Hur länge är råmjölk råmjölk?

bukelist

Trådstartare
Hur länge efter att stoet har fölat kan man mjölka ur råmjölk? När är det råmjölk och när är det "vanlig" mjölk?
Bra att veta om man ska göra det någongång.
Behövs det inte själv så kanske någon annan behöver.
 
Sv: Hur länge är råmjölk råmjölk?

Värdet på råmjölken sjunker väldigt snabbt i takt med att fölet dricker. Redan efter ett par timmar brukar värdet vara markant sämre.

Under de år jag har mätt antikroppshalten har det varit så i alla fall utom ett, där stoet (som brukar stå med vaxproppar vid fölning, och också brukar ha mycket fina värden på mjölken) plötsligt fölade fast att juvren var halvfulla. Fölungen var nästan död då den kom ut och det normalt sett supermammiga stoet struntade i honom. Vid den fölningen, som var underlig på väldigt många sätt, ökade mjölkens värde sakta efter fölningen, och var som bäst ca 5 timmar efter fölning.

(Fölet är nu tre år och en av landets bästa treåringar, så det kan gå bra fast att man är halvdöd då man kommer ut.)
 
Sv: Hur länge är råmjölk råmjölk?

På en ko brukar man räkna tre dagar, men vet inte om det är samma på en häst, brukar synas på mjölkens färg.
 
Sv: Hur länge är råmjölk råmjölk?

Fast det är ju samma på kor att antikroppshalten sjunker vid varje urmjölkning.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
917
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp