Hur länge och ur ofta löper en katta ?

cirkus

Trådstartare
Lite korkade frågor, men mina katter har ju alltid varit kastrerade.

För första gången har jag en fertil hona och hon har just börjat sitt första löp, hon är 7 månader gammal. Vilken personlighetsförändring, från att ha varit en busig kattunge är hon just nu ...löpsk. Det verkar om om hon inte alls förstår vad som händer i hennes kropp. Total förvirring.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Det beror helt på. Min hona (som f ö kastrerades igår) har haft riktigt stora löp och ihållande. Vad 5:te dag ungefär kom hon i löp och de varade i kanske 3-4 dagar. Dock fick hon ju p-piller så hon slapp det värsta..
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Gaaaahh - det står vi aldrig ut med, varken hon eller jag.
Svårt att hinna kastrera när hon inte löper - jag har förstått det som att man inte kastrerar under löp.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Kontakta din veterinär och se om du kan få p-piller utskrivet som du kan ge innan kastraktion om hon är en såpass höglöpare.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Det är ju första löpet så vi får se hur långt det är och när nästa kommer.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Hur länge har hon löpt? Min gick in i sitt första löp för ett tag sedan och det höll i sig i ungefär 5 dagar - 5 HEMSKA dagar, med sömnlösa nätter och kisstorkande 24/7. Nu är hon äntligen kastrerad...
Du har rätt i att man inte kastrerar under löp då blödningsrisken är för stor, men som någon annan sa - kontakta din veterinär.
Skulle dock råda att låta kastrera henne så fort hon går ur löpet och inte gå och vänta på nästa period, snällast för katten så. :)
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Hon löpte bara i två dagar ungefär, så det var fullt överkomligt. Men jag skall boka kastrering så fort som möjligt. Var ett tag inne på att hon skulle få ha en kull, men efter konsultation med uppfödaren så blir det kastrering.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

det kan varierar lite men senaste honan jag kastrerade löpte 8 dagar och pausa i 5 dagar
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Du har rätt i att man inte kastrerar under löp då blödningsrisken är för stor, men som någon annan sa - kontakta din veterinär.

Det finns veterinärer som kastrerar under löp.

TS: Ring din veterinär och fråga hur h*n gör, om h*n kastrerar löpande katter eller inte.

Ofta brukar katter löpa ca en vecka med 3-4 veckors mellanrum (iaf under våren). Men det finns variationer både uppåt och neråt. Vissa katter löper bara 1-2 ggr/år... andra slutar aldrig, typ.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Nu är kissen kastrerad. Det är gjort med titthålskirurgi så hon har bara ett pyttelitet ärr, max 1 cm och ett eller möjligen två stygn. Hon är väldigt trött och sover mest. Hoppas att hon snart är sitt vanliga goa glada jag igen.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Hon är säkert sitt vanliga jag så fort hon sovit av sig lite.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Hon är lite piggare idag igår låg hon mest och sov och gjorde sig så liten hon bara kunde. Idag har hon iaf spatserat runt lite, fast jag tror att hon varken har ätit eller kissat ännu. Men det kommer väl.
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Var hittade du det stället som gjorde titthålskastrering? Jag har letat efter ställe med titthålkastrering..
 
Sv: Hur länge och ur ofta löper en katta ?

Min tiomånaders flicka har löpt två ggr med tre mån emellan. Hon är dessutom bara kelig när hon löper, inte ett dugg jobbig mao.

Men en del löpska katter kan vara vidriga...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 183
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
759
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp