Bukefalos 28 år!

hur kommer det sig...

I

Issa

att en häst som varit halt en lång tid å vilat, menar lååång tid, kan vara jätte lugn när man börjar rida igång den. är det hästens egna kropp som sänder ut nåt lugnande medel eller hur fungerar det?? :confused: talar av egen erfarenhet, vilket den hästen vanligvis inte är lat eller så, den är pigg å framåt, men under tiden den var halt blev den jätte lugn..
 
Många hästar blir lojare när de är ur kondition och tappat muskler och styrka, vilket de ofta har efter en låång vila.

Ju högre kondition en häst är i dessto piggare är den oftast.

Sen är ju olika hästar olika, och det beror mycket på om de vilat i hage eller på box den låånga tiden etc.

Men mycket sitter i bristen på muskler, kondition och ork
 
Jadu.. jag själv tro att det beror på fodret.. en häst som får en jämn kvot protein/energi är lugnare och stabilare i humöret och blir inte överaktiv när den väl får komma ut..

en instruktör på jobbet gav sin häst lite extra kraftfoder för att de skulle vara pigg när hon satte igång den efter en längre tids vila.. men icke.. hästen skrittade lugnt runt och gäspade :smirk:
 
Jag tror även att det beror på att dom delvis blir apatiska när livet är så tråkigt.

Så verkade det i alla fall vara med min häst vid hennes fyra månader långa boxvila.

Från att ha varit ett överenegiskt monster :smirk:,blev hon trött och oengarerad verkade tycka allt var pest.

Hanterade man henne på marken vara hon sur och vrång, från att ha varit otroligt kelen och social.

När hon fick börja skritta tyckte hon bara att det var tråkigt. Hon som alltid varit en riktig skogsmulle och älskat skogsturena.

Men det tog ett tag sedan började hon bli piggare, och nu är hon äntligen tillbaka med sin monsterfasoner.
 
Hej!
Det beror nog på hästen.. Där jag red förut var det nästan lika med självmord oavsett vilken häst man fick "äran" att sätta igång. Hela bunten var helt vilda, men så fick de stå inne 23 timmar om dagen och gå i en "hage"(mer som en utebox med staket) en timme om dagen... Men jag tror det beror på häst. Vet hästar som efter lång tids vila blivit pleggade för att kunna gå at rida på, medans min tjej efter långvarig vila gick att sätta igång barbacka, för hon var så lugn och snäll/ Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 786
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp