Bukefalos 28 år!

Hur lär jag min katt att försvara sitt revir?

E

Ellisal

Tjingeling. Jag och min sambo har en mycket mjuk och rar honkatt (Elsa) som fyllde ett år i slutet av november. Vi bor i ett villaområde och Elsa får själv välja när hon vill gå in och ut genom kattlucka.

Tyvärr verkar även en annan katt hitta kattluckan...I natt vaknade jag av att kattluckan slog samtidigt som jag kände att Elsa låg bredvid oss i sängen. Jag höll handen på Elsa och kände hur hon satte sig upp i sängen och att svansen svängde. Sen hörde jag någon annans klor promenera på vårt sovrumsgolv. Elsa gjorde ingenting så jag satte mig upp och skrek allt jag kunde. Den främande katten sprang ut och jag lyckades inte hitta den utanför. Detta har hänt flera gånger. Vår tanke är att hinna hälla vatten på den främmande katten innan den hinner ut igen genom luckan men den är ju alltid för snabb.

Snälla. Är det någon som vet hur man gör för att coacha Elsa till att försvara sitt revir??? Visst, till kattluckan finns en magnet som gör att bara Elsa kommer in men Elsa har lite säregen stil när hon klättrar in och ut genom luckan och då funkar det inte med magneten. Och vi vill ju inte att lilla missen får sitta ute i frosten i flera timmar:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lär jag min katt att försvara sitt revir?

katter börjar inte försvara sitt revir mot någon som dom känner "denna rår jag inte på" så var det med en av våra katter..
men när hon blir äldre kanske hon börjar.. men.. det kan ju vara en hankatt som söker upp henne och då kaske hon tillåter den katten å komma..

som tur hade jag en katt som var 7 år.. så han och min katt som var ca 1 år hjälptes åt å försvara, så det bästa är kanske å hitta en äldre katt som ni kan ta hand om som år hjälpa till och försvara, hellst en hankatt som kanske kan örsvara eran honkatt helt enkelt..
 

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 094
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Passerade idag för bi ett radhus, det vi går förbi minst 2 ggr/dag med våra hundar. De som bor där var ute så även deras katt. Vi har...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: R8n
·
Övr. Katt Har en gård med åtta katter som får gå ut och in som dom vill med kattluckor till alla utrymmen ute och i två dörrar in. Fyra av dom är...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Popplin
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp