Hur länge skall man kämpa?

Spirit

Trådstartare
Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon skillnad. Och sist 1 gång med ett annat preparat som faktiskt gjorde nytta, släckte nästan hältan på vänster fram men höger fram var fortfarande 1½ grad.
Han har tidigare haft 4 grader på båda fram.
Är röntgad i alla fyra benen samt tornutskotten är även röntgade. Det enda dom hittade var att han hade pålagringar på båda frambenen i kotorna.

Förra besöket för 4 veckor sedan, var han nästan helt släckt i hältorna & skulle börja skrittas igång igen. Först ledde jag han i tre dagar ca 20 minuter, för att sedan sitta upp & skritta han ett par minuter för att sedan öka succesivt till en timme om dagen 5-6 dagar i veckan på tygeln helt enligt veterinärens inrådan.

För 1½ vecka sedan på lördagen fick han en spark på höger skenben av en unghingst i samma hage, han fick ett sår & sparkstället svullnade upp rejält & han ömmade kraftigt. Han fick då vila några dagar & jag han skritta han 1 gång innan återbesöket i fredags.
Han är fortfarande lite svullen & öm i benet & kommer förmodligen få ett överben :( Inget att göra åt.

På återbesöket longerades han i båda varven i både skritt & trav inne i hallen. Han var tydligt halt på höger men markerade även lite på vänster, kan vara sympati haltning att det smittas av på det "friska" benet.
Gick ut på löparbanan & gjorde falangböjning på vänster fram. Var något sämre på det benet än vad han var sist, tog 3/4 delar av banan innan han travade något så när rent.
Höger ben var stark 3 nästan 4 graders hälta igen.
Enligt vet. så borde inte sparken påverka resultatet i falangböjningen som även gjordes med en "mild" retning.

Han behandlades inte denna gången eftersom vet. tyckte att han är redan behandlad 3 gånger utan nämvärt bra resultat utan tyckte antingen vila han under mycket lång tid ca 6 månader eller mer, eller sätta igång han så fort höger ben är bättre till den nivån han var innan skadan för att återkomma om två månader.

Var han inte bättre så ev. om försäkringsbolaget godkände så skulle dom ev. gå in i lederna & titta för att se vad som egentligen stod på eller så blir han utdömd.

Jag är väldigt kluven, självklart vill jag ge min häst en ärlig chans att få bli frisk, men samtidigt hur länge ska jag dra det utan att han ska gå & lida?
Gnistan i ögonen är inte lika sprudlande som tidigare, han levde upp när jag började rida han, för han gillar verkligen att arbeta & älskar när han står i centrum.

Jag är lite emot att sätta igång en häst som under 3 månader bara har stått rakt upp & ned varvat med boxvila samt tappat verenda muskel i ryggen & även börjat tappa bakdelen så smått till den nivån han var innan skadan. Det har tagit mig 1 ½ år att rida han upp till nivån där han är stark nog att göra öppnor & slutor samt skänkelvikningarna gick hyffsat, han behövde mer bakbensmuskler.
Nu skall jag göra allt jobbet igen men på 2 månader?
Jag är rädd för att jag förstör/skadar han ännu mer....

Jag är väldigt A/R intresserad & har funderingarna att helt enkelt skita i att rida han dessa två månaderna utan bara gå ut & promenera han samt jobba han vid hand från marken, bygga upp hans muskler utan min vikt på ryggen. Ev. sitta upp en liten stund då & då & skritta han.

Eller skall jag följa vet. råd & ge järnet?

Jag känner mig väldigt vilsen & kluven jag älskar min häst...

Ville bara skriva av mig lite, är bara så olyckligt deppig.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Oj, detta är svårt. Jag har varit i samma situation som du och min veterinär dömde ut min häst efter många behandlingar och ett års konvalescens. Min häst hade inte ens pålagringar. Eftersom din hästs hälta inte ger med sig trots upprepade behandlingar så tyder det ju på att han har ont. Frågan är ju då om du som hästägare tycker att det är ok (tycker vet. att det är ok?). Om du verkligen vill behålla hästen och ni bedömer att han kan gå som sällskapshäst en längre tid så kan du ju prova. Ge honom ett år av vila och se om han blir ohalt. Visst kan det kännas visset med tanke på all träning man lagt ned, men sådant går att ta igen. Alternativet är väl att gå in i leden och titta, få ett hum om hur ser ut och eventuellt få hästen utdömd. Du måste ju ta ställning till vad du vill använda hästen till. Även efter en lång viloperiod och i slutändan en ohalt häst, blir det ju förmodligen så att han bara kommer att kunna jobbas till en viss gräns. Kanske blir det bara promenadhäst av honom i framtiden. Så vill du ha en promenadhäst eller en tävlingshäst? Är han hästen med stort H eller är användbarheten A och O? Jag visste att jag ville ha en tävlingshäst så för mig kändes inte beslutet så svårt att ta. Även om han hade kunnat gå som promenadhäst och jag då kanske sålt honom, så vet man aldrig säkert att han verkligen får ta det lugnt. En försäljning senare så kanske inte den informationen gått fram och karusellen med hältor är igång igen. Det ÄR jobbigt med en konvalescenthäst eftersom man ibland inte ser någon ände på eländet. Man får faktiskt också ge upp! När min häst blev utdömd så blev jag såklart fruktansvärt ledsen, men samtidigt hade jag gått så länge och anat att denna dag skulle komma, att det också var en befrielse. Hästens och mitt lidande fick ett slut. Jag ångrar det inte i efterhand eftersom jag har kunnat blicka framåt sedan och satsa all min tid på en ny häst som är frisk och skänker mig glädje istället för daglig ångest.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Ledinflammationer har alltid en orsak.
OM nu veterinärerna går bet på att ens göra honom bättre, hade JAG valt att gå vidare till en alternativbehandlare av något slag, som gör helt andra undesökningar än veterinären.

Kan bara berätta att OM jag inte hade haft ett nära samarbete med "min" alternativare sen flera år tillbaka, utan enbart litat till veterinären, så hade min ena häst förmodligen varit utdömd nu. han har nämligen haft en muskelsträckning som lett till ledinflammationer på övriga tre ben. Dessa inflammationer har diagnosticerats och behandlats av veterinär (på klinik), som dock inte alls letat efter orsaken... Och hade inte min alternativare behandlat bort grundproblemet så hade ledinflammationerna inte försvunnit...
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Jag har haft en massageterapeft ute & tittat på han, dock vågade hon inte djupbehandla eftersom vi då inte visste varfør han till en børjan var svullen & øm i ryggen. Ær det sjukdom te.x virus så får man inte massera.

Jag har funderat på att gå till en ET, men har samtidigt undrat vad en sådan kan gøra. Min vet ær Ortoped & borde egentligen har kunskap. Dock nær du sæger det så har jag inget minne av att dom ha kollat VARFØR han ær "dålig"? Kan ha missat det i raden av alla utredningar samt undersøkningar som har hållt på i tre månader...

Vilken sorts alternativform anvænde du?
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Han ær från børjan køpt som distanshæst, dock blev det ingen vidare karriær pga min rumpa ær før ømtålig :o samt han ær svår att rida ut på sjælv .
Vi trænar klassisk dressyr dær vi båda har klættrat førvånadsvært snabbt på trappstegen helt från scrach. Han var endast sutten på før 1½ år sedan.
Æven han inte ær Hæsten med ett stort H, eller en framgångsrik tævlingshæst. Och troligen aldrig kommer att kunna gå dom dressyr/hopptævlingarna jag gærna hade viljat starta i så kænner jag trots allt ett ansvar mot han.
Barafør han inte svarar mina førvæntningar så vill jag ogærna avliva. Visst det beror på om han går & har ont = då ær det mest omtænksamma att låta han gå till trapalanda & bli fri.

Han har en underbar personlighet & ær alltid sammarbetsvillig, blir frustrerad nær han inte førstår, har han væl fattat så sitter det dær & han behøver bara påminnas då & då.

Jag hade gærna behållt han som sællskapshæst om det inte hade blivit før dyrt før min skrala ekonomi. Har æven haft en annan fundering om han nu blir så pass bættre att han kan ha ett "pensionærsliv" utan krav, det ær att "skænka" han till min 12 åriga brorsdotter att rida på. Kravet ær att han står kvar hos mig & kan hon inte ha han kvar så får han åka till Trapalanda.
Hon kan egentligen inte få en bættre læromæstare, trots han ær så ung & endast riden i 1½ år så ær han stenhård med ryttarens sits & man måste vara vældigt ødmjuk før att han skall stælla upp.

Jag sæljer han aldrig, han har sin ras emot sig, varmblodstravare & dom væderas tyværr inte så høgt. Finns fler.. typ. riskerar inte att han rids fullstændigt isønder pga någon inte ær så nogrann. Ett sådant liv ønskar jag han inte.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Vad tråkigt för dig. (eller er såklart) Förstår dilemmat helt och fullt, hade ett hblsto som behandlades för hälta, men jag valde att ta bort henne utan att hon blev utdömd pga att hästen led.
Alltid avårt att veta om man gör rätt men jag är säker på att du kommer att komma fram till vad som är bäst för din häst. Lycka till...
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Tror/anser vet att det är pålagringarna som är anledningen till ledinflammationerna, eller anser de att det är ett bifynd? Släcker all hälta när kotleden bedövas?

Om de tror/anser det är pålagringarna som är orsaken till ledinflammationerna skulle jag nog 'ge upp' i den meningen att jag skulle anse honom som diagnosticerad och 'klar' så, och eftersom han då inte verkar svara på behandling så är det ju knepigare.

Anser de INTE att det är pålagringarna som är roten till det onda skulle jag som någon redan nämnt försöka hitta orsaken till det, t ex med hjälp av 'alternativare'.

Om det är pålagringarna men du väljer att ha kvar - oavsett form - så skulle jag även då låta alternativare titta på/behandla honomd å de gärna drar på sig en massa muskulärt skit när de är halta under en längre period/felbelastar, och då kan man hjälpa dem med det i alla fall.

Men min första fråga är vad de anser är GRUNDORSAKEN till ledinflammationerna?

/Alexandra - med nio månaders ledinflammationsproblem på unghästen. Men utan klar ANLEDNING till varför. Finns en uppsjö fullt tänkbara alternativ, men ingen VET om det är något av dem elelr något annat =/
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Han är behandlad för kotledsinflammation i båda fram. Bedövar man kotorna så släcks hältorna & han får swung i steget.
Pålagringarna är röntgenfynd men vet. trodde inte dom hade någon inverkan med tanke på att hon har sett många hästar som haft värre pålagringar än han utan att ha några problem.

Just nu så avaktar vi eftersom han även fått en spark på höger skenben & det kan ha en inverkan på höger fram, dock tyckte vet. att vid falangböjning så skulle det inte märkas av.
Han var sämre på vänster fram, men jag vet inte om han kompenserar & då "haltar" eftersom han vid smärta i höger avlastar benet så vänster får ta mer stryk som i sin tur blir "dåligt"?

Hennes råd var att låta han vila under mycket lång tid eller sätta igång han så fort han slutar halta på höger. Och då skulle han upp till samma nivån som innan skadan.
Hur rider man upp en häst utan muskler till öppnor/slutor nivån på 2 månader utan att förvärra ev. skador.
Vet. menade då på, håller han då så är det bra, annars går dom in i leden & tittar. Alt utdömning.

Jag låter gärna en Alt. titta på honom, men vilken sort skall man välja?
Kiropraktiker?
ET?
Homeopat?

Och Ingen vet varför han är halt..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Men varför ska han tillbaka till samma nivå på just 2 månader??? LÅter ju helt horribelt?
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Jag sitter i samma sits nästan. Min valack har diagnosen kotledsinflammation och knäledsinflammation på vä fram. Vid böjprov är han 4 gradigt halt och 2 grader utan.

Han blev behandlad i våras för knäledsinflammation på båda fram och blev sedemera friskförklarad. För ca 1 månad sedan började han halta på vä fram och då hittade man alltså kotledsinflammationen. Idag var jag på återbesök och han var lika ofräsch som förra gången. Ingen skillnad efter behandling.

Nu har han fått 3 veckor på sig att bli bättre annars är det ingen idé att fortsätta enligt vet. Han visar också tydligt att han inte ställer upp på att vara på klinik.

För att kunna behandla honom så fick han domocedan + brems + att vi nöp på varsin sida av halsen. Det blir värre för varje gång jag är på klinik med honom.

I detta fall är det inget alternativ att hålla på att behandla gång efter annan eftersom hästen lider och blir fruktansvärt stressad av behandlingen. :cry:
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

kotledsinflammation båda fram tyder oftast på allt för dålig ridning , ridning på bogarna så mitt råd är ju att du byter träningsmetod, kollar dig själv så du inte sitter fel/snett.

Nästan alla veterinärer är ju helt medvetna om att detta ofta är en stor orsak till ledinflammationer men inte många vågar säga något tyvärr för både häst och ryttare. En del vet. samarbetar med beridare som kan hjälpa till om skadorna är ridrelaterade.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

har det tagits borrelia/erlichiaprover? Kan var en anledning till "oförklariga" hältor...annars håller jag med amoe o fio...
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Vår connemara fick en knäledsinflammation i våras. Hon sprutades två gånger och var sedan så gott som bra när hon blev sparkad på samma ben.

Det blev ett överben och hon haltade. Hon fick vila ett par veckor till, sedan var hon halt på båda fram och ännu lite senare på alla fyra! :crazy:

Veterinären fattade inte vad det var, trodde absolut inte att det var sparken utan något annat. Så vi tog blodprov och testade echilias och annat - ua.

Sedan visade det sig att det trots allt var sparken! Överbenet gjorde tydligen så ont att hon avlastat det benet så att hon blivit halt på de andra tre också.

Nu - efter några månader - är hon igångsatt och fungerar bra. Massör har behandlat henne flera gånger för att lösa upp alla spänningar efter smärtan.

Så en spark kan påverka väldigt mycket - men det kan läka även om det kan ta lite tid. Ville bara säga det.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Det här är jättesvårt. Men om man ska dra paraleller med människor så är ett par månaders konvalecens inte så mycket faktiskt.

Har en vän som var "svag" i kroppen bla pga anorexia et par år tidigare. Hon fick intresse för dans och dansade så mycket att hon fick benhinneinflammationer i bägge benen. Det tog över ett år innan dessa blev helt utläkta.

Jag tycker mest att de veterinärer som Spirit har pratat med verkar vimsa runt. Dom kommer med väldigt olika förslag när det gäller hur hon ska förfara med hästen. Vad har dom i mössan i Helsingborg egentligen :).

Problemet är att alternativbehandlare är dyra (i vissa fall VÄLDIGT dyra) och att det inte ersätts av försäkringen.

Nu har jag iofs irl pratat med Spirit om saken en hel del och det är mycket aspekter som spelar in. Ett av problemen är ju att när det gäller djur så har man svårt att veta exakt hur ont dom har egentligen. Ingen vill ju utsätta sin häst för lidande.

MEN hästen är inte särskilt halt när han går i hagen och både travar och galopperar av sig själv när han vill. Vilket tyder på att han i varje fall inte har så ont så att han inte vill röra sig.

Därför borde han inte få mer ont av att arbetas vid hand i skritt eller kortare stunder skrittas i lättare terräng.

Hade det varit min häst hade jag inlett att arbeta vid hand samt skrittarbete under ryttare. Låtit ge det tid även om det kanske tar ett halvår ett år att komma till rätta med. Stärka upp hästens kropp i den mån det går. Det finns många hästar som varit betydligt sämre än Spirits häst som med tiden blivit helt friska. Kombenera detta med en VÄLRENOMMERAD alternativbehandlare i den mån ekonomin tillåter. ( Fast själv har jag ju 3 hästar att rida på dvs två extra om en blir halt etc så jag har ju andra möjligheter än Spirit att vänta på en häst.)

Kanske låta en liten mycket lätt ryttare rida ut med honom i början?
Dvs lära upp brorsdottern att rida honom korrekt och gymnastiserande.

Jag tror att lätt och rätt arbete är vägen att gå. Vet ju själv hur lätt min egen rygg pajar och gör ont om jag inte gör mina ryggövningar och håller mig hjälpligen i form. Tränar jag är jag besvärsfri, slappar jag kommer ryggvärken som ett brev på posten. ( Jag har en förskjuten kota i korsryggen.)

Samt vara riktigt äckligt noga med vilken sadel han har. Den han har nu är för tillfället ok, men vara oerhört observant på hur han ändrar sig i ryggen.

Att som veterinären föreslagit att arbeta upp hästen på endast två månader verkar helt horribelt. Det verkar som ett försök att provocera fram en rejäl orsak till utdömning.

Spirit är en ryttare som borde vara attraktiv för hästägare som behöver ha sin häst riden och kanske inte riktigt hinner med. Att få en lämplig foderhäst (kanske en D-ponny eller liten stor häst som är relativt billig i foderkostnad) borde vara ett fungerande alternativ så att det finns en häst att träna på allvar i stallet borde inte vara ett problem att hitta.

Kanske Spirit skulle ta mot en häst för tillridning/utbildning? Då skulle hon antagligen kunna ta så pass mycket betalt för detta att det finansierar hennes egen hästs alternativbehandlare. Men då måste vi fixa belysning på hennes ridbana eftersom det blir mörkt så tidigt om vintern.

Jag sätter mina tankar på "pränt" nu mest som en möjlighet för Spirit att printa ut/spara ner det tillsammans med vad alla andra har skrivit. Bra att ta fram när man undrar vilka resonemang som egentligen kommit fram.

Jag har erbjudit att låna ut min ena hingst, men vi vet inte i dagsläget om det går att ha honom i samma hagar som Spirits valack vilket är ett måste. Men hingsten går just nu med en ponnyvalack utan problem. Och det går utmärkt att ha honom i box bredvid samt att rida ut tillsammans med Spirits häst.

Vi får väl se vilken lösning Spirit resonerar sig fram till. Vad det än blir så är jag säker på att hon endast ser till sin hästs allra bästa eftersom hon är en riktigt stor djurvän.

/Kung Tulle
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge skall man kämpa?

fast det behöver inte vara fel att få igång dom heller...två månader är ingenting för en häst.....ibland är vila det som sabbar....om man inte hittar nåt fel så skulle jag faktiskt börja "plåga" hästen lite....inte i maneger eller djupt löst underlag, utan skritt på asfalt, skritta i skogen, inte på stigar...skritta uppför o nerför...fortsätt även om hästen bli "knackig".....farligt av mig o sitta o säga såhär, men det finns en hel del hästar som blivit symptomfria med denna metoden.....
träna detta med förstånd....

( detta kan funka om man inte "finner" orsaken till hältor)
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Veterinärernas kunskap, kommer från den utbildning de får och tyvärr är det skelett och leder de är mest inriktade på.

Kung Tulle - alternativa metoder behöver inte alls vara dyra, den jag använder mig av tar 550 kr inkl moms för en behandling. Det tar man sig inte ens innanför dörren på veterinärkliniken för...

Spirit: jag använder mig av en tjej som jobbar mest med akupunktur, men även lite massage, laser, homeopati mm.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Jag har tagit B/E prov på han & båda var negativa. Hade hoppats på positivt :crazy:

Han går vældigt lætt på bogarna i galoppen, dærav jag galopperar sællan mer æn vældigt samlad galopp korta stræckor, dær jag verkligen begær "uppførsbacke".

Skritten & traven som jag mest jobbar han i går han i en fin & høg form. Ær nogrann med søkningen framåt nedåt (ær A/R inriktad & trænar regelbundet før A/r instruktør samt varje vecka før "vanlig" dressyrinstruktør, varannan vecka red vi en hopplektion før en hoppinstruktør)

Min teori ær att han nær han trænades før travet har fått en del "hemliga" førslitningar. tyværr vet.besiktade jag han aldrig vid køp eftersom jag litade på uppfødarens uppgifter som tråkigt nog varit felaktiga på en hel del punkter, som æven førnekas.

Hæsten finns i mina ægor, han ær skadad. Jag vill bara få han frisk igen, trots han inte ær hæsten med ett stort H før mig kommer jag ændå gøra vad jag kan før att få han frisk.

Som KT sæger så kan jag slænga upp brorsdottern, men då måste jag læra henne att rida først. Hon ær på "åka hæst & titta på fåglarna nivån" och ær bara 12 år. Rida ut sjælv i skogen på min valack ær helt uteslutet, han ær aldeles før tittig, nervig & næstan før svår før mig att hålla på mattan.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Jag vet inte. Återbesök igen om två månader & då skulle han vara på sin "gamla" nivå innan skadan.
Enl min egen hästfilosofi så anser jag det som omöjligt. På två månader hinner han inte bygga upp fullgoda rygg & bakdelsmuskulatur för att klara öppnor & slutor.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Håller med 2 månader verkar otroligt kort tid, jag vet att det är en "ny grej" bland vet. nu för tiden att få igång hästarna så fort som möjligt och att dom skall röra på sig så mkt som möjligt men jag undrar om dom inte utgår ifrån att hästarna står i frimärkshagar och rids i ridhus i 20 minuter i sitt vanliga liv :crazy:
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Kan tänkas, märkligt att dra alla hästar över samma kam?
Han är ute minst 13h dagligen under stallsäsongen med ca 2 tunnland mark & en ponnykompis.
Sommartid har han ett bete på 10-15 tunnland inkl ett helt gäng hästkompisar ca 10 st.

Rör sig ganska mycket på sin "fritid". Det känns lite som om att det får bära eller brista, eller att jag skall rida han till utdömning.?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: Sirap
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
893
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp