Hur kom det sig att ni startade med Western ridning?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Citrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 241
Sv: Hur kom det sig att ni startade med Western ridning?

Om du bor i Trollhättan har du ju ganska nära till LB Western. En Westernridskola mellan Uddevalla o Lysekil. Dom har nog hemsida, Sök på nätet.
Du kan även gå in på Wras hemsida, finns nog nån förteckning över klubbar i din närhet där du kanske kan få mer info :)

Om du bor i Trollhättan har du ju ganska nära till LB Western. En Westernridskola mellan Uddevalla o Lysekil. Dom har nog hemsida, Sök på nätet.
Du kan även gå in på Wras hemsida, finns nog nån förteckning över klubbar i din närhet där du kanske kan få mer info :)

Ok, tack!:)

är också lite intresserad av western, men jag måste fråga, ni som gått från engelsk ridning, saknar ni inte att t.ex hoppa?
kan man hoppa med westernsadel?(med tanke på sadelhornet?)
:)

Håller med om att det är underbart (även om inte jag rider western)
Den känslan får man inom alla discipliner och träningsinrktningar när det är rätt.
T.S
Tycker du ska prova med western eftersom du är nyfiken på det. Provar du inte så kan du ju inte veta om det passar dig eller inte. Det finns inriktningar som passar alla, men alla hittar ju inte rätt med en gång.

Håller med om detta. Den rätta känslan för ridning och hästar fick jag när jag gick på ridskola och fick lära mig grunderna som är gemensamma för alla discipliner.

Man kan. Men du bör kanske inte hoppa högt eller mycket, speciellt inte med en storhoppande häst.
Har själv tävlat hoppning i westernsadel. Visserligen 20 cm clear round, haha!
Vi hoppar över pinnar ute i skogen och hinder på terrängbanan, ibland vanliga hinder. Det går alldeles utmärkt! Men min ponny hoppar inte speciellt högt, det är precis att han tar sig över :p

Varför jag började med western? För att jag är född 100 år försent..ha ha

Skämt å sido så gillar jag ridstilen, utrustningen, tävlingsgrenarna, hanteringen osv

Jag har alltid tyckt om hanteringen inom western och har därför alltid hanterat mina hästar på det sättet. För fem år sen fick jag barn och efter det blev jag rädd för att hoppa :) Innan dess så red jag upp till 1.30 hoppningar och tyckte det var peanuts. För tre år sen sålde jag mitt sto då jag insåg att jag aldrig skulle kunna ge henne det hon behövde. Hon hade verkligen inte passat att skola om till western, hon älskade att hoppa så det bästa var att sälja henne. Jag har alltid sagt att om jag ska hålla på med hästar igen ska jag ha en lugn liten häst med en bekväm sadelfåtölj...
I våras fick jag chansen att komma tillbaka till hästvärlden och nu inom western. Jag har inte ångrat mig en sekund och faktiskt undrar varför jag inte satsat på detta tidigare. Jag har fått låna en quarter och jag kommer aldrig någonsin byta ras igen, dessa coola underbara hästar som är så vänliga och kontaktsökande :love: Samtidigt som det finns massor med power att plocka fram då det behövs. Nä jag är totalt såld på detta och har verkligen hittat hem :love::love::love:

är också lite intresserad av western, men jag måste fråga, ni som gått från engelsk ridning, saknar ni inte att t.ex hoppa?

Jag gick från hoppning/dressyr till western och jag har aldrig saknat att hoppa.
I western finns det så många olika grenar att "spänningen" från att hoppa kan man hitta i en annan gren inom western.

Sen åter till ämnet, min mamma och storasyster har hållit på med western i flera år, jag tyckte länge att det inte verkade något roligt alls så jag fortsatte med engelsk ridning. Sen dom senaste 2 åren började jag rida mer och mer på mammas quarter och förra året bytte jag helt inriktning och sadlade om. Och det är det bästa jag gjort! :laugh:

Nej det funkar inte så bra, om man inte skuttar små skutt. Men bara för att man rider western betyder det inte att man inte hoppar! Jag övar cavaletti med min pålla och tänker, när tiden är mogen för oss, låna en sadel från stallet för att skutta lite mer. Om man vill hoppa regelbundet är det ju bara att köpa en till sadel! :laugh: Jag vet flera w-ryttare som regelbundet tränar hoppning, bl.a. för att gymnastisera och variera så mycket som möjligt.

Ja hur hamnade vi här allihop? :angel: För mig var det efter 19 år av att känna sig rätt dålig på ridning, men älska hästar, otroligt befriande att inse att det fanns andra ridstilar. Sen att det blev just western i stället för t.ex. AR var nog väldigt mycket tack vare alla underbara westernfilmer! :D När jag varje gång det var en westernfilm på tv och jag dräglade lika mycket över hästarna, utstyrseln, allt, så tänkte jag att jag får ju helt enkelt pröva :rofl:. Och när jag satt där på en välriden häst och plötsligt kände att jag kunde ju rida, då var det inte så svårt att fortsätta! Dessutom hade jag halkat in på NH några år innan, vilket också ledde stigarna lite närmre western genom t.ex. John Moore och andra snubbar.

En anledning till att jag tog till mig western var att man slapp allt tjatande om hoppning....

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Grazing
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka