Hur länge är det normalt att ett sår som fått stygn blöder?

Bapelsin

Trådstartare
Mitt barn ramlade med cykeln imorse och landade på hakan = ett antal stygn plus stripes. Han syddes vid 10-tiden imorse och såret blöder fortfarande. Vi fick instruktioner om att byta plåster om tre dagar, men jag har redan behövt byta en gång och det plåstret jag satte på vid 18-tiden är nu blodigt. Det är inte så att det droppar eller så, men tillräckligt för att plåstret ska vara synligt rosa/rött. Inte så kul att gå runt bland folk med ett plåster där blodet syns igenom. Plåstren är f.ö. sådana vi fick med oss från VC.
Hur länge är det normalt att ett sår blöder efter att man sytt det?
 
Det brukar sluta blöda ganska omgående, de flesta sår brukar ha slutat redan innan jag syr dem. Säkert nåt litet kärl i hudkanten som sivar. Jag hade provat att sätta tryck på i första hand (enklare och snabbare än att åka in akut igen). Lägg tummen över såret och håll kvar i minst 20 minuter (behöver inte vara jättehårt tryck). Släpp inte och se hur det går under den tiden!
 
Det brukar sluta blöda ganska omgående, de flesta sår brukar ha slutat redan innan jag syr dem. Säkert nåt litet kärl i hudkanten som sivar. Jag hade provat att sätta tryck på i första hand (enklare och snabbare än att åka in akut igen). Lägg tummen över såret och håll kvar i minst 20 minuter (behöver inte vara jättehårt tryck). Släpp inte och se hur det går under den tiden!

Men ska jag trycka på stygnen då? Gör inte det ont? Och ska jag göra det utanpå plåstret?

Såret är inte så stort men djupt och ojämnt. Läkaren var tvungen att klippa bort hud för att jämna till kanterna innan hen sydde.

Jag har aldrig stött på ett sår som blöder såhär länge ens utan stygn.
 
Men ska jag trycka på stygnen då? Gör inte det ont? Och ska jag göra det utanpå plåstret?

Såret är inte så stort men djupt och ojämnt. Läkaren var tvungen att klippa bort hud för att jämna till kanterna innan hen sydde.

Jag har aldrig stött på ett sår som blöder såhär länge ens utan stygn.

Tryck utanpå plåstret. Man kan lägga en bomullstuss emellan för att jämna ut trycket.
 
Jag sitter och håller såret nu, har fem minuter kvar. Ska jag byta plåstret sen eller låta det gamla sitta kvar?

Precis när jag skrivit förra inlägget kom han själv och ville att vi skulle försöka en gång till :)
 
Jag sitter och håller såret nu, har fem minuter kvar. Ska jag byta plåstret sen eller låta det gamla sitta kvar?

Precis när jag skrivit förra inlägget kom han själv och ville att vi skulle försöka en gång till :)

Låt det vara, byt det i morgon. Håller tummarna att det funkar!
 
Låt det vara, byt det i morgon. Håller tummarna att det funkar!

Tusen tack för hjälpen! :heart

Nu har han gått och lagt sig, så hoppas vi att det har slutat blöda imorgon. Om det mot förmodan skulle vara så att såret inte är torrt imorgon, vad gör jag då?
 
Jag snittade mig i fingret för ett par år sen enda in till benet, det sprutade blod, satte på tryckförband och åkte in och sydde, slutade i princip blöda direkt. På sin höjd att den blev lite rött på stripesen, men inte ens att det blödde igenom dom. Dock så var mitt snitt väldigt rakt men jämna kanten, skar som sagt rakt ner med vass kniv. Kanske blöder det mycket pga att det fick klippas bort lite hud, borde bli svårare att få stopp på det då? Har han tillräckligt stort och rätt plåster? Tänker så det inte fastnar och river upp såret varje gång ni måste byta plåster? Jag tror att om det får torka ihop nu under natten med samma plåster så är det nog torrt tills i morgon. 😊

(Vill också bara påminna att anmäla till försäkringsbolaget. Ibland missar man det när man är lite orolig. Han kommer få ersättning för skadan + stygnen redan nu, sen får han för ärr om 12 eller 24 månader, beroende på bolag. Har ni fler försäkringar så anmäl in till alla.)
 
Jag snittade mig i fingret för ett par år sen enda in till benet, det sprutade blod, satte på tryckförband och åkte in och sydde, slutade i princip blöda direkt. På sin höjd att den blev lite rött på stripesen, men inte ens att det blödde igenom dom. Dock så var mitt snitt väldigt rakt men jämna kanten, skar som sagt rakt ner med vass kniv. Kanske blöder det mycket pga att det fick klippas bort lite hud, borde bli svårare att få stopp på det då? Har han tillräckligt stort och rätt plåster? Tänker så det inte fastnar och river upp såret varje gång ni måste byta plåster? Jag tror att om det får torka ihop nu under natten med samma plåster så är det nog torrt tills i morgon. 😊

(Vill också bara påminna att anmäla till försäkringsbolaget. Ibland missar man det när man är lite orolig. Han kommer få ersättning för skadan + stygnen redan nu, sen får han för ärr om 12 eller 24 månader, beroende på bolag. Har ni fler försäkringar så anmäl in till alla.)

Han har rätt plåster. Vi fick med ett gäng från VC, samma som läkaren satte på. Jag är van att både stripea och plåstra om eftersom jag ofta gör det i jobbet, så jag känner mig trygg med att allt är rätt med det. Det är bara att det inte slutar blöda. Har aldrig varit med om det förut :confused:

Mina barn har haft ett antal ärenden hos försäkringsbolaget. Två riktiga klantarsel. De är aldrig någonsin sjuka, men de slår sig desto oftare 🤷‍♀️😂
 
Han har rätt plåster. Vi fick med ett gäng från VC, samma som läkaren satte på. Jag är van att både stripea och plåstra om eftersom jag ofta gör det i jobbet, så jag känner mig trygg med att allt är rätt med det. Det är bara att det inte slutar blöda. Har aldrig varit med om det förut :confused:

Mina barn har haft ett antal ärenden hos försäkringsbolaget. Två riktiga klantarsel. De är aldrig någonsin sjuka, men de slår sig desto oftare 🤷‍♀️😂

Det är lika för mig! 🙈🙋🏻‍♀️😅 Fast det är först på senare år jag fattat att det är klokt att anmäla skador till fb på mig själv också och inte bara djuren. Det snittade fingret jag skrev om tidigare inbringade strax över 50.000kr allt som allt. 🙌🏻 LÄTT värt det! 🤣😂😂😂😂
 
Det är lika för mig! 🙈🙋🏻‍♀️😅 Fast det är först på senare år jag fattat att det är klokt att anmäla skador till fb på mig själv också och inte bara djuren. Det snittade fingret jag skrev om tidigare inbringade strax över 50.000kr allt som allt. 🙌🏻 LÄTT värt det! 🤣😂😂😂😂

Ja, min erfarenhet är att (iaf vårat) försäkringsbolag är väldigt lätta att ha att göra med :up:
 
Inatt har han på något sätt lyckats öppna plåstret. Så nu måste jag byta igen. Det är helt hopplöst att få plåstren att sitta kvar! Hakan rör ju på sig hela tiden så tillslut öppnar de sig. Och då har vi ändå stora vattentäta plåster som är väldigt följsamma.
 
Det är lika för mig! 🙈🙋🏻‍♀️😅 Fast det är först på senare år jag fattat att det är klokt att anmäla skador till fb på mig själv också och inte bara djuren. Det snittade fingret jag skrev om tidigare inbringade strax över 50.000kr allt som allt. 🙌🏻 LÄTT värt det! 🤣😂😂😂😂

Jag ser hur min Ferrari gått mig förbi.

/försäkrad upp över öronen, och aldrig tänkt tanken att man borde anmält de skador man klantat sig till på olika sätt. Trodde att man bara fick för bestående men i form av ”handikapp”
 
Jag ser hur min Ferrari gått mig förbi.

/försäkrad upp över öronen, och aldrig tänkt tanken att man borde anmält de skador man klantat sig till på olika sätt. Trodde att man bara fick för bestående men i form av ”handikapp”

Var lika för mig också... Har haft hur många skador som helst, men mååånga ärr, men när mitt ex sa till mig att anmäla till fb efter jag blivit sparkad av hästen så ligamenten i knät gick åt skogen så har jag börjat ringa in så fort det blir något större. Nu är det ju nästan som om man går och hoppas att man ska skära sig i fingret eller något liknande igen! 🙈🤣
 
Det här är bara hopplöst. Satte på plåster vid 10.30 imorse och det har redan släppt i kanterna och behöver bytas igen. Det är dessutom blodigt för nej, det har inte slutat vätska. Nu har jag dock inga plåster kvar. Fattar inte hur de hade tänkt att ett enda plåster skulle kunna sitta i tre dagar, hakan rör ju sig varje gång han tuggar eller pratar = klistret släpper.

Jag förstår att det inte är farligt att såret vätskar igenom, det är bara så otrevligt att gå runt med. Gå runt med ett blodigt plåster på hakan liksom, han är inte jättenöjd med det och vill helst inte gå ut.

Skulle vilja bifoga en bild men vet inte hur man gör för att den inte ska synas om man inte klickar på en typ spoiler-länk? Vill inte lägga den så den syns om det är någon med blodfobi eller liknande som är inne och läser.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Bluefish
·
Småbarn I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och...
Svar
10
· Visningar
5 173
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp