hur länge orkar man kämpa?

Sv: hur länge orkar man kämpa?

Det är ju dock lite skillnad om det finns pålagringar vilket är en kronisk förändring. Din hade alltså problem med hovarna som orsakade allt detta??
Vill inte skrämma dig men min häst vilade i hage i 1 år, glad och frisk, fin i päls och muskler, gick rent i alla gångarter. MEN när hon sedan fick smärtstillande blev hon som förbytt - vild och vacker som en vildhäst, gick knappt att hantera henne. Och böjprovet visade att leden var sämre än innan vilan.. (artros dvs pålagring) Hästar är EXPERTER på att DÖLJA smärta! I en vild flock skulle de lämnas att dö om de inte kunde hålla tempot uppe.
 
Sv: hur länge orkar man kämpa?

Det är ju dock lite skillnad om det finns pålagringar vilket är en kronisk förändring. Din hade alltså problem med hovarna som orsakade allt detta??
Vill inte skrämma dig men min häst vilade i hage i 1 år, glad och frisk, fin i päls och muskler, gick rent i alla gångarter. MEN när hon sedan fick smärtstillande blev hon som förbytt - vild och vacker som en vildhäst, gick knappt att hantera henne. Och böjprovet visade att leden var sämre än innan vilan.. (artros dvs pålagring) Hästar är EXPERTER på att DÖLJA smärta! I en vild flock skulle de lämnas att dö om de inte kunde hålla tempot uppe.

Vet faktiskt inte exakt VAD felet var, för inget alls hittade på röntgen, någon gång..Varken i hovar, ben, rygg eller annat.. Vi har under dessa 10 år kollat allt som går att kolla, men funnit noll...

Anlitat ett flertal veterinärer på olika kliniker och alla har de sagt samma sak, det är inget fel på din ponny!!

MEN, ändå så gick han vissa dagar så dåligt att det var en pina att se.

Det kunde komma helt plötsligt, från att vara hur fräsch som helst, till att bli blockhalt, har sett det hända i hagen mer än en gång..för att sedan efter ett tag bli helt vanlig igen..

Kanske sitter något löst, något som i vissa lägen halkar fel och halkar rätt igen, eller så har han nervsmärtor...(som jag själv har)

Men helt klart är att inget synbart är fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 496
Senast: Fiorano
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp