möjlighet att ha bra, lämpliga kläder. Det tycker jag är jättebra! Min klubb är en ridskoleklubb och jag upplever en stark och positiv gemenskap där, bland ridskoleryttare och privatryttare, helt oberoende av kläder.
 
Men samtidigt är det ju också så att de som har märkeskläderna självklart pratar mindre om det, eftersom de har det som anses vara rätt, än vad de gör som inte är har rätt kläder och som blir utsatta för märkeshets från andra. För att dra en parallell: Det är ju inte mobbaren som pratar mest om mobbingen utan den som är utsatt för det.

Nja, tonåringarna som håller på med "märkeshets" vare sig det är på skolan eller ridskolan snackar ju friskt om sina plagg och vad som är "rätt" eller inte. Det är inte ett stallfenomen, det är ett tonårsfenomen.

Ett ganska bra exempel är ju just Maya Delorez som exploderade tack vare teensen och instagram. Medans många vuxna ryttare kanske inte ens känner till märket ännu om de inte är modeintresserade.

MD är inte heller ett särskilt dyrt märke egentligen. Det är bara det som är hett just nu!

Det går ju typ att göra en tidslinje år för år vilka hästprylar/ryttarkläder som var det hetaste för just det året. Det är inte alltid det dyraste märket.

Det är bara modetrender, precis som samhället i övrigt har.

Och mobbning är skit oavsett vars det händer, man behöver inte vara en mobbare bara för att man är modeintresserad.

Själv är jag inte brydd om just trenden för min egen status, men jag är en sucker för färg och material. Det är miljöberikning för mig, jag blir glad i min vardag. Ingen ser mig ju här hemma 😅.
 
Stallet jag står i nu klär man sig precis hur man vill. Westernfolk så de har jeans, hoddie, boots och ingen hjäm typ 😅

Fast westernfolket har sitt eget mode. Hoodisarna och jeansen och de rätta bootsen är dyra, och de har märken de med.

Jag fick blickar på westernridskolan för att jag inte såg "western" ut med mina ridtights och svarta shortchaps med bling 😅.

Och det där med att inte ha hjälm... Snacka om skadlig trend!
 
För att jämföra priser på "märkes" och "ickemärkes"... Silikonskodda ridtights med mobilfickor:

Börjes Domino Juliana: 399kr
Horze: 749kr
MD Alba: 799kr
Hööks CRW Adagio: 799kr
Ariat EOS: 1099kr
Pikeur Juli: 1699kr

Så MD är verkligen inte det dyraste märket här, men i vissa stall det märket som är det hetaste.

Det har inte med pengar att göra egentligen, utan det där tonårstrend-beteendet (som lätt urartar till mobbning).
 
Fast westernfolket har sitt eget mode. Hoodisarna och jeansen och de rätta bootsen är dyra, och de har märken de med.

Jag fick blickar på westernridskolan för att jag inte såg "western" ut med mina ridtights och svarta shortchaps med bling 😅.

Och det där med att inte ha hjälm... Snacka om skadlig trend!

Ja det är de som äger stallet men de rider ibland i mjukisar, ridoverall mm också. Mest jeans dock :)

Ja det är inte bra men de är främst ägarna som rider utan. Haft några inhyrda som rider western som har hjälm.
 
För att jämföra priser på "märkes" och "ickemärkes"... Silikonskodda ridtights med mobilfickor:

Börjes Domino Juliana: 399kr
Horze: 749kr
MD Alba: 799kr
Hööks CRW Adagio: 799kr
Ariat EOS: 1099kr
Pikeur Juli: 1699kr

Så MD är verkligen inte det dyraste märket här, men i vissa stall det märket som är det hetaste.

Det har inte med pengar att göra egentligen, utan det där tonårstrend-beteendet (som lätt urartar till mobbning).
Plus att de ofta har 20-30% rabatt, då kostar ridtightsen 559-639 kr.
 
Jag har en blandning av märken, allt från Hööks till ariat och md. Jag väljer det jag vill ha och som passar plånboken.
 
Nja, tonåringarna som håller på med "märkeshets" vare sig det är på skolan eller ridskolan snackar ju friskt om sina plagg och vad som är "rätt" eller inte. Det är inte ett stallfenomen, det är ett tonårsfenomen.

Ett ganska bra exempel är ju just Maya Delorez som exploderade tack vare teensen och instagram. Medans många vuxna ryttare kanske inte ens känner till märket ännu om de inte är modeintresserade.

MD är inte heller ett särskilt dyrt märke egentligen. Det är bara det som är hett just nu!

Det går ju typ att göra en tidslinje år för år vilka hästprylar/ryttarkläder som var det hetaste för just det året. Det är inte alltid det dyraste märket.

Det är bara modetrender, precis som samhället i övrigt har.

Och mobbning är skit oavsett vars det händer, man behöver inte vara en mobbare bara för att man är modeintresserad.

Själv är jag inte brydd om just trenden för min egen status, men jag är en sucker för färg och material. Det är miljöberikning för mig, jag blir glad i min vardag. Ingen ser mig ju här hemma 😅.
Framförallt så har MD stort spann på deras storlekar. De har ju barnstorlekar vilket jag inte tror ska underskattas.
Jag minns hur omöjligt det var att hitta passande ridbyxor när jag var tunn och tanig tonåring. Allt var hängigt och pösigt! Nu kan barnen och tonåringarna få samma kläder som sina vuxna idoler men i små storlekar.
 
Jag har hört mycket gott om dom ja, på riktigt alltså inte bara trendmässigt 😅. Får hålla span om dom drar till med nån rea snart.

Villhöver något i grönt...

Jag bär ju dem (jag och kidzen då som jag skämtade om tidigare i tråden 😅) och älskar dem verkligen. Hade ingen aning om att det är främst ungdomar som bär MD, men har nu i efterhand reflekterat över att alla ungarna på ridskolan går omkring i ett par, så det stämmer nog med hur det ser ut i vårt stall också med andra delar av landet. Har även två tröjor därifrån som används mkt flitigt. Bra och sköna kläder för en vettig peng, liksom, what's not to like? 😁
 
Jag bär ju dem (jag och kidzen då som jag skämtade om tidigare i tråden 😅) och älskar dem verkligen. Hade ingen aning om att det är främst ungdomar som bär MD, men har nu i efterhand reflekterat över att alla ungarna på ridskolan går omkring i ett par, så det stämmer nog med hur det ser ut i vårt stall också med andra delar av landet. Har även två tröjor därifrån som används mkt flitigt. Bra och sköna kläder för en vettig peng, liksom, what's not to like? 😁
Det är väldigt många vuxna som använder MD också. Skulle säga att de är populära hos väldigt många :)
 
Jag skrev ju dock ”med undantag för tonåringar i viss ålder”. Det brukar förekomma märkesfixering i tonåren i alla sammanhang, det har nog mer med åldern än stallet att göra.
Inte ok såklart, men man får nog kategorisera det under ”elaka saker barn/tonåringar gör”.

Men sen kan ju vuxna förebilder antingen bekräfta märkeshetsen genom haka på den eller visa ungdomarna att man inte behöver ha ett visst märke eller dyra märken.
 
Men sen kan ju vuxna förebilder antingen bekräfta märkeshetsen genom haka på den eller visa ungdomarna att man inte behöver ha ett visst märke eller dyra märken.
Menar du att det inte går att vara en bra förebild som vuxen om man väljer att ha märkeskläder?
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 141
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 577
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 881
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp