hur länga kan kattmamman vara borta från ungarna?

ameo

Trådstartare
Moderator
För att göra en lång historia kort så dök det plötsligt upp en honkatt här, dagen efter att vi hade avlivat våra förra stallkatter (pga ålder o sjukdom), förra hösten. Vi ignorerade henne ganska länge, i hopp om att hon skulle återvända till där hon kom från, men på katters vis har hon bosatt sig här helt enkelt.. Det är ju liksom bara att acceptera, så till sist fick vi ju börja mata henne.
Våra efterforskningar om varifrån hon kommer har varit resultatlösa, så vi får väl betrakta henne som "en katt som bor på vår gård" - för "vår" katt känns det ändå inte som att hon är, även om vi behandlar henne som en sådan. Hon bor dock ute/i stallet...
Det är en social och trevlig katt, så det är ju helt okej att hon har flyttat hit -vi behöver ändå några "råttfångare".

Nåväl, i somras insåg jag plötsligt att hon var högdräktig och en dag i augusti var hon slank igen, dvs hade fött sina ungar. Efter ca 3 veckor lyckades jag följa efter henne och avslöja var hon gömt dem - i en liten (förvisso rätt mysig, men kall) hålighet i en stenmur. De fångades in och har sen dess fått bo inomhus, fast mamma katt är inte helt bekväm med att vara innekatt så hon brukar få vara ute några gånger om dagen.
Det jag nu funderar på är hur långa stunder det är okej att hon är ifrån sina ungar? De är nu ca 6-7 veckor (tror jag) och har börjat peta i sig av kattungefodret jag har ställt fram. Man ser ju att vilda katter lämnar ungarna långa stunder, men HUR långa stunder är okej?


Planen är för övrigt att mamma katt får återgå till stallkattsjobbet när ungarna är nog stora för att klara sig utan henne, medan ungarna får bo kvar inne över vintern för att sen bli utekatter till våren/försommaren. Och samtliga kommer kastreras till våren...
 
Senast ändrad:
Sv: hur länga kan kattmamman vara borta från ungarna?

Kattungar i den åldern behöver äta med ca 3-4 timmars mellanrum så hur länge mamman kan vara borta utan att de far illa beror på om de äter annan mat. Om du tycker att de äter klent med fast föda och mamman försvinner längre stunder kan du köpa hem mjölkersättning och erbjuda dem.

Men som sagt, rent matmässigt är 3-4 timmar inga problem.
 
Sv: hur länga kan kattmamman vara borta från ungarna?

Kattungar i den åldern behöver äta med ca 3-4 timmars mellanrum så hur länge mamman kan vara borta utan att de far illa beror på om de äter annan mat. Om du tycker att de äter klent med fast föda och mamman försvinner längre stunder kan du köpa hem mjölkersättning och erbjuda dem.

Men som sagt, rent matmässigt är 3-4 timmar inga problem.
3-4 timmar är kanon!
Hon håller sig alltid i närheten, men eftersom det inte funkar 100% att ha henne inne försöker jag slänga ut henne nån timme ett par gånger om dagen.
Klarar de 3-4 timmar kan jag ju låta henne vara kvar ute medan jag åker o handlar...
 
Sv: hur länga kan kattmamman vara borta från ungarna?

Eftersom jag är i samma situation (men med kattungar som är uppåt tretton veckor nu): min veterinär tyckte att man inte ska kastrera så länge ungarna diar, för att inte få problem med såret. (Kattungar + mjölk i, typ.) I synnerhet när man har en katt man inte kan ta i. (Det gäller kanske inte TS katt, men definitivt "min" - jag kan peta på henne när jag mutar med mat, men absolut inte ta henne i knät och kolla sår.)

Fast vänta till i vår kanske är overkill.
 
Sv: hur länga kan kattmamman vara borta från ungarna?

Själv svär jag varje gång mamma katt hoppar in till ungarna och de kastar sig över hennes spenar. Jag vill ju att hon ska kunna kastreras och släppas tillbaks så snart som möjligt, ju.

Websidor jag hittar säger att kattungar slutar dia nån gång vid 8-12 veckor. Mina är 13 nu, ungefär. Hur lång tid till ska man tro att det tar?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 902
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 788
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp