Hur länge är det normalt att ett sår som fått stygn blöder?

Kan han ha blod som har svårt att levra sig?
Broccoli eller brysselkål att äta.
De innehåller K-vitamin och kan hjälpa.
Jag använder det mot näsblod på mig och mina ättlingar.
Fungerar lysande.
 
Kan han ha blod som har svårt att levra sig?
Broccoli eller brysselkål att äta.
De innehåller K-vitamin och kan hjälpa.
Jag använder det mot näsblod på mig och mina ättlingar.
Fungerar lysande.

Vad kan det finnas för anledningar till att blodet inte levrar sig? Är det något en bör kolla upp?

Jag lär inte få i honom varken broccoli eller brysselkål tyvärr.
 
Jag hade ett fult djupt skärsår på ovansidan av ett finger, alldeles under nagelbandet som betedde sig sådär. Det bara blödde och blödde. Genom plåster efter plåster. Det höll på i tre dagar sen slutade det. Läkte utan ärr.

Jag la ett tunt bandage över stripesen och plåstret i början men blödde igenom det med. Då satte jag en kompress och sen ett helt vattentätt plåster och sen ovanpå det sån där typ "klisterväv". Glömt vad det heter. Då syntes inte blodet igenom och det satt kvar fast man rörde sig.

Jag vet inte om det ändå hade slutat blöda efter tre dagar eller om det var för jag kunde sluta byta hela tiden och störa det. Men prova förstärk istället för att byta kanske. Och ring 1177 och fråga om du är orolig.
 
Vad kan det finnas för anledningar till att blodet inte levrar sig? Är det något en bör kolla upp?
Massor med orsaker.
Om han brukar blöda ofta och lätt får blåmärken så är det nog bra att kolla upp.
För egen del så har jag problem med K-vitamin som inte alltid hinner ordnas i magen då den är litet väl snabb.
Då så blöder jag näsblod, får massor av blåmärken och minsta sår blöder hur mycket som helst.
K-vitamin finns som piller också, men då så bör man nog utreda först.
Det finns en massa värre saker som kan visa sig med blödningsbenägenhet.
 
Jag sätter ofta kirurgtejp på mina blödande sår.
Och så plåster på det.
Det blöder visserligen igenom kirurgtejpen, men byte av plåster stör inte såret på samma sätt.
Tejpen får sedan sitta tills den ramlar av av sig själv.
 
Min man hade en sjukdom som ökade risken för proppar, vilket gjorde att han fick ta waran för den och fick matlista på vad som gick bra att äta och vad han skulle undvika. Jag har nu inte sett lista på 15 år men minns att jordgubbar inte var jättebra eftersom det innehållet vitamin k. Så om du inte får i din son grönsaker så är det kanske lättare med jordgubbar.
 
Det finns ett nät att lägga på strips/stygn så man kan byta plåster utan störa såret. Kan det hjälpa?
 
Jag kraschade i ett staket med skidor när jag va runt 10år, blev 10 stygn i hakan.. Jag kommer inte ihåg hur mycket eller när det slutade blöda, men jag var fan omplåstrad/tejpad upp till öronen för att det skulle sitta kvar.. 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag la ett tunt bandage över stripesen och plåstret i början men blödde igenom det med. Då satte jag en kompress och sen ett helt vattentätt plåster och sen ovanpå det sån där typ "klisterväv". Glömt vad det heter. Då syntes inte blodet igenom och det satt kvar fast man rörde sig.
Kan det möjligen vara Fixomull du tänker på? 10 cm bred, klipps av till lämplig längd. Småbarnsförälderns livräddare... Går att göra jätteplåster av, tillsammans med kompresser! Eller fingertoppsplåster. Och eftersom de är elastisk så sitter den kvar även över rörliga kroppsdelar!
 
Kan det möjligen vara Fixomull du tänker på? 10 cm bred, klipps av till lämplig längd. Småbarnsförälderns livräddare... Går att göra jätteplåster av, tillsammans med kompresser! Eller fingertoppsplåster. Och eftersom de är elastisk så sitter den kvar även över rörliga kroppsdelar!

Ja precis! Tack. Fixomull var det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Bluefish
·
Småbarn I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och...
Svar
10
· Visningar
5 173
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp